Svarte Faraonen
Sumer is icumen in
Jag har också för mig att den babylonska metoden för att räkna på fingrarna ledde till att man kunde räkna till tolv på en hand -- tummen användes för att peka ut lederna på de övriga fingrarna.
60 är dock praktiskt när man inte har decimalkomman (se där ytterligare något som först går att göra med positionssystem) utan måste använda bråk. 60 är ju jämnt delbart med avsevärt fler tal än 10.Purgatory said:ja babylonierna hade 60, och 12 också har jag för mig. fast bas 60 verkar väldigt jobbigt att räkna med jämfört med lägre baser.
Precis som 12 =)Svarte faraonen said:60 är dock praktiskt när man inte har decimalkomman (se där ytterligare något som först går att göra med positionssystem) utan måste använda bråk. 60 är ju jämnt delbart med avsevärt fler tal än 10.
Håller inte med. Alla tal går bra, om man bara vänjer sig.krank said:Tio är ju egentligen sämst på nästan alla vis.
Nej.Kraetyz said:Håller inte med. Alla tal går bra, om man bara vänjer sig.![]()
Tja, 12 hade varit bättre. Mer flexibel, delbart på fler tal, etc. Och nästan lika lågt.Purgatory said:Visst, man kan räkna i bas 31 men det finns ingen vettig anledning. Den enda andra basen som jag används ofta, så vitt jag vet, är 2; och det för att den är så praktisk inom datatekniken.
Tja, hexadecimal (bas 16) är också vanlig i datatekniska sammanhang för minnescellsadressering. Sen finns det mer eller mindre obskyra tekniska sammanhang där både 8 och 64 används.Purgatory said:Precis, det finns en anledning till att vi räknar i bas 10. Lagom många siffror helt enkelt. Visst, man kan räkna i bas 31 men det finns ingen vettig anledning. Den enda andra basen som jag används ofta, så vitt jag vet, är 2; och det för att den är så praktisk inom datatekniken.
... och 16 då.Purgatory said:Precis, det finns en anledning till att vi räknar i bas 10. Lagom många siffror helt enkelt. Visst, man kan räkna i bas 31 men det finns ingen vettig anledning. Den enda andra basen som jag används ofta, så vitt jag vet, är 2; och det för att den är så praktisk inom datatekniken.