Nekromanti Team Battle ?!

Rajr0t

Veteran
Joined
6 Mar 2002
Messages
158
Location
Karlshamn, Blekinge
Vid ett rollspelstillfälle hamnade vi i ett ett sånt läge att fyra personer hade börjat på ett äventyr i Kult och spelat cirka 2-3 timmar. Då stövlar plötsligt fyra personer ur vårt rollspelsgäng till in i lokalen och frågar om dom också får vara med. SL sa bestämt nej till en början men så fick någon en eminent idé!

Vi bildar två lag! Sen ska det ena laget försöka eliminera det andra!
Jaa... tänkte vi. Det låter väl som en kul grej, så vi testade (vi har två olika rum i vår rollspels-lokal)

Och ta mej fasen... Det var något av det roligaste jag vart med om i hela minn rollspels historia, och tro mej, jag har spelat länge =)

Det hela gick till såhär: Varje lag fick en så kallad "bas" och sen var det bara att med list och ett visst mått våld helt enkelt och sonika skjuta skallen av det andra laget!
Det hela slutade med att jag och mina lagkamrater fick kraftiga sniper-skott rakt i bröstkorgen, men det ska vi inte tala om =)

Nej nu tänkte jag såhär:
Varför inte utveckla denna idén till en rollspels-modifikation och lägga ut den på nätet? Vad tror ni? Kan det bli nåt?
Man kan självklart spela annat än Kult, men vi föredrar reglerna där, men har testat lite off-limits t ex Andra världskriget dvs tyskar mot amerikanare (även denna gång blev jag träffad av nån töntig tysk med långdistans bössa)

Jag tror att det kan bli ganska intressant om man spelar t ex Dungeons and Dragons el liknande, eller varför inte Western!
Det enda som sätter stopp är ens egen fantasi!

Men jag skulle vilja höra era synpunkter först innan jag sätter mig och skriver något =))
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Jag har varit med om en liknande händelse när jag spelledde ett äventyr till mitt hemmagjorda Fallout-rollspel. Rollpersonerna hittade "av en slump" en gammal militärbas som till stor del låg under marken. De började söka igenom basen och delade därför upp sig i två grupper. Allra först så sökte de igenom byggnaderna ovan jord, och av någon anledning så fick pyromanen i gänget för sig att han skulle bränna inne den andra gruppen. Ännu konstigare var att resten av gruppen var med på noterna...Men iaf så började de, men av en slump så fick den andra gruppen syn på vad de höll på med och tog då till flykt genom ett fönster och sprang in i underjordsbasen. Härefter följde ett par dagar av planläggande och ett fåtal försök att få övertaget, men ingen lyckades. Jag delade på spelarna så att lagen fick vara i varsitt rum och överlägga. Laget inne i basen var överlägset när det gällde strategi...men å andra sidan hade de ingen möjlighet att skaffa mat, med undantag ifrån en och annan råtta de kom över. När rollpersonerna väl drabbades samman så blev det ett fyrverkeri av eld, explosioner, fällor och skjutande...När röken väl hade lagt sig så var 4 av 7 st rollpersoner döda och en hade flytt. De två som var kvar var på olika sidor, men de lade stridigheterna åt sidan och åkte iväg i en militärjeep de lyckades få liv i.

Till att börja med var jag fruktansvärt besviken på spelarna som totalt förstörde mitt äventyr, och jag ville bara lägga ner...men av någon anledning fortsatte jag och vi hade det riktigt kul faktist. Men jag vet inte om det skulle vara lika kul om det inte sker spontant...eller om man sysslar med det regelbundet. Men jag vet att vi hade det kul den gången i alla fall.
 

Astral

Veteran
Joined
18 Feb 2002
Messages
32
Location
Västerås
Jag vill inte verka tråkig, men gör inte sånt sig bäst på datorn? Jaja lycka till iallafall.
 

