Nekromanti Telefonförsäljare [utbruten tråd]

Troberg

Sinister eater
Re: Hehe

Själv tycker jag mest att han är rolig.
Hans åsikter är roliga. Hans vana att stå och skräna ut dem på begravningar förtjänar bara ett kok stryk.

Det var det som änglarna och några andra MC-klubbar började göra något åt. De bråkar inte med honom och hans patrask, de håller dem bara på avstånd och sjunger lämpliga begravningssånger så att inte de sörjande ska behöva drabbas av Phelps slagord. Den sortens initiativ gillar jag, man ser ett problem och man löser det.

Jambu

Swordsman
Eller om man nu vill driva:

Säg: ”ja, kan du vänta lite?” Sätt sedan på musik, och vänta någon minut. Avbryt då musiken och säg, med mekanisk röst, ”Du har nu sju försäljarsamtal framför dig.” Starta om musiken. Upprepa så länge ni båda orkar.

Eller säg: ”ja, kan du vänta lite?” Blås sedan upp en ballong, spräng den framför luren, och skrik ”Argh! Jag är skjuten!”

Säg att du är lite upptagen just nu, men att du kan ringa upp senare om du får försäljarens hemnummer. Eller börja flörta med försäljaren! Det brukar var effektivt. (varken ditt eller försäljarens kön spelar någon roll)

Nåja. Jag får nästan aldrig försäljarsamtal nuförtiden i alla fall, vilket är lite synd. Ni verkar alla handskas förvånande hövligt med INKRÄKTARE AV ERT PRIVATLIV!!!!!
(jag överdrev lite extra på sista ordet, för det såg så fanatiskt ut när det inte var uppenbart överdrivet)

Personangrepp är ju tråkigt (och simpla) all round, men, som jag säger till alla mina vänner; om man ringer mig får man skylla sig själv.

Organ

Out of time, out of mind

Hans åsikter är roliga. Hans vana att stå och skräna ut dem på begravningar förtjänar bara ett kok stryk.
Say what? :gremconfused: Den killen har jag missat. Vad är det för gök?

/Anders

Troberg

Sinister eater

Ett exempel var när jag sålde medlemsskap i Villaägarnas Riksförbund (häng med i de olika riksförbunden nu...), och någon slog undan benen genom att säga: "Men jag tycker att fastighetsskatten är jättebra!" Det var en riktig case-closer.
Det kan faktiskt ha varit jag.
Bara för att klargöra, den kläckte jag faktiskt inte ur mig för att vara ett rövhål. Jag tycker att det är fullt rimligt att man ska betala skatt för förmögenhet, även när den är i form av en fastighet.

OK, jag njuter inte av att betala den, men det stör mig inte ett degg.

Saxifrage

Hero

"Då kan jag inte stötta er, jag har själv sett folk som inte skulle haft ett drägligt liv om inte sjukvården kunde tillhandahålla morfin till dem. Innan morfin uppfanns så fanns det hela avdelningar på sjukhusen med folk som bokstavligt talat skrek sig till döds av smärta."

Morfin har gjort mycket bra, men faktum är att sjukvården faktiskt har ett problem med att smärtpatienter blir morfinmissbrukare. Det finns alltså problem även med laglig och medicinskt utskriven narkotika. Om det går att lösa vet jag inte, men om uppringaren från FMN hade varit mer påläst hade han (hon?) kunnat ta lyra på din frågeställning på ett bättre sätt, för morfinanvändning är i högsta grad ett narkotikaproblem.

/Sax, just say no

krank

Går ondskans ärenden
Re: En inblick

När jag sökte mig till telefonförsäljningen var jag desperat - jag levde på en matbudget på under 100:- i månaden (vilket är extra anmärkningsvärt med tanke på vilket matvrak jag är), jag lånade pengar till hyra och uppehälle av goda vänner, jag fick ta apostlahästarna vart än jag skulle. Marknaden bestämmer vart och hur jag kan tjäna mitt uppehälle, och anledningen till att jag är en sådan relativist när det gäller vad jag sålde och hur är för att marknaden säger att arbetsgivaren även sätter alla förutsättningar. Dina moraliska spörsmål får du ta upp med dem. Du kan gott återkomma med din kritik den dagen jag faktiskt hade ett val.
Man har alltid ett val.

Det går att hitta lägenheter man har råd att bo i på Socpengar. Det går att hitta kamrater att bo med, så minskar hyran ännu mer. Nu vet jag inte vart du bor nu, men glesbygd behöver både driftiga entreprenörer, utbildat folk samt en större befolkning. Finge marknaden bestämma skulle alla flytta in till storstäderna (det är ju där jobben finns).

Det finns alltid alternativ. Frågan är om man är beredd att ta dem, tills andra lösningar dyker upp.

Bli politiker istället, vetja - det vill säga om du faktiskt är ute efter att göra en skillnad.
Politiker påverkar inte. Deras uppgift är att bibehålla status quo. Lite som media. Det är de funktioner de fyller i vårt vackra "demokratiska" samhälle.

