Re: inte omöjligt
Har du räknat med den överhängande fummelrisken i det där? Får du två sexor på de där elva tärningarna är det ju omedelbart kört - och förmodligen kommer det även att innebära ett fummel.
Ja. Jag tog hänsyn till det även om jag nu finner att jag räknat litet fel. Eftersom obT6 är en så svåranalyserad best valde jag att begränsa mitt lilla överslag till det fall då _ingen_ av de 11 slagna tärningarna utfaller på en sexa. Detta innehåller inte alla lyckade utfall men det gör ju enbart att det felar litet nedåt i sannolikhet. Som en ett mått på vilken chans man _minst_ har borde det därför funka rätt bra.
(chansen att 11T6 alla får utfall mellan 1 och 5 är naturligtvis (5/6)^11 vilket är litet knappt 13.5% chans)
sedan måste summan av dessa 11 slumpgeneratorer med värden mellan 1 och 5 bli mindre än färdighetsvärdet. Litet enkel matte visar att den inte är större än 30 i knappt 30% av fallen och inte större än 25 i knappt 6% av fallen. multiplicera ihop dessa värden så får man följande:
Vid fv trettio är det drygt 4% chans att man lyckas, vid 25 är det långt mindre, litet under en procent.
Min lilla felräkning till trots är är det dock fortfarande långt ifrån omöjligt. har man FV 30 är det som en etta på en T20, Har man fv 25 är det som en etta på en T100. Det händer ju rätt ofta som alla vet