En inblick
"Har du något bra förslag på hur man blir av med en sådan försäljare med ett minimum av snack utan att behöva bli otrevlig?"
Javisst!
Som Gordeg antyder så är de bästa av alla nej-sägare dem som klart och tydligt säger nej direkt. Jag kan avsluta, ringa vidare, och hoppas på någon mer mottaglig person. Jättebra! Det är en omöjlighet att påverka alla, bättre då att lägga energi på någon som låter sig. Då blir man mer irriterad på en individ som tragglar sig igenom hela samtalet bara för att avsluta med: "Jo, det där låter ju jättebra hörredu, men av princip köper jag aldrig något över telefon" - klick. Den typen har just slösat både min och sin egen tid. Ett raskt "inte intresserad" är ingenting man som telefonförsäljare blir irriterad på.
Ibland tror folk att de behöver ta i från tårna, och det kunde jag också ha en hel del lustigt åt. För att ta ett exempel:
Jag: "Hej, Björn Jacobsen heter jag, och jag ringer från Jägarnas Riksförbund"
Kvinna: "Varför ringer du då mig?"
Jag: "Ja, är inte du jägare?" (mer än ibland ledde våra telefonregister till folk som inte tillhörde kundkretsen)
Kvinna: "Nej, och jag trycker verkligen
verkligen verkligen verkligen <u>
verkligen</u> ILLA om jägare. Att döda djur för nöjes skull är vedervärdigt! Jag är inte
inte inte inte <u>
inte</u> intresserad!" *andnöd*
Jag: "Sedär, då har det skett ett misstag i vårat register. I så fall noterar jag det, och sedan får jag passa på att önska en fortsatt trevlig kväll också."
Kvinna: "Ja... det samma."
*klick*
Telefonförsäljning handlar mycket om att inta en roll, vilket innebär att jag som försäljare av ett medlemskap i ett jägarförbund knappast behöver ta personligt illa upp för att någon dissar vad jag säljer. Jag är själv inte vidare förtjust i jägare heller (vilket antyder vilken moralisk relativist jag är...). Värre skulle vara om någon går till personangrepp, men det har aldrig hänt mig.
Det som Yyy
beskriver skedde inte på min arbetsplats. Vi som satt vid telefonerna stod för bedömningen av om det var värt att avsluta eller fortsätta med ett nummer eller inte, och ett datorprogram avgjorde hur många gånger det var värt att ringa ett enskilt nummer utan att komma fram. Riktlinjer fanns, men vi förväntades aldrig ringa upp nummer som gett oss ett tidigt "nej".
Att inte acceptera ett nej innebar snarare att när väl kunden lyssnat på mitt försäljningsprat, inte ge upp och låta denne komma undan med ett kvickt "nej". Detta kan te sig som: "Jasså, men när jag gick igenom vad vi erbjuder höll du med om att det mesta lät riktigt bra - eller hur?" respektive "vad precis är det som gör dig tveksam?" - Blir svaret: "Ja, jo, det har du ju rätt i" respektive "jag vet inte riktigt" kan jag återigen gå vidare till avslut: "Men då tycker jag absolut att du ska slå till!" - följt av en kort sammanfattning av alla fördelar.
Nix är för övrigt ett bra alternativ för dem som vill slippa telefonförsäljning. De flesta, om än inte alla, telemarketingföretag checkar sina telefonregister mot nix-registret. Ibland får man ändå tag i en "nixare" när man ringer runt, så nummer slinker ändå igenom. De samtalen brukar bli korta, och avslutas med en ursäkt, att man registrerar numret som "NIX" och att man fortsätter ringa vidare. Ibland sker det att man får tag i en nixare som faktiskt är intresserad av vad man säljer, och då dyker detta faktum oftast upp när man redan gått på avslut: "Ja, det här låter bra, egentligen är jag med i NIX, men..." - Det var en aning irriterande, för vi fick direktiv ovanifrån att inte sälja ens till sådana välvilliga nixare. Anledningen var inte att det var "fel" på något sätt, utan att om en nixare inte fick allt den tyckte sig vara utlovad tillhörde de oftast den mest krångliga kategorin kunder. Det hände likväl att jag sålde ifall jag var bevist om att jag gett dem en ordentlig och sanningsenlig genomgång av vad erbjudandet gick ut på. Det är för övrigt inte olagligt att som försäljare ringa till ett nix-registrerat nummer, bara "olämpligt".