Jag är ett stort fan av pauser och i nuläget är jag med i tre olika spelgrupper som sköter det här på olika sätt.
I AW börjar vi på eftermiddagen, oftast 15-tiden, och kör utan allmän paus fram tills det är dags att fixa middag. Personliga toapauser och liknande händer, men spelet stoppas inte. Middagspausen är lång, vi lagar alltid middag gemensamt och äter sedan i lugn och ro. Sedan kör vi 1-2 timmar utan allmän paus, sedan blir det efterrätt. Efter efterrättspausen (som oftast blir en allmän paus) kör vi tills vi känner oss klara. De enda gånger det blir allmänna pauser som inte är matpauser är när vi kör riktigt tunga scener som gör att både spelare och MC behöver få andas.
Min andra grupp spelar (eller försöker åtminstone) på onsdagar, det är NNO-spelare hela bunten, så där blir det bara allmänna pauser. När en spelare lämnar bordet för att gå på toa eller hämta vatten så bryts spelet.
Sedan i söndags spelar jag RQ6 med en grupp som har inga allmänna pauser. Det här med middagspaus fanns inte heller, så antingen måste jag övertyga de om att det är en bra sak eller så måste jag ta med mig mat som kan ätas som den är. Inställningen till själva rollspelandet känns som om det viktiga är att klara av utmaningarna och äventyret, inte nödvändigtvis att alltid spela sin roll med 100% inlevelse, och då funkar bristen på längre pauser.
Jag föredrar AW-pauserna, men det är tidskrävande och funkar inte för alla spelgrupper.