Nekromanti Talanger i salonger, känslor på balkonger..

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
..äventyr på ballonger. :gremgrin:

Det här kommer handla om handlingsresolution, eller reglerna för att göra saker, om man inte vill använda krångliga ord. Det är det där regelsystemet jag arbetade med i den där tråden. (Men man behöver absolut inte ha läst tråden för att deltaga i en diskussion) Och det är till Staden, en värld som består av en oändlig stad i 1800-talsstil, där det behövs regler värdiga en gentlemans äventyrliga och sociala ådra.


Förutsättningarna, det som redan är bestämt, är att en rollperson beskrivs med Egenskaper, Talanger och Tillstånd.

Egenskaper är vad vi är, i stil med andra rollspels' attribut och grundegenskaper. Det finns fyra grundläggande som mall, Vigör, Elegans, Intellekt och Världsvana, men det går att skaffa, eller använda, andra.

Talanger är vad vi lär oss, i stil med andra rollspels färdigheter. Sådant man kan träna upp, som Etikett, Fäktning, Mekanik, och Stadsvandring. (ja, det är något man kan träna upp i spelet. :gremwink:)

Tillstånd är sådant man råkar ut för, kan man säga. Känslor, tillfälliga tillstånd, och så vidare - Som Ilska, Skada, Galenskap, Kärlek, Överläge i strid, osv.

Dessa går alla på en skala mellan 1 till 5, där 1 är lite och 5 är jättemycket. Systemet ska också utgå från att man slår fram en effekt och jämför den med en svårighet, (Västmark, Dungeons and Dragons) istället för att man slår mot ett värde modifierat med en svårighet, (Drakar och Demoner, Eon) eftersom jag gillar det förra bättre.


Målsättningarna är att göra ett system som inte är för komplicerat (Med Arvidos-mått dock, så det kommer nog bli rätt så krångligt iaf.. :gremwink:) och som får till känslan rätt - Till exempel så är det bra om Tillstånd fungerar på ett annat sätt än Egenskaper och Talanger.
Två stora plus är också ifall man kan satsa lite extra i tärningskastet, alltså chansa på att få ett högre resultat fast med vissa risker, och ifall genomsnittseffekten är densamma som värdet på de egenskaper man använder - Så att man kan använda det värdet rakt av när man inte vill slå en massa slag. Och nu vill jag ha er hjälp att uppnå dessa målsättningar.

Här är några idéer jag har på hur man kan lösa det.

[*]Man slår en tärning som avgörs av Egenskapen (Har man 1 slår man en T2, 2 är 1T4, 3 är 1T6, 4 är 1T8 och 5 är 1T10) och lägger på Talangen. Det går att satsa genom att byta till en större tärning, men då finns det en risk med att man får nöja sig utan tärningen alls: Slår du under skillnaden på tärningarnas maxresultat så räknas utfallet som 0 istället. Dvs, ska du slå 1T4 för ditt värde på 2 i Vigör, men väljer istället 1T6 så räknas 1 och 2 som 0. Väljer du en T8 så räknas 1-4 som 0.
Fördelar:Många tärningar! Och om man bara har en T10, eller verkligen gillar T10, så kan man ändå välja att slå 1T10 varje gång..
Nackdelar: Lite oinituitiv skala, kanske får formuleras på något annat sätt, och hur ska man få in tillstånden?

[*]Man lägger ihop en Talang och en Egenskap, och som i Babylon Project så slår man sen två tärningar, en ljus och en mörk. Om den ljusa visar lägst resultat lägger man på värdet på den ljusa, visar den mörka lägst resultat drar man ifrån värdet på den mörka. Satsningsmomentet går till så att man väljer vilken tärningstyp den ljusa och den mörka ska vara av (större tärning = större avvikning), och tillstånd kommer in så att om man har ett ogynnsamt Tillstånd så struntar man i den ljusa tärningen om den slår under Tillståndets värde, och har man ett gynnsamt Tillstånd så struntar man i den mörka tärningen om den slår under tillståndets värde. Har man ett ambivalent tillstånd (såsom Ilska, som både kan hjälpa en och stjälpa en i till exempel duell) så fungerar den på bägge tärningar. (Fast man plockar aldrig bort mer än en tärning, och isåfall den lägre)
Fördelar: Rätt tjusigt, allt kom med. Det uppmuntrar spelaren att satsa högt vid negativa tillstånd, som känslostormar och skador. Då ska det gå lite vilt till också.
Nackdelar: Satsningssystemet är inte så upphetsande egentligen. Lite småkrångligt också. Det uppmuntrar spelaren att satsa lågt vid positiva tillstånd, vilket inte är så hippt.

