Nekromanti Teenage Mutant Ninja Turtles (Varuvlsspel)

Cissi

Up to no good.
Re: Outar

Okej, jag kan få ut följande:

Har förmåga:
Vimes
Tjavva
!Paxen
Cassius
Larsson
Recca
KK
Spider
Tyr

Har inte förmåga:
Laowai
Basse

Vägrar svara:
Nässe

Inte svarat alls:
Xyas
w176
Arvidos/Anth
Brynolf
Möller
Lukaz

Tyr

Hero
Recca said:
Tyr said:
Skadar det att gå ut med ditt rykte nu? Om jag nu ska avgöra ifall Spider är ulv eller om Lu-kaazh rykte är falskt så skulle det hjälpa att ha mer att ta ställning till. I nuläget lutar jag åt falskt rykte. Både eftersom jag inte tycker Spider har pingat direkt (även om han är svårläst) men också eftersom det skulle vara kul speldesign att slänga med två millers och sedan spä på misstron ytterligare.
Ja. På första frågan.
Du kanske kan berätta hur du definierar vanilla i varulvsspel? Vad anser du är en power-roll? För du får det till att låta som att du tycker att vanilla-bybor kan ha förmågor så länge de inte tillhör s.k. power-roller. Detta skiljer sig från det jag lärt mig från att spela på just detta forumet. När jag tittar i VAOL så står det också att vanilla inte har förmågor. Samma sak på MafiaScum-wikin. Tillämpningar jag hört utanför är "den mest grundläggande versionen av något". Vilket också insinuerar ingen förmåga om man är van vid varulvsspel och tillämpar det tankesättet.

Cissi

Up to no good.
Re: Outar

Vimes said:
Recca said:
Arvidos hade väl inte förmåga?
Yes, Basse vet jag inte om han sagt något om det.
Mitt fel, Arvidos har ingen förmåga.
Basse har inte outat i tråden men skrivit in i sitt ark att han inte har någon förmåga. Scumtell kanske. Det är väldigt lågflygande iaf.

anth

Vetefan
Halloj på er.
Jag tar över efter Arvidos.
Jag stod som reserv och jag hade i ärlighetens namn trott att jag skulle få hoppa in i någon av de senare rundorna. :gremsmile:

Jag har bara slöläst den här varulvstråden så jag kan nog inte komma med så mycket input direkt.
Jag ställer dock in min närvaro på Spelbar ikväll och ägnar den istället åt att läsa in mig på vad som hänt här - så ni får antagligen vänta på vettiga inlägg från mig tills sent ikväll.

Jag kan ingenting om TMNT-serien förutom att det är ett gäng sköldpaddor döpta efter målare (jag får väl ta mig en titt på TMNT-wikin också).

Angående min spelstil.
I förra varulvsspelet, Vimes' Thibault-koden, spelade jag väldigt emotionellt - något som sällan är optimalt i Varulvsspel (det räddade dock mig från att bli utröstad då jag var siare i det spelet).
Jag ska försöka spela lite sakligare i detta spel.
Jag kommer antagligen inte heller att vara så aktiv på dagtid som jag var i förra spelet - jag förlorade nästan en hel arbetsvecka på det och jag tänker inte få sparken p.g.a. ett varulvsspel. :gremsmile:
I övrig känner jag mig som en nybörjare när det gäller varulvsspel (det här är mitt tredje).

I samband med att spelet startade PMade jag Vic och ställde en "åskådar"-fråga (jag var ju inte med i spelet då så jag kunde ju inte fråga i den här tråden).

Hur redovisas utröstningarna?
1. Vic talar bara om vem som åker ut och säger ingenting om rösterna.
2. Vic talar om hur många röster varje deltagare fått, men inte vem som röstat.
3. Vic talar om exakt hur alla röstat.

Svaret var 2 - vi får reda på hur många röster varje deltagare fått.
Jag tar för givet att Ulvarna kommer använda den delvis dolda röstningen för att försöka styra spelet.

Jag frågade också om vi kan avsluta rundan innan vi är uppe i maxantal inlägg (700 för denna runda) och han sa att han skulle återkomma med ett officiellt svar.