Rajr0t

Veteran
Joined
6 Mar 2002
Messages
158
Location
Karlshamn, Blekinge
Ja, vår SL blev ockxå lite purken när han insåg att hela äventyret skulle gå förlorat, och han var inte så haj på det.
Men vi testade iaf, och jag kan säga att vi hade verkligen skitkul!! Hur SL upplevde situationen vet jag inte riktigt, det blev kanske lite påfrestande att behöva springa mellan två olika rum hela tiden.

Huruvida detta skule passa bäst som datorspel, kan jag bara säga en sak. Är man road av att hellre sitta och spela ett sånt här slags scenario kan man skaffa sig Halflife: Counter-strike som går ut på just detta!

Och tro mig; har man spelat så mycket Counter-strike som jag har, är man mer än vänligt inställd till att prova något nytt /images/icons/wink.gif
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Låter intressant även om det antagligen kräver en hel del av SL. Personligen hade jag nog föredragit någon form av äventyrskampanj där två olika rollspelsgäng, vetande eller ovetande bekämpar varanda. Att bara samla ihop två gäng för att slåss låter lite tråkigt. Då utnyttjar man inte rollspelets möjligheter till fullo.
 

Angmar

Veteran
Joined
9 Dec 2001
Messages
88
Location
Stockholm
Jag tycker det låter som en kul idé att utveckla!
-----------------------------------------------------------
/images/icons/dragon.gif/images/icons/dragon.gif/images/icons/dragon.gif/images/icons/frank.gif/images/icons/dragon.gif/images/icons/dragon.gif/images/icons/dragon.gif
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Idéer...

Okej, problemet med såna här sorters strider är att spelledaren ofta får väldigt mycket makt. Jag stod en gång på bottenvåningen av ett trevåningshus medans en av mina polare var upptagen med en knivfajt på taket med en snubbe ur det andra laget. Min kompis höll på att få spö, men striden skulle säkert vara tillräckligt länge för att jag skulle hinna upp och hjälpa honom. Eller?

Plötsligt blev allt upp till spelledaren. Det fanns ingen riktig karta över höghuset, och jag ville ju veta exakt hur många stridsrundor det skulle ta för mig att springa upp till takvåningen. När SL började rita upp kartan visade det sig att jag var långt ifrån trappan och huset var något större än jag föreställt mig det, så där blev striden plötsligt avgjord på grund av hans syn på världen.

Man kan förstås låta spelledaren vara superneutral och inte kunna påverka händelseförloppet det minsta, genom att ruta upp miljön man strider i ordentligt och inte tillåta några handlingar som går utanför regelbokens restriktioner, då blir det plötsligt brädspel av allting. (Inget fel i det, vi har väl alla gjort ett "häftigt" brädspel till våra kompisar med superseriösa stridsregler att köra i spellokalerna, va? Jag tog Kultreglerna nästan rakt av till ett stridsspel jag gjorde en gång, fast med träfftabeller så att man kunde bli skjuten i olika kroppsdelar osv. Det kanske är ett sådant du vill göra?)

Vill man däremot verkligen köra ROLLSPEL till varje pris, så kan jag rekommendera den gamla klassiska "två spelledare med varsin grupp"-modellen. Det fanns ett ganska kul äventyr i någon gammal Sinkadus som fungerade på det här viset, där den ena gruppen befann sig något före den andra gruppen genom hela storyn. De fick visserligen slåss mycket mer än gruppen bakom dem, men de kunde ju också bygga fällor eller betala lönnmördare för att ligga i bakhåll på den bakomliggande gruppen. Typiskt kul. Jag kommer ihåg att vår grupp (vi var gruppen på efterkälken) stötte på en förvirrad ung kvinna i ett skogssnår, som visade sig vara flickvän till en av rollpersonerna i den andra gruppen. Hon hade tröttnat på honom, och med lite smooth-talk och finfina karismaslag lyckades den charmigaste liraren i vår grupp få henne på fall. När våra grupper till slut träffades för "the big slutstrid" gjorde vi oss rejält lustiga över att ha tagit över deras lagledares flickvän. "Du, förresten, Amanda bad mig hälsa att åtta centimeter är UNDER genomsnittet, jag kan försäkra dig om att hon är betydligt mer tillfredsställd i mitt sällskap, hö hö hö" var en klockren kommentar att inleda slagsmålet med...

