Nekromanti Talsystem?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag har också för mig att den babylonska metoden för att räkna på fingrarna ledde till att man kunde räkna till tolv på en hand -- tummen användes för att peka ut lederna på de övriga fingrarna.

DesertRain

Hero
ja babylonierna hade 60, och 12 också har jag för mig. fast bas 60 verkar väldigt jobbigt att räkna med jämfört med lägre baser.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Purgatory said:
ja babylonierna hade 60, och 12 också har jag för mig. fast bas 60 verkar väldigt jobbigt att räkna med jämfört med lägre baser.
60 är dock praktiskt när man inte har decimalkomman (se där ytterligare något som först går att göra med positionssystem) utan måste använda bråk. 60 är ju jämnt delbart med avsevärt fler tal än 10.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Svarte faraonen said:
60 är dock praktiskt när man inte har decimalkomman (se där ytterligare något som först går att göra med positionssystem) utan måste använda bråk. 60 är ju jämnt delbart med avsevärt fler tal än 10.
Precis som 12 =)

Babylonierna var inte så dumma, de. Tio är ju egentligen sämst på nästan alla vis.

//Krank, skulle vara nåt primtal som vore sämre...

krank

Kraetyz said:
Håller inte med. Alla tal går bra, om man bara vänjer sig. :gremwink:
Nej.

Bara... Nej.

Det är som med kläder: Man kan "vöja sig" med allt, men för att nå bekvämlighetsgrad X så måste man spendera Y tid för att vänja sig vid nåt som redan är skönt, och Y+ tid för att vänja sig vid något som inte är skönt från början.

Alla tal går kanske bra, men alla tal går inte lika bra.

DesertRain

Hero
Precis, det finns en anledning till att vi räknar i bas 10. Lagom många siffror helt enkelt. Visst, man kan räkna i bas 31 men det finns ingen vettig anledning. Den enda andra basen som jag används ofta, så vitt jag vet, är 2; och det för att den är så praktisk inom datatekniken.

krank

Purgatory said:
Visst, man kan räkna i bas 31 men det finns ingen vettig anledning. Den enda andra basen som jag används ofta, så vitt jag vet, är 2; och det för att den är så praktisk inom datatekniken.
Tja, 12 hade varit bättre. Mer flexibel, delbart på fler tal, etc. Och nästan lika lågt.

Lite synd, tycker jag, att babyloniernas innovation begravdes...

Jarre

Swordsman
Purgatory said:
Precis, det finns en anledning till att vi räknar i bas 10. Lagom många siffror helt enkelt. Visst, man kan räkna i bas 31 men det finns ingen vettig anledning. Den enda andra basen som jag används ofta, så vitt jag vet, är 2; och det för att den är så praktisk inom datatekniken.
Tja, hexadecimal (bas 16) är också vanlig i datatekniska sammanhang för minnescellsadressering. Sen finns det mer eller mindre obskyra tekniska sammanhang där både 8 och 64 används.

Wikipedia har faktiskt en rätt bra artikel(serie) om numeriska system, där massor av kulturer där andra talbaser än de vanliga faktiskt används. Här kan den vetgirig hitta svar och belägg för att det faktiskt har existerat både det ena och det andra; hur matematiskt utvecklade dessa kulturer var, låter jag vara osagt. (Dock; Mayariket använde bas 20 och de måste väl ändå "räknas" till framstående inom matematiken.)

Nabu

Warrior
Purgatory said:
... och 16 då.

Sedan så tycker (läs: tror) jag att det är lite väl arrogant att anta att vi använder 10 som talbas för att det på något vis skulle vara "bäst." Jag vet egentligen inte nog för att utesluta andra anledningar, men jag tror att vi använder talbas 10 för att vi har 10 fingrar på händerna.

Och, som påpekat, det hade ju varit smidigare om det hade varit lättare att dela jämt, vilket (som nämnts) 12 och 60 hade varit. Babylonerna var, om jag inte helt missminner mig, också framstående inom matematiken. Näe, hade vi ärvt vårt kulturarv av dem istället för barbarerna från Italien ( :gremwink: ) så hade det sett annorlunda ut.

DesertRain

Hero
Alltså jag menar inte att vi använder 10 för att det är 'bättre' på något sätt än de andra. Det jag menar är att den har lagom många siffror att hålla reda på. 12 hade nog fungerat bättre med tanke på delbarheten, menn det spelar som sagt inte någon större roll. Väldigt höga baser skulle nog vara jobbigare eftersom det blir så många olika tecken att hålla reda på, vilket väl är den enda egentliga nackdelen.
Och jag, vi använder 10 för att det är så många fingrar som vi har. Så 10 är ju också lite pedagogisk, vilket iofs 12 också är om man räknar som babylonierna gjorde när de kom fram till den.