Jag tyckte att det inte var mer än rätt att alla har denna info.

Tjo flöjt så länge.

Recca

Femme Fatale
Tyr said:
Recca said:
Tyr said:
Skadar det att gå ut med ditt rykte nu? Om jag nu ska avgöra ifall Spider är ulv eller om Lu-kaazh rykte är falskt så skulle det hjälpa att ha mer att ta ställning till. I nuläget lutar jag åt falskt rykte. Både eftersom jag inte tycker Spider har pingat direkt (även om han är svårläst) men också eftersom det skulle vara kul speldesign att slänga med två millers och sedan spä på misstron ytterligare.
Ja. På första frågan.
Du kanske kan berätta hur du definierar vanilla i varulvsspel? Vad anser du är en power-roll? För du får det till att låta som att du tycker att vanilla-bybor kan ha förmågor så länge de inte tillhör s.k. power-roller. Detta skiljer sig från det jag lärt mig från att spela på just detta forumet. När jag tittar i VAOL så står det också att vanilla inte har förmågor. Samma sak på MafiaScum-wikin. Tillämpningar jag hört utanför är "den mest grundläggande versionen av något". Vilket också insinuerar ingen förmåga om man är van vid varulvsspel och tillämpar det tankesättet.
Jag har alltid sett termerna som en del av jargongen. Jag lärde mig inte spela det här spelet via en textbook eller en wiki-sida. Jag lärde mig genom att spela. Därför sitter inte jag med ordboken i ryggen. För mig är Vanilla = Ordinär. Min förmåga är ordinär medan en siarkraft hade varit extraordinär.

Vimes

Sillkung
Hej anth! Kul att du är med!

anth said:
Hur redovisas utröstningarna?
1. Vic talar bara om vem som åker ut och säger ingenting om rösterna.
2. Vic talar om hur många röster varje deltagare fått, men inte vem som röstat.
3. Vic talar om exakt hur alla röstat.

Svaret var 2 - vi får reda på hur många röster varje deltagare fått.
Det var goda nyheter tycker jag. Hade vi inte fått veta något om hur rösterna fördelat sig hade det här varit hopplöst. Bra att få det bekräftat.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Recca said:
Konrad Konvalj said:
Okay. Hittade det här från Recca:

Recca said:
Jag kan faktiskt förstärka ditt rykte med mitt rykte, om det betyder att båda våra är sanna vet jag dock inte. Du skulle kunna vara en ulv som vill gröna dig själv genom att knäppa en ulvkompis. Dock är det så att om mitt rykte stämmer så stämmer ditt automatiskt. Men om ditt stämmer behöver inte mitt stämma.
Vart är ryktet Recca? Fram med det.

Har vi nått i stil med Laowai/Cassius så har vi nått att jobba med.

1. Ulvarna har alias
2. Ulvarna har det inte

Lixom, det ger sig själv. Ett av dom stämmer om vi kikar på 50%´s regeln.

Det känns som att det är av vikt att du slänger fram ditt rykte.
Det vore jävligt korkat, K.K. Jag tänker gå ut med ryktet så småningom men inte precis nu. Jag vet inte hur Vicotnik har tänkt när han har designat systemet men tycker förstås det är konstigt om det finns en person som har ryktet att det bara finns en miller och så en person som har ett rykte som betyder samma sak men också betyder andra grejer. Vill Vicotnik förstärka ryktet eller ljuger Lu-Kaazh?

Brynolf said:
Poängen var alltså att ett Rykte som säger att Rykten kan vara fel är ytterst förvirrande. Det enda Spiders rykte innebär är att vi inte kan lite helt på ryktena, inget annat.
Det var ju konstigt för jag trodde att om 50% av ryktena var felaktiga och ulvarna måste ljuga om sina rykten så kunde vi ta dem genom statistiken. Synd att Spider inte fattade det själv bara... :gremfrown:

Brynolf said:
Mitt rykte: Vi får inte veta fraktion på dem vi röstar ut, men det finns folk som har det som förmåga.
Grönande om det stämmer, varken grönande eller rödande om det är fejk.

