Nekromanti Telefonförsäljare [utbruten tråd]

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: En inblick

Sorry, den regeln köper jag inte.

Det är inte en fråga om huruvida du köper den eller inte. Det är helt enkelt Lagen. Om du står i en svensk rättsal så kan du hävda att du "inte köper" lagen som säger att man inte får mörda folk, men har du haft ihjäl någon så kommer du likförbannat att hamna i fängelse.

/Dnalor, egentligen har det förstås att göra med att man kan anse det vara intellektuell lathet att göra jämförelser med nazisterna när det för det mesta kan antas finnas betydligt bättre och mer relevanta jämförelser som dessutom inte får en att framstå som ett miffo som försöker misskreditera sin motståndare genom plumpa guilt-by-association-metoder. Men jag ska lägga av nu. :gremtongue:

Arfert

Facit

...för en gångs skull måste jag hålla med dig här Krank... tycker det är sjukt larvigt att i tid och otid här på forumet komma dragande med Godwins lag (som ända bara är bullshit, som Murphys lag, jag menar "so what") om det faktiskt finns en viss relevans att ta upp nassarna, till exempel när man jämför sammhällsystem och historiska likheter.

Sen vet jag inte om nassarna har i den här diskussionen att göra, men det har f-n inte Godwin heller.

/Tomas (trött)....

Arfert

Facit

tha, godwins lag kanske är relevant här, iofs, som den är skriven, men den missbrukas ständigt här på forumet. Här blir man ju slagen med lagen i huvudet om man till exempel jämför ideologier, folkmord och liknade, vilket inte är tanken med lagen. I dom ämnena gäller INTE lagen, enligt Godwin.

Men eftersom vi pratar godwin nu så är den här tråden över. Enligt Lagen. ;-)

Svarte Faraonen

ром и смерть

Även om Lagen endast säger att sannolikheten för en jämförelse med nazisterna ökar ju längre tråden blir. Eventuella värderingar av vad folk får och inte får säga hör inte hit.

Därmed inte sagt att krank har sunda argument.

Sodivra

Champion
Triviainlägget som blev ett gnällinlägg

Jag gissar att du menar Murphys Law som i att "allting kommer att skita sig"?

Det är ju en misstolkning egentligen, av en lag som säger att "saker kommer gå fel om man lämnar en möjlighet för det", ett sätt att uppmana tekniker att bygga förutseende, vilket låter som en riktigt bra lag, tycker jag. :gremsmile:

För övrigt: Jag läser inte ofta saker på forumet som gör mig sur, men den här deltråden lyckades nästan nog för att få mig att skriva ett gnällinlägg. Nu blev det ett Triviainlägg som blev ett gnällinlägg istället.

Jag blev alltså grinig, men då är mitt perspektiv också att om man gör det som krank funderar över så förnedrar och jävlas man med desperata människor, när man bara kan gå med i Nix och lägga på sin lur, och det är riktigt lågt.

Det som är felet i samhället är inte folk som ringer upp oss, utan folk som hellre gnäller och jävlas med andra av småaktiga och missriktade hämndbehov istället för att göra något direkt åt saken. Att verka för att hela svenska folket ökade sin rättframhet i telefonen skulle stoppa telemarketing, inte att en minoritet smider ränker om hur man jävlas bäst.

Men så har jag också stått på stan med en pärm och värvat folk till Greenpeace.

Arfert

Facit

He he, I know the feeling, själv så fick jag sälja min lägenhet när jag var arbetslös ett tag och inte hade råd med lånen. Bankens krav. Nu är jag bara skyldig 250.000:-, så what the heck.

Man Mountainman

Storsvagåret

Även om Lagen endast säger att sannolikheten för en jämförelse med nazisterna ökar ju längre tråden blir.

Ah, fast vi pratar om olika lagar. Det du beskriver är Godwins lag per se, medan det jag pratar om är lagen om vad som händer när någon gör nazistliknelser som är associerad till Godwins lag och som också beskrivs på wikipediasidan. :gremgrin:

/Dnalor, krånglar till det

Svarte Faraonen

ром и смерть

Å andra sidan, att använda motståndarens påstådda brott mot internetlagar som argument för att de förlorat är farligt nära Danths lag -- "Om man deklarar att man vunnit en internetdiskussion har man med största sannolikhet inte gjort det". :gremgrin:

Troberg

Sinister eater

He he, I know the feeling, själv så fick jag sälja min lägenhet när jag var arbetslös ett tag och inte hade råd med lånen.
Jag har inte prövat det själv, men jag har hört att de är lite snällare när man har hus, i och med att huset har ett ganska säkert värde. De väntar hellre lite (fast inte hur länge som helst, så klart) på stålarna än att man säljer huset och löser lånet och därmed tar bort deras framtida inkomstkälla. Om det visar sig att man inte klarar av att reda ut det inom en rimlig tid så finns ju ändå värdet i fastigheten, så de tar egentligen ingen risk.

