Nekromanti Telefonförsäljare [utbruten tråd]

Troberg

Sinister eater
känner jag igen från tiden jag var en smutsig, slug och insmickrande telefonförsäljare (i höstas, vill säga).
Har du något bra förslag på hur man blir av med en sådan försäljare med ett minimum av snack utan att behöva bli otrevlig?

Gordeg

Hero
Telefon-nasare (OT)

Har du något bra förslag på hur man blir av med en sådan försäljare med ett minimum av snack utan att behöva bli otrevlig?
Jag tycker inte att man är otrevlig när man är tydlig. Såhär hanterar jag telefonförsäljare numera:

-Hej jag är (blah, blah) och ringer från (blah, blah) för att (försäljarsnacket börjar)...
-Jag är inte intresserad.
-Men du har ju inte ens hört... *klick* (Där lade jag på luren.)

Det tog ett tag att bli så här hård, men jag hävdar att jag fullgjort min plikt som medmänniska när jag tackat nej på ett civiliserat sätt en (1) gång. Telefonförsäljaren har rätt att ringa hem till mig, jag har rätt att avstå från att tillbringa min fritid med att diskutera med honom/henne.
Detta är inte otrevligt, men möjligtvis plumpt. Dessutom borde försäljarna vara tacksamma för att de slipper slösa bort tid på en så omöjlig kund som mig, istället hinner de med ett samtal till. :gremtongue:

Gordeg

Big Marco

Läskig
Om man hatar telefornförsäljare.

Jag får i snitt ett samtal om dagen. Jag har min strategi, då jag har grundinställningen att jag aldrig är intresserad av vad de vill sälja.

För att direkt avbryta den intränade insäljningsfrasen säger jag:

"Vad vill du?" alt "Vad säljer du?" (det beror på vilken metod de använder mot mig).

Man får ett svar av något slag, som följs upp med:

"Du, jag är helt och fullständigt ointresserad av detta."

Jag märkte att "helt och fullständigt" är ett krav, eftersom ett nej tydligen inte är ett nej.

Och ger de sig inte efter det så lägger jag helt sonika på.

Storuggla

Champion
Re: Kalas med Big Bearnie (Spoiler: mina spelledar

Så här. De som ändå ringer är antingen DN, SvD eller oseriösa företag, så då kan man slänga på luren med gott samvete.

Storuggla, sweet wonderful silence

Troberg

Sinister eater

Så här. (min anm: nix.nu)
Jag litar inte riktigt på nix.nu. Den har för stor potential att bli som alla de där anti-spam-registren som sålde sina register till spammare. De kanske inte har den avsikten nu, men låt säga att de går i konkurs och konkursförvaltaren måste göra horder av ilskna fordringsägare glada, då gäller inte längre några principer.

Dessutom så är jag av den bestämda åsikten att det ska råda opt-in inom affärsvärlden, inte opt-out.

Organ

Out of time, out of mind
Telefonförsäljareavspisningar (ot)

För att det inte ska ta hundra år av ens tid är man oftast tvungen att avbryta dem. Om du tycker att det är att vara otrevlig får du bita i det sura äpplet och låta det ta den tid det tar. Personligen väntar jag en kort stund, max en eller två spelrundor, och när ett tillfälle att bryta in utan att vara alltför otrevlig dyker upp (de dyker alltid upp, det gäller bara att vara lite uppmärksam) flikar jag in ett kort "Jag är inte intresserad". I 99% av fallen nöjer de sig med det och tackar och lägger på. Från telefonlurslyft till påläggning tar allt detta sällan mer än 10-15 sekunder.

/Anders

EchonCique

Hero
Hehe

"Du, jag är helt och fullständigt ointresserad av detta."

Jag märkte att "helt och fullständigt" är ett krav, eftersom ett nej tydligen inte är ett nej.
Hehe. Så sant.

När jag arbetade som marknadsundersökare och ansvarig på företaget ifråga, fick vi klara instruktioner att inte acceptera ett nej. Var personen påstridig avslutade vi samtalet, men avslutade inte numret i systemet utan satte det på att komma tillbaka i ringpölen en dag senare istället.

Först när vi fick ett nej och en motivering bokförde vi numret som ett nej och ett av de femton eller mer olika alternativ som fanns för att respondenten inte ville delta i undersökningen.

Påstridigt är bara förnamnet.

