Nekromanti Tabbe..

Magnus L

Hero
Jag (eller snarare min polare) har hittat en tabbe som Neogames har gjort.

Det går faktiskt att Spåra en person som har gått på asfalt för över en månad sedan och det har regnat.
Det krävs dock ett lyckat slag med ob11T6 men ändå!!

Vår grupps hemsida:
http://naug.50megs.com

seinet

Swashbuckler
Skulle det vara en tabbe?
Det kan ju finnas kvar oljemönster på marken, gruskorn som kommer från andra ställen och liknande. Men det är förbannat svårt men det skulle nog fan gå om man var riktigt jävla dukdig.

/Seinet Wintermute - Börjar bli av med tjejfobin på allvar nu, skojjar lite. /images/icons/smile.gif

<font size="3">Klaga INTE på Offensiv! (när det nu kommer)</font>
<font size="1" color="#646464">Vi vill se RipperDoc äta sina kängor.</font>

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Nja

Jag tror nog inte att man skall kunna lyckas om det var en månad sedan. Det tror jag faktiskt inte.

Place upon my tomb the head of Minamoto Yoritomo.
/Taira Kiyomori

WolmerX

Warrior
Ha då i beräkningen att Ob6T6 kallas "extremt" svårt..

/WolmerX
Besök gärna min sida, den börjar få lite kött på bena nu.

Johan K

Gammal & dryg
logiskt ?

hhmmm, jag har VÄLLDIGT svårt att se logiken i detta faktiskt ! Det borde vara i princip omöjligt !!

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>

Maggan

Swordsman
Är det inte det då?

Jag menar, 11T6!!! OB!!! Om du nu lyckas med det så ÄR du övernaturligt bra på att spåra... SO WHAT! Det känns som om det är omöjligt även om du har 25 eller 30 i spåra. Och det dröjer ju innan man nått upp i det...
Och har man 25 till 30 i Spåra så ÄR man övernaturligt bra på att spåra, så det går ju iaf ihop! /images/icons/wink.gif

->>Magnus<<-

"If i´ll ever meet you, i´ll control alt delete you..."

Johan K

Gammal & dryg
Jo men...

Jamen ändå, hur jävla yberbra man ändå är, så tycker jag att det vore jefligt mysko att spåra på assfallt efter regn.... Även om det är i framtiden...

Punger

Hero
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Ingen barnlek direkt

Man slår ju inte direkt lågt med Ob11T6. Det går ju men det är som sagt inte lätt.

Jag gör ett försök:
*Rullar dessa 11 T6:or enligt Ob-systemets regler*
Jag fick: 49!

Men det är klart om man ha en *"#¤&/#/* tur så går det ju att klara det om man bara har 11 i spåra. Men jag skulle ändå inte kalla det för en tabbe!

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>

Vindhand

Myrmidon
inte omöjligt

Det känns som om det är omöjligt även om du har 25 eller 30 i spåra.

Man har minst 5% chans att klara det om man har 25 eller mer i färdigheten.

(om nu SL mot förmodan tillåter ett slag...)

inte

Veteran
Re: Ingen barnlek direkt

Jag spelar inte Neotech men jag spelar Eon. och jag tror att ob systemet är lika i båda och då är det ju så att om man slår alla tärningar utom en som en etta är det perfekt och då lyckas man även om resultatet blir över färdighetsvärdet så man kan ha 1 i färdighetsvärde och ändå klara slaget

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Verkligen ingen barnlek

Jag skulle allt vilja se dig slå 11 ettor!

Place upon my tomb the head of Minamoto Yoritomo.
/Taira Kiyomori

Johan K

Gammal & dryg
exakt !

Tycker att det borde vara en omöjlighet att göra det, faktiskt. Eftersom nästan ALLT försvinner i t. ex regn.

Vindhand

Myrmidon
Re: inte omöjligt

Har du räknat med den överhängande fummelrisken i det där? Får du två sexor på de där elva tärningarna är det ju omedelbart kört - och förmodligen kommer det även att innebära ett fummel.

Ja. Jag tog hänsyn till det även om jag nu finner att jag räknat litet fel. Eftersom obT6 är en så svåranalyserad best valde jag att begränsa mitt lilla överslag till det fall då _ingen_ av de 11 slagna tärningarna utfaller på en sexa. Detta innehåller inte alla lyckade utfall men det gör ju enbart att det felar litet nedåt i sannolikhet. Som en ett mått på vilken chans man _minst_ har borde det därför funka rätt bra.

(chansen att 11T6 alla får utfall mellan 1 och 5 är naturligtvis (5/6)^11 vilket är litet knappt 13.5% chans)

sedan måste summan av dessa 11 slumpgeneratorer med värden mellan 1 och 5 bli mindre än färdighetsvärdet. Litet enkel matte visar att den inte är större än 30 i knappt 30% av fallen och inte större än 25 i knappt 6% av fallen. multiplicera ihop dessa värden så får man följande:
Vid fv trettio är det drygt 4% chans att man lyckas, vid 25 är det långt mindre, litet under en procent.

Min lilla felräkning till trots är är det dock fortfarande långt ifrån omöjligt. har man FV 30 är det som en etta på en T20, Har man fv 25 är det som en etta på en T100. Det händer ju rätt ofta som alla vet :)

Vindhand

Myrmidon
Re: Ingen barnlek direkt

Mjo.. det är svårt... som att slå fyra stycken 01 i rad med en T100 ungefär...

/trött statistiker :)