Nej det stämmer... i alla fall om det är tydligt vad som är regeldelen. Som till exempel i Saga. Tycker jag. I spel som mer blandar regelavsnitt och kampanj kan det vara jobigt dock.Att boken är en fysiskt stor och vacker pjäs har enligt mig ingenting med regeltyngden att göra.
Götte!TomasFriaLigan said:Både fysiska och mentala mutationer. Man kan ha bara det ena eller bara det andra, eller några av varje.
Håller såklart med dig om att man gärna vill läsa på så man får så mycket känsla för världen som möjligt, men det blir lite motsägelsefullt att du tycker det är jobbigt att ta dig igenom boken om du samtidigt vill skapa vill läsa om världen.Elmrig said:När jag köper ett spel är min förhoppning att system och spelvärld är skrivna i samklang och för att tillgodogöra mig författarens illusion upplever jag att jag måste läsa de båda. Tjockare böcker -> mer läsning, även om jag i teorin kan nöja mig med att titta på bilderna och improvisera resten.
Bumpar den här frågan eftersom jag riktigt riktigt nyfiken på svaret.chryckan said:Betyder det att PSI inte kommer få någon egen modul och att de klassiska klasserna reduceras till att enbart omfatta MM, MD, Rob och IMM?TomasFriaLigan said:Både fysiska och mentala mutationer. Man kan ha bara det ena eller bara det andra, eller några av varje.Svarte faraonen said:Inkluderar MM psimutanter också, eller bara fysiska mutanter?
Kommer MD också kunna ha mentala mutationer?
Detta är, liksom mycket annat förstås, inte helt klart än. Vår tanke är dock att djuren i huvudsak inte kommer att förlita sig på samma mutationer som MM, utan på andra förmågor som snarare återspeglar vilken art de tillhör. Vi vill göra MD till något mer väsensskilt från MM, även regel- och förmågemässigt.chryckan said:Bumpar den här frågan eftersom jag riktigt riktigt nyfiken på svaret.chryckan said:Betyder det att PSI inte kommer få någon egen modul och att de klassiska klasserna reduceras till att enbart omfatta MM, MD, Rob och IMM?
Kommer MD också kunna ha mentala mutationer?
Verkligen 100% bakom alla de designval ni har flaggat hittils, men har blir jag lite fundersam. Jag gillade verkligen att det egentligen inte var någon skillnad mellan DM och MM i MUA (på samma sätt som jag gillar ert drag att inte dra några skiljelinjer mellan psi och fysiska mutationer). Om djurmutanter görs för annorlunda, och då särskilt baserat på djurart, tror jag att det finns en viss risk för fabelkänsla.TomasFriaLigan said:Vår tanke är dock att djuren i huvudsak inte kommer att förlita sig på samma mutationer som MM, utan på andra förmågor som snarare återspeglar vilken art de tillhör. Vi vill göra MD till något mer väsensskilt från MM, även regel- och förmågemässigt.
Är det något negativt? =)Etepete said:viss risk för fabelkänsla.
Tänkte samma sak med tanke på att M:UA i stort sett är Beatrix Potter med skjutvapen.krank said:Är det något negativt? =)Etepete said:viss risk för fabelkänsla.
Det tankar som jag/vi har (just nu finns bara spåndokument) är precis det du skriver att - djurens särart ska bygga på hur de är biologiskt snarare än i sagornas värld. Snarare blir hundar/vargar flockvarelser än trofast tjänare - även om delar av koncepten säkert kan kombineras.Etepete said:Samtidigt är jag helt med på att det måste finnas en skillnad mellan djur och människor för att det skall finnas en poäng med att ha djurmutanter. I mitt stilla sinne funderade jag på om det skulle passa med något som är mer baserat på djuriska instinkter och flockbeteende i allmänhet, och inte arketypiska björn/råtta/kanindrag i synnerhet. Djurmutanten som vilddjur och som den otämjda zonmarken s.a.s.TomasFriaLigan said:Vår tanke är dock att djuren i huvudsak inte kommer att förlita sig på samma mutationer som MM, utan på andra förmågor som snarare återspeglar vilken art de tillhör. Vi vill göra MD till något mer väsensskilt från MM, även regel- och förmågemässigt.
Beror på vad man menar med fabel. Håller verkligen inte med om "Beatrix Potter med skjutvapen". Med vissa undantag var MUAs djurmutanter unika och individer, och inte djurarketyper.chryckan said:Tänkte samma sak med tanke på att M:UA i stort sett är Beatrix Potter med skjutvapen.krank said:Är det något negativt? =)Etepete said:viss risk för fabelkänsla.
Grymtkosta said:Det tankar som jag/vi har (just nu finns bara spåndokument) är precis det du skriver att - djurens särart ska bygga på hur de är biologiskt snarare än i sagornas värld. Snarare blir hundar/vargar flockvarelser än trofast tjänare - även om delar av koncepten säkert kan kombineras.
Bra idé vi tar med oss!Etepete said:Grymtkosta said:Det tankar som jag/vi har (just nu finns bara spåndokument) är precis det du skriver att - djurens särart ska bygga på hur de är biologiskt snarare än i sagornas värld. Snarare blir hundar/vargar flockvarelser än trofast tjänare - även om delar av koncepten säkert kan kombineras.
Kan man tänka sig en modell där man istället för utgå från en fast modell för vad vargar är använder en verktygslåda av djuregenskaper såsom "flockvarelse", "överlevare", "luktsinne", "blodtörst", "nattuggla" etc, och det sedan är upp till SL och spelare att sätta samman de djurmutanter de själva tycker är passande.
Jag vill ha mer fabelkänsla.krank said:Är det något negativt? =)Etepete said:viss risk för fabelkänsla.