Tales From the Loop, tv-serien

Organ

Out of time, out of mind
Jag har en lång historia av att vara absolut sist på alla tänkbara bollar. Därför har jag dröjt ända tills nu med att se tv-serien Tales From the Loop. Och det trots att jag inte bara verkligen gillar Simon Stålenhags konst utan även är upp över öronen förälskad i rollspelet.

När serien kom så fick den ett ganska ljumt mottagande. Den kom och gick utan att göra större väsen av sig och det blev som bekant ingen säsong två. Nu när jag har sett den så kan jag lite förstå de som blev besvikna. Stålenhags värld har alltid, med rätta, jämförts med Stranger Things, 80-talsnostalgi och hela "kids on bikes"-grejen. Mycket litet av det märks i tv-serien. Det är inget uttalat 80-tal. Och även om en del av avsnitten handlar om barn och/eller ungdomar så är den inte inriktad på deras värld då andra avsnitt har mycket vuxna teman. Inte heller är den på något vis lika action-fylld som Stranger Things. Tvärtom så är den snarare sävlig och eftertänksam.

Min förståelse för de som var kritiska mot den hindrar mig dock inte från att fullkomligt älska serien. Jag tycker den är det bästa jag sett på mycket länge. Jag tycker även att de som inte tycker om serien för att de inte tycker att den känns tillräckligt Stålenhagsk, en kritik jag sett flera gånger, mest ser till ytan. Andligt tycker jag den verkligen jackar in i slingan. När den funkar som bäst är det en slags meditation över vad som sker när det fantastiska möter en vanlig värld, en värld befolkad av vanliga människor av kött och blod, människor med vanliga drömmar och vanliga förhoppningar. Serien har mer gemensamt med Black Mirror än det jag räknar upp ovan. Och det det var sannolikt därför den inte blev den succé jag tycker den förtjänar. Tittarna hade förväntat sig Stranger Things möter The Goonies men fick något helt annat. Och detta något annat tycker jag är stillsamt magnifikt.

Någon annan som har åsikter om Tales From the Loop? Har jag rätt? Eller tänker jag helt fel? Har jag missuppfattat Simon Stålenhag?

1716279225837.png

Last edited:

Rickard

Urverk speldesign
När den funkar som bäst är det en slags meditation över vad som sker när det fantastiska möter en vanlig värld, en värld befolkad av vanliga människor av kött och blod, människor med vanliga drömmar och vanliga förhoppningar. Serien har mer gemensamt med Black Mirror /.../

Någon annan som har åsikter om Tales From the Loop? Har jag rätt? Eller tänker jag helt fel? Har jag missuppfattat Simon Stålenhag?
Jag tycker du snarare har fattat helt rätt. Serien har rätt mycket med det östasiatiska berättarstrukturen, där publiken får vara med i ett ögonblick, även om det var liite väl tomt i varje avsnitt. För min del så ogillar jag antalogier (de blir automatiskt trista i mitt huvud) så serien föll där för mig.

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Jag är sämst i världen på att se klart tv-serier. Har lagt ner att titta på Shogun, Three body problem och Fallout trots att jag gillade alla dessa. Och det var samma med Tales from the loop, jag tyckte det var en riktigt bra serie men såg aldrig klart den. Vet inte varför, ibland funderar jag på att fortsätta titta men det blir aldrig av. Minns framförallt ett avsnitt där en pojke förvandlades till robot, det var genialt!!!

JohanL

Champion
Jag uppskattade aldrig riktigt tv-serien. Det kändes mer Twilight Zone än vad jag skulle ha velat se - tekniken finns där uteslutande för att berätta ett personligt drama, och det hårda SF-innehållet lyser fullständigt med sin frånvaro (så långt jag tittade, i alla fall). Allt det tekniska känns forcerat och bara där för plottens skull.

Samtidigt kan jag absolut inte säga att den var dålig (vilket det finns gott om serier jag är beredd att säga det kring), bara att det närmast kirurgiskt inte matchade min smak och mina förhoppningar. För mig känns Stålenhag mer som att han skapar Sense of Wonder genom intersektionen av tekniken som ändå en del av vardagen, och att retro-elementet fyller en stark funktion. Bilden i originalinlägget är bra, men den är inte typisk.

Last edited:

Organ

Out of time, out of mind
tekniken finns där uteslutande för att berätta ett personligt drama, och det hårda SF-innehållet lyser fullständigt med sin frånvaro (så långt jag tittade, i alla fall).
Du har helt rätt. Serien handlar i första hand om människor och mänskliga relationer. Sci-Fi-ingredienserna driver visserligen handlingen vidare men de är i slutändan mest verktyg för att berätta om detta. Serien är mer ghost än machine. Och det var en av anledningarna till att jag gillade den. Tänk så olika det kan vara.

