Spjut
Kanske... fast är inte spjut ett vapen som främst är balanserat mot offensiv?
Det beror på vad du menar. Jag tänkte igenom det där lite och jag kan inte riktigt komma på så många vapen som är "offensiva". Det som kom närmast var stridsgissel och liknande, eftersom de inte är dirket optimerade för att försvara sig med.
Spjut, däremot, går väldigt bra att använda såväl offensivt som defensivt, så länge motståndaren är på rätt avstånd. Det beror förstås på hur långt vapnet ifråga är, men jag utgår från ett spjut som är dryga 230 cm. Det är ypperligt att hålla folk på avstånd och försvara sig med, eftersom du har två ändar att använda och dessutom har kan använda mycket kraft genom vapnet och göra kraftfulla försvar.
Så alltså, om man med defensivt menar: Att inte anfalla motståndaren, utan att försöka hålla denne på avstånd och skada denne när han anfaller, hävdar jag att ett spjut är ett ypperligt vapen, så länge du har bra avstånd (fast det vet vi ju redan).
Sedan lider jag fortfarande av sömnbrist, så jag kan vara förvirrad och missförstå dig, men lita på att jag gör mitt bästa!