Jag gav på ett annat forum någon som satt i den sitsen rådet att tala med banken, och säga något i stil med: "På grund av omständigheter utom min kontroll så har jag för närvarande inte möjlighet att betala fullt ut på lånet. Som ni ser här på pappret så räknar jag dock med att problemen löst sig inom X månader genom att jag vidtar åtgärd Y och jag kan då återuppta normal betalaning. Är det möjligt att hitta en lösning på det här?". Så länge som man verkar seriös och att man verkar ha en rimlig och trovärdig lösning på problemet så är de beredda att lyssna.

Arfert

Facit

tja, det kan ju vara olika.. tror dock det är generellt hårdare i Stockholm än i mindre orter, eftersom kunderna är mer anonyma och det alltid finns nya fräscha kunder...

Eftersom min situation inte blev bättre på de 3 månader jag fick på mig så var det vara att sälja (jag hade givetvis snackat med banken). Det tog ett par månader till.

krank

Går ondskans ärenden

har du haft ihjäl någon så kommer du likförbannat att hamna i fängelse.
Om jag inte har såpass mycket pengar att jag kan skaffa mig en tillräckligt bra advokat, kanske muta några domare... Rättsväsendet isn't all it's cracked up to be.

Svea Rikes Lag har vapen bakom sig. Det är det lag är - regler som någon kommit på, och som förs fram via makt. Du och Goodwin har, ingen av er, makt över mig - vare sig samhälleligt, materiellt eller vapenmässigt. Sålunda kan jag helt välja att ignorera goodwin's "lag".

krank

Går ondskans ärenden
Re: Triviainlägget som blev ett gnällinlägg

Det som är felet i samhället är inte folk som ringer upp oss, utan folk som hellre gnäller och jävlas med andra av småaktiga och missriktade hämndbehov istället för att göra något direkt åt saken. Att verka för att hela svenska folket ökade sin rättframhet i telefonen skulle stoppa telemarketing, inte att en minoritet smider ränker om hur man jävlas bäst.
Nu ska du ha en sak förbannat klar för dig: Du vet inte ett dugg om vad jag gör eller inte gör för att "göra något åt saken". Att diskutera något på ett öppet forum är också ett led i att "göra något åt saken". Att söka påverka opinionen, det är också att försöka påverka. Exakt vad jag gör eller inte gör i vardagen hör överhuvudtaget inte hit.

"Felet i samhället" är den grundläggande socialdarwinistiska egoismen och det billiga nyliberalistiska tänkande som genomsyrar det. Maktstrukturer, det är vårt allra största problem. Att vi inte växt ur dem ännu. Att påstå att folk som säger sin åsikt är "felet" är att slänga skuld åt ett ganska knepigt håll, tycker jag.

Men så har jag också stått på stan med en pärm och värvat folk till Greenpeace.
Min är ungefär medellängd, kanske 15 cm eller så i styvt tillstånd, och kanske en aning smal. Har inte mätt omkretsen på länge, så måtten där är ganska osäkra.

//Krank, som f.ö aldrig blir uppringd av telefonförsäljare. Kanske kan det ha att göra med att han bara har mobiltelefon.

Krille

Super Moderator
Saker vi ska ha förbannat klart för oss!

Nu lugnar vi ner oss. Vi är aningen för personliga i den här deltråden, såpass att det är snudd på personangrepp och på tok för drygt. Jag vill därför återigen påminna om det här inlägget och be alla insyltade att ta en lång och kall dusch.

Sodivra

Champion

Nu ska du ha en sak förbannat klar för dig:
Det har jag. Jag förstår att det är lätt att uppfatta det här som att jag dömer ut dig som person, men allt jag gör är sågar det som du beskriver här på forumet.

"Felet i samhället" är den grundläggande socialdarwinistiska egoismen och det billiga nyliberalistiska tänkande som genomsyrar det