Eller, ja, rent spekulativt skulle ju IO kunna vara -1 precis som IV är fyra. Har dom nollan så borde dom ju ha negativa tal.
Nu kan jag förstås inte svara på hur det ser ut i EON, men ser vi historiskt så har du en viss poäng i att det är fördelaktigt att kunna räkna med talet 0 om man tillexempel vill lösa ekvationen 4 - 4 = x (eller snarare "vad får vi om vi drar 2 längder från en area där arean är sådan att om längden dubbleras så fyrdubblas arean" eller vilken godtycklig komplicerad omskrivning man försökte lösa) för om 0 inte är ett tal så saknar 4-4 = x en lösning.
Men denna nytta är i praktiken inte speciellt stor innan man kommer in på ganska avancerad matematik, för försöker vi lösa ett geometriskt problem och hitta en linje med en viss längd så är det ju de fakto så att det inte finns någon linje med längden 0 och att ekvationen faktiskt saknar lösning.
Det sagt, hoppet från att acceptera 0 som ett tal till att acceptera negativa tal är gigantisk! Faktum är att man långt fram i historien (åtminstone hela 1700talet) hade diverse invändningar mot att negativa tal skulle existera och nu snackar vi om inte helt okända snubbar som Newton t.ex. Anledningen är inte helt uppenbar så här i efterhand men om vi tänker på hur världen ser ut så går det lätt att finna skäl till detta.
Det finns inga geometriska figurer med negativa längder, vinklar (innan man införde koordinatsystem) eller areor och det finns inga objekt som åker med negativ fart (en bil kan inte åka i -20km/h).
Ska man lösa problemet "Kalle har en förmögenhet på 5miljoner, Kalle lovar att ge Pelle 15 miljoner, efter att ha gett Pelle sina 5 miljoner vad har Kalle nu?" Så skulle nog dom flesta svara Kalle har en skuld på 10 (positiva) miljoner och inte Kalle har en förmögenhet på -10 miljoner.
Det hela har genom historien inte gjorts mindre förvirrande av att man skrivit 20 - 15 både för operationen att dra 15 från 20 och för operationen att lägga till talet -15 till 20 (dvs 20 + (-15)). Detta och annat gjorde att man länge ansåg att tillexempel ekvationen x^2 + 2x + 1 = 0 inte hade några riktiga lösningar.
Ok, det här blev långt, men ämnet är intressant särskilt för mig som snart kan beteckna mig matematikidéhistoriker, fast om det inte går att förstå så skyller jag på att det är så här mina fylleinlägg ser ut