Sån't där tycker jag är betydligt roligare än att bara skjuta varandra på ett inrutat spelbräde. Det är sånt som inte kan göras i något datorspel.

Om man kunde hitta på ett rollspel som från början var konstruerat för att bli roligt att spela med multipla lag? Med egenskaper och besvärjelser skrivna att fungera optimalt för sådant rollspel? Helt och hållet inriktat och specialiserat för lagspel?

Kan du hitta på något SÅDANT, då kan du ge dig på att jag är intresserad av att ge respons, funderingar och förslag till vidareutveckling.

Om du inte är intresserad av sådant, så snor jag idén själv. ;^)

/Rising
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Idéer...

""Du, förresten, Amanda bad mig hälsa att åtta centimeter är UNDER genomsnittet, jag kan försäkra dig om att hon är betydligt mer tillfredsställd i mitt sällskap, hö hö hö" var en klockren kommentar att inleda slagsmålet med..."

Hahahaha!! Minns du hur det gick för er i slutstriden? Att spela samma äventyr med två olika grupper låter som en skitskoj idé även om den säkert kräver ganska mycket av SL. Jag hade gärna testat med min spelgrupp. Finns det något speciellt som man bör tänka på?
 

Rajr0t

Veteran
Joined
6 Mar 2002
Messages
158
Location
Karlshamn, Blekinge
Re: Idéer...

Nej det Är EXAKT det som du beskriver som jag är intresserad av att skapa, nu skrev jag kanske att målet med rollspelandet skulle vara att ha ihjäl varandra, men det betyder ju naturligtvis inte att man inte kan ROLLSPELA!

Handlingen blir helt upp till spelarna och SL fungerar mest som en "kommunikation" mellan de båda grupperna.

Att ha, som du säger, två stycken SL låter som en bra idé, men då måste båda SLna vara mycket väl förberedda!

Det låter som du är intresserad av denna idén i alla fall, och om du vill kan vi hjälpas åt att realisera den!? Du verkar ha vettiga synpunkter och vara en erfaren rollspelare och jag hade gärna sett dig som en slags "samarbetspartner" /images/icons/laugh.gif
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Så här gick det + tips

"Minns du hur det gick för er i slutstriden? "

Vår grupp åkte på rådäng. =(
Det var lite synd, för spelstämningen hade mått bättre om det iaf blev en halvjämn strid, men vi kom till slutstriden med många rätt skadade rollpersoner, då vår SL förmodligen var lite elakare än motståndarlagets... Vår bästa krigare hade till exempel fått foten avhuggen av en galen dvärg, och vår trollkarl var en halvdöd senil gammal pruttgubbe medans den andra gruppen hade värsta überhäxan, typ Gandalfs morsa, så vi stupade ganska fort.

Nå, tips för de som vill prova:
Spelargrupperna skall vara ganska jämna. Helst mer eller mindre lika duktiga, och båda grupperna bör vara ungefär lika varierade. Om den ena gruppen har en trollkarl, då bör den andra ha det också, osv. Annars står den ena gruppen med 20+ bågskyttar och magiska långbågar och lurar in de andra i ett bakhåll som de har noll chans i helvete att komma undan överlevande från.

Att ena gruppen vandrar i den andres spår var roligt, eftersom de på efterkälken kunde se precis vad gruppen framför dem hade gjort. Det var kanske lite synd att gruppen bakom hade så få möjligheter att påverka den andra gruppens framfart. Flickvännehistorien var ju iofs ett snilledrag som lät oss få upp humöret, men om jag skulle skriva ett eget multispelledarrollspel idag så skulle jag försöka variera hela den dramatologiska modellen så att de fick turas om att vara "först". Eller tänk om spelargrupperna skulle dra åt två olika håll, och man kunde komma till en hamn och betala pirater för att segla iväg och vänta på de andra vid deras destination?

