Två snabba inlägg:
1. Jag är generellt tveksam till Code of conducts. Vem läser dessa? Det finns redan en sådan i samhället som säger att man inte ska bete sig som ett as, problemet är att vissa gör det ändå. Men... Är tanken att det ska fungera i utbildande/upplysande syfte liknande "korten" som Ram nämner? Det kan mycket väl vara så att detta kan hjälpa till viss del. Vissa saker säger folk säkert pga att de inte fattar att de gör illa/bidrar till dåligheter. Det kanske räcker att det står "Sköter du dig?" som en tankeställare
Eller är tanken kanske var att detta ska fungera som regler att luta sig emot så att man kan slänga ut folk från konventet om de bryter mot dessa? Så att man når dit lagen inte når, och framförallt snabbare, så att säga?
(Edit: Tyckte jag lät onödigt negativ vilket inte var min mening. "Code of conduct" får mig att tänka på företagspolicys. Det är givetvis inget fel på denna idé, felet ligger i hur andra brukar hantera och utföra dem. Brukar kännas som att de finns för att finnas.)
2. En annan viktig del av lösningen (som redan nämnts i tråden men är värd att lyfta igen) är att folk blir uppmärksammade på att sånt här sker, hur konstigt det än låter för vissa så är många (jag själv bland annat) inte medvetna om att sånt här sker på våra konvent. Man vet att det sker på krogen, men inte särskilt ofta när man som man är i närheten.
Samt att folk (typ vi här) får veta att det är ok, till och med väldigt bra, att ingripa och säga ifrån om man hör/ser något (här kan såklart en välkommunicerad code of conduct vara till hjälp, som stöd till de skötsamma). Detta behöver bli normalt i hela samhället. Att folk vågar säga ifrån, och att de kan känna trygghet i att de har uppbackning av alla andra runt omkring och inte står som offer själva för gärningsmannen (nu menar jag inte bara fysiskt, jag tror det finns de som är rädda även för verbalt mothugg/att de bryter mot vad de tror är gruppens sociala koder, hur äckliga dessa koder än kan te sig).