Nekromanti Tankar om mitt vamp-online-forum?

Möller

Hubert Hortlax
Annat utseende kanske?

Särskilt baneret högst upp på sidan.

Möller

Hubert Hortlax
Just därför vill jag ju att du gör det. Så att du lär dig.

Så svårt ska det inte vara. Tror de mesta rörande utseende finns på samma sida i administationen. Till »banner«, eller baner på svenska, ska du alltså ladda upp en bildfil.

solvebring

Superhero
Möller said:
Just därför vill jag ju att du gör det. Så att du lär dig.

Så svårt ska det inte vara. Tror de mesta rörande utseende finns på samma sida i administationen. Till »banner«, eller baner på svenska, ska du alltså ladda upp en bildfil.
Problemet är att olika themes har olika egenskaper och inställningar. Vissa av dem tillåter egen banner/logotyp, andra gör det inte. Tror dock att de flesta ska göra det.

... Minns inte så noga, inte haft ett sådant forum på år och dagar.

Det första jag tror att Recca bör göra är att först se sig om efter en template/stilmall som passar något så när den stil hon vill ha. Det är en bra utgångspunkt. Helst tycker jag att du, Recca, bör leta upp en handfull alternativ som du kan tänka dig. Det där hittar du i administrationspanelen under Stilmallar/Utseende/Design eller något i den stilen. Det finns alltså gratis, färdiga sådana.

Därefter kan du undersöka huruvida du enkelt kan ordna en banner/logotyp. Detta ska också finnas i administrationspanelen. Där kan du då se hur många pixlar du ska använda för att få en fullskalig logo anpassad till din valda stilmall. Då gör du kort sagt en bild och laddar upp den.

Hur som haver - designdelen är enkel bara du börjat kika på themes, alltså stilmallar, och vilka olika egenskaper de har.

Nå, för det andra tycker jag att du ska ta ett kladdpapper eller öppna ett dokument och skriva upp alla de forumskategorier som du tror dig behöva, varpå du sedan listar den under olika rubriker. Allt för att få en tydlig struktur.

Ett exempel:
INTRODUKTION [rubrik]
x Introduktion av forumet (forumts syfte) [forum]
x Spelregler (Hur man spelar och vilka regler som tillämpas) [forum]

ADMINISTRATION [rubik]
x Förlagslådan [forum]
x Felanmälan [forum]

Osv.

Rollspel.nu har ju till exempel:
ALLMÄNNA ROLLSPELSFORUM
x Rollspel
x Rollspelsmakande
etc.

Sedan skulle jag se om jag liksom Rollspel.nu behöver vissa fasta trådar/poster som t.ex. forumsregler, vilka då ska finnas klistrade högst upp på varje forum. "Behöver jag några ständiga påminnelser - vilka?"

Sedan skulle jag skriva noggranna beskrivningar till varje kategori/delforum, för att slippa missförstånd.

Min åsikt är den att ett bra forum är ett strukturerat forum. Just därför bör man verkligen sätta sig ned och bestämma sig för - vad behöver jag och i vilken ordning bör det prioriteras.

... Som det är nu har du inga delforum/kategorier alls, utan trådarna ligger längst fram/upp i ordningen utan att vara instoppade i fack. Det skulle jag ändra på pronto.

That's all for now.

Kan man förresten lägga till mer än en admin? För om man kan ha flera administratörer så kan jag regga mig och sätta upp vissa saker åt dig om det känns svårt. Möller har dock en poäng - du måste försöka för att lära dig.

P. S. Kolla in andra forum som du hänger på - kolla vad de har och fundera över om du också behöver det. D. S.

solvebring

Superhero
Det verkar förresten som att man spelar ganska så "direkt" i ditt forumspel. Du har inte funderat på en chatt istället?

Nog för att alla mina rollspelschatt-projekt dött, fast det har nog mer haft att göra med att jag själv inte varit en flitig deltagare som styrt upp spelsessioner.

Recca

Femme Fatale
Tack för alla fina tips.

Från början var dock det här projektet tänkt mest för min spelgrupp så de har möjlighet att meddela mig om hemliga grejer deras karaktärer företar sig så att jag slipper skicka ut folk ur rummet. Så design-mässigt har jag inte haft några direkta aspirationer. Fast om det inte är för svårt att fatta hur man gör så ska jag i alla fall pröva att göra nåt fint.

Edit: Det går tydligen inte att redigera sidan mer än att man kan använda en av många mallar. Så egetforum-loggan är där för att stanna, såvida jag inte betalar för tjänsten.

solvebring

Superhero
Edit: Det går tydligen inte att redigera sidan mer än att man kan använda en av många mallar. Så egetforum-loggan är där för att stanna, såvida jag inte betalar för tjänsten.
Meh... Så var det inte förr... Vilka as!

Är du säker på det, jag menar ja du kan bra ha en stilmall i taget och det en bland de gratisalternativ som finns. Dock ska du kunna byta logotyp i 9 fall av 10. Det gör man dock inte på samma ställe som stilmallarna, vill jag minnas.
... Om de nu inte ändrat det, vilket är ruttet. :gremmad:

Recca

Femme Fatale
solvebring said:
Meh... Så var det inte förr... Vilka as!

Är du säker på det, jag menar ja du kan bra ha en stilmall i taget och det en bland de gratisalternativ som finns. Dock ska du kunna byta logotyp i 9 fall av 10. Det gör man dock inte på samma ställe som stilmallarna, vill jag minnas.
... Om de nu inte ändrat det, vilket är ruttet. :gremmad:
Nä jag är inte ett dugg säker...

Hur ändrar jag logotyp då??

Recca

Femme Fatale
Jag är så duktig. Nu har jag laddat upp en stulen och redigerad logo. Hoppas det inte är olagligt.

solvebring

Superhero
Recca said:
Jag är så duktig. Nu har jag laddat upp en stulen och redigerad logo. Hoppas det inte är olagligt.
Det där är alltid en knepig fråga.
... Frågan är väl den om du ändrat så pass mycket att man inte kan döma din bild och originalet som densamma.

Nåväl, det finns folk som kan mer om detta än jag. Fast i de flesta fall brukar det tyvärr var olagligt. Det bästa är att alltid kontakta bildens ägare/upphovsman först och fråga om man kan få låna bilden, hur man tänkt ändra den osv.

Trevligt att du börjar hitta bland verktygen btw. =)

... Och synd att du inte kunde hitta en passande stilmall som är centrerad och mycket smalare, för när det går ändå ut i kanterna så där - Uuusch...! Tycker jag, personligen.

Möller

Hubert Hortlax
Det är ju bra att du har lärt dig byta stilmall och logga.

Jag tycker dock det är synd att du valt ett så osnyggt utseende ^^

Smak är ju subjektivt, men jag stör mig både på den väldigt höga loggan och den mörka stilmallen. Det senare är förvisso förståeligt för stämningen, men jag gillar ändå inte mörka sidor. Den höga loggan är bara slöseri med skärmutrymme.

[qoute=solvebring]... Och synd att du inte kunde hitta en passande stilmall som är centrerad och mycket smalare, för när det går ändå ut i kanterna så där - Uuusch...! Tycker jag, personligen.[/qoute] Finns det smala stilmallar? En sådan har jag aldrig sett, någonsin.