Ett annat litet problem med Sinkadus-äventyret var att man inte träffade sina motståndare förrän i slutstriden. För att hatkänslan skulle bli större vore det kanske roligare om man kunde träffas på vägen, redan i äventyrets begynnelse. Rollpersonerna behöver ju inte vara så mordiska att de slåss så fort de träffas. Man kan ju vara två konkurrerande lag i någon sorts galen tävling, till exempel. Vore kul om man kunde träffas flera gånger under äventyret, och kunde skratta åt varandras misslyckanden, osv.

Förresten; varför bara två spelargrupper? Kanske till och med tre eller fler? Då skulle de två sämsta kunna gadda ihop sig mot de bästa, varpå man skulle få intressantare maktbalans. Kan två personer ur två olika grupper bli kära i varandra? Här finns ju ändlöst med möjligheter till skitahäftigt rollspel!!!

Ett tips till spelledarna, förresten:
Skriv äventyret så det finns pauser som spelledarna kan konferera med varandra och berätta vad de andra har gjort. När jag själv spelledde Sinkadusäventyret hade vi varit noga med att förbereda oss för vad som skulle kunna hända i äventyret, så att vi bara behövde säga "Fälla lv 13 vid punkt A," osv, och så fyllde den ena spelledaren in kryss på ett papper med alla varelser som de dödade, och en kort beskrivning på vart liken låg och hur de hade dödats. När vi träffades tog jag papperet och visste precis hur stället såg ut när den andra gruppen kom. (ger en hel del känsla. När de pratade om äventyret i efterhand kunde de säga: "varför hade ni placerat dvärgakonungens huvud i toaletten? Och vem var det som sket på huvudet efteråt?" osv. När jag spelade äventyret så hade inte spelledarna den kollen sinsemellan. Det blev lite konstigt, eftersom vi såg en massa armborstlod i kadavrerna på vägen, medans ingen i den andre gruppen hade ett armborst...)

Förresten: låt inte spelarna göra rollpersoner innan de spelar den här sortens äventyr. Mina spelare brukar i vanliga fall göra komplexa och intressanta rollpersoner med en del egenskapsvärden i "sjunga" och "matlagning" osv, men när man spelar lagspel så tror jag att många blir mer intresserade av att "vinna" och då blir det med en gång boffigare.

Jag hade gjort färdiga rollpersoner åt spelarna. Blev bättre avvägt så. Halvdålig lösning, men det fungerade väl för oss.

/Rising
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Så här gick det + tips

Jag hade nog tyckt att det hade varit roligare om det inte nödvändigtvis måste sluta med en gigantisk slutstrid. Visst hade det varit kul om det uppstod konkurrens och småbråk mellan de båda grupperna utan att slutmålet nödvändigtvis måste vara en stor slutstrid. Det är tråkigt med rollpersoner som bara är bra på att slåss. Det är udda färdigheter som "sjunga", "dansa" och "kunskap om origami" som ger rollpersonerna en egen personlighet och djup. Annrs kan man ju lika gärna spela Baldurs Gate.
 

LGS

Veteran
Joined
24 Feb 2002
Messages
88
Location
Hindenburg
Det verkar skit balt... Men skulle man inte kunna köra ett uppdrag där dom letar efter Tex ett guld svärd och båda lagen behöver svärdet.(Goda VS Onda)..../images/icons/blush.gif/images/icons/blush.gif....

Man kanske ska skriva ner regler och annat skit och göra ett Team Battle rollspel....Hmmm???
 

