Nekromanti Tankar kring situationen i Asharien

Bluebook

Veteran
Tja, jag funderar lite på Asharien. Mina RPs ska försöka ta sig från Drunok till Soldarn/Västmark och har funderat lite på hur den resan ska se ut. Jag har lite tankar här som jag skulle vilja ha lite tankar kring.

Jag böjar med Norra Asharien (eftersom jag har jobbat mest med den delen), södra kommer senare.

Bakgrund
Det är början av mars. Snön har precis släppt sitt grepp, men det är fortfarande mycket kallt. Det regnar mycket och temperaturerna kryper ner mot noll på kvällarna.

Eftersom landet drabbats av missväxt de senaste tre somrarna börjar läget nu bli desperat i slutet av vintern med tomma matförråd. I delar av Asharien är svälten mycket allvarlig med flyktingströmmar från landsbyggden till städerna om följd. Det leder i sin tur till kåkstäder som växer upp utanför stadsmurarna.

Det är bättre i floddalarna och i norr, där finns andra matkällor, men även där är nu alla förråd tomma och resultatet av höstsådden kommer att vara skillnaden mellan liv och svältdöd för många. I kusterna är situationen också bättre tack vare fisket, men dessa delar plågas istället av pirater.

I Norra Asharien plågas landet dessutom av den landsflyktige markfursten Vrimzikiels uppror. Landsrådet i Asharien håller på att sätta samman en egen arme för att leta rätt på och sätta stopp för markfursten.

Vrimzinkels här
Vrimzinkel har delat upp sina styrkor i tre enheter med ungefär 200 krigare i varje. Dessutom finns en tross där Vrimzinkel själv befinner sig med sin livvakt. I trossen finns 8-900 ”civila” (dvs förutom de "militära" underhållsfunktionerna finns där handelsmän, prostituerade, familjer och barn) och Vrimzinkels stab bestående av ungefär 10 personer plus en personlig livvakt på 20 man.

Vrimzinkels här växer kontinuerligt då banditer ansluter sig. I den allmänna desperationen med hungersnöd och svält är det dessutom ett betydande antal fattiga och svältande bönder som ansluter sig i hopp om att tjäna pengar eller åtmindstone få mat för dagen.

Det innebär att Vrimzinkels här är av mycket varierande kvalitet. Den inre kärnan består av legosoldater Vrimzinkel hyrde i Caserion, dessa utgör kärnan i de tre enheterna och Vrimzinkels livvakt. Det rör sig om 20-30 man i varje här. De är högt motiverade och vältränade. Nästa grupp är tjuvar, banditer och rövare som utgör ungefär 2/3 av hären. Dessa är av varierande kvalitet, men generellt sett är de inga soldater, däremot är de bra på att slåss mot civila. De saknar i stor del militär utbildning eller disciplin och frågan är om de skulle klara av att stå emot ett anfall av reguljära soldater. Den sista 1/3 av hären utgörs av desperata bönder och fattiga. De är dåligt beväpnade, dåligt tränade och saknar helt disciplin.

Hären hålls samman av den inre kärnan och dess lojalitet mot Vrimzikiel. Det finns en hederskodex hos dessa legosoldater av hög kvalitet, "har man tagit ett uppdrag så slutför man det". Dessa trupper blir dessutom rikligt belönade av Vrimzikiel och de får alltid den första delen av plundrad mat eller tillfångatagna kvinnor.

Vrimzikiels här befinner sig utspridd i området mellan Nada och Nimto. Just nu plundrar man sig igenom alla byar och bosättningar i floddalen. Detta medan Vrimzikiel förbereder sig på ett anfall av Nimto (det förra anfallet misslyckades med att helt erövra och plundra staden).

Landsrådets armé
Ashariens här befinner sig inkvarterad i byar och städer mellan Camard och Fordas Backe där de mobiliserar och befinner sig i vinterkvarter. Så fort vårvärmen gjort markerna torra och hårda kommer hären att bege sig norrut längs Järnforsen. Hären består av soldater från garnisonerna i de städer i södra Asharien som inte är direkt hotade, varje stad har sänt iväg 10-25% av sin stående garnison. Utöver detta har stormännen ställt en betydande del av sina riddare till förfogande. Sammanlagt innebär det att hären mönstrar ungefär 1 000 soldater och 150 riddare + väpnare och sereganter.