Laowai said:
Recca å sin sida tyckte att det var skitpuckat att jag inte outade tidigare. Skulle gärna få en kommentar på detta.
Om det stämmer så måste du ju nån gång under vår namnoutningsfrenesi ha tänkt: "Men då måste jag varna byborna om att det ENDAST ÄR DÅLIGT ATT OUTA SINA NAMN!!!!111one"

Du gjorde inte ovanstående. Varför?

Det ovan var min första tanke och föranledde min kommentar om att det var puckat gjort. Min tanke gick: "Om Laowais rykte stämmer är det jättebra om byn vet detta så vi kan strunta i att outa våra namn, eftersom det per definition är värdelöst i jakten på ulvarna men inte nödvändigtvis är dåligt för ulvarna."

Så, jag förstår inte heller riktigt vad K.K snackar om när han säger att vi borde väntat med din info. Möjligtvis att man kan försöka hoppas att en megakorkad ulv hittar på ett nytt namn? Eller? Eh? Nää va..

Laowai said:
En smart ulv hade väl bara låtit vimes ta smällen, inte väcka misstanke om sig själv, och dessutom låta misstanken på vimes ligga kvar?
Men Vimes stavade fel. Vi är 18 spelare totalt. Skulle ingen upptäcka det? Du tänker alldeles för få steg framåt, Laowai. En smart ulv hittar just såna här grejer och spelar med byn. En korkad ulv gör inget för att hjälpa byn - lite som Brynolf. Badum psh!

Nässe said:
Fram med ryktet Recca!
Varför?

Vimes said:
Jag gillar inte att Recca håller på och lajjar med sitt rykte.
So what? Whatcha gonna do about it? Puta.

K.K kl 09.07 said:
Recca: ryktet?
Fuck you, låt mig sova. Jag är faktiskt förkyld! *Sömnig Recca från kudden.*

Tjavva said:
… huruvida ni har en förmåga eller inte. Sluta jiddra nu. Har ni förmågor?
Jag har förmåga.

Tyr said:
Ja. På första frågan.
Lugnt Recca.

Jag litar på ditt omdöme gällande rykte. Jag ville mest se på det och vikta in det tillsammans med Lu-kaazh rykte. Det kanske inte går att dra några slutsatser eller få hjälp med Tyr/Spider miller gånger två beefen. Av dessa herrar håller jag ju Spider som den snälla millern.

Tyr

Hero
Re: Känner du igen någon av dessa skumma typer?

Vimes said:
HEY! Jag fick en idé! Antagligen är det en Basenanji-idé och ni kommer peka och skratta, men here goes:
...
Det borde väl vara hjälpsamt? Och safe väl? Eller, xyas?
Även om jag tvivlar på ditt rykte så tycker jag det är en god idé. Man vet ju aldrig. Kör hårt!

Vimes

Sillkung
Recca said:
Tyr said:
Recca said:
Tyr said:
Ja. På första frågan.
Jag har alltid sett termerna som en del av jargongen. Jag lärde mig inte spela det här spelet via en textbook eller en wiki-sida. Jag lärde mig genom att spela. Därför sitter inte jag med ordboken i ryggen. För mig är Vanilla = Ordinär. Min förmåga är ordinär medan en siarkraft hade varit extraordinär.
Det här har turnerats några varv för ungefär 200 inlägg sedan. Grejen är ju att vanilla i ett klassiker-upplägg innebär att man inte har något alls, så jag tycker det är rimligt att prata om vanilla som "svag/oviktig förmåga/info" i ett fluffspel, även om väl termen egentligen betyder något annat (but then again hör ju termen hemma i klassiskt varulvsspel och inte i sånt här flufftungt gojs).

Och, tbh, "den mest grundläggande versionen" i det här spelet är ju faktiskt att ha både rykte och förmåga. Så ja.

Vimes

Sillkung
ANTH!

Har du tid en sekund? Svara på om du har en förmåga eller inte. Vi outar det just nu.

Nässe

Myrmidon
Re: ANTH!

Ok- gör ni det så hänger jag på, även om jag som sagt tycker det är en dålig idé.

