Ond bråd död;n81697 said:
Vi talar om olika saker. Jag har aldrig påstått att man inte ska sätta åt de som skapar dålig stämning, bara att det helst ska göras rättvist, för att det annars blir mer dålig stämning.
Jag kan inte säga om modereringen sköts bättre eller sämre här bortsett från partiskheten, men det sköts väldigt annorlunda här. Flashback är t.ex. mindre nitiska men där är det betydligt mycket mindre bråk sett till dess storlek. Det kan förstås bero på andra saker, kanske främst att det är så många användare att man sällan bildar sig en uppfattning om andra användare.
Jag har inte så mycket att säga om modereringen här...men desto mer om FB...
Eh ursäkta, mindre bråk på Flashback? Nu vill jag förstås inte verka stöddig men det bråkas oavbrutet på Flashback, medlemmar hotar varandra och flera stängs av varje dag.
Jag vet inte om moderatorerna här på forumet diskuterar mycket sinsemellan eller om de helt enkelt går ut och varnar eller stänger av medlemmarna på eget bevåg men på Flashback fungerar det såhär:
Någon medlem skickar en rapport till ett delforums moderatorer angående ett inlägg som anses bryta mot reglerna.
Någon av de berörda moderatorerna tar upp frågan till omröstning i moderatorernas eget forum Outlaw.
Så många moderatorer som möjligt ska delta i omröstningen och komma med argument för eller emot en eventuell åtgärd.
Modsen får inte bara "slentriantycka" att något är fel. De måste ha saklig grund baserad på regelverket och här kommer det knepiga. De tolkar reglerna lite olika och omröstningen/diskussionen ska leda till att alla kommer överens om huruvida det verkligen begåtts ett regelbrott eller inte. Personliga åsikter om skribenten, om ämnet eller om personen skriver "dåliga inlägg" hör inte till saken. Alltså är det helt okej att svära eller använda könsord, elaka tillmälen osv i inläggen och även vräka ur sig grova personangrepp men det finns en gräns. Den gränsen är dock en stor gråzon men medlemmar som gång på gång bannas för att de inte kan hålla god ton eller struntar att hålla sig till ämnet, ligger förstås i riskzonen för att åka ut ur forumet igen.
FB har över 100 moderatorer och för att få vara moderator måste man vara aktiv i Outlaw. Moderatorskollektivet består av alla sorter - anarkister, nazister, "vanliga rassar", sverigedemokrater, kommunister, sossar, moderater, tokkapitalister och syndikalister, kristna, satanister och troligtvis nån muslim, feminister, HBTQ-aktivister, poliser, journalister, forskare och kriminella. Alla sorter finns och trots enorma politiska meningsskiljaktigheter moderatorerna sinsemellan så fungerar forumet därför att modsen har ett gemensamt mål - att moderera forumet såpass väl att alla typer av diskussioner ska kunna föras.
Flashback kan beskyllas för mycket med alla sina idiottrådar, barnsliga användare som bara är ute efter att förstöra diskussionerna, psykfall som berättar om sina perversa fantasier (som vissa av dem även förverkligar), djurplågare, sexualsadister och annat avskum som erkänner sina dåd osv. Alla får komma till tals på FB trots att vissa borde sitta i en cell och aldrig släppas ut bland folk igen eller få minsta tillstymmelse till att yttra sig "offentligt". Syftet med FB är att även ge utrymme åt marginaliserade grupper som aldrig kommer till tals annars.
Det betyder inte att man accepterar precis vad som helst. Vissa saker får inte länkas till (exempelvis barnporr), man får såvitt jag vet inte uppmana andra skribenter till att begå grova brott och man får inte under några omständigheter avslöja identiteten på en annan medlem såvida inte denne gått ut med sin identitet först. Minsta antydan eller skämt i stil med "
jaså Thorsten Flinck, det är du som skriver här" följt av en smiley leder till tillfällig eller permanent avstängning. Modsen ser mycket allvarligt på det eftersom grundpelaren på FB är att alla garanteras anonymitet. Det betyder också att FB vägrar samarbeta med polisen ifall de vill ha ut någons identitet, IP-adress etc. Om det kan man tycka vad man vill.
Angående modsens stingslighet. Ibland tillåts rent gräsliga trådar ligga kvar trots att de innehåller solklara regelbrott. Ibland är de extremt petiga och raderar inlägg som innehåller minsta OT. Även om ett inlägg till stor del håller sig till topic kan det raderas därför att det även innehåller OT. Sånt kan förstås vara otroligt enerverande och många stör sig på det. Vissa skribenter klarar att balansera på knivsudden utan att bli avstängda eller ens varnade därför att de har en perfekt fingertoppskänsla och bra koll på regelverket. De kommer undan med gliringar, personangrepp och rena oförskämdheter därför att de aldrig svävar ut i OT-diskussioner i en tråd.
Jag skulle vilja påstå att är det något man gör på FB så är det att bilda sig en uppfattning om andra användare. Vissa är väldigt aktiva och vissa skriver om väldigt kontroversiella saker. Andra uttrycker sig på ett sätt som gör att de omöjligt smälter in i den grå massan. Många diskussioner blir dessutom hätska eftersom det alltid finns skribenter som vill provocera för provocerandets skull eller som bara vill larva sig. Sen finns det ju folk som har verkligt rubbade åsikter och de går alltid i klinch med andra.
Det blev lite långt kanske...