Dessutom är du disskvalificerad från all fortsatt diskussion sedan du drog in nazisterna i det hela, ty så lyder regeln.
Vilken regel?

//Krank, som har 7000:- i skulder, lever på 200 spänn mat i månaden, men fortfarande inte skulle välja att bli telefonförsäljare.

Troberg

Sinister eater

Krank, som har 7000:- i skulder, lever på 200 spänn mat i månaden, men fortfarande inte skulle välja att bli telefonförsäljare.
Vad tycker de som du är skyldiga pengar?

Själv har jag 650 000 i skulder, och jag är rätt säker på att banken inte skulle gillat om jag valde att vägra ett jobb så att jag inte kunde täcka dem.

Troberg

Sinister eater

Morfin har gjort mycket bra, men faktum är att sjukvården faktiskt har ett problem med att smärtpatienter blir morfinmissbrukare. Det finns alltså problem även med laglig och medicinskt utskriven narkotika. Om det går att lösa vet jag inte, men om uppringaren från FMN hade varit mer påläst hade han (hon?) kunnat ta lyra på din frågeställning på ett bättre sätt, för morfinanvändning är i högsta grad ett narkotikaproblem.
Om jag förstått det rätt så ger inte morfin ett beroende om det ges i rätt dos och bara när smärtlindring behövs.

I vissa fall behövs det dessutom ges akut. När man behöver plocka loss någon ur ett bilvrak när han har mer bildelar i sig än utanför sig så är morfin attans bra. Ge honom en spruta och han är den gladaste personen på platsen.

Organ

Out of time, out of mind

Jaha, det är "god hates fags"-snubben. Det är en riktig mysgrabb det. :gremcrazy:

/Anders

Organ

Out of time, out of mind
Sister Morphine (ot)

Om jag förstått det rätt så ger inte morfin ett beroende om det ges i rätt dos och bara när smärtlindring behövs.
Men om en patient konstant behöver smärtlindring under en längre period då? Vad gäller smärtlindring så finns det få preparat som är så potenta som morfin och andra opiater. Så trots de uppenbara nackedelarna (det starka beroendeframkallandet alltså) så finns det tyvärr inget annat att använda vid riktigt svåra fall.

(100 popnördpoäng till den som utan att söka på nätet kan svara på vem som ligger bakom låten i ämnesraden.) :gremwink:

/Anders

Troberg

Sinister eater
Re: Sister Morphine (ot)

Men om en patient konstant behöver smärtlindring under en längre period då?
Du missförstår mig. Om jag fått det rätt förklarat för mig, så "går morfinet till smärtan" när det ges som smärtlindring. Det är först när man tar det när smärtan är borta som beroendet kommer.

Zire

Swashbuckler
Re: Sister Morphine (ot)

Fast det är nog inte riktigt hela sanningen. Enligt min hustru (som är sjuksköterska) så kan man ibland ge morfin i sådana doser att patienten löper stor risk för att bli beroende, men i de fallen är beroende det sista problemet för patienten. Det handlar snarare om att denne ska slippa oavbrutet skrika av smärta de sista dagarna i livet.

Zire

Swashbuckler
Jag avbryter tidigt och säger att: "av principskäl så köper jag aldrig över telefon, men har ni någon hemsida som jag kan gå in på och kolla närmare?" Det fungerar ganska bra (det är iofs sant också). Försäljaren kopplar snabbt att denne inte kommer att få räkna in ny kund, hur intresserad jag än är, och avslutar ganska snabbt.

magoo

Hero
Nix telefoni har jag, det funkar klockrent. Om ett samtal slinker igenom är det bara att vänligt påpeka att man är med i Nix och då ber alla om ursäkt och lägger på.

Tyvärr får marknadsundersökningar ändå ringa varpå vissa säljare inleder med små enkäter eller erbjuder varuprover och när jag nämner Nix så säger de att de visst får ringa för att marknadsundersökningar är tillåtna enligt Nix.

Men då brukar jag säga att anledningen till att jag är med i Nix är att jag inte vill bli uppringd av någon som jag inte känner, så tack och hej.

Jag ser ingen anledning att straffa telesäjare, däremot kan jag straffa företagen som anlitar dem genom att undvika deras produkter, på samma sätt som jag inte köper varor som har usel reklam eller varor från internetföretag som har dåliga hemsidor.

Troberg

Sinister eater
Jag ser ingen anledning att straffa telesäjare
Hmm, en tanke slog mig.

Hur ser telefonförsäljare på det när de får en kreativ undanflykt? Känner de sig straffade, eller känner de "Yes! Äntligen lite variation i jobbet!"?

Min gissning är att telefonförsäljare är den yrkeskategori som får höra näst mest lögner under en arbetsdag, så variation kan kanske vara kul? (Tandhygienister har förstaplatsen. Senast svarade jag på frågan om varför jag slarvade med tandtråd med "Finns det någon lögn du inte har hört än? I så fall är det den, annars är jag bara lat.".)

krank

Går ondskans ärenden

Sorry, den regeln köper jag inte. Om inte annat är nazister en alldeles för praktisk grupp att göra jämförelser med.