Nekromanti Tankar och tycken om Rollformulär?

Xenon

Veteran
Hej Hej

sitter och spånar på ett nytt formulär.

skulle vilja ha lite synpunkter på vad ni tycker ska finnas
med på formuläret och på vilka sidor det ska finnas.

ska bland annat fixa ett extra blad till magiker för Effekter mm.

ingenting är perfekt och allt går att förbättra.;)

Mr Brunch

Veteran
Det min spelgrupp klagar över mest är att det finns för lite plats för utrustning och olika typer av pengar trots att vi kör med en ättasidig version av rollformuläret så det kan vara ett tips.

//Brunch, smått onykter men fortfarande charmigare än få

Xenon

Veteran
Ah ok.

min tanke vara att jag skulle ha ett utrustnnings system som
bygger lite på plaseringen på karaktären. tex pengapung, i bälte eller i sadel väska.
har ju stött på allt för många gånger att speledare har ifrågasatt om man i själva verket hade den saken just där man sade eller inte.
vet nu inte om det är ett vanligt förekommande problem. Vet dock att det defenetivt är ett måste när man har en sadistisk SL som ljusetsriddare. han tar varje tillefälle i akt för ett bakhåll eller rån försök. :gremwink:

kan va skönt att kunna bevisa vara man hade just "den" pryttlen...

MVH Xenon (Främlingen)

AnVili

Warrior
Dett låter som en bra ide :gremooo: Bara en fråga..........Får min himmelsäng plats i sadelväskan???? :gremgrin:

Tzam

Warrior
Jag tycker att du ska hålla antalet sidor så lågt du bara kan... Eller göra så att det blir som någon slags bok, för med en massa lösa papper blir det så himmla röigt.

Pendragon

Swashbuckler
Prova med gem och häftklammrar så länge. Alternativt plastficka. Mycket praktiskt. Speciellt plastfickan kan vara bra att ha om man har läskspillar tendenser inom spelgruppen.

/Joel

Mouja

Hero
Det absolut bästa.. enligt mig (Lite tips)

... vore om du typ (kanske lite långsökt då) räknade ut på något mysko sätt hur mycket som får plats i en sadelväska (t.ex) och sedan angav volymen och ett ungefärligt värde på kilo (kanske lite svårt beroende på hur kompakt saken ifråga är, men ett medelvärde vore bra).
Sedan räknar ut hur många "pengar" (alltså antal) som får plats i en penningpung.. minns jag inte helt fel tror jag Krille sade något runt.. var det 2000? Mindre? Det var ett tag sedan det diskuterades har jag för mig.
I alla fall.. också gör du som färdiga utrustnings-sektioner med X antal rader på varje.

Angående ett magi-formulär.. försök fixa så man kan skriva ned allt det befintliga från en färdig besvärjelse. Namn, Alstringar, Tidsåtgång, osv, osv...

hraufnir

Swordsman
läskspillar spelare är det dödsstraff på i min spelgrupp... men jag tycker att man skall hålla ner antalet sidor så mkt som möjligt... men om man lika gärna ska göra 3 sidor (dvs 1blad med två sidor och ett blad med en sida) kan man ju göra 4 sidor... idag tycker jag att mitt 2sidiga original räcker ok

Xenon

Veteran
Re: Det absolut bästa.. enligt mig (Lite tips)

Ska ta och funderapå det med sadel väskor och liknande. kan vara en väldigt bra idé att få lite
volym på det hela..

och vad gäller magi formuläret så är ettn utkast redan klart men det kräver en del fin puttsning.... men som du sa så har det redan fält för all vesentlig fakta och inte allddra minst en tilltalande layout;)

om någon har tippsa och försla på vikt och rymlihget i olika förvarings ställen skriv gärna en rad.

Tackar och bockar för alla tipps.

Bollfager

Veteran
En tanke kan vara att ha med ett utrymme tillägnat kontakter. Där kan man ha kolumner för t. ex. vad de har för yrke, hur man känner dem, hur mycket resurser de har och var de bor.

Det är något jag saknat på andra rollsformulär, eftersom man samlar på sig en del kontakter(oftast redan i början, men även längre fram under äventyren) så skulle det bli mycket mer lättöverskådligt på det sättet, istället för att skriva i övrigt-rutan.

Bara en tanke dock...

Ceram

Hero
Hur jag gör med Rollformulär?

Alla rollpersoner består av två A4.

1: det vanliga eon2 formuläret med vissa modifieringar. på framfidan innehåller rutan fördelar och nackdelar utseende. På baksidan är övrigtrutan en förlängning av övriga färdigheter eftersom några karaktärer dragit på sig enorma mängder färdigheter (med låg färdighetsnivå dock). Det första utrustningsfältet innehåller rollpersonens historia. Det andra innehåller stridskonst i de fall det förekommer.

2: Det andra papprets förstasida består av en stor exelgjord kontaktlista. Detta innehåller så många kontaktplatser att det är nästan omöjligt att fylla om man inte ägnar all sin tid åt att skaffa kontakter.

Den andra sidan är ett utrustningspapper uppbyggt på samma sätt. Det är dock inte så bra eftersom det knappast går att hålla reda på vad som befinner sig var. Det finns ett fält för plats men det orkar vi sällan fylla i.
Gör du ett utrustningsformulär på en sida som är bra och rymmer jättemycket utrustning skulle jag absoult använda det.