Hären som som mobiliseras kostar naturligtvis mycket i både pengar och mat. I ett land som redan plågas av missväxt och hungersnöd är det i längden ohållbart att föda en egen här på runt 1 200 man (+ deras tross som är ungefär tre gånger så stor, dvs 3 600 personer). Faktum är att större delen av Landsrådets budget äts upp av inköp av spannmål och kreatur för att hålla hären utrustad med mat och vid gott mod. Ashariens flotta gör samtidigt en större insats i vattnen utanför Camard för att se till att handelsskeppen med spannmål och kreatur inte anfalls av pirater. Det innebär i sin tur att de norra delarna av Asharien i praktiken inte har något skydd av flottan alls.

Det sticker naturligtvis i ögonen på befolkningen att se så många fullastade fraktfartyg anlöpa hamnarna och lossa hundratals ton mat som omedelbart lastas på tungt eskorterade karavaner som åker direkt till härlägren utanför Camard. Situationen för vanligt folk börjar bli närmast desperat efter förra årets dåliga skörd som var den tredje missväxtåret i rad. Svälten finns i snart sagt varje familj, utom hos de mest välbärgade.

Importen av mat från Soldarn fungerar tillfredsställande, men all sjöfart hotas av pirater, förutom de tungt eskorterade transporterna till Camard.

Vad tror ni, är det här en bra beskrivning av situationen i Norra Asharien?

Conan

انتفاضة
Jag gillar den skarpt men har lite svårt att se hur en så liten armé skulle kunna ta Nimto. Vore inte Nada ett bättre mål?

Bluebook

Veteran
Ymir said:
Jag skulle fem- eller tiodubblat arméernas storlek, annars tycker jag det verkar vara ett trovärdigt och dynamiskt läge du målar upp.
Hm, det är en intressant tanke, men blir det inte lite svårt att lösa det rent praktiskt? Jag får det inte att gå ihop med ren logistik. Hur ska någon kunna hålla en så stor här med mat...mitt i mars...i ett svältdrabbat land?

Sen blir det väl närmast omöjligt att få ihop sådana truppstyrkor på Landsrådets sida utan att i stort sett tömma alla städer på garnisoner? Jag tänker mig att ett land som är så plågat av flera år av missväxt inte klarar av att föda så stora truppstyrkor.

Bluebook

Veteran
Evokee said:
Jag gillar den skarpt men har lite svårt att se hur en så liten armé skulle kunna ta Nimto. Vore inte Nada ett bättre mål?
Jag tänker mig att Nimto är försvagat av svält och att stadens garnison är decimerad efter den förra attacken. Sen är folket i staden redan på randen till uppror på grund av hunger och missnöje så det är nog inte svårt för upprorshären att få stöd från de fattiga.

Ymir

Liten kantbaron
Okej, till att börja med; notera att jag även skulle fem- eller tiodubblat Ashariens invånarantal, vilket också kommer ske i Eon IV.

Hm, det är en intressant tanke, men blir det inte lite svårt att lösa det rent praktiskt? Jag får det inte att gå ihop med ren logistik. Hur ska någon kunna hålla en så stor här med mat...mitt i mars...i ett svältdrabbat land?
Antingen så lägger man ut enorma summor på att transportera förnödenheter till armén från annat håll, kanske falierna i Caserion tex, och/eller så plundrar man hänsynslöst lokalbefolkningen, så att de svälter ännu mer, medan armén klarar sig hyfsat. Det är sant att medeltida härförare drog sig för att dra i fälttåg på vintern, men det var hanterbart om man hade vettig logistik - när Timur Lenk tågade mot Kina under vintern 1405 måste han ha haft uppemot 100 000 man med sig, men hans armé var förvisso en ryttarhord, och hade därför enorma logistiska fördelar över europeiska medeltida arméer.

