Med neutral menar jag inte att jag inte ska ta ställning. Återigen, vi som är med på denna tråd gör inget annat än tar ställning just nu!
Min tanke är att man genom konventsarangörerna själva (som jag ser som neutral mark gentemot ett feministiskt seminarium eller en spellokal med pojkar som inte kan hålla händer eller tunga i styr. Dock två olika saker i sig!) kan styra upp olika kanaler att nå ut med information om sitt konvent i FÖRSTA skedet. Informera, visa på en handlingsplan, genom lappar, ha information i appen, tydliga hänvisningar till vad som tollereras och inte och åtgärder ifall något inträffar. Konventspersonal som fått utbildning att hantera detta (kanske där Sverok kan hjälpa till?) som är klädda i Konventets "färger" och inte någon grupperings (vilket jag vill kalla neutralt.).
De kan ha som uppgift att föra en dialog med konventsbesökarna. Informera om feministiska seminarium och vad de faktiskt handlar om (fortfarande neutralt)
Se till att det finns enkla snabba sätt att komma i kontakt med polis och göra anmälan.
Detta är för mig en neutral BÖRJAN.
Sedan kan man gå vidare med en hårdare attityd och diskussion. För vid det här laget kan man börja sålla rätt hårt på vilka som vill vara med och vilka som vill gå sin egen väg.
Och börjar det handla om fysiska övergrepp eller våldtäkt så är det rent brottsliga handlingar som ska hanteras därefter. Men det som är viktigt med detta är att konventspersonal (neutrala) påvisar att sådant kan inträffa och att det är därför de informerar och ber andra att vara uppmärksamma och även aktiva i att hjälpa till att motverka detta.