Nekromanti Tabletop gaming has a white male terrorism problem

zonk

muterad
Jag kan bara hålla med Tsianphiel till 100% här. GamerGate är en misogyn, transfobisk, rasistisk hatrörelse, som syftar till att utestänga alla som inte är vita, konservativa cismän från gaming. Eftersom deras åsikter är kontroversiella i samhället i stort, jobbar de mycket med desinformation, rökridåer och lögner, och påstår sig vara intresserande av dussintals andra saker. Detta gör att de blir svåra att bemöta effektivt i diskussion, svåra att definiera exakt, och att det kan ta upp enorma mängder tid att försöka diskutera ämnet. Detta är givetvis ingen slump.

En annan bieffekt är att det är lätt att skapa nyttiga idioter som blir indragna i diskussionen på GamerGates sida utan att begripa vilka syften de jobbar för, och vilka krafter de stödjer. Dessa tar då upp tid och energi för de som försöker bekämpa GamerGate, eller bara försöker verka inom spelindustrin utan att vara vita konservativa cismän, gärna med oändliga resonemang om vad GG är och inte är.

("Nyttig idiot" använt enligt definition här: https://sv.wiktionary.org/wiki/nyttig_idiot )

Lightshy

Hero
zonk;n173373 said:
Jag kan bara hålla med Tsianphiel till 100% här. GamerGate är en misogyn, transfobisk, rasistisk hatrörelse, som syftar till att utestänga alla som inte är vita, konservativa cismän från gaming. Eftersom deras åsikter är kontroversiella i samhället i stort, jobbar de mycket med desinformation, rökridåer och lögner, och påstår sig vara intresserande av dussintals andra saker. Detta gör att de blir svåra att bemöta effektivt i diskussion, svåra att definiera exakt, och att det kan ta upp enorma mängder tid att försöka diskutera ämnet. Detta är givetvis ingen slump.

En annan bieffekt är att det är lätt att skapa nyttiga idioter som blir indragna i diskussionen på GamerGates sida utan att begripa vilka syften de jobbar för, och vilka krafter de stödjer. Dessa tar då upp tid och energi för de som försöker bekämpa GamerGate, eller bara försöker verka inom spelindustrin utan att vara vita konservativa cismän, gärna med oändliga resonemang om vad GG är och inte är.

("Nyttig idiot" använt enligt definition här: https://sv.wiktionary.org/wiki/nyttig_idiot )
Och med Zonk's senaste inlägg kanske vi kan släppa gamersgate i den här tråden alternativt starta en egen tråd om just det?

Skulle hellre se att vi fortsätter diskutera det som tråden började med om hur det ser ut på svenska konvent i jämförelse med det som skrevs i den allra första länken som lades upp och vad vi kan göra för att motverka sådana saker.

Lightshy

Hero
Hoppas verkligen inte denna tråd dör i och med detta då den är såpass viktig att den borde ligga bland de topp 10 mest diskuterade trådarna hela tiden!

Cissi

Up to no good.
Jag skulle tycka att det var döhäftigt om det skrevs om det här på nått annat ställe än här, också! Fenix kanske? Kan inte de ha en liten artikel om detta? Eller skulle det vara helt malplacerat där?

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Lightshy;n173096 said:
Därför tror jag att ett bra verktyg är att man gör sig mentalt förberedd på att man själv på något vis kan hamna i en sådan situation. Antingen som offer eller bisittare (jag vägrar tro att någon här är en förövare).
En av mina före detta vänner, som var medlem på det här forumet, begick minst ett grovt sexuellt övergrepp mot sin partner. Partnern i fråga vill inte att det sprids med namn offentligt, och ville inte heller att det polisanmäldes, men låt oss säga så här, att den personen är inte längre en av mina vänner och kommer inte undan utan att ifrågasättas när hen försöker vinna folks förtroende i sådana här frågor.
Enda orsaken till att jag inte blockat hen på massor av ställen är för att jag vill kunna göra det lilla jag kan för att kanske skydda någon annan.

Så. Det här forumet innehåller inte bara offer och bisittare. Statistiskt sett kanske det innehåller fler offer och bisittare än förövare, men låt oss inte lura oss själva.

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Cissi;n173631 said:
Jag skulle tycka att det var döhäftigt om det skrevs om det här på nått annat ställe än här, också! Fenix kanske? Kan inte de ha en liten artikel om detta? Eller skulle det vara helt malplacerat där?
Det är väl snarare där det skulle passa bäst!

Lightshy

Hero
Xhakhal;n173636 said:
En av mina före detta vänner, som var medlem på det här forumet, begick minst ett grovt sexuellt övergrepp mot sin partner. Partnern i fråga vill inte att det sprids med namn offentligt, och ville inte heller att det polisanmäldes, men låt oss säga så här, att den personen är inte längre en av mina vänner och kommer inte undan utan att ifrågasättas när hen försöker vinna folks förtroende i sådana här frågor.
Enda orsaken till att jag inte blockat hen på massor av ställen är för att jag vill kunna göra det lilla jag kan för att kanske skydda någon annan.