LGS

Veteran
Joined
24 Feb 2002
Messages
88
Location
Hindenburg
Re: Så här gick det + tips

"och vår trollkarl var en halvdöd senil gammal pruttgubbe medans den andra gruppen hade värsta überhäxan, typ Gandalfs morsa."../images/icons/laugh.gif/images/icons/laugh.gif../images/icons/laugh.gif/images/icons/laugh.gif


Gandalfs morsa fan va bra sagt hahaha.... Dettta ska lägga upp som förslag hos mina rollspelande vänner../images/icons/laugh.gif/images/icons/laugh.gif
 

LGS

Veteran
Joined
24 Feb 2002
Messages
88
Location
Hindenburg
Re: Så här gick det + tips

"och vår trollkarl var en halvdöd senil gammal pruttgubbe medans den andra gruppen hade värsta überhäxan, typ Gandalfs morsa."../images/icons/laugh.gif/images/icons/laugh.gif../images/icons/laugh.gif/images/icons/laugh.gif


Gandalfs morsa fan va bra sagt hahaha.... Dettta ska lägga upp som förslag hos mina rollspelande vänner../images/icons/laugh.gif/images/icons/laugh.gif
 

LGS

Veteran
Joined
24 Feb 2002
Messages
88
Location
Hindenburg
Re: Så här gick det + tips

"och vår trollkarl var en halvdöd senil gammal pruttgubbe medans den andra gruppen hade värsta überhäxan, typ Gandalfs morsa."../images/icons/laugh.gif/images/icons/laugh.gif../images/icons/laugh.gif/images/icons/laugh.gif


Gandalfs morsa fan va bra sagt hahaha.... Dettta ska lägga upp som förslag hos mina rollspelande vänner../images/icons/laugh.gif/images/icons/laugh.gif
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Idéer...

Jag är dessvärre väldigt upptagen med väldigt många egna och andras projekt (och ett par av dem är nog rätt sura för att det tar sån tid för mig att göra deras grejer) så av ren lojalitet till dessa måste jag ändå tacka nej. Jag kan däremot fungera finfint som bollplank, responsgivare och något utav en idéspruta, om det skulle behövas.

Mina direkta tankar på ett multiplayerrollspel vore att fokusera helt på multiplayerregler, och inte ha en så speciellt märkvärdig värld. Jag skulle göra en "standardfjantasy"-värld med sånt som alla förväntar sig ska finnas i ett sådant. Då behöver inte alla spelare plugga världsbeskrivningar för att kunna komma in i äventyret, vilket är bra, för här behövs det många spelare! En "flummig" värld skulle dessutom öka risken för att några spelare inte gillar spelstämningen, och då blir det direkt dåligt. En ganska oanselig värld alltså.

Jag skulle inte ha ett system med EP, hjältepoäng eller någonting sånt. Det brukar vara jobbigt nog med rollpersoner som är bättre än andra i multispelarrollspel. Inte ens om man gör grupperna jämna, med samma antal nybörjare i båda grupperna tror jag det blir roligt. Vem vill vara på alla sätt och vis sämre än sina lagkamrater?

Nej, jag skulle föredra ett BP-system. Du köper din rollpersons egenskaper, alla äventyrare blir lika bra. Inte verkligt? Vem bryr sig, vi är ute efter spelglädje här. Alla spelare ska ha lika roligt. Att skapa sin rollperson borde gå blixtsnabbt förresten. Det är ju så många som skall göras samtidigt första spelträffen... Jag skulle vilja se ett skitenkelt system för att göra rollpersoner på, där nästan allting spelarna behöver får plats direkt på rollformuläret. Målet är att spelarnas andra rollpersoner skall kunna göras utan att någon behöver titta i reglerna.

