DoD Tankar om DoD23 efter 20ish spelmöten

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Alltså - helrustningens bra-ighet är klart överskattad om använder sig av reglerna as written. Dels blir brukaren sämst på att Undvika, dels räcker det med ett stickvapen+Glipa för att nolla övertaget. Sure, ABS 6 är starkt på pappret, men i praktiken finns det mängder med sätt att neutralisera helrustningens USP.
Alltså, min åsiskt grundade sig inte allls i en plåtburks bra-ighet, utan det tråkiga i att vara maxad i utrustning från start. Det är lite som att starta med FV 18 i mitt tycke, om än förstås överdrivet to prove a point.

Monster bryr sig ju varken om att fälla eller glipa - utan det är endast relevant mot SLPs - där är det förstås fair game!

Last edited:

Big Marco

Läskig
Alltså, min åsiskt grundade sig inte allls i en plåtburks bra-ighet, utan det tråkiga i att vara maxad i utrustning från start. Det är lite som att starta med FV 18 i mitt tycke, om än förstås överdrivet to prove a point.

Monster bryr sig ju varken om att fälla eller glipa - utan det är endast relevant mot SLPs - där är det förstås fair game!
Jag vet inte om just helrustningen är "maxad i utrustning" i ett rollspel fullt av magiska skatter, vapen och rustningar. Men vi spelar kanske olika. :)

Och monster som kör sina monsterattacker är oberäknerliga - så en tungt rustad person kanske inte ens blir anfallen.

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Maxad så som i att det är vad spelarna själva kan anförskaffa genom sitt plundrande guld. Dräller då inte av magiska föremål hos mig, men det är ju givetvis en smaksak - dock inte heller några större antal i medföljande kampanjen.

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Och monster som kör sina monsterattacker är oberäknerliga - så en tungt rustad person kanske inte ens blir anfallen.
Om man inte är riddare och ser till att det blir så ;)

Åter igen. Det handlar inte om plåt är kraftigt, utan hur trist jag (personligen) tycker det är att sakna möjlig progression. Bland annat därför jag byggt ett nytt mästersmidessystem som ligger ovanpå det som beskrivs i reglerna.

Rävsax

Veteran
Om man inte är riddare och ser till att det blir så ;)

Åter igen. Det handlar inte om plåt är kraftigt, utan hur trist jag (personligen) tycker det är att sakna möjlig progression. Bland annat därför jag byggt ett nytt mästersmidessystem som ligger ovanpå det som beskrivs i reglerna.
En utveckling på smides/hantverkningssystemet låter som en riktigt bra ide!
Kanske en lista över speciella hantverkningsmaterial till vapen som silver och jade samt deras tillgänglighet vore ett fint tillägg också?
Nu hoppas jag faktiskt att något liknande kommer till spelet i officiell kapacitet. 😁

Last edited:

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
En utveckling på smides/hantverkningssystemet låter som en riktigt bra ide!
Kanske en lista över speciella hantverkningsmaterial till vapen som silver och jade samt deras tillgänglighet vore ett fint tillägg också?
Nu hoppas jag faktiskt att något liknande kommer till spelet i officiell kapacitet. 😁
Material har varit tänkt för min v2.0 - men ont om skrivartid. Här är min basic version på engelska iaf om intresse finns.

Attachments

Bandobras_Took

Veteran
Det vore en klart bättre lösning. Min enda invändning är att den går emot spelets grundfilosofi att man ska slå så lågt som möjligt för att lyckas med något.

Personligen har jag hanterat det så att man slår mot sin egenskap och låter den med högst differens vinna.
Jag med. Och om båda har samma differens (även kallat effekt) så vinner den som slagit lägst på tärningen, och om båda slagit samma så vinner den med högst FV, och om båda har samma FV så blir det helt enkelt oavgjort och man får slå igen. Eller inte, beroende på situation.

Bandobras_Took

Veteran
Jag har läst igenom reglerna nu, men inte hunnit spela än. Ska köra första gången om två veckor. Men håller med om det mesta här, har tweakat lite saker här å där, som jag tyckte var lite väl orealistiska. Som att man har oändligt med pilar t.ex. Men överlag tycker jag reglerna är bra och enkla att förstå.

Men jag reagerade lite på skadan på olika vapen. Där tycker jag det är lite konstigheter. Grovt tillhygge 2T8? Det är alltså samma som en Hillebard eller ett slagsvärd. Men jag antar att det är bättre att spela först innan jag klagar. Sen tycker jag det är synd att de inte angivit vikt på vapnen. Även om man kan bära tre vapen på sig utan avdrag så hade det inte skadat att ha vikten utsatt i alla fall. Man vet aldrig vad ens spelare kan hitta på. Kanske vill de bli vapensmugglare eller köpmän?