Troberg

Sinister eater
Re: Hehe

Först när vi fick ett nej och en motivering bokförde vi numret som ett nej och ett av de femton eller mer olika alternativ som fanns för att respondenten inte ville delta i undersökningen.
Behöver det vara en vettig motivering? Mina favoriter:

De som ringer och vill sälja telefonabonnemang: "Nej, jag har ingen telefon.". Älskar den kommentaren, det finns liksom ingen väg för försäljaren att rädda det samtalet.

Motormännen (i gårkväll, faktiskt): "Nej, ni äger 5% av Bilprovningens aktier, och jag kan inte stötta någon som stöttar en sådan organisation. Dessutom låter Motormännen sexistiskt. Är där inga kvinnor? Och motor syftar ju uppenbart på heta pistonger som pumpar i väloljade cylindrar, direktinsprutning, stötstänger och cranking the shaft. För att inte snacka om avgassystem...". Det dödade det samtalet rätt så bra. En annan bra mot dem är "Nej, jag tycker faktiskt att bensinen är prisvärd.".

Jehovas (i och för sig inte per telefon, men ändå): "Jag förstår inte er inställning till kroppsvätskor. Det är fel att spilla sin sperma utan att ge den till någon, men samtidigt anser ni det ädlare att spilla näsblod än att ge det till någon som verkligen behöver det. Kan ni förklara?" eller "Har jag förstått det här rätt? Adam och Eva fick två barn, Kain och Abel. Från dem kommer hela mänskligheten. Vem pippade Kain och Abel med?". Av någon anledning tycks de vara ganska ovilliga att förklara saken närmare.

Föräldraföreningen mot narkotika:
"Så ni är helt mot narkotika i alla former?"
"Ja."
"Då kan jag inte stötta er, jag har själv sett folk som inte skulle haft ett drägligt liv om inte sjukvården kunde tillhandahålla morfin till dem. Innan morfin uppfanns så fanns det hela avdelningar på sjukhusen med folk som bokstavligt talat skrek sig till döds av smärta."
"Jo, men alltså, jag menade ju inte så..."
"Sorry, du sa uttryckligen att ni var emot all narkotika. Nu har du blåst all din trovärdighet. Adjö."

Länsförsäkringar: "Driver du med mig? Efter den omgången ni gav mig så har ni mage att ringa mig?"

Div välgörenheter: "Jag har jobbat två år åt SIDA. Jag skänker gärna till välgörenhet, och har skänkt rätt stora summor till olika Amnesty, Hamas, Barncancerfonden, Läkare utan gränser och andra välgörenheter. Jag är inte främmande för välgörenhet, men jag söker själv upp de jag vill ge till och jag ger inte till de som ringer mig.".

Har ett visst underhållningsvärde, men de brukar försöka igen inom ett halvår eller så. Det borde finnas ett kodord för "Nej, inte intresserad, kapa samtalet nu så sparar vi båda tid och ring mig aldrig igen".

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member

Troberg said:
Den har för stor potential att bli som alla de där anti-spam-registren som sålde sina register till spammare.
Så när NIX telefon konkar så ska jag vara orolig för att de … säljer mitt telefonnummer?! Som redan står att finna i diverse telefonkataloger både i tryck och på nätet.

Det är en risk jag är villig att ta så länge det innebär en minimering av antalet telefonförsäljare som ringer hem till mig.

Johan K

Gammal & dryg
För min del så har ett VÄLLDIGT bestämmt nej tack funkat förvånatsvärd bra..
Eller om det är nån valfri mobilförsäljare som ringer & vill sälja ett abonemang. Talar då om hur mycket jag ringer på mobilen då.. Det samtalat tar slut sekunden senare..

/ Johan K, som ringer välldigt lite med sin mobil

Organ

Out of time, out of mind

Det borde finnas ett kodord för "Nej, inte intresserad, kapa samtalet nu så sparar vi båda tid och ring mig aldrig igen".
Vad sägs om just den meningen just som den är skriven?

/Anders

Bunny

Crazy like a fool
En inblick

"Har du något bra förslag på hur man blir av med en sådan försäljare med ett minimum av snack utan att behöva bli otrevlig?"

Javisst!

Som Gordeg antyder så är de bästa av alla nej-sägare dem som klart och tydligt säger nej direkt. Jag kan avsluta, ringa vidare, och hoppas på någon mer mottaglig person. Jättebra! Det är en omöjlighet att påverka alla, bättre då att lägga energi på någon som låter sig. Då blir man mer irriterad på en individ som tragglar sig igenom hela samtalet bara för att avsluta med: "Jo, det där låter ju jättebra hörredu, men av princip köper jag aldrig något över telefon" - klick. Den typen har just slösat både min och sin egen tid. Ett raskt "inte intresserad" är ingenting man som telefonförsäljare blir irriterad på.