Så man bör börja med att fråga sig vad Vrimzikiel har för monetära resurser, antar jag, och sedan hur mycket boskap hans armé kan tänkas förfoga över. Extensiv plundring vore nog en ganska god strategi i det här fallet, dock, eftersom hans fiender vore särskilt sårbara för detta, medan hans egna styrkor kan stärkas mycket av det

Sen blir det väl närmast omöjligt att få ihop sådana truppstyrkor på Landsrådets sida utan att i stort sett tömma alla städer på garnisoner? Jag tänker mig att ett land som är så plågat av flera år av missväxt inte klarar av att föda så stora truppstyrkor.
Tömma alla städer på garnsioner är nog vad man bör göra i vissa fall - Khwaresm underlät till exempel att göra detta mot mongolerna, och se hur det gick...
Det senare är ett bra påpekande, men truppstyrkorna i ditt ursprungsinlägg är fortfarande alldeles för små (konsistenta med Eons officiella siffror, jag vet, men liksom...). Jag skulle två- eller tredubblat them at the very, very least, även om man till exempel kör på att frijarlarna är ovilliga att ställa sina trupper till landsrådets förfogande för att de missbedömer graden av hot Vrimzikiel utgör, att Landsrådet inte vill tömma garnisonerna, etc etc.

sesk

Veteran
Ok, så man femdubblar truppstorlekarna och för att saker inte ska hamna i obalans femdubblar man även invånarantalet. Varför? Finns det ett egenvärde i att maximera truppstorlekspotentialen så att det helt enkelt blir fler som slåss i slaget?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
sesk said:
Ok, så man femdubblar truppstorlekarna och för att saker inte ska hamna i obalans femdubblar man även invånarantalet. Varför? Finns det ett egenvärde i att maximera truppstorlekspotentialen så att det helt enkelt blir fler som slåss i slaget?
Är det inte mer tvärtom? Att befolkningssiffrorna i Eon är fantastiskt, orimligt små, och därför behöver mångdubblas - vilket får till följd att arméerna blir större.

Om jag fattat saken rätt.

sesk

Veteran
Har tyvärr inte sett något som tyder på att mundanas folkmängd är orimligt liten då det finns mängder av förklaringar till det.

Sen finns det såklart områden som är lite skeva...

Poseur

Swashbuckler
Tyvärr inte en enda god förklaring.

/Poseur vet att det blir bättre.

sesk

Veteran
Ok, om du inte tycker om dom officiella förklaringarna så är det helt ok. Det blir ju helt enkelt en subjektiv bedömning.
Men...
Är det inte ett större problem att göra en så pass drastisk förändring bara för att man inte gillar förklaringarna som finns? Det blir ju lite jobbigt om officiellt material bara är delvis kompatibelt med eon4. Och för alla dom som gillar dom accepterar förklaringarna till mundanas folktäthet (eller brist på den samma) blir det ganska jobbigt. Kanske ska fundera på att göra en errata också om vilka texter man ska ignorera för att kunna använda gammalt material med nya förutsättningar...

För mig känns det som att då kan man ju lika bra lansera Ymirs mörker istället för det tidigare officiella om man känner att förklaringen inte är tillräckligt bra och man hellre skulle spela ymirs mörker.

Nabu

Warrior
Ursäkta, men vad är den officiella förklaringen? Att drakar far omkring och skördar stora procent av befolkningen vart år?

sesk

Veteran
Lumian gör ju inte det. Istället arbetar dom på ett mer manipulativt sätt, men målet är detsamma. Håll stora delar av mundana obefolkat för att skugglandet ska bestå. Om detta är ett faktum man ska bortse ifrån för att det inte passar ens kampanj, klockrent. Men att bortse från det faktum för att man tycker författaren har dåliga ideer och släppa material som går emot just tidigare faktum ser jag som ett större problem än det man försöker lösa.

Om man tar midgård som en jämförelse, var det inte typ 10k i truppen som samlades för sista striden? Och varför är det mer relevant att jämföra mundana med Tellus än midgård?

Conan

انتفاضة
sesk said:
Lumian gör ju inte det. Istället arbetar dom på ett mer manipulativt sätt, men målet är detsamma. Håll stora delar av mundana obefolkat för att skugglandet ska bestå. Om detta är ett faktum man ska bortse ifrån för att det inte passar ens kampanj, klockrent. Men att bortse från det faktum för att man tycker författaren har dåliga ideer och släppa material som går emot just tidigare faktum ser jag som ett större problem än det man försöker lösa.

Om man tar midgård som en jämförelse, var det inte typ 10k i truppen som samlades för sista striden? Och varför är det mer relevant att jämföra mundana med Tellus än midgård?
Ja du, varför måste man utgår ifrån Europa (eller för den delen de absolut mest tätbebyggda delarna av Europa) under högmedeltiden? Varför måste man bortse från alla faktorer som förklarar en lägre befolkning i Mundana jämförts med Europa under denna period (svält, pest, monster, skuggland, drakar osv)?