Jag har inte en förmåga.

Tyr

Hero
Recca said:
Men om din förmåga skiljer sig från standard power-roller så framstår ju din förmåga som mer extraordinär än vad power-rollen gör... Hur kan 'ha förmåga' vara mindre ordinärt än 'inte ha förmåga'? Du var ju trots allt så ordinär som man kan bli.

Nässe

Myrmidon
Re: Vimes suger

Tjavva said:
Tjavva said:
Nässe said:
Jag kommer inte outa ngt om min förmåga.
HÄR Nässe, har du sagt att du inte kommer outa något om din förmåga. Jag tolkar det som att du har en förmåga. Har jag tolkat det fel då så att du inte har en förmåga eller är det så att du har en förmåga men inte vill erkänna det eller att du inte har en fömåga och vill jiddra bort oss andra. Det brunar dig ordentligt måste jag säga.

Andra som jiddrar med förmågornas vara eller icke vara nu är Recca. Recca, har du en förmåga, ja eller nej?
Gud vad du klär av mig- oj vad begåvat....

eller, är, och, eller, är och, eller är och, eller är och = BRUN!!!!!

Känn på den logiken...

(Vad sägs om att tolka det som det jag skrev tidigare--> jag tycker inte egentligen vi ska berätta våra förmågor, eller om vi har eller inte har förmågor, lite tips kring en bra tolkningsnyckel...)

Recca

Femme Fatale
Tyr said:
Recca said:
Men om din förmåga skiljer sig från standard power-roller så framstår ju din förmåga som mer extraordinär än vad power-rollen gör... Hur kan 'ha förmåga' vara mindre ordinärt än 'inte ha förmåga'? Du var ju trots allt så ordinär som man kan bli.
Men hörru, Tyr. Its a saying. Lite som ifall jag skulle skriva: Du är ju helt dum i huvet.

Det betyder ju inte att det går att vara halvdum i huvet kontra heldum det betyder bara att du är dum i huvet.

Xyas

Swashbuckler
Re: Tyr och Spider

LJSLarsson said:
Såg att Tyr outat HiTech. Nu har jag mycket starka skäl att tro att han är grön och Spider röd.
Varfør det? Før jag sitter och væger mellan Tyr och Spider hær och vore tacksam før allt som kan svænga det åt ena eller andra hållet.

Cissi

Up to no good.
Re: Tyr och Spider

Tjavva said:
Okej, jag kan få ut följande:

Har förmåga:
Vimes
Tjavva
!Paxen
Cassius
Larsson
Recca
KK
Spider
Tyr
Xyas

Har inte förmåga:
Laowai
Basse
Arvidos/Anth
Nässe

Inte svarat alls:
w176
Brynolf
Möller
Lukaz
Okej, Vico kommer väl bli galen på mig eftersom jag uppdaterar min röststatus en gång i kvarten och fyller hans PM-inkorg. så här tänker jag just nu.

Spider och Tyr är väldigt röda för mig. Detta på grund av Spider spelat dåligt hittills och velat en massa fram och åter. Det här Miller-outandet är inte heller bra för mig, det gör mig bara förvirrad.

Brynolf är fortfarande röd, av samma anledning som innan och detta håller jag fast vid tills han eller någon motbevisat mig.

Laowai är också mer röd än grön. Varför? Han står på min sida i Brynolffrågan och har hittills i spelet hållit med om en hel del kloka saker. Anledningen är att han känns lite för panikslagen över sina misstag och spelar nybörjarkortet lite för ofta.

På min radar flyger fortfarande Larsson lite vingligt, om än inte lika som i början men Nässe. Han verkar ju ha brutit ihop över det här med förmågorna och vägrar sätta en måltavla på sin rygg. Nässe, du placerar en ännu större måltavla där genom att bråka såhär.

Och bara en fråga. Basse! Varför har du smygoutat att du inte har en förmåga i ditt ark men inte i tråden? En bra förklaring snälla.

Och Vimes, tack för fina ord men med smicker kommer du inte långt. Jag har andra på min lista som är grönare än dig fortfarande.