Ibland tror folk att de behöver ta i från tårna, och det kunde jag också ha en hel del lustigt åt. För att ta ett exempel:

Jag: "Hej, Björn Jacobsen heter jag, och jag ringer från Jägarnas Riksförbund"
Kvinna: "Varför ringer du då mig?"
Jag: "Ja, är inte du jägare?" (mer än ibland ledde våra telefonregister till folk som inte tillhörde kundkretsen)
Kvinna: "Nej, och jag trycker verkligen verkligen verkligen verkligen <u>verkligen</u> ILLA om jägare. Att döda djur för nöjes skull är vedervärdigt! Jag är inte inte inte inte <u>inte</u> intresserad!" *andnöd*
Jag: "Sedär, då har det skett ett misstag i vårat register. I så fall noterar jag det, och sedan får jag passa på att önska en fortsatt trevlig kväll också."
Kvinna: "Ja... det samma."
*klick*

Telefonförsäljning handlar mycket om att inta en roll, vilket innebär att jag som försäljare av ett medlemskap i ett jägarförbund knappast behöver ta personligt illa upp för att någon dissar vad jag säljer. Jag är själv inte vidare förtjust i jägare heller (vilket antyder vilken moralisk relativist jag är...). Värre skulle vara om någon går till personangrepp, men det har aldrig hänt mig.

Det som Yyy beskriver skedde inte på min arbetsplats. Vi som satt vid telefonerna stod för bedömningen av om det var värt att avsluta eller fortsätta med ett nummer eller inte, och ett datorprogram avgjorde hur många gånger det var värt att ringa ett enskilt nummer utan att komma fram. Riktlinjer fanns, men vi förväntades aldrig ringa upp nummer som gett oss ett tidigt "nej".

Att inte acceptera ett nej innebar snarare att när väl kunden lyssnat på mitt försäljningsprat, inte ge upp och låta denne komma undan med ett kvickt "nej". Detta kan te sig som: "Jasså, men när jag gick igenom vad vi erbjuder höll du med om att det mesta lät riktigt bra - eller hur?" respektive "vad precis är det som gör dig tveksam?" - Blir svaret: "Ja, jo, det har du ju rätt i" respektive "jag vet inte riktigt" kan jag återigen gå vidare till avslut: "Men då tycker jag absolut att du ska slå till!" - följt av en kort sammanfattning av alla fördelar.

Nix är för övrigt ett bra alternativ för dem som vill slippa telefonförsäljning. De flesta, om än inte alla, telemarketingföretag checkar sina telefonregister mot nix-registret. Ibland får man ändå tag i en "nixare" när man ringer runt, så nummer slinker ändå igenom. De samtalen brukar bli korta, och avslutas med en ursäkt, att man registrerar numret som "NIX" och att man fortsätter ringa vidare. Ibland sker det att man får tag i en nixare som faktiskt är intresserad av vad man säljer, och då dyker detta faktum oftast upp när man redan gått på avslut: "Ja, det här låter bra, egentligen är jag med i NIX, men..." - Det var en aning irriterande, för vi fick direktiv ovanifrån att inte sälja ens till sådana välvilliga nixare. Anledningen var inte att det var "fel" på något sätt, utan att om en nixare inte fick allt den tyckte sig vara utlovad tillhörde de oftast den mest krångliga kategorin kunder. Det hände likväl att jag sålde ifall jag var bevist om att jag gett dem en ordentlig och sanningsenlig genomgång av vad erbjudandet gick ut på. Det är för övrigt inte olagligt att som försäljare ringa till ett nix-registrerat nummer, bara "olämpligt".

Troberg

Sinister eater

Så när NIX telefon konkar så ska jag vara orolig för att de … säljer mitt telefonnummer?! Som redan står att finna i diverse telefonkataloger både i tryck och på nätet.
Resonemanget kring spam var att de som var tillräckligt intresserade för att registrera sig faktiskt läste sin mail på den adressen, och därmed var meningsfulla att skicka till. Samma resonemang håller för telefoner, har man registrerat ett nummer i nix.nu så svarar man på det.

