Tandfen i rollspel?

Dottern tappade ännu en tand igår och jag började genast fundera på om tandfen finns med i något rollspel. Kunde inte komma på något, men då är det ju bra att ta forumet till hjälp?

Finns tandfen med i något rollspel ni känner till?

Och som bonusfråga: Hur skulle ni vilja lägga in tandfen i eran nuvarande kampanj?

Dottern tappade ännu en tand igår och jag började genast fundera på om tandfen finns med i något rollspel. Kunde inte komma på något, men då är det ju bra att ta forumet till hjälp?

Finns tandfen med i något rollspel ni känner till?

Och som bonusfråga: Hur skulle ni vilja lägga in tandfen i eran nuvarande kampanj?
Inte i ett rollspel vad jag kommer på.... men tanbdfeenm har en ganska central roll i Pratchets "Hogfather"

Tandfen existerar väl som monster i DnD och Pathfinder. Jag kan ha helt fel här och det är något jag fått för mig.

Det skulle inte förvåna mig om det finns något white wolf spel där tandfen existerar också

Och min intuition säger mig att det borde existera nått indiespel där tandfen figurerar men jag har personligen aldrig stött på något

Organ

Out of time, out of mind
Tandfen är väl som klippt och skuren för Väsen. Har ingen aning om ifall den existerar dock eller om man får snickra ihop den själv.

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Tandfen existerar väl som monster i DnD och Pathfinder. Jag kan ha helt fel här och det är något jag fått för mig.

Det skulle inte förvåna mig om det finns något white wolf spel där tandfen existerar också

Och min intuition säger mig att det borde existera nått indiespel där tandfen figurerar men jag har personligen aldrig stött på något
https://2e.aonprd.com/Monsters.aspx?ID=3216&Redirected=1

Du har helt rätt om att den finns som varelse i PF, länken går till hur den ser ut i PF2.

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Med tanke på att den är -1 varelse i PF2 skulle det kunna fungera som ett introduktions äventyr.

En by som plågas av att folk börjar förlora sina tänder i sömnen. Offren är av blandad ålder, så går inte att dra någon slutsats om att det skulle handla om att den som tar tänderna är ute efter någon specifik person. Undantaget är en av familjerna som har en gammal luggsliten katt vid namn Sixten. Sixten som i vanliga fall är en notorisk vandrare har allt sedan tänderna börjat försvinna bli allt mer hemmavid för att försvara sin husbonde och dennes familj från de fruktade tandfeerna.

Orsaken till att byn just nu drabbats av tandfeen är att det inte var länge sedan ett barn omkom i en olycka. Barnet begravdes i vacker glänta i skogen som i gamla tider fungerat som en kraftkälla för feernas magi. Information om detta finns i gamla folksagor som fortfarande lever kvar i byn, samt hos några av byns äldsta invånare som motsade sig att barnet skulle begravas i sagda glänta. Något som resten av byn avfärdade som skrock.

God45

#PrayersForBahakan
I gamla World of Darkness är tandfeén en Inanime, alltså en special typ av fe-varelse som är närmre naturen än typ Changlings. Introt i boken Inanime the Secret Way handlar om tandfeén.

Mycket bra tillägg. Och där har vi vårt första mysterium för spelarna att nysta i :)
Hur är Sixten kopplad till det hela, varför måste han skydda sin husbonde. Är tandfen extra intresserad av Sixtens familj. Kanske är Sixtens husbonde med fru dom som förlorade sitt barn.

Tycker det låter ballt så spånar lite ideer 😊

Quadrante

Grisbonde
  1. Man begraver ett nytt barn med mjölktänder och får ytterligare (antal mjölktänder barnet har kvar) år av frid.

2. Man gräver upp graven och flyttar den från fäernas område så tappar de i kraft. De försvinner inte men de lägger mer möda på att bygga upp sig än att attackera bybor.

3. Man ingår ett löfte om att offra något varje år som fäerna vill ha. Till exempel en tand för ett års frid.

Varför skapar tandfeerna sån oreda just nu? För att de är uppretade och går bärsärk på omgivningen, de hämnas för att de inte får fler mjölktänder ”offrade i lunden” nu när de som fanns där tagit slut. Så, slut med att köpa mjölktänder om folket i byn ska vara ”så här elaka” … de förtjänar att man rycker deras tänder!

Vilka får då tänder utryckta? De som gått på den heliga ängens gräs utan att ge offergåvor. Tandfeerna väljer den de såg senast.

Vad har det med barnet att göra? Barnets lek lockade fäerna ur sin månghundraåriga dvala. Och fäer älskar lek, så de var förnöjda alla år som de fick träffa barnet och delta i dess lekar.

Vilket i och för sig ger ett fjärde alternativ.

4. Skicka barn till fäelunden och låt dem leka med tandfeerna. Om de gillar barnet så får byn frid. Ogillar de barnet tar de alla dess tänder och lämnar byn i frid för ett tag.

Last edited:

Rickard

Urverk speldesign
För en ansenlig mängd silver får du ditt offers tänder i din hand som ett bevis på att tandfen har uppfyllt din önskan. Tandfen har fått sitt namn från sin passion att ta övre framtänderna från de varelser hon har blivit satt till att finna, där offret - om nu det fortfarande är vid liv - skapar ett väsande när den säger "tanden". Hennes förmåga ständigt sväva gör henne till en knäpptyst lönnmördare, om så nu skulle krävas, och hon har en oöverträffad förmåga att hitta rätt person ... om du har mängden silver för det.