Jag var och snokade på Kickst-, jag menar FundedByMe-sidan för Mutant: År Noll. Det hela ser fin-fint ut, och det blir nog att slänga en slant på detta!
Dock så skulle jag vilja dela med mig av en post jag lämnade där, och försöka få lite klarhet på några funderingar.
"Jag är ett stort fan av Mutant: Undergångens Arvtagare, trots att reglerna blev lite wonky med tiden. Det är trevligt att se att licensen inte bara ligger och ruttnar, och att den dessutom sticker iväg i nya riktningar!
Dock har jag några funderingar.
Intrycket jag får av det jag läst i Fenix, på Rollspel.nu och här är att spelet tycks vara ganska smalt eller snävt i sitt omfång. Det känns som om det är mycket "Det här är vad det går ut på" eller "Det här är vad ni kommer hålla på med".
Något jag uppskattade med M:UA var att det var väldigt öppet med vad man höll på med: utforskning av zoner, förhandlingar mellan fribyggarsamhällen, hovintriger, brottsutredningar/detektivarbete, div. kriminella åtaganden såsom smuggling, lönnmord, etc. etc.
Även i postapokalyptiska settings som utspelar sig lite närmare undergången, såsom i Fallout-serien, så brukar det finnas en hel del att ha för sig utöver ren överlevnad.
Stämmer det här intrycket jag har fått, eller har jag bara, i min entusiasm, övertolkat utifrån det lilla vi vet?
Kommer det finnas brädspelsinslag? Det är inte så att jag är emot det, utan jag undrar bara då särskilda tärningar, brickor, och det (uppfattat) snävare fokuset och liknande har nämnts. Jag kan tänka mig att det kan vara ett intressant avsteg från mer "traditionellt" rollspelande.
Är spelet på något vis besläktat med Fria Ligans brädspel om Zonen med Arken och allt det där?
Slutligen, vart på skalan mellan Fallout och The Road skulle Ni säga att Mutant: År Noll kommer hamna?"