Så. Det här forumet innehåller inte bara offer och bisittare. Statistiskt sett kanske det innehåller fler offer och bisittare än förövare, men låt oss inte lura oss själva.
Den här tråden öppnar dörrar till mörka platser just nu. Men jag tror det är bra!

PAX

Jordisk Äventyrare
Xhakhal;n173636 said:

Nu ska jag inte underminera betydelsen av vad som hände, men ditt exempel på person som begått ett brott har ju inget med rollspel och trådstarten att göra egentligen. För i så fall kan vi skriva åtskilliga sidor av brott som har begåtts av personer som också är rollspelare. Vill bara peta in tanken.

Slänger in en fackla till i diskussionen eftersom ni ville hålla liv i tråden. Se det inte som ett trolltyg nu. Om en person begår ett brott och har sonat sitt straff är hen då välkommen att spela rollspel igen? Jag får uppfattningen att så är det inte. Åtminstone inte fullt ut. Här tror jag ni lägger stor betydelse i vad brottet var också.

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
PAX;n173713 said:
Nu ska jag inte underminera betydelsen av vad som hände, men ditt exempel på person som begått ett brott har ju inget med rollspel och trådstarten att göra egentligen. För i så fall kan vi skriva åtskilliga sidor av brott som har begåtts av personer som också är rollspelare. Vill bara peta in tanken.

Slänger in en fackla till i diskussionen eftersom ni ville hålla liv i tråden. Se det inte som ett trolltyg nu. Om en person begår ett brott och har sonat sitt straff är hen då välkommen att spela rollspel igen? Jag får uppfattningen att så är det inte. Åtminstone inte fullt ut. Här tror jag ni lägger stor betydelse i vad brottet var också.
Din tanke är ovälkommen eftersom mitt inlägg svarar direkt på ett påstående som gjordes av en annan forumit och handlar om en viktig statistik i verkligheten. Om du inte vill underminera - sluta genast.
Och att dra upp att 'sona sina brott' som svar på det inlägget är första steget till att vända tråden till att handla om annat än kvinnors och andra ickemäns (o)trygghet i våra miljöer. Låt bli. Starta en egen tråd istället för att kapa den här - sådana här trådar kapas jätteofta av liknande 'tankar' och det är en del av problemet med att diskutera dem! Som en upplysning bara.

Att övergreppet inte begicks på forumet är inte relevant när personen frekventerar konvent, lajv och arrangemang, och detta är känt för flera deltagare på samma event.

Krille

Super Moderator
PAX;n173713 said:
Om en person begår ett brott och har sonat sitt straff är hen då välkommen att spela rollspel igen?
Jag inbillar mig att jag inte skulle ha förtroende för förövaren, och helst inte skulle vilja ha hen i samma rum, än mindre i mitt rollspel, om hen hade våldtagit och misshandlat en kompis till mig.

Men sen kommer såna där saker som Bjästafallet, när hela samhället sluter upp bakom förövaren och mobbar ut offret istället, så jag vet inte hur jag faktiskt skulle reagera i verkligheten.

Jag har tämligen avsiktligt ramlat på ett fyllo på bussen som antastade en tjej och sedan lika avsiktligt ställde till en scen kring det så att tjejen kom undan, men det är min enda erfarenhet av ingripande, och det är inte ens i närheten av fallet att en kompis skulle våldta en annan kompis.

PAX

Jordisk Äventyrare
Xhakhal;n173718 said:
Din tanke är ovälkommen eftersom mitt inlägg svarar direkt på ett påstående som gjordes av en annan forumit och handlar om en viktig statistik i verkligheten. Om du inte vill underminera - sluta genast.
Och att dra upp att 'sona sina brott' som svar på det inlägget är första steget till att vända tråden till att handla om annat än kvinnors och andra ickemäns (o)trygghet i våra miljöer. Låt bli. Starta en egen tråd istället för att kapa den här - sådana här trådar kapas jätteofta av liknande 'tankar' och det är en del av problemet med att diskutera dem! Som en upplysning bara.

Att övergreppet inte begicks på forumet är inte relevant när personen frekventerar konvent, lajv och arrangemang, och detta är känt för flera deltagare på samma event.

Ok. Missade nog sammanhanget där i ditt inlägg

Intressant ämne och som någon nämnde, Fenix borde skriva en artikel om detta. Hur är det med de stora etablerade dagstidningarna? Speltidningar (....dataspel... ni vet)? Debatten borde ju drivas där med.

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Setsuna Ceras, Anna, som arrangerar Isis Nördfeminism på GothCon bland annat, har skrivit en del om det här ämnet som kanske kan intressera:

Konsten att inte vara en domstol i lajvsammanhang.

The Chain of Skuldbeläggning

Att vara vän med en förövare och samtidigt ta ställning.