[*]Man väljer en tärning och försöker slå under Talangen man valt att använda. Lyckas man så tar man tärningens maxvärde (till exempel 8 för en T8) och lägger på Egenskapen för att få effekten. Misslyckas man räknar man enbart Egenskapen. Använder man enbart en Egenskap (man har ingen lämplig Talang) slår man under den istället.
Fördelar: Bra satsningsmöjligheter. Man kan slå om tärningen, fast på andra talanger, om man har flera lämpliga.
Nackdelar: Det räcker att satsa "ett snäpp över" svårighetsgraden, och så klarar man det. Det innebär att om jag försöker bryta upp en dörr (svårighet :gremcool: med egenskapen Vigör (värde 4) och talangen Rugby (värde 4) så räcker det med att jag slår under Rugbyns 4 med 1T6 för att mitt resultat ska bli 6+4=10, över 8. Det är väl okej, men saken är den att då blir det rätt lätt att klara svårighetsgrader som är på samma nivå som en själv, även om det borde vara 50% chans att klara dom.. eller?

Vad säger ni? Jag uppskattar alla idéer!
Be mig gärna förklara utförligare om de förslag jag kommit med låter krångliga..
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
Du får ju inga konstruktiva svar, så du kanske kan nöja dig med ett destruktivt då. :gremelak: Jag hade inte tänkt svara, men vad gör man inte för att en stackars tråd inte ska behöva gå obesvarad?

Dessa går alla på en skala mellan 1 till 5, där 1 är lite och 5 är jättemycket. Systemet ska också utgå från att man slår fram en effekt och jämför den med en svårighet, (Västmark, Dungeons and Dragons) istället för att man slår mot ett värde modifierat med en svårighet, (Drakar och Demoner, Eon) eftersom jag gillar det förra bättre.
Så här långt håller jag med. :gremsmile: Men sedan...

Satsningar är aldrig värda att ha med om de sölar ned spelet, och alla system jag hittills har sett är sega. Alltså gillar jag aldrig satsningar.

Jag ogillar system som kräver en massa olika sorters tärningar. T10:or eller T6:or eller i nödfall T20:or borde räcka bra, speciellt i ett litet system.

Subtraktion hör till de där sakerna man helst ska undvika. Det är fult, liksom. :gremsmile:

(Däremot var alltihopa ganska lättförståeligt för att vara Arvidos. :gremgrin:)


/Dimfrost
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Arvid i kalsonger!

Däremot var alltihopa ganska lättförståeligt för att vara Arvidos.
:gremlaugh: :gremgrin: :gremsmirk:
Finaste kommentaren evor!!

Subtraktion hör till de där sakerna man helst ska undvika. Det är fult, liksom.
Hmm.. Om man la till den negativa tärningen till motståndet, då?

Jag ogillar system som kräver en massa olika sorters tärningar. T10:or eller T6:or eller i nödfall T20:or borde räcka bra, speciellt i ett litet system.
Höhö, jag tyckte det var kul med ett system som använda alla möjliga tärningar, lite lekfullt sådär..
Men okej, då ska jag rikta in mig på ett system som använder en sorts tärning som default, eventuellt med möjligheter att använda andra tärningar..

Satsningar är aldrig värda att ha med om de sölar ned spelet, och alla system jag hittills har sett är sega. Alltså gillar jag aldrig satsningar.
..iochmed satsningar, som då ska vara frivilliga, och inget man behöver ägna sig åt. :gremgrin:
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Han använder citatfunktionen igen!

Subtraktion hör till de där sakerna man helst ska undvika. Det är fult, liksom.
Hmm.. Om man la till den negativa tärningen till motståndet, då?
Jag tänkte lite på det här, och kanske är det så man borde lösa det - Att man slår en tärning för varje part, och den som slår lägst får lägga på sin tärning på sin effekt. På så vis blir slag mot svårigheter lite enklare, och motsatta slag blir en massa enklare. Det går inte att ta ett genomsnitt på ett tärningsslag lika snyggt längre, men å andra sidan var den mekaniken just till för att man skulle kunna hoppa mellan svårighetsslag och motsatta slag lätt. Nu är det ju ändå ingen skillnad på dom..

En nackdel blir att man inte kan använda Tillstånd lika kul, eller åtminstone lika intuitivt, längre. Ni vet, gynnsamma tillstånd skulle kunna neutralisera ens negativa tärning, och ogynnsamma tillstånd skulle kunna neutralisera ens positiva tärning.

Det blir också mindre variation i slagen, det kan man ju se som både en fördel och en nackdel.