Jag skulle dela upp BP:na i Spelpoäng (SP) och Rollpoäng. (RP) Där man betalade stridsfärdigheter, besvärjelser, vapen och liknande (sånt som man skall använda för att motarbeta de andra spelgrupperna) med Spelpoängen, medans "onödiga" egenskaper och färdigheter betalades med Rollpoängen. "Onödig" var kanske inte rätt ord. "Köpslå" är tex. en bra egenskap, men en koboldig spelare kan ju resonera "äh, vi dödar köpmannen och TAR hans pengar istället" så i ett större perspektiv är det ju ändå en "onödig" färdighet när allt kommer kring. På så vis skulle man "tvinga" spelarna att göra intressanta och vällavvägda rollpersoner. Tror inte att de kommer känna sig mycket mer begränsade än vad de gör i vanliga fall. Förresten, eftersom det är så viktigt med väl avvägda spelgrupper kan jag tänka mig att ett sån't här rollspel faktiskt mår bäst av att spelarna får ha en diskussion om vilken sorts rollpersoner de ska göra innan de börjar spela. Man kan förstås låta spelledarna bestämma vilken spelare som skall vara i vilken grupp, men det är ingen bra lösning. Det är ju kul om man kan spela med sina polare mot en helt annan rollspelsgrupp, till exempel.

Många regler, färdigheter och besvärjelser blir extra intressanta i flerspelarperspektivet: "Fällor" är till exempel ett kapitel som måste detaljeras rejält. Hur kan en spelare förresten förstöra/blockera en dörr så ingen kan komma in/ut genom den? Det här är nog något man kommer göra OFTA, så detaljerade och tydliga regler behövs. Jag skulle vilja se besvärjelser som lät magikern se vad den andra spelgruppen gör för något, möjligheten för en magiker att "känna" när någon använder magi inom en rejäl räckvidd och kanske andra tricks som leder till coola multifunktioner. Vår senila idiotmagiker i vår grupp var en spiritist och frågade några av liken vi stötte på vad som hade hänt på platsen och om någon av äventyrarna hade skadats, osv. Det var skithäftigt. Detaljerade regler om sånt behövs!

Kombinerade yrken är roliga i multispelarrollspel. I våra grupper var en snubbe tjuv, två andra krigare osv, så det var inte så mycket diskussion om vem som skulle göra vad. "Här har de lagt en fälla, Filurdrik, kan du desarmera den?" Diskussioner inom spelgrupperna är roliga, och det skulle vara bra om man direkt från regelhåll premierade de som väljer att spela med tjuv/krigare, spiritist/munk, jägare/narr osv. På så vis blir det inte lika uppenbart vilken uppgift var och en av spelarna ska fylla i gruppen, utan de kan spela mycket mer flexibelt.

Nå, sorry, du verkade mer intresserad av en Kultvärld än fantasy? Nå, principen är ungefär densamma. Man skulle väl kunna göra en sorts "anarchy online"-spel också, vad vet jag.

När det gäller strid gäller det att tänka till lite. Vanliga rollspel är byggda för att vara realistiska snarare än spelmässigt komplexa. Vissa vapen i nästan alla rollspel är helt och hållet sämre än andra. Så tycker inte jag att det ska vara i ett multirollspel. Vapen i vanliga rollspel har oftast bara tre faktorer som avgör hur bra de är: (närstridsvapen, alltså) Skada, BV, Pris och Krav för att man ska kunna använda det (typ STY-krav).

Det känns inte riktigt... "speligt". Antingen är man stark och rik nog för att köpa ett bra vapen, eller så är man klen och får nöja sig med ett dåligt, typ. Ur spelsynpunkt är det en katastrof. Det vore roligare om varje vapen "kändes" olika i spelväg. I multispelarspel behöver man också kunna profilera sig när man slåss!

