Nekromanti Tankar kring situationen i Asharien

Lycan

Hero
Det finns massor av trådar om Mundanas befolkningssiffror, om ni är intresserade.

Alternativet är att starta en ny tråd om demografin.

Oavsett; sluta OT'a.

- L

Nabu

Warrior
sesk said:
Min spelgrupp började spela en kampanj för 8 år sen. Redan från början lades mycket arbete ner på att hålla allt konsekvent och helt kompatibelt med allt officiellt material.
Vissa ställen har RPna tex besökt flera gånger och lärt sig känna på ett visst sätt. För oss blir det såklart svårt när folkmängd ska förstoras med 10-100 gånger (har sätt så olika siffror på forumet att jag inte vet vilka som stämmer) på ställen man besökt när dom inte haft den storleken tidigare. Enklast vore ju att bara använda dom tidigare siffrorna i vår kampanj även fortsättningsvis kan man ju tycka, problemet är kompatibiliteten med framtida material som vi ju gärna ser.
... men, de kan ju knappast försöka anpassa sig till alla grupper i vårt långsmala rike. Det gör det krångligare för er, men lika mycket lättare för oss som vill spela i Mundana som vi ser det.

sesk said:
Det var det praktiska problemet (att jag sen också tycker en glesbefolkad värld är coolare är en annan sak).
Det andra problemet är oron över att vad som än släpps till eon så kan det komma att bli emotsagt av framtida material. Jag läste Tex i någon tråd att någon (har för mig att det var Ymir, men är osäker) tycker att mundanas geografi är helt skev och hade förklaringar av fysiologiska till varför det var så.
Det jag frågar mig själv är om inte ingreppet på mundanas demografi är en lika stor förändring för oss som ett ingrepp på mundanas geografi skulle vara.
Jag tvivlar visserligen på att geografin kommer att ändras, men om den skulle göra det: so what? Det är inte som att spelmakarna har en helig plikt mot allt tidigare publicerat. Vill de (från sitt tycke) förbättra sin produkt får de självklart göra det. Det viktiga med geografin är ju inte exakt hur den ser ut, utan de inbördes relationer och egenheter som den framhäver.

Att uppdatera en produkt är både att expandera den och att föbättra det som finns. Det är deras produkt, och de vill säkert göra den så bra som möjligt enligt deras nuvarande designmål, men oavsett vad de gör som kommer det inte att tillfredsställa alla.

sesk said:
Du missuppfattade mig med citatet (om du nu ens är det). Jag menar att jag helt enkelt var osäker på om han var en av konstruktörerna eller om jag bara fått för mig det. Inget sarkastiskt/illa menat
Ah, jag ber om ursäkt.

Telephalsion

Swordsman
Angående geografin så kan det vara av intresse att påpeka följande:

Kartor är en färskvara, och kartor behöver inte vara tillförlitliga. De kartor som släppts till Eon i samtliga böcker kan mycket vara ord och sanning, men de kan på samma sätt vara riktlinjer för hur mundanas kartskapare själva ser Mundana.

Sen är ju spelledaren en maktfaktor som kan gott och väl ändra vilja siffror och bilder han själv önskar för att forma en spelvärld enligt eget tycke. Sl's ord är lag.

För att återknyta till Asharien:

Ska rollpersonerna stöta på Vrimzikiel eller ska han vara en bakgrundsgestalt som färgar några av sakerna RP stöter på?

Bluebook

Veteran
En av RPna är en kvinnlig schaman från Eyrenskogarna.

Hon fick ett ganska intressant karaktärsslag - utvald och helig. Jag bestämde i det här fallet att det skulle vara Aurias som valt ut henne.

Aurias känner naturligtvis till det kommande mörkret och har bestämt sig för att använda RPn som ett verktyg i förberedelserna för kampen mot mörkret. RPn själv vet dock inte om detta, allt hon vet är att hon ofta har ganska skumma verklighetstrogna drömmar där en ljusvarelse pratar med henne och berättar olika saker. Hon har också lättare att bege sig till andeplanet och när hon är där har hon alltid en följeslagare (dvs Aurias) som hjälper henne och pratar med henne.

RP-schamanen har i samtalen med Aurias i andevärlden fått reda på spådomen med de nio tecknen och hon har fått veta att den första har inträffat redan, i Helm. Aurias har bett henne ta sig till Helm. Hon reser tillsammans med en Zorianriddare som själv sökt upp henne (även han kallad av Aurias) och två bröder (riddare från Drunok)som träffade på Schamanen och Zorianriddaren när de räddade dem från ett bakhåll med stråtrövare i norra Drunok.

Anyway, nu ska alltså fyra personer med åtta hästar ta sig igenom ett svältplågat Asharien som slits sönder av uppror och laglöshet. För att kunna resa så dolt som möjligt befinner de sig just nu på en lastpråm/båt på väg ner för Järnforsen. På det sättet kan de hålla hästarna dolda under däck och de sticker inte ut så vansinnigt mycket. Problemet är bara Vrimzikiels här som plundrar allt och alla och dessutom förbereder för ett anfall mot Nimto...

RPna försöker alltså bara undvika Vrimzikiels här (och det blir vansinnigt mycket svårare om den består av 7-8 000 män snarare än 7-800).

mr_si

Warrior
oavsett antal så bör dom väll bara träffa små bråkdelar av armen, annars blir det för jobbigt även med några hundra. Jag tycker du kör som du tänkt, ser inte vad det skulle tillföra just ditt äventyr att armén är större.

Mundo

Myrmidon
Sådär, då har även jag hittat hit.

Personligen håller jag på att konstruera en kampanj kring det pågående inbördeskriget i Soldarn som i min kampanj bryter ut rejält.

Spelarna kommer anta roller som baroner (eller dylikt), ha arméer, välja sidor och delta på ett mycket aktivt sätt i inbördeskriget.

Varför har det med denna tråd att göra?

Jo, landsrådet har lovat att knalla ned med trupper och hjälpa kungen vid en eventuell konflikt, och mat som transporteras från Soldarn till Asharien... Låt oss säga såhär, om jag var en upprorisk hertig skulle jag gärna lägga beslag på mat och utrustning som tillhörde min fiendes vän.

Förstod det som att de var påväg mot Helm främst, men vill du ha än mer "krigigheter" (ett mycket bra ord) i bakgrunden så rekommenderar jag att låta inbördeskriget i Soldarn skeva ut åt helvete så har man en mycket spännande situation som har effekt över hela Asharina-halvön.