För lajvare har flera av de här inläggen ett väldigt jobbigt sammanhang på grund av ett då nyligt haveri med en av Sveriges största lajvkampanjer. Jag ska inte gå in på detaljer här eftersom jag inte har tid (eller känner för det, för att vara helt ärlig), men låt oss säga så här att det där 'samhället sluter sig bakom förövaren och utesluter offret'-narrativet kan utspela och upprepa sig var som helst. Även i din hobby, bland dina vänner. Ingen av oss kan sitta och tänka att 'i MIN community skulle det aldrig...' och även om det svider att bli påmind om det så är det fruktansvärt viktigt att vi alla gör vårt bästa för att komma ihåg det.

Även när offret är någon vi inte tycker om, och gärningsmannen någon vi uppskattat massor.

(ps Anna är fantastisk, och bloggen väl värd att spara och läsa utöver de tre inlägg jag länkat)

RasmusL

Champion
Xhakhal;n173636 said:
...men låt oss inte lura oss själva.
Medhåll där, forumet har inte direkt varit den mest lysande stjärnan på internethimlen senaste tiden...

PAX

Jordisk Äventyrare
Xhakhal;n173718 said:

Tyvärr så har du inte tolkningsföreträde om vad som skall diskuteras i tråden. En diskussion är inte enkelspårig och enkelriktad. Den glider i olika riktiningar.

När det gäller "sonat sina brott" så är väl det högst intressant att diskutera det i tråden, eftersom det speglar hur vi ser på gärningspersoner även efter brottspåföljd. Se det inte som kapning av tråden, om vi nu inte bara ska prata om hur det är när folk beter sig illa på rollspelsarrangemang. Se även det stycket som ett inlägg i tråden. Inte som ett svar på just ditt inlägg. Jag skulle kanske skapat två inlägg, så hade du nog inte missuppfattat det som svar på din fråga.

anth

Vetefan
PAX;n173713 said:
Om en person begår ett brott och har sonat sitt straff är hen då välkommen att spela rollspel igen? Jag får uppfattningen att så är det inte. Åtminstone inte fullt ut. Här tror jag ni lägger stor betydelse i vad brottet var också.
För mig är frågan inte om brottet är sonat eller ej, utan om förövaren visar ånger och försöker bättra sig.
I många av dessa fall tycker ju inte förövaren att denne gjort något fel.

PAX

Jordisk Äventyrare
anth;n173749 said:
För mig är frågan inte om brottet är sonat eller ej, utan om förövaren visar ånger och försöker bättra sig.
I många av dessa fall tycker ju inte förövaren att denne gjort något fel.
Ja då är man väl tillbaka på ruta ett egentligen. En person som inte inser sitt brott eller dåliga uppförande kommer troligen upprepa det.

Nu vet jag inte hur det fungerar mellan spelkonventen , Sverok och dess föreningar, men jag antar det finns bra möjligheter för att rapportera händelser och motåtgärder att ta till. Annars kommer ni/vi ju aldrig kunna stoppa händelserna.

Krille

Super Moderator
PAX;n173751 said:
Nu vet jag inte hur det fungerar mellan spelkonventen , Sverok och dess föreningar, men jag antar det finns bra möjligheter för att rapportera händelser och motåtgärder att ta till. Annars kommer ni/vi ju aldrig kunna stoppa händelserna.
Precis. Och jag vet inte heller hur det fungerar, men jag är orolig för att det inte finns rutiner för att hantera sexuella övergrepp utöver ett nödtelefonnummer för "övriga nödfall". Jag har fått intrycket att det är först efter att lajvhobbyn lyfte fram det som ett problem rätt nyligen som resten av spelhobbyn yrvaket börjat fråga sig "ojfan, kan sånt hända?" – om de ens vaknat alls.

zonk

muterad
Krille;n173754 said:
Precis. Och jag vet inte heller hur det fungerar, men jag är orolig för att det inte finns rutiner för att hantera sexuella övergrepp utöver ett nödtelefonnummer för "övriga nödfall". Jag har fått intrycket att det är först efter att lajvhobbyn lyfte fram det som ett problem rätt nyligen som resten av spelhobbyn yrvaket börjat fråga sig "ojfan, kan sånt hända?" – om de ens vaknat alls.
Det är nog här det börjar, som flera andra också påtalat innan: Att sätta upp tydliga rutiner för hur man hanterar sexuella övergrepp, sexism och ofredanden på konvent, och i andra sammanhang, samt då att informera besökare både om nolltolerans mot sexuella övergrepp, sexism och ofredanden, och hur man gör för att rapportera. Att se till så att det finns stöd och hjälp att få, och så att problemen bekämpas.

Finns det något som borde göras i den här vägen på forumet? Känslig fråga såklart. Jag menar den som öppen, och jag tror ändå det finns mycket god vilja här på forumet, bland de som driver det. (Shit, jag börjar just inse ett ytterligare problem med det här: hur vansinnigt känsligt det är att ta upp den här sortens saker med de ansvariga. Det är väldigt lätt att det låter som en anklagelse... Ha tålamod med mig, som är ny med sånt här..)

PAX

Jordisk Äventyrare
Krille;n173754 said:

Ja då har vi kanske ett förbund som borde arbeta mer med frågorna. Speciellt gentemot föreningarna och arrangörerna. Sätt mer press på dem.