Ett spjut sticker man ju med, till exempel, medans du hugger med ett svärd. Två olika träfftabeller efterlyser jag! Jag skulle vilja att man kunde "klyva" med en yxa till exempel, ett hugg rakt ovanifrån, som vanligtvis träffade i huvudet eler axlarna, men som å andra sidan hade större felprocent än andra attacker. Ett svärd hugger upp djupa sår i motståndaren, vilket borde ha mycket varierande skada (antingen träffar man rätt: ajajaj, träffar man inte fullt så rätt; köttsår), medans klubbor och hjälmkrossare har större träffyta och borde göra mer jämn skada på motståndaren. Vissa vapen tar längre tid att angripa med än andra, det borde finnas blixtsnabba och barnenkla regler för att simulera detta. Småvapen är enklare att använda i trånga utrymmen, förresten. Tydliga regler borde finnas om detta. Förresten; många rollspel vägrar låta stridsronder kunna växlas in i sekunder eller någon annan tidsenhet. De menar att det är verkligast så. Må så vara, men ur spelsynpunkt är det ett haveri av guds nåde! Om jag har ramlat i vattnet när de andra slåss måste jag veta PRECIS hur lång tid det tar innan jag kommer upp. Det får inte ha med någons omdöme att göra! Hur lång tid tar det förresten att dyrka upp ett lås? Well, det måste man ha koll på, vad händer om jag försöker komma in i det låsta hotellrum där min partner just blivit överfallen av en galen ninja? ALLTING måste ha klara tidsreferenser. Spelare är faktiskt inte så tråkiga att de ställer sig på varsin sida av en grusväg och säger "ska vi slåss?". Strider är häftiga, dynamiska spelsituationer där allting kan hända. Därför måste det också finnas objektiva regler för allting. (Tja, allting som är någorlunda vettigt, alltså. Det blir nog inte så jobbigt att göra det)

Slutligen måste all utrustning vara avvägd in till förbannelse. Är något för bra? Gör det sämre. Det spelar ingen roll om det är bra i verkligheten, gör det sämre, annars kommer ALLA ha den rustningen/vapnet/färdigheten. Då blir det på en gång tråkigt.

Eh, det var allt jag kom på just nu. Vet inte vilken nytta du har av det om du ska göra ett militärspel. Well, du får läsa mellanr aderna lite. Hoppas det gav inspiration!

/Rising
 

Rajr0t

Veteran
Joined
6 Mar 2002
Messages
158
Location
Karlshamn, Blekinge
Re: Idéer...

Jag skulle först och främst vilja tacka dig för att du tar dig tid att ge mig inspiration och att du ger dina synpunkter och idéer! Tack så hemskt mycket!

För det andra: Jag ska titta närmare på det du sa om karaktärs-skapandet och stridssystemet! Du har mycket bra synpunkkter och det märks att du har spelat mycket rollspel!/images/icons/thinks.gif

Tack än en gång för ditt engagemang!!
 

Rajr0t

Veteran
Joined
6 Mar 2002
Messages
158
Location
Karlshamn, Blekinge
=)

Bra att du kom med idén om att båda grupperna ska ha ett gemensamt uppdrag och kämpar mot varandra!

Jag har inget emot att du och din rollspelsgrupp använder min idé och skapar ett eget Team Battle sålänge du inte lägger ut verket på internet, jag har nämligen tänkt satsa ganska stort på denna idén!
Om du nu verkligen vill vara med med dina synpunkter osv så tycker jag att du ska dela med dem till mig, allt bidragande välkomnas och jag ska inte glömma att ni ska ha credz när väl spelet publiceras! /images/icons/wink.gif /images/icons/wink.gif
 

Rajr0t

Veteran
Joined
6 Mar 2002
Messages
158
Location
Karlshamn, Blekinge
Re: Idéer...

Jag har funderat lite på det där med vilken värld rollspelet skulle utspela sig i.
Jag kom fram till det här:

Jag gör regler för det relevanta i spelet
Sen kan man bygga på med den värld man vill, dvs vill du spela i en fantasyvärld, använd dig av DoD, AD&D eller nån annan värld. Vill du spela i en nutids/framtidsvärld, använd dig av Kult, Mutant eller vad som helst!

Jag menar att man har vissa basregler och scenarion att spela, sen kan man byga på med den värld man själv tycker är roligast!? /images/icons/thinks.gif
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Idéer...

