Ja, det är visdom. Men hur ser det ut i konkret form? Vilka spel kan sägas anamma de principerna?
Rollspel är i allmänhet skitkassa på det (antagligen för att gaejmismen är så totaldominerad av D&D att det är svårt att konkurrera där). Du har ju såklart D&D att titta på. Och stridssystemet i With Great Power har också taktiska inslag. Men vill du verkligen hitta bra exempel så bör du titta på euro-brädspel. Carcassonne, som någon nämnde, till exempel. Det tycker jag är ett utmärkt spel att basera ett stridssystem på.
I Carcassonne så utvecklas situationen hela tiden. Du har möjlighet att styra utvecklingen till viss del, men du har inte full kontroll över den. Du vinner genom att satsa på olika möjligheter och försöka styra situationen så att dina satsningar går hem och motståndarens inte gör det.
Gör vi ett stridssystem av det skulle det kunna se ut nå't sån't här:
Varje snubbe har två stridsvärden: skicklighet och stridsvana. Skickligheten avgör hur många pluppar du får ha från början och stridsvanan hur många kort du får ha på hand. Korten ifråga är kort med tre linjer på sig, som går från höger till vänster. De är: Balans, Position och Initiativ. Varje kort har tre olika möjligheter på varje linje. Antingen kan linjen gå obruten till andra sidan kortet, eller så kan den sluta i en liten ikon med en näve på, eller i en tom ring.
Spelarna turas om att lägga ett valfritt kort efter det senast lagda kortet och sätta ut en plupp på valfri linje. Har man inga pluppar kvar så får man flytta en tidigare utlagd plupp till det nya kortet, om man vill. Därefter ser man om någon linje slutar i en ring. I så fall tar man bort alla pluppar på den linjen. Slutar en linje i en näve så blir det konflikt, där den med flest pluppar på linjen har fördel. Om den bara fortsätter så händer ingenting.
Vinner man en konflikt om Balans så får man ta bort en eller flera pluppar från motståndarens plupp-pöl, eller återta pluppar till sin egen, om man förlorat dem. Vinner man en konflikt om Initiativ så får man ta bort kort från motståndarens hand eller återfå kort till sin egen. Vinner man en om Position (som även inkluderar position av vapen och garder) så får man ge motståndaren på käften.
Jag tror jag förklarade dåligt, men det var mest ett tankeexperiment, i alla fall. Jag tror att man bör utforma ett taktiskt system så att det finns flera sätt att vinna, och jag tycker att det är till fördel om taktikerna inte bara är "sten slår sax slår påse slår sten". Det är roligare om det varierar med situationen. I exemplet ovan är det ju långt ifrån säkert hur du bör bemöta en motståndare som försöker ta initiativet från dig. Om du har ett kort som nullifierar initiativlinjen så kan du lägga dert på en gång, eller vänta och hoppas på att han slösar mer resurser på det anfallet innan du nullifierar det. Du kan koncentrera dig på att bemöta attacken och vinna kampen. Du kan byta taktik och försöka att ta bort hans balans så att när han fått bort några av dina kort så har han inga pluppar kvar, och du kan vinna trots dna färre kort. Eller så kan du satsa på att positionera dig så att han inte kan försvara sig mot ditt kommande anfall.
Så, för att svara på din fråga
, så tror jag att euro-brädspelen är där du bör leta. Jag tror också att det är bra att använda något annat än bara tärningar, för då blir det bara en massa sifferjonglerande. Kort, spelbräden och liknande tror jag är rätt väg att gå.