Last edited:

Organ

Out of time, out of mind
Minns framförallt ett avsnitt där en pojke förvandlades till robot, det var genialt!!!
Jag kan ju locka med att den tråden plockas upp igen i ett senare avsnitt. Det var ännu en sak jag gillade med TFtL. Även om avsnitten var avslutade episoder så utspelas de i samma ganska lilla universum. Huvudpersonerna från ett avsnitt kan återkomma som biroller i ett annat. Jag tror faktiskt att de flesta av avsnittens huvudtrådar togs upp eller syntes i alla fall igen i senare avsnitt.

JohanL

Champion
Apropå Stålenhag-adapteringar blev tydligen Electric State extremt dyr:

Zire

Swashbuckler
Har sett den många gånger, ett absolut mästerverk. Världen känns både bekant och främmande på samma gång. Inbjudande och obehaglig.

Conan

انتفاضة
Jag är sämst i världen på att se klart tv-serier. Har lagt ner att titta på Shogun, Three body problem och Fallout trots att jag gillade alla dessa. Och det var samma med Tales from the loop, jag tyckte det var en riktigt bra serie men såg aldrig klart den. Vet inte varför, ibland funderar jag på att fortsätta titta men det blir aldrig av. Minns framförallt ett avsnitt där en pojke förvandlades till robot, det var genialt!!!
Jag tycker det låter väldigt sunt att inte se klart tv-serier som inte är tillräckligt bra.

McKatla

Utan titel
Utmärkt serie på det stora hela, även om några av episoderna var mindre intressanta än andra. Men klart sevärd.

Franz

Jag tycker det låter väldigt sunt att inte se klart tv-serier som inte är tillräckligt bra.
Det handlar inte om att de inte är tillräckligt bra. Det är snarare en combo av att över huvud taget hitta tid att kolla mellan jobb, föräldraskap, äktenskap samt andra hobbys. Samt att formatet för en tv-serie inte är ultimat för mig. Jag är i grund och botten filmälskare. Har älskat film sen jag var liten, blev introducerad för kvalitetsfilm av min pappa i väldigt tidig ålder. Försökte få in foten i filmbranschen i flera år och har skrivit en handfull filmmanus (inga har blivit filmade). Drev en hyfsat populär filmpodd med två vänner i några år. Så det är där min riktiga passion finns, film över tv-serier. Så även när serierna är riktigt bra har jag ofta svårt att ta mig igenom dem. De serier jag tycker allra bäst om, exempelvis Wheel of Time, Silo och Rings of Power, följer jag dock med nöje!

Conan

انتفاضة
Det handlar inte om att de inte är tillräckligt bra. Det är snarare en combo av att över huvud taget hitta tid att kolla mellan jobb, föräldraskap, äktenskap samt andra hobbys. Samt att formatet för en tv-serie inte är ultimat för mig. Jag är i grund och botten filmälskare. Har älskat film sen jag var liten, blev introducerad för kvalitetsfilm av min pappa i väldigt tidig ålder. Försökte få in foten i filmbranschen i flera år och har skrivit en handfull filmmanus (inga har blivit filmade). Drev en hyfsat populär filmpodd med två vänner i några år. Så det är där min riktiga passion finns, film över tv-serier. Så även när serierna är riktigt bra har jag ofta svårt att ta mig igenom dem. De serier jag tycker allra bäst om, exempelvis Wheel of Time, Silo och Rings of Power, följer jag dock med nöje!
Fast det är ju det jag menar, inte tillräckligt bra för att man ska prioritera tittandet över allt annat man kan göra. Tyckte inte heller Fallout eller Shogun verkade direkt dåliga, men otillräckligt bra för att lägga tid på.

Håller med om att film är ett bättre format. Har bara läst ditt äventyr om trollet i floden till D&D Trudvang. Hade blivit en bra kortfilm! Vad hette podden?

Franz

Fast det är ju det jag menar, inte tillräckligt bra för att man ska prioritera tittandet över allt annat man kan göra. Tyckte inte heller Fallout eller Shogun verkade direkt dåliga, men otillräckligt bra för att lägga tid på.
Ah, jag förstår. För mig finns det nog ingen tv-serie som prioriterar tittandet över allt annat man kan göra. Dock var det mer så i tidigare år, när de tidiga säsongerna till Game of Thrones eller Rome gick kunde jag pausa precis allt för att plöja avsnitt 🙂 Fast det har nog lika mycket att göra med att jag levde ett helt annat slags liv då som att serierna var otroligt fantastiskt bra 🙂 Hade något så bra som Deadwood kommit, som jag tycker är den bästa serien i hela världen, då hade det legat i farans riktning att lägga allt annat åt sidan 😁

Håller med om att film är ett bättre format. Har bara läst ditt äventyr om trollet i floden till D&D Trudvang. Hade blivit en bra kortfilm! Vad hette podden?
Tack så jättemycket, vad roligt att du tycker det! 😊 Podden hette Filmlådan. Tror dock inte den ligger uppe någonstans nu, den har ca. tio år på nacken 🙂

Tant Ragnar

Gamle usling
Jag gillade serien skarpt. Otroligt synd att det inte blev en andra säsong. Och låt oss inte glömma det fantastiska soundtracket, av Glass!