Mmm, det är ingen dålig idé. Det finns ju ett problem förstås, nämligen att många rollspel har egna små regler som gör spelet väldigt olikt alla konkurrenter. Spelar man i Kult's "värld" till exempel, så skulle det kännas mycket konstigt om man inte hade ett system med fördelar och nackdelar. I vampire skulle det kännas konstigt om man HADE fördelar och nackdelar. Ett enkelt regelsystem för alla rollspelsvärldar är nog svårt att göra, alltså. Vore det ens så kul, egentligen? Jag gillar att få ta fram tiosidiga tärningar när jag spelar Changeling, medans jag har sexsidiga till Gondica osv. En del av spelets charm ligger i regelsystemet. (Vilket jag förmodligen kommer få skit för här, eftersom jag så passionerat har vurmat för friform här på forumet) :^)

Dessutom kan man ju på ett sätt köra multiKult med två lag redan idag (som ni gjorde), du ska ha något alldeles extra i ditt multirollspel om du ska locka spelare att spela det istället. Jag ska inte trycka ner dig totalt, din idé är kanske mer suverän än jag kan begripa, men fråga dig om spelarna verkligen får tillräckligt mycket i "utbyte" när de väljer bort CoC-reglerna mot dina universella multiplayerregler. Vad får de? Ska man ha nya regler för att skapa sin rollperson? Har man SAN? Om man väljer att spela Kult istället, kallas den färdigheten EGO då? Och när man spelar Hôl - heter det NUTS? Eller heter det PSY oavsett vad man spelar? Nå, om de nya universella reglerna är så olika tex. Kultreglerna, skulle man inte föredra att du bara gjorde ett nytt sätt att skapa rollpersoner på i Kult, som premierar mindre boffigt spel? Och liknande regler för DoD, Mutant, DnD, Svenil, Chock, CF osv...

Jag tror (faktiskt) att det skulle vara roligare om man gjorde ett standard-fantasy eller standard-sci fi, och sedan lät man äventyrsskaparna bygga världarna ganska fritt. Jamenar, i ett standard-sci-fi kanske man inte har specialregler för "the force" och så, men om spelledaren vill går det nog att ge äventyret en rätt typisk Star Wars-känsla ändå, om han så önskar. Har man bara standardfantasyregler så kan man skapa sig både dark fantasy eller pussa-på-enhörningar-fantasy om det är det man tänder på. Grejen är att ett spel får ganska mycket identitet efter dess regelsystem, så jag skulle nog föredra att få ett helt komplett rollspel; regler + rollformulär + utrustningslistor (behöver inte vara så stora) + monster i en enda kompott. Som rollspelsskapare är det väl dessutom roligare att folk spelar "ditt" rollspel, än att de spelar sitt favvorollspel med dina regelmodifikationer?

Jag tycker att det särskilt är fantasyrollspel som tjänar mest på multispelarregler. Kanske för att fantasygenren är väldigt lämpad för grupper som förstör för varandra. I nutid kanske man kan betala några skummisar att bråka med det andra gänget, eller bussa polisen på dem, men att bygga fällor, försegla dörrar, lägga magiska sigill och rasera grottgångar är typiska fantasysätt att förstöra för sina motspelare. Dessutom andas hela fantasygenren en lekfullhet som nog hjälper multirollspelande. I Western skulle det nog bli tråkigare. Alla vet att det blir eldstrid, och alla vill ju överleva eldstriden (alla vill ju vara Clintan), så ingen super sig full på tavernan kvällen innan, typ.

En till fördel med fantasy är att det har fler tricks att hjälpa roligt multispelarrollspel. Ett yrke som "siare" kan ju vara skitkul om man vill ha koll på den andra gruppen. Och med besvärjelser kan man göra de mest fantastiska saker. Vår spiritist som frågade liken han stötte på om detaljer angående striden, osv, var ett bra exempel på det.

Äh, du får göra precis vad du vill, och kan räkna med hjälp och respons från mig vad du än väljer (det är ett himla roligt projekt, nämligen) vad jag dock kan hjälpa till MEST med, det är om du skulle göra ett standardfjantasy.

Fast det är idag det. Imorgon kanske jag har tusen idéer om hur det skall göras i vår nutid... Jag hoppas jag kan hjälpa till på något vis, iaf. ;^)

/Rising
 
Top