Magiformulär: Jag använder nu en manipulation av något jag hittade på internet. Det var från början ensidigt men min variant täcker ett A4. På förstasidan finns alla mystiska färdigheter samt plats för mängder av alkemiska proceser och effekter. På baksidan finns plats för enorma mängder besvärjelser och ritualer. Det formuläret är bråkigt att skriva ut eftersom framsidan är i word och baksidan i exel...

Jag vill alltså ha formulär med plats för mycket av det mesta och knappt någon döyta som de stora kantmarginaler man ibland hittar på internetformulär...

/Tobbe, kanske ett onödigt inlägg men endå...

Gastono

Hero
Re: Hur jag gör med Rollformulär?

Jag bifogar ett 3 sidor långt magiformulär som du kan titta på

Gastono

Hero
Re: Hur jag gör med Rollformulär?

Ursäkta att jag skriver igen men det finns ett ur "samma serie" eller vad man skall säga.

Detta är ett 4 sidor långt vanligt rollformulär.

Grendel

Warrior
Rycker Gastono i örat ;)

Okej Gastono. Med risk för att låta som en gnällig gammal gubbe (jag är ju inte gammal) så skulle jag föredra att du åtminstone angav källan för de filer du plockar från andras sidor och lägger upp här...

Marcus J

Hero
Jag tycker att du skulle kunna ha med en del om utseendet på RP:n, har hänt allt för ofta att ens spelare inte vet hur deras rp ser ut. Kontakt tabell är vettigt liksom en större utrustinings sektion. En familje sektion och för allt i världen så använd original rustningstabellen och inte den sorten där man måste skriva upp vilken rustning man har på varje del område och som gör det i princip omöjligt att skriva upp om man har dubbel rustining.

En speciel pengar tabell där gärna alla valutor är listade.
Och till sist en stridskonst sektion. Och allt som är med på originalet förstås.Se gärna på det fyrasidiga rollformuläret som är med i Eon delux.

targather

Veteran
plats för alla vanliga värden först och främst samt plats för en bunt extra färdigheter. saker man ofta använder långt fram och saker som används tillsammans på ett och samma ställe. på mitt eget formuler har jag attribut karaktärsdrag basfakta så som namn,ras,kön,ålder,längd,vikt mm. även några rader tillägnade språkfärdigheter. andra sidan: plats för olika vapen, närstrid avstånd och sköldar. stridsrelaterade värden så som grundskada vinit, insikt stridsvana och chockvärde i en liten ruta samlat. stridskonster (plats för 3 stycken) skadekolumnerna och liknande samt en lista på skydd. samt reserverar plats för häftklämmor mitt på rollformuläret om man är så dum att man häftar där :gremlaugh: (fick lite plats över) på tredje sidan har jag allt som har med familjen och sin bakgrund att göra. syskon föräldrar barn liten ruta för kortare familjehistoria, make/maka, bakgrundstabellen, ruta för kontakter, i princip all fakta från punkt 6-9 på checklistan för karaktärsskapande. sist och inte minst på den sidan har jag en ruta för alla andra karaktärer i gruppen med namn, spelare och kort beskrivning av deras karaktärer. bra att ha helt enkelt. sen den fjärde sidan har jag bara med om man spelar magiker och där finns plats för alla färdigheter som involverar magi samlade på ett ställe och plats för besvärjelser ritualer alkemi osv. om man vill kan man kopiera in den i bokform på ett a4 som man viker på mitten. kan bli lite plottrigt iof men annars kan man iaf kopiera på fram och baksida och få den på 2 a4 allt som allt. plats för utrustning brukar jag ha fint uppstrukturerat i ett rutat kollegieblock då det ofta händer att man blir av med vissa saker och får en del nya och att det lätt blir kletigt på rollformuläret om man suddar mycket

Kontaktformulär = en god idé!

En tanke kan vara att ha med ett utrymme tillägnat kontakter. Där kan man ha kolumner för t. ex. vad de har för yrke, hur man känner dem, hur mycket resurser de har och var de bor.

Det är något jag saknat på andra rollsformulär, eftersom man samlar på sig en del kontakter(oftast redan i början, men även längre fram under äventyren) så skulle det bli mycket mer lättöverskådligt på det sättet, istället för att skriva i övrigt-rutan.
Håller med dig fullständigt, gärna med kompletterat utrymme för namn på värdhus o andra namngivna betänksamheter som den stackars spelledaren slösat fantasi på i stundens ingivelse (och som tenderar att försvinna från dennes inklusive spelarnas minne ett par spelmöten senare så att det måste döpas om igen)... :gremcrazy:

Ceram

Hero
Kontaktformulär =har redan. Utveckling = gärna

Jag har som jag sa någonstan i denna tråd ett kontaktformulär. Det är visserligen inte speciellet bra men jag kan inte hantera de program som krävs för att göra ett bra rollformulär...

Xenon

Veteran
Re: Kontaktformulär =har redan. Utveckling = gärna

Arbetet är igång och allt flyter på.
Har märkt att det kommer att ta ett bra tag att färdigställa ett formulär.

kommer även se till att det går smidigt att sätta ihop sitt eget formulär med de sidor man behöver. tycker det blir så mycket tomrum och papper man inte behöver.

Tack alla för era tipps och idér...

// Xenon