Klingonsylt
Swordsman
Jag spelar med frun och barnen och då blir det lite kortare omgångar, typ 2 - 2,5 timmar, så jag kör förbättringsslag efter varje avklarat äventyr istället. Blir det snålt på det sättet?
Ja, det hade jag sagt. Men smaken är ju delad. Vi kör 2.5-3h och kör förbättringsslag efter varje spelmöte, inkl bonuskryss.Jag spelar med frun och barnen och då blir det lite kortare omgångar, typ 2 - 2,5 timmar, så jag kör förbättringsslag efter varje avklarat äventyr istället. Blir det snålt på det sättet?
Håller med. Så skulle jag också göra. Differenser i ett 1-20-system är inget vidare komplicerat och som sagt så ska de inte tillämpas i vart och vartannat moment.När DoD-reglerna nu ändå är som de är föredrar jag att lösa motståndsslagen med största differens under FV istället för lägsta träningsresultat. Att räkna differens är förvisso inte supersmidigt, men inte heller jättebökigt.
Så har jag löst det i min kampanj.Håller med. Så skulle jag också göra. Differenser i ett 1-20-system är inget vidare komplicerat och som sagt så ska de inte tillämpas i vart och vartannat moment.
Jo, i och med det bibehåller grunden lågt = bra.Så har jag löst det i min kampanj.
Edit: Sannolikheterna blir förstås desamma som för Pendragonslag, men jag tycker differens är mer intuitivt.
När är lågt bra? För ettan är ju ingen etta utan en draksymbol.Jo, i och med det bibehåller grunden lågt = bra.
Well, även om man köper det, så vill du ju ha under ditt FV.När är lågt bra? För ettan är ju ingen etta utan en draksymbol.
Men det är väl ett bra slag? Nästa steg är väl 2? Eller har jag missat något?När är lågt bra? För ettan är ju ingen etta utan en draksymbol.
Varför är nästa steg 2? Drakslag skulle lika gärna kunna ha symboliserats av 20, eftersom den inte heller finns på tärningen.Men det är väl ett bra slag? Nästa steg är väl 2? Eller har jag missat något?
Det här är väl egentligen inte viktigt för det som diskuteras i tråden, men draken är ju formad som en etta och reglerna förutsätter inte att man använder specialtärningar.När är lågt bra? För ettan är ju ingen etta utan en draksymbol.
Men så är det inte i nya DoD. Att slå 1 är uttryckligen ett drakslag (perfekt slag) och att slå 20 är uttryckligen ett demonslag. Sid 31 i Regelboken:Varför är nästa steg 2? Drakslag skulle lika gärna kunna ha symboliserats av 20, eftersom den inte heller finns på tärningen.
"Lågt bra (men lyckat)" känns som en tanke ni fört med er från äldre versioner, inte DoD26, så därför frågade jag om "lågt är bra" finns i övriga systemet alls eftersom jag inte har läst den senaste versionen.
"Högt bra (men lyckat)" följer samma logik, eftersom ettan inte finns på T20:an alls.
a Drakar, eftersom 3T6 (om kombinationen finns kvar) går upp till max 18.
Demonen är också formad från en 20, bara som inflikning.Det här är väl egentligen inte viktigt för det som diskuteras i tråden, men draken är ju formad som en etta och reglerna förutsätter inte att man använder specialtärningar.
”DRAKSLAG
Om du slår en etta (1) på din T20 lyckas du särskilt väl
med din handling. Detta kallas ett drakslag.”
Draken är en 1:a.När är lågt bra? För ettan är ju ingen etta utan en draksymbol.
Väldigt snyggt.Om du kikar noga på dem ser du att siffran 1 är införlivad i draksymbolen och siffran 20 i demonsymbolen.
Andra ju redan svarat, men det finns ju också inneboende i systemet i och med att man vill slå under FV -- ju lägre FV desto bättre med låga slag."Lågt bra (men lyckat)" känns som en tanke ni fört med er från äldre versioner, inte DoD26, så därför frågade jag om "lågt är bra" finns i övriga systemet alls eftersom jag inte har läst den senaste versionen.
Just detta är ett tankesätt. Spelar jag Pendragon har jag definitivt inte det tankesättet.Andra ju redan svarat, men det finns ju också inneboende i systemet i och med att man vill slå under FV -- ju lägre FV desto bättre med låga slag.
Nä så klart. Jag tror inte jag ser motsättningen?Just detta är ett tankesätt. Spelar jag Pendragon har jag definitivt inte det tankesättet.
Tack för svar. Letar egentligen efter ett bra spel att köra mellan mina längre kampanjer. Jag har kampanjer som pågått i flera år och ibland är det skönt att ha ett system där man vet att nu kör vi ett halvår sedan är vi klara och kan sätta tänderna i nästa längre kampanj.Men har man folk som är typ "ok nu har jag 18 i svärd, och har tre hjälteförmågor som är bra för min svärdsvingande riddare, nu är det tråkigt" så är det nog mer typ 20-25 spelmöten
Hela min inflikan började påståendet att "slå lågt" var mer intuitivt.Nä så klart. Jag tror inte jag ser motsättningen?