CapnZapp

Myrmidon
Jag har en lång historia av att vara absolut sist på alla tänkbara bollar. Därför har jag dröjt ända tills nu med att se tv-serien Tales From the Loop.

Min förståelse för de som var kritiska mot den hindrar mig dock inte från att fullkomligt älska serien. Jag tycker den är det bästa jag sett på mycket länge.

Nej du är inte ensam :)

Jag älskar Stålenhags bilder, och hans förmåga frammana nostalgisk melankoli.

Jag gillar främst hans stillsamma observationer; varje målning är ett mästerverk. En telefonstolpe eller ryggsäck som är exakt som i min egen barndom. Vem är observatören av den trygga röda stugan med det varma ljuset - jag naturligtvis, jag har ju varit där ute i slyskogen i verkligheten! Eller... något som rymt från Varselklotet? Han får en ifrågasätta vad som kan upplevas som självklart, vardagligt och till och med lite tråkigt.

Han får en scen med tråkiga miljonprojektsskrapor eller en parkeringsplats med sjuttiotals-Saabar bli så förbannat... spännande!

Serien fick mig att försjunka i ett slags intellektuell meditation jag sällan upplevt.

Teveserien kliar din nostalgiska nyfikenhet, med en imponerande frihet från billiga känsloutbrott. Serien kanske inte är exakt som Stålenhags vision, men den fångar väl många av hans tema: samhörighet eller snarare bristen därav, frånvarande föräldrar, att inte ha kontroll över sitt eget liv, saknad, och framförallt kärnan i all bra sci fi: what if...?

Pryce och Hall gör jättebra rollinsatser.

Lite som när jag såg filmen Arrival blev min rationella hjärna bara helt enkelt glad...

CapnZapp

Myrmidon
tekniken finns där uteslutande för att berätta ett personligt drama, och det hårda SF-innehållet lyser fullständigt med sin frånvaro
Det finns inget hårt SF-innehåll i Stålenhags alster?

Ingenstans är poängen eller avsikten att förklara hur tekniken egentligen fungerar.

CapnZapp

Myrmidon
Du har helt rätt. Serien handlar i första hand om människor och mänskliga relationer. Sci-Fi-ingredienserna driver visserligen handlingen vidare men de är i slutändan mest verktyg för att berätta om detta. Serien är mer ghost än machine. Och det var en av anledningarna till att jag gillade den. Tänk så olika det kan vara.
Ja, och då gillade jag den specifikt för att den behöll sin distans till karaktärerna.

För mig är "personligt drama" alldeles för ofta anledningen till att jag avbryter tittandet, eftersom det alldeles för ofta reducerar intellektuella och vetenskapliga rollkaraktärer till rena realitysåpekarikatyrer.

CapnZapp

Myrmidon
Absolut.

Men här pratar vi i många fall om att inte se klart tv-serier som är mer än tillräckligt bra :)

Conan

انتفاضة
Ah, jag förstår. För mig finns det nog ingen tv-serie som prioriterar tittandet över allt annat man kan göra. Dock var det mer så i tidigare år, när de tidiga säsongerna till Game of Thrones eller Rome gick kunde jag pausa precis allt för att plöja avsnitt 🙂 Fast det har nog lika mycket att göra med att jag levde ett helt annat slags liv då som att serierna var otroligt fantastiskt bra 🙂 Hade något så bra som Deadwood kommit, som jag tycker är den bästa serien i hela världen, då hade det legat i farans riktning att lägga allt annat åt sidan 😁

Tack så jättemycket, vad roligt att du tycker det! 😊 Podden hette Filmlådan. Tror dock inte den ligger uppe någonstans nu, den har ca. tio år på nacken 🙂
Håller med om GoT. Rome var nog min första riktigt storslagna tv-serie upplevelse.

JohanL

Champion
Det finns inget hårt SF-innehåll i Stålenhags alster?

Ingenstans är poängen eller avsikten att förklara hur tekniken egentligen fungerar.
Inte på det viset, men den har i alla fall ett sammanhållet vis att fungera på och ett underlag för vad som hänt. Att det är robotar med åttiotalsutseende är det absoluta nummer ett i bilderna, och det såg jag rätt litet av i tv-serien, som i stället hade "men tänk om vi byter medvetande?" och "tidsresor!" rätt ur det blå. Säg att den är koherent snarare än hård?