Mogger
Hipsteranka
Med tanke på att rollspel handlar om gruppdynamik (visserligen även inom spelargruppen men det tar jag inte upp här nu) hos rollpersonerna. Ofta är det väldigt svårt att ha klara relationer mellan rollpersonerna och de kan ibland bli minst sagt krystade konstruktioner. Vissa spel har försökt med tabeller över släktförhållanden och vänskapsband och liknande men åtminstona har jag aldrig fått det att funka så bra. Det visar sig allt för ofta att spelarna har helt olika syn på sina karaktärers roller i gruppen. Jag vet att Arvidos snackade om det här för ett tag sedan men vet inte hur det blev i Staden till slut.
Min tanke är att spelarna bör ha koll på grundläggande gruppdynamik. I de flesta filmer, romaner, serier och t.o.m. dataspel har alla karaktärer en klar roll. Men inte i rollspel. Detta leder till att de andra spelarna inte betraktar "ledaren" som ledare, "den kreative "blir en sidekick utan inflytande och "den beslutsamma" blir bara jobbig att ha att göra med.
Finns det någon som har bättre koll än vad jag har på gruppdynamik? Jag är ganska övertygad om att det inte är svårt att föra in det här i rollspel, men det krävs att man har lite grundläggande koll på gruppdynamik.
Jag har kollat lite på Belbins teorier:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Meredith_Belbin
Givetevis ska dessa tweakas efter genre men i princip tycker jag att det ser ganska bra och för rollspel ändamålsenligt ut.
Vad tror ni, kan det här vara något?
Min tanke är att spelarna bör ha koll på grundläggande gruppdynamik. I de flesta filmer, romaner, serier och t.o.m. dataspel har alla karaktärer en klar roll. Men inte i rollspel. Detta leder till att de andra spelarna inte betraktar "ledaren" som ledare, "den kreative "blir en sidekick utan inflytande och "den beslutsamma" blir bara jobbig att ha att göra med.
Finns det någon som har bättre koll än vad jag har på gruppdynamik? Jag är ganska övertygad om att det inte är svårt att föra in det här i rollspel, men det krävs att man har lite grundläggande koll på gruppdynamik.
Jag har kollat lite på Belbins teorier:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Meredith_Belbin
Givetevis ska dessa tweakas efter genre men i princip tycker jag att det ser ganska bra och för rollspel ändamålsenligt ut.
Vad tror ni, kan det här vara något?