Twin peaks: the return, avsnitt 1-9
Det här är bra. Riktigt, riktigt, bra! Det känns rejält konstigt att bara ha några timmar mellan att slutvinjetten för "Fire walk with me" rullar och att jag sätter på avsnitt ett på nya säsongen. Jag får konstigt nog nästan gåshud då Laura Palmer säger åt Cooper att de kommer att ses om 25 år - det vill säga nu!
Först var jag lite frustrerad över Coopers väldigt långsamma tillfrisknande (kommer han att bli sig själv över huvud taget?), men misstänker att det hade varit väldigt svårt att bara slänga in honom som sig själv utan att förklara hur han acklimatiserar sig till 25 saknade år. Det är rätt rimligt att han är lite geggig i huvudet efter 25 år i red room.
De surrealistiska avsnitten är fantastiskt bra - både biten där Cooper besöker de lägre nivåerna av red room i avsnitt tre, och det fantastiska avsnitt 8 som utspelar sig 1945 och 1956.
Den ögonlösa kvinnan i röd klänning som "mimar" hur hennes mamma är skrämmer mig, och jag kommer att hemsökas av "this is the water, this is the well" så länge jag lever.
Jag gillar inte riktigt att Lucy och Andy blivit förpassade till platta karikatyrer (Lucy svimmar för att hon inte fattar hur en mobil fungerar?). Däremot så älskar jag bitarna med Bobby.
Det är fortfarande många trådar att knyta ihop - jag undrar om de kommer att få till något tillfredsställande för alla karaktärer och historier som vi bara sett någon enstaka scen med. På rak arm kommer jag att tänka på Shellys dotter och hennes knarkande man, det unga aset Horne och hans grej med knarkbaronen och den korrumperade sheriffen, de två neddekade tonåringarna i avsnitt 9, och säkert ett par saker till som jag glömt.
En sak jag noterat, som jag inte sett diskuterats någon annan stans, är användandet av färger. Jag tycker mig se väldigt många detaljer som är blå, röda och gula, gärna i riktigt klara färger som bryter av mot allt annat i en scen. Exempelvis konsten på försäkringskontoret där Dough jobbar, och även på kragen på Dianes klänning. Sammanträffande eller betyder det något?
Anledningen att jag började notera färger var en historia som återberättas i boken "reflections, an oral history of twin peaks". En av regissörerna för ett avsnitt i säsong två ville ha en blå portfölj (eller något), och beställde en sådan från rekvisitaavdelningen. De kom tillbaka med ett nervöst svar att det tyvärr inte gick - David Lynch hade väldigt starka åsikter om att inget blått skulle finnas i Twin Peaks, och han var inte tillgänglig för frågor just nu eftersom han var i Japan.