DoD Tankar om DoD23 efter 20ish spelmöten

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
422
Location
Stockholm
Alltså - helrustningens bra-ighet är klart överskattad om använder sig av reglerna as written. Dels blir brukaren sämst på att Undvika, dels räcker det med ett stickvapen+Glipa för att nolla övertaget. Sure, ABS 6 är starkt på pappret, men i praktiken finns det mängder med sätt att neutralisera helrustningens USP.
Alltså, min åsiskt grundade sig inte allls i en plåtburks bra-ighet, utan det tråkiga i att vara maxad i utrustning från start. Det är lite som att starta med FV 18 i mitt tycke, om än förstås överdrivet to prove a point.

Monster bryr sig ju varken om att fälla eller glipa - utan det är endast relevant mot SLPs - där är det förstås fair game!
 
Last edited:

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,937
Location
Sandukar
Alltså, min åsiskt grundade sig inte allls i en plåtburks bra-ighet, utan det tråkiga i att vara maxad i utrustning från start. Det är lite som att starta med FV 18 i mitt tycke, om än förstås överdrivet to prove a point.

Monster bryr sig ju varken om att fälla eller glipa - utan det är endast relevant mot SLPs - där är det förstås fair game!
Jag vet inte om just helrustningen är "maxad i utrustning" i ett rollspel fullt av magiska skatter, vapen och rustningar. Men vi spelar kanske olika. :)

Och monster som kör sina monsterattacker är oberäknerliga - så en tungt rustad person kanske inte ens blir anfallen.
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
422
Location
Stockholm
Maxad så som i att det är vad spelarna själva kan anförskaffa genom sitt plundrande guld. Dräller då inte av magiska föremål hos mig, men det är ju givetvis en smaksak - dock inte heller några större antal i medföljande kampanjen.
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
422
Location
Stockholm
Och monster som kör sina monsterattacker är oberäknerliga - så en tungt rustad person kanske inte ens blir anfallen.
Om man inte är riddare och ser till att det blir så ;)

Åter igen. Det handlar inte om plåt är kraftigt, utan hur trist jag (personligen) tycker det är att sakna möjlig progression. Bland annat därför jag byggt ett nytt mästersmidessystem som ligger ovanpå det som beskrivs i reglerna.
 

Rävsax

Veteran
Joined
10 Aug 2022
Messages
11
Om man inte är riddare och ser till att det blir så ;)

Åter igen. Det handlar inte om plåt är kraftigt, utan hur trist jag (personligen) tycker det är att sakna möjlig progression. Bland annat därför jag byggt ett nytt mästersmidessystem som ligger ovanpå det som beskrivs i reglerna.
En utveckling på smides/hantverkningssystemet låter som en riktigt bra ide!
Kanske en lista över speciella hantverkningsmaterial till vapen som silver och jade samt deras tillgänglighet vore ett fint tillägg också?
Nu hoppas jag faktiskt att något liknande kommer till spelet i officiell kapacitet. 😁
 
Last edited:

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
422
Location
Stockholm
En utveckling på smides/hantverkningssystemet låter som en riktigt bra ide!
Kanske en lista över speciella hantverkningsmaterial till vapen som silver och jade samt deras tillgänglighet vore ett fint tillägg också?
Nu hoppas jag faktiskt att något liknande kommer till spelet i officiell kapacitet. 😁
Material har varit tänkt för min v2.0 - men ont om skrivartid. Här är min basic version på engelska iaf om intresse finns.
 

Attachments

Top