Fast egentligen kanske det inte är så svårt att räkna subtraktion när det oftast är 1-4 man drar bort. Ni som spelat Feng Shui och Babylon Project, åsikter? (Annars får jag väl speltesta själv. :gremwink:)

Jag förstår inte hur du kan kalla ditt svar destruktivt Dimfrost. Se så mycket jag kom på. :gremgrin:
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,978
Location
Barcelona
Man lägger ihop en Talang och en Egenskap, och som i Babylon Project så slår man sen två tärningar /.../

Den varianten var läcker. Ta den!
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Babylon-varianten tycker jag låter bäst, men du skulle ju lika gärna kunna formulera den mekaniken som "båda sidor slår varsin tärning och lägger till sina respektive värden. Den som får högst summa har lyckats." I de fall då en rollperson försöker övervinna ett passivt motstånd så slår spelledaren för dess svårighetsgrad. Om man ska få välja vilken tärning man slår så vill du ju ogärna kräva dubbel uppsättning av sådana (=ljusa och mörka), utan då är det enklare att man låter två olika personer få slå varsin tärning, och tar man bort jämförelsen mellan tärningaran så tjänar man ytterligare lite snabbhet.

Satsningssystemet är fiffigt, men jag ogillar egentligen att ens medelvärde inte påverkas av satsningen. Det gör det för bra att satsa. Exempel: Om svårighetsgraden är en poäng högre än dina värden, då har du 15/36 (42%, typ) chans att få lika högt eller högre om ni båda slår varsin T6. Med T20 är det 190/400 (48%, typ). Så länge som man ligger under så vill man alltid satsa så mycket som möjligt, och så länge man har ett övertag så vill man alltid satsa så litet som möjligt.

Det är bättre att använda en satsningsmekanism som gör att man i vanliga fall helst satsar lite lagom. Typ: Man satsar en valfri siffra, och slår man högre än siffran så får man räkna satsningen till sitt slag. (Det är svårare att formulera den här satsningsregeln till Babylon-sättet att slå tärningarna på, dock, men det har jag redan övergivit) eller; det finns tre satsningslägen: Om man tar det lugnt så slår man både den ljusa och den mörka tärningen två gånger och väljer det lägsta resultatet, medan man, om man anstränger sig hårt, slår båda tärningar 2 ggr och väljer de högsta resultaten.

Men... öh, det är svårt att få in tillstånden på ett bra sätt. Frågan är om du inte skulle behöva vårt jättekonstiga tärningspölsystem som vi klurade på en gång i tiden.

Eller så kan du helt enkelt säga; "jag är cyber" och skriva ett datorprogram som får ta hand om alla parametrar du vill ha med. En dator kommer ju aldrig att klaga på dig för att du är krånglig...
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Babylon-varianten tycker jag låter bäst
Jepp, jag med. :gremsmile:

men du skulle ju lika gärna kunna formulera den mekaniken som "båda sidor slår varsin tärning och lägger till sina respektive värden. Den som får högst summa har lyckats.
Fast då blir det ju svårare att införa gynnsamma tillstånd, utan en negativ tärning alltså.. Och så kan man inte förvandla aktivt motstånd till passivt motstånd utan problem, och jag gillar det! :gremtongue:

Men jag håller fortfarande på och överväger de här möjligheterna.
Man skulle kunna slå varsin T10 (snarare än T6) och den som slår lägst får lägga på sitt tärningsslag till effekten, och låta gynnsamma tillstånd påverka motståndaren.. Nja. Att använda T6 och en annan satsningsmekanism kanske är bäst ändå (så att man inte behöver byta tärningar). Det behöver inte vara så komplicerat egentligen. Det räcker, som du skriver, med ett enda "jag tar i"-alternativ, istället för ett satsningsvärde, eller så..
Jag testade mekaniken nyss, och att subtrahera med T6 går fort ändå. En annan sak jag märkte är att tillstånd är mäktiga, -3 i Ångest innebär i praktiken ungefär -3 på resultatet, om Ångest påverkar tärningsslaget.

Satsningssystemet är fiffigt, men jag ogillar egentligen att ens medelvärde inte påverkas av satsningen.
Jo precis. Det är det som är så mesigt med satsningssystemet.

Men... öh, det är svårt att få in tillstånden på ett bra sätt. Frågan är om du inte skulle behöva vårt jättekonstiga tärningspölsystem som vi klurade på en gång i tiden.
Det är inte konstigt! Det är vackert! :gremelak: Men ja, det kan komma att behövas, med tanke på att det ska finnas komponeringsregler med i slutändan.. Hö hö, here we go again..