Slutligen tycker jag att allt är väldigt dyrt. Det måste finnas rikligt med guld och silver i Drakar och Demoner världen. Och vill man leva med lite flärd så måste man nästan ha med sig en åsna eller häst fulllastad med guld, typ : )

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Men jag reagerade lite på skadan på olika vapen. Där tycker jag det är lite konstigheter. Grovt tillhygge 2T8? Det är alltså samma som en Hillebard eller ett slagsvärd.
Med krav på två händer och en STY på 16, så jag har föreställt mig Conan med en sten stor som typ en basketboll. Tycker det smakar utmärkt för det lite röjigare spel nya versionen är.

Bandobras_Took

Veteran
Men vad tycker ni om det här med att monsterattacker träffar automatiskt? Blir det inte lite tråkigt? Kan de inte missa på 19 å 20, men aldrig fumla? Eller vad säger ni som har spelat (det) mycket?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Men vad tycker ni om det här med att monsterattacker träffar automatiskt? Blir det inte lite tråkigt? Kan de inte missa på 19 å 20, men aldrig fumla? Eller vad säger ni som har spelat (det) mycket?
De träffar ju bara om den attackerade inte lyckas med sitt slag för att parera/undvika. Det flyttar över mer "ansvar" på spelarna.

luddwig

Lawful evil
Men vad tycker ni om det här med att monsterattacker träffar automatiskt?
Jag tycker att det fungerar fint. Det är enkelt för spelledaren. Samt som @wilper skriver, det flyttar över mer ansvar på spelarna vilket i mitt tycke är bra. Vad som däremot skaver lite för mig är att chansen att undvika ofta helt beror på rollpersonen och inte alls på monstret.

Rangertheman

Myrmidon
Jag har läst igenom reglerna nu, men inte hunnit spela än. Ska köra första gången om två veckor. Men håller med om det mesta här, har tweakat lite saker här å där, som jag tyckte var lite väl orealistiska. Som att man har oändligt med pilar t.ex. Men överlag tycker jag reglerna är bra och enkla att förstå.
Jag rekommenderar starkt att köra några spelpass utan tweaks/husregler. Innan jag spelledde för första gången hade jag också tankar på småsaker jag skulle husregla, men efter ett tiotal spelpass har jag insett att de förändringarna bara hade gjort det sämre.

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Jag rekommenderar starkt att köra några spelpass utan tweaks/husregler. Innan jag spelledde för första gången hade jag också tankar på småsaker jag skulle husregla, men efter ett tiotal spelpass har jag insett att de förändringarna bara hade gjort det sämre.
Håller med till fullo. Husregler och justeringar gör mycket nytta, men att spekulativt ändra saker i förväg tror jag är ett misstag. Testa ett oneshot as is åtminstone :)

Rangertheman

Myrmidon
Jag tycker det blir både spännande och öppnar upp för ett taktiskt tänkande. Ska man chansa och försöka slå ut monstret innan dess nästa attack? Ska man avvakta och försöka undvika om det behövs? Vem ska man byta bort sitt låga initiativkort till för att ge dem en chans att slå ut monstret? Vilken typ av attack blir det, och vilken skada?

Senast vi spelade så chansade alla och avstod från att försöka undvika monstrets AoE-attack. Jag slog 6 i skada med 2T8, vilket alla överlevde (det var första attacken, i första striden för dagen så alla hade full KP). Men hade jag slagit högt hade merparten av gruppen gått i backen. Så tråkigt? Nej, verkligen inte.

Organ

Out of time, out of mind
Jag tycker att det funkar mycket bra. Just monsterattacker och sättet de hanteras på är min absoluta favoritgrej med DoD23. Husregler om att även monster måste slå attackslag skulle göra att (1.) dels striderna skulle ta längre tid och bli krångligare då det skulle innebära en massa extra slag, vilket vore emot hela DoD23s designfilosofi som går ut på att det ska gå undan, och (2.) göra monstrerna mindre farliga (vilket vore en dödssynd ;)). Man bör även komma ihåg att inte alla monsterattacker är sådana som inkluderar huggtänder och klor utan många har även sådana som till exempel att de skräckslår och liknande. Och då får man flera attacker från samma varelse som dels fungerar olika och dels blir olika farliga vilket kan få knasiga effekter.

Men visst, du och dina spelare är ju i slutändan de som bestämmer om vilka, om några överhuvudtaget, husregler som ska användas. Men som andra redan påpekat så föreslår även jag verkligen att ni först prövar spelet som det är direkt ur lådan innan ni pillar på det. Ge det en chans först innan ni husreglar.