Rickard
Urverk speldesign
Jag förstår hur du tänker och du har sagt vad det kan få för fördelar. Det hela beror på vad man vill ha för preferenser. Jag tror dock inte att det kommer att fungera på det sättet. Det är som Piltzerman säger, man skiter i att använda den som en nackdel, utan beskriver handlingen utan rollspelandet. Att ha en sådan regel som du föreslår är ungefär lika smart som att ge minus för att en rollperson hoppar upp på ett bord och hugger, istället för att bara hugga. Då skiter man att hoppa upp på bordet. Om bordsmanövern i sig inte ger något plus så ska den inte heller ge något minus.Men självfallet så kan vem som helst offra en handling för att berätta vad denne skall göra här näst (tex skrika "Täck mig" i första handlingen och springa i nästa (samt hoppas att någon annan väljer att lägga nedhållande eld i den andra handlingsrundan)).
De lönar sig också att snacka ihop sig om kortkommandon och förbestämda handlingsmönster innan striden utbryter. Planering inför en bankstöt, inbrytning eller ett överfall blir mycket viktig.
Nu kan ju du komma med argumentet att man visst får en bonus av kommentarerna, i stil med att man får kommunicera, men jag tycker inte att det blir en särskilt stor fördel. Om man inte hade ropat "Täck mig" så hade den andra spelaren ändå fått agera på ett sätt som antagligen kunde ha räknats som täckeld ändå, även om rollpersonen bara skjutit enkelskott eller sprejeld. Hade du däremot föreslagit att man skriker "Täck mig med sprejeld" och alla som skjuter sprejeld får +1 så hade jag gillat regeln mer. Då hade man fått en spelmässig fördel av handlingen.
Nu tillbaka till preferenser. Jag är mer för att spelarna samarbetar under själva striden än att det bara blir individuellt tärningsrullande. D&D har vissa moment där detta spelarna kan samarbeta, som magikern som lägger en besvärjelse på krigarens vapen så att krigaren kan göra mer skada på varelser som bara tar skada av magiskt stryk eller krigaren som kan "provoka en attack of opportunity" från en varelse så att en skadad medkombattant kan hoppa ut från striden. Ditt förslag tror jag gör att det blir mer individuellt.
---
Jag tycker för övrigt att tråden är whack. Det finns folk som säger att man ska använda spelig taktik för att få spelarna mer engagerade - men det finns två sätt att få dem engagerade, antingen matematiskt (D&D) eller målbaserat såsom Traffaut nämnde i trådstarten. Andra föreslår att man ska använda spelig taktik för att få fram rollspelande och en tredje part föreslår att man ska få in samarbetande i striden med hjälp av spelig taktik. Den här tråden kommer inte att mynna ut i något vettigt om den inte får mer fokus.
/Han som mest drog en reflektion från sin sida där i slutet