Själv har jag två telefonnummer (plus mobil), men jag svarar aldrig på det ena.

krank

Går ondskans ärenden

"Har jag förstått det här rätt? Adam och Eva fick två barn, Kain och Abel. Från dem kommer hela mänskligheten. Vem pippade Kain och Abel med?
Kain och Abel hade fruar, sägs det, men det är ingen som riktigt vet vart de kommer från... Skulle jag som kristen försöka motivera det där babblet som första mosebok innebär, skulle jag säga att man bör tolka hela skiten symboliskt - att Adam och Eva snarare symboliserar de första mänskliga kulturerna, att äpplet i själva verket var t.ex tal- och skriftförmåga, etc. Bokstavligt går det inte riktigt ihop, nä. Och Jehovas är roliga, eftersom de är så bostavliga av sig.

Nästan lika roliga som Phelps.

http://www.answersingenesis.org/home/area/tools/cains_wife.asp
http://www.keyway.ca/htm2001/20010720.htm

Som synes förklarar bokstavstroende det hela med incest, och tror med andra ord att hela mänskligheten skapats genom att broder knullar syster.

Son of God or son of man... you can't fuck your sister and expect much good to come of it.

- Herr Starr

krank

Går ondskans ärenden
Re: En inblick

Som Gordeg antyder så är de bästa av alla nej-sägare dem som klart och tydligt säger nej direkt. Jag kan avsluta, ringa vidare, och hoppas på någon mer mottaglig person. Jättebra! Det är en omöjlighet att påverka alla, bättre då att lägga energi på någon som låter sig. Då blir man mer irriterad på en individ som tragglar sig igenom hela samtalet bara för att avsluta med: "Jo, det där låter ju jättebra hörredu, men av princip köper jag aldrig något över telefon" - klick. Den typen har just slösat både min och sin egen tid. Ett raskt "inte intresserad" är ingenting man som telefonförsäljare blir irriterad på.
Med andra ord, om man är sådan att man tycker att telefonförsäljare borde utrotas som företeelse och koncept, och inte har något som helst intresse av att hålla de djävlarna glada, så är det bästa man kan göra med andra ord att spela intresserad i minst en kvart, så att man verkligen slösar på det ondsinta och vedervärdiga företagets pengar, och med lite tur bidrar till att försäljaren antingen får sparken eller slutar självmant för att med lite tur skaffa sig ett jobb som faktiskt är värt att göras?

Troberg

Sinister eater

Nästan lika roliga som Phelps.
Phelps... Man vet inte om man ska skratta åt honom eller spöa skiten ur honom eller om man först ska spöa skiter ur honom och sedan skratta åt honom.

Säga vad man vill om Hells Angels, men jag gillar att de gjort ett aktivt ställningstagande mot det krypet.

Organ

Out of time, out of mind

Då blir man mer irriterad på en individ som tragglar sig igenom hela samtalet bara för att avsluta med: "Jo, det där låter ju jättebra hörredu, men av princip köper jag aldrig något över telefon" - klick. Den typen har just slösat både min och sin egen tid. Ett raskt "inte intresserad" är ingenting man som telefonförsäljare blir irriterad på.
Problemet är att om man är lite artigt försynt och inte vill avbryta och verka otrevlig så får man oftast chans att säga att man inte är intresserad först när säljaren dragit hela sin pitch. Det är därför jag personligen försöker avbryta så vänligt jag bara kan på ett tidigt stadium, just för att minimera tidsslösandet för båda.

/Anders

Troberg

Sinister eater

Hur fungerar det här tricket?

1. Säg att du bara ska fixa något, typ stänga av spisen.
2. Tryck "mute".
3. Låt luren ligga av och ignorera samtalet.

Tanken är att det kostar företaget tid, och därmed gör mig mindre attraktiv som kund.

krank

Går ondskans ärenden

Själv tycker jag mest att han är rolig. Om inte annat är det himskans skoj att påpeka för mesigare kristna att han faktiskt är väldigt påläst, och att skillnaden mellan dem mest är att de (mesarna alltså) helt enkelt väljer att bortse från eller drastiskt omtolka större delar av bibeln än vad han gör.

Organ

Out of time, out of mind

Hur fungerar det här tricket?

1. Säg att du bara ska fixa något, typ stänga av spisen.
2. Tryck "mute".
3. Låt luren ligga av och ignorera samtalet.

Tanken är att det kostar företaget tid, och därmed gör mig mindre attraktiv som kund.
Det funkar nog bra. Personligen skulle jag dock aldrig använda det då jag är en snäll kille och alltid försöker undvika att bete mig som ett arsle mot mina medmänniskor. Även telefonförsäljare.

/Anders