Jag vet inte, antagligen för att det finns några som tycker det är mycket coolare med miljonländer, städer a la Chronopia, och arméer i stil med Timur Lenks.

Poseur

Swashbuckler
Turligt nog blir vår subjektiva bedömning snart den officiella då :gremwink:

Gillar man inte att saker förändras så är det ju bara att spela gamla EON 1 utan tilläggsböcker.

/Poseur tröttnar på att försvara saker utan att avslöja för vartenda ***** på forumet.

sesk

Veteran
Blir besviken på ditt svar. Att du inte håller med mig är uppenbart vilket inte alls är ett problem. Tråkigt bara att du inte är tillräckligt mottaglig för kritik för att ens diskutera saken på ett sakligt sätt utan hänvisar till din "makt" som konstruktör (om du nu ens är det).
Och att hänvisa mig till Eon1 bara för att man inte vill ha en så hög folktäthet som du...behöver jag ens bemöta det?

Nabu

Warrior
Jag har för mig att finns gott om inlägg på forumet som förklarar varför det är ologiskt med de nuvarande siffrorna (att det blir tjatigt att upprepa samma sak varje gång någon ny bestämmer sig för att ifrågasätta det är väl inte så konstigt?). Många av oss finner det dessutom stämningsförstörande då det inte är vad vi är ute efter. Uppenbarligen tycker inte du det, men till Eon IV kommer, som jag har förstått det, invånarantalet att anpassas efter oss. Precis som det tidigare inte varit det. Och ja, Poseur är inblandat i skrivandet ("om du nu ens är det" - vad ska det föreställa?).

Om du inte gillar Eon IV så finns det ju ingen som tvingar dig att spela det; du får ju fortsätta spela det du tidigare spelat istället om du vill.

Poseur

Swashbuckler
Såsom Nabu skrev i mångt och mycket.

Jag ursäktar för tonen i tidigare inlägg men precis som Nabu sagt så har det skrivits enorma mängder inlägg om ämnet och senaste veckorna har jag och Ymir skrivit mycket om vad vi vill ha fram och på vilket sätt det kommer förändras med befolkningssiffror och vad som är underligt om inte direkt konstigt.
Så kritiken är redan besvarad gång på gång så man blir enkelt lite trött på det när det ligger en tråd ett par rader nedanför nuvarande.

Och precis som med allting så finns det folk som tycker att saker var bättre förr och det har alla rätt till att tycka. Dock tycker jag inte man behöver gnälla så mycket om att man ogillar det, liksom man kan välja att bortse från enstaka grejer eller helt enkelt välja att spela ett annat spel eller en tidigare upplaga.

/Poseur

sesk

Veteran
Min spelgrupp började spela en kampanj för 8 år sen. Redan från början lades mycket arbete ner på att hålla allt konsekvent och helt kompatibelt med allt officiellt material.
Vissa ställen har RPna tex besökt flera gånger och lärt sig känna på ett visst sätt. För oss blir det såklart svårt när folkmängd ska förstoras med 10-100 gånger (har sätt så olika siffror på forumet att jag inte vet vilka som stämmer) på ställen man besökt när dom inte haft den storleken tidigare. Enklast vore ju att bara använda dom tidigare siffrorna i vår kampanj även fortsättningsvis kan man ju tycka, problemet är kompatibiliteten med framtida material som vi ju gärna ser.
Det var det praktiska problemet (att jag sen också tycker en glesbefolkad värld är coolare är en annan sak).
Det andra problemet är oron över att vad som än släpps till eon så kan det komma att bli emotsagt av framtida material. Jag läste Tex i någon tråd att någon (har för mig att det var Ymir, men är osäker) tycker att mundanas geografi är helt skev och hade förklaringar av fysiologiska till varför det var så.
Det jag frågar mig själv är om inte ingreppet på mundanas demografi är en lika stor förändring för oss som ett ingrepp på mundanas geografi skulle vara.

ps Du missuppfattade mig med citatet (om du nu ens är det). Jag menar att jag helt enkelt var osäker på om han var en av konstruktörerna eller om jag bara fått för mig det. Inget sarkastiskt/illa menat