kefka said:
Tror du politiker är bättre pà detta?
Inte nödvändigtvis, nej. Jag hoppas verkligen att jag aldrig sjungit parlementarismens lov, för isåfall måste jag be om ursäkt.
Jag säger däremot att inget av de system vi har nu funkar, eller kan funka. Alla system vi har nu kommer att leda till omvälvande global katastrof, på gott och ont. Varken de politiska eller ekonomiska system vi testat hittills är tillräckliga.
Liksom, det är väl fint om marknaden fixar tre av tio, men om man måste ha tio av tio för att inte typ dö, så duger det fortfarande inte.
kefka said:
Poängen är med en koldioxidskatt är att den verkligen slàr precis mot de faktiska utsläppen, ett exakt värde som kan mätas och beräknas.
Tja, så länge skatten ligger såpass högt att det i praktiken blir helt omöjligt att överhuvudtaget orsaka koldioxidutsläpp till någonting överhuvudtaget, någonsin, alls... Och så länge du fixar ordentlig kontroll, som även kollar Kina och andra ställen kapitalet flyttat produktionen till för att gömma den undan gemene man och media...
kefka said:
Sen undrar jag hur vi ska nedmontera vàr befolkning. Det enda praktiska alternativ jag kan se vorde att införa en ett barnspolitik som i kina. Men tror du verkligen att befolkningsminskning kommer lösa det hela?
Nej, men en stor del. Det finns idag ingen löäsning som kan fixa "det hela". Strypkoppel på hänsynslösa företags exploatering av t.ex tredje världen, nedmontering av lyxsamhället, strypande av lyxproduktproduktionen (vi behöver inte såhär många mobbiltelefoner, liksom)...
En bra början kunde vara att bara ge barnbidrag till de som adopterar. Och skattehöjningar för de som skaffar biologiska. Folk får väl ha hur många ungar de vill för min del, men det är inte som att vi har brist på dem... Det finns ingen anledning whatsoever att klämma ur sig egna.
Det finns inte ens chans i helvete att marknaden kommer att fixa det här. Marknaden saknar helt all form av framtidssikt, nämligen. Och det funkar inte. Minsta motståndets lag funkar inte när vi åker expresståg mot global katastrof.