Jag tänkte faktiskt på det igår av den anledningen.
"Slå Form+Erf+Satsning antal T10, räkna de under Form, lägg på Erf."
Det är väl rätt lagom ändå? Det är som ett skadeslag i WoD, fast med satsning. :gremwink:
Konstigt, varför har jag inte kommit på en sådan enkel lösning förut.. Ah. Nu vet jag. För att den lösningen utgår först från en 1-5 skala när man räknar ihop antalet T10, och sedan en 1-10 skala när man ska slå under Form. Crap. :gremtongue:
Jag vet inte om det skulle passa i Staden, dock. Det känns mer matematiskt än klurigt, fast å andra sidan.. De här reglerna jag spånat på här är ju rätt krångliga ändå.

Eller så kan du helt enkelt säga; "jag är cyber" och skriva ett datorprogram som får ta hand om alla parametrar du vill ha med. En dator kommer ju aldrig att klaga på dig för att du är krånglig...
Det är ju inte lika kul.. :gremtongue:
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Så här då, va.

Okej, här är resultaten från Arvidlabbet.

För ett tärningsslag så får man först lägga ihop Egenskap och Talang, bägge går fortfarande på en 1 till 5-skala.

Sedan grabbar man och slår en tiosidig tärning för varje "sida", alltså för både rollpersonen och det han/hon försöker övervinna. (Kan både vara en passiv svårighetsgrad, som när man försöker dyrka en dörr, eller en aktivt motståndare, som när man försöker fäkta någon - För att ta ett wickianskt exempel. :gremwink:) Den som får lägst resultat på tärningen får lägga till tärningsresultatet på Egenskapen och Talangens värden, och den som nu har högst summa vinner.

Här kommer Tillstånd in, som nu går på en 1 till 10-skala istället.. Vilket också innebär att man kan slå Tillstånds-slag om det skulle behövas, istället för Egenskap+Talang-slag. WoD:igt, eller hur? :gremwink: Bägge sidor ser om dom har några lämpliga tillstånd i situationen, som Inspiration som gör det lättare att måla en tavla, eller Uttmattning som gör det svårare att utföra en fysisk handling.

Slår man under tillståndet, och det är ett gynnsamt (alltså bra i situationen) tillstånd, så ignorerar man motståndarens tärningsslag. Man har vunnit tärningsjämförelsen automatiskt, och får lägga på tärningssumman.

Slår man under tillståndet, och det är ett ogynnsamt (om det är en till last i situationen) tillstånd, så plockar man bort sitt eget tärningsslag. Motståndaren har vunnit jämförelsen, och lägger på tärningen.

Vill man verkligen använda flera Tillstånd så slår man flera tärningar, en för varje tillstånd, och så väljer man fritt vilken tärning man vill jämföra med motståndaren - Men ifall man slår under ett enda tillstånd gäller fortfarande samma regler - Plocka bort alla dina, eller alla motståndarens tärningar, beroende på om tillståndet var gynnsamt eller ogynnsamt. Detta gör att om man har svåra inre hinder så kan man faktiskt prestera bättre, men det är också mer riskfyllt.

Åh, och ett tillstånd kan räknas både som gynnsamt och ogynnsamt, då slår man för det två gånger.

Man kan också välja att höja ett ogynnsamt tillstånd ett steg, eller ett sänka ett gynnsamt tillstånd ett steg innan man slår tärningarna, och då få en extra tärning att slå under ens gynnsamma tillstånd. Eventuellt så får man slå om en tärning för ens ogynnsamma tillstånd. (Oj, mer WoD-ismer)


Visserligen innebär det här att om en person slår under både ett positivt och ett negativt tillstånd så skippar man tärningarna helt och hållet - Kanske lite trist att extrema situationer kan göra resolutionen mindre extrem, men samtidigt så uppmuntrar det ju en att satsa mer tärningar.. Men kanske ska gynnsamma och ogynnsama tillstånds effekter ta ut varandra istället? Har du både gynnsamma och ogynnsamma tillstånds effekter så tar de ut varandra, och har både du och din motståndare gynnsamma tillstånds effekter, eller om ni bägge har ogynnsamma tillstånds effekter, så tar de också ut varandra?

Förslag: Man skippar det där med tillstånd i tärningsslaget, men för varje tillstånd slår man en kontrolltärning vid sidan av, som man bara ska använda för att kolla om gynnsamma/ogynnsamma tillstånd påverkar resultatet. Hur låter det? Det gör det smidigare vid många Tillstånd, fast oftast så använder man ju bara ett, eventuellt två, ändå. Som en extraregel, kanske..
 
Top