Möller said:
Just därför vill jag ju att du gör det. Så att du lär dig.
Så svårt ska det inte vara. Tror de mesta rörande utseende finns på samma sida i administationen. Till »banner«, eller baner på svenska, ska du alltså ladda upp en bildfil.
Problemet är att olika themes har olika egenskaper och inställningar. Vissa av dem tillåter egen banner/logotyp, andra gör det inte. Tror dock att de flesta ska göra det.
... Minns inte så noga, inte haft ett sådant forum på år och dagar.
Det första jag tror att
Recca bör göra är att först se sig om efter en template/stilmall som passar något så när den stil hon vill ha. Det är en bra utgångspunkt. Helst tycker jag att du,
Recca, bör leta upp en handfull alternativ som du kan tänka dig. Det där hittar du i administrationspanelen under Stilmallar/Utseende/Design eller något i den stilen. Det finns alltså gratis, färdiga sådana.
Därefter kan du undersöka huruvida du enkelt kan ordna en banner/logotyp. Detta ska också finnas i administrationspanelen. Där kan du då se hur många pixlar du ska använda för att få en fullskalig logo anpassad till din valda stilmall. Då gör du kort sagt en bild och laddar upp den.
Hur som haver - designdelen är enkel bara du börjat kika på themes, alltså stilmallar, och vilka olika egenskaper de har.
Nå, för det andra tycker jag att du ska ta ett kladdpapper eller öppna ett dokument och skriva upp alla de forumskategorier som du tror dig behöva, varpå du sedan listar den under olika rubriker. Allt för att få en tydlig struktur.
Ett exempel:
INTRODUKTION [rubrik]
x Introduktion av forumet (forumts syfte) [forum]
x Spelregler (Hur man spelar och vilka regler som tillämpas) [forum]
ADMINISTRATION [rubik]
x Förlagslådan [forum]
x Felanmälan [forum]
Osv.
Rollspel.nu har ju till exempel:
ALLMÄNNA ROLLSPELSFORUM
x Rollspel
x Rollspelsmakande
etc.
Sedan skulle jag se om jag liksom Rollspel.nu behöver vissa fasta trådar/poster som t.ex. forumsregler, vilka då ska finnas klistrade högst upp på varje forum. "Behöver jag några ständiga påminnelser - vilka?"
Sedan skulle jag skriva noggranna beskrivningar till varje kategori/delforum, för att slippa missförstånd.
Min åsikt är den att ett bra forum är ett strukturerat forum. Just därför bör man verkligen sätta sig ned och bestämma sig för - vad behöver jag och i vilken ordning bör det prioriteras.
... Som det är nu har du inga delforum/kategorier alls, utan trådarna ligger längst fram/upp i ordningen utan att vara instoppade i fack. Det skulle jag ändra på pronto.
That's all for now.
Kan man förresten lägga till mer än en admin? För om man kan ha flera administratörer så kan jag regga mig och sätta upp vissa saker åt dig om det känns svårt.
Möller har dock en poäng - du måste försöka för att lära dig.
P. S. Kolla in andra forum som du hänger på - kolla vad de har och fundera över om du också behöver det. D. S.