DoD Tankar om DoD23 efter 20ish spelmöten

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
496
Location
Umeå
Jag spelar med frun och barnen och då blir det lite kortare omgångar, typ 2 - 2,5 timmar, så jag kör förbättringsslag efter varje avklarat äventyr istället. Blir det snålt på det sättet?
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,208
Jag spelar med frun och barnen och då blir det lite kortare omgångar, typ 2 - 2,5 timmar, så jag kör förbättringsslag efter varje avklarat äventyr istället. Blir det snålt på det sättet?
Ja, det hade jag sagt. Men smaken är ju delad. Vi kör 2.5-3h och kör förbättringsslag efter varje spelmöte, inkl bonuskryss.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,315
När DoD-reglerna nu ändå är som de är föredrar jag att lösa motståndsslagen med största differens under FV istället för lägsta träningsresultat. Att räkna differens är förvisso inte supersmidigt, men inte heller jättebökigt.
Håller med. Så skulle jag också göra. Differenser i ett 1-20-system är inget vidare komplicerat och som sagt så ska de inte tillämpas i vart och vartannat moment.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,913
Location
Barcelona
Håller med. Så skulle jag också göra. Differenser i ett 1-20-system är inget vidare komplicerat och som sagt så ska de inte tillämpas i vart och vartannat moment.
Så har jag löst det i min kampanj.

Edit: Sannolikheterna blir förstås desamma som för Pendragonslag, men jag tycker differens är mer intuitivt.
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,643
Location
Helsingborg
Men det är väl ett bra slag? Nästa steg är väl 2? Eller har jag missat något?
Varför är nästa steg 2? Drakslag skulle lika gärna kunna ha symboliserats av 20, eftersom den inte heller finns på tärningen.

"Lågt bra (men lyckat)" känns som en tanke ni fört med er från äldre versioner, inte DoD26, så därför frågade jag om "lågt är bra" finns i övriga systemet alls eftersom jag inte har läst den senaste versionen.

"Högt bra (men lyckat)" följer samma logik, eftersom ettan inte finns på T20:an alls.

---

För övrigt, tärningen i The One Ring 1 är en T12:a, men där 11 och 12 saknas och istället har en "autolyckat" och en "automisslyckat" symbol. Jag kände aldrig att jag tänkte "11" och "12" när dessa kom upp. På ett sätt känner jag att det hade varit snyggare om 19 och 20 var ersatta med symbolerna i nya Drakar, eftersom 3T6 (om kombinationen finns kvar) går upp till max 18.
 
Last edited:

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
944
När är lågt bra? För ettan är ju ingen etta utan en draksymbol.
Det här är väl egentligen inte viktigt för det som diskuteras i tråden, men draken är ju formad som en etta och reglerna förutsätter inte att man använder specialtärningar.

”DRAKSLAG
Om du slår en etta (1) på din T20 lyckas du särskilt väl
med din handling. Detta kallas ett drakslag.”
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
679
Location
Nibiru
Varför är nästa steg 2? Drakslag skulle lika gärna kunna ha symboliserats av 20, eftersom den inte heller finns på tärningen.

"Lågt bra (men lyckat)" känns som en tanke ni fört med er från äldre versioner, inte DoD26, så därför frågade jag om "lågt är bra" finns i övriga systemet alls eftersom jag inte har läst den senaste versionen.

"Högt bra (men lyckat)" följer samma logik, eftersom ettan inte finns på T20:an alls.
a Drakar, eftersom 3T6 (om kombinationen finns kvar) går upp till max 18.
Men så är det inte i nya DoD. Att slå 1 är uttryckligen ett drakslag (perfekt slag) och att slå 20 är uttryckligen ett demonslag. Sid 31 i Regelboken:
  • "Om du slår en etta (1) på din T20 lyckas du särskilt väl med din handling. Detta kallas ett drakslag."
  • "Att slå 20 på din T20 kallas ett demonslag."
Symbolerna på tärningarna bara förstärker detta. Om du kikar noga på dem ser du att siffran 1 är införlivad i draksymbolen och siffran 20 i demonsymbolen. Men det går fint att spela DoD utan specialtärningarna.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,494
Det här är väl egentligen inte viktigt för det som diskuteras i tråden, men draken är ju formad som en etta och reglerna förutsätter inte att man använder specialtärningar.

”DRAKSLAG
Om du slår en etta (1) på din T20 lyckas du särskilt väl
med din handling. Detta kallas ett drakslag.”
Demonen är också formad från en 20, bara som inflikning.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,315
"Lågt bra (men lyckat)" känns som en tanke ni fört med er från äldre versioner, inte DoD26, så därför frågade jag om "lågt är bra" finns i övriga systemet alls eftersom jag inte har läst den senaste versionen.
Andra ju redan svarat, men det finns ju också inneboende i systemet i och med att man vill slå under FV -- ju lägre FV desto bättre med låga slag.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,643
Location
Helsingborg
Andra ju redan svarat, men det finns ju också inneboende i systemet i och med att man vill slå under FV -- ju lägre FV desto bättre med låga slag.
Just detta är ett tankesätt. Spelar jag Pendragon har jag definitivt inte det tankesättet.
 

The Airborne Toxic Event

Durazac 15. Makes Prozac seem like a decaf latté.
Joined
12 Jun 2024
Messages
46
Men har man folk som är typ "ok nu har jag 18 i svärd, och har tre hjälteförmågor som är bra för min svärdsvingande riddare, nu är det tråkigt" så är det nog mer typ 20-25 spelmöten
Tack för svar. Letar egentligen efter ett bra spel att köra mellan mina längre kampanjer. Jag har kampanjer som pågått i flera år och ibland är det skönt att ha ett system där man vet att nu kör vi ett halvår sedan är vi klara och kan sätta tänderna i nästa längre kampanj.
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
409
Location
Stockholm
Ett par grejer jag överväger för ha en längre progressionskurva, som var ett av ämnena tidigare i tråden:

  • Se över vilken utrustning man börjar med (relevant om man tex har en riddare i gruppen). Det funkar utmärkt med plåt från start i en oneshot, men blir inte lika roligt i en kampanj - finns ju ingen riktig möjlig uteckling (annat än slänga in ngt magiskt)

  • Ha max FV 10 eller 12 från start (dvs inte max 14)

  • Erbjuda 3 kryss och inte 5 efter varje spelmöte - detta har jag redan infört med befintlig grupp i Drakkejsaren, om än i sluttampen.
 
Top