PAX;n173751 said:
Nu vet jag inte hur det fungerar mellan spelkonventen , Sverok och dess föreningar, men jag antar det finns bra möjligheter för att rapportera händelser och motåtgärder att ta till. Annars kommer ni/vi ju aldrig kunna stoppa händelserna.
Njae, det är väl just det mycket av de länkade artiklarna mm vittnar om att det inte finns?
Den enda "existerande" lösningen så länge som inte exempelvis Sverok eller andra aktörer skapar ett nytt sätt, är genom diskussion och att försöka belysa saker som hänt - och _det_ är ju också något som möter på en hel del motstånd. (Också denna gång syftar jag till innehållet i flera av de artiklar som länkats i den här tråden, men vi behöver ju inte gå utanför vårt eget forum - där har vi både historiskt och i denna tråda sett exempel på försök att styra om diskussionen, bort från "jobbiga ämnen" och etablerandet av mot-strategier.)
Sen rekommenderar jag särskilt "
Konsten att inte vara en domstol i lajvsammanhang" på Setsuna ceres blogg, som
Xhakhal länkade till tidigare.
Det är frågan om Sverok eller någon annan egentligen är så väldigt mycket mer lämpade att "lösa problemet". Hur? Vilka metoder eller procedurer skulle vi acceptera då?
Om någon deltagare vill kritisera en annan - eller en arrangör, en spelledare, en funktionär etc - vad har vi för grund att hitta på "regler" för hur det ska gå till, och med vilken rätt skulle sådana saker avgöras?
Och om vi antar att vi gör så - blir det inte bara samma
skuldbeläggande av "avvärjande beteende" som nu, i slutänden? Dvs. tex "har du polisanmält?" blir "har du anmält till Sveroks utskott?" - och egentligen ett försöka att inte behöva ta itu med det här - "inte nu, inte jag".
Jag tror inte att det går att uppfinna en lösning. Vi har en. Polisväsende och domstolar. Och vi ser att det inte alltid fungerar särskilt väl - så varför skulle en replikering av det systemet, inom lösa ramar, med personer som saknar utbildning, fungera bättre?
Jag tror att bästa - och kanske enda - sättet att "stoppa händelserna" är detta, att diskutera varför de uppstår, lära oss fakta, lära oss av varandra vad en kan göra - för att förebygga, för att avbryta och för att just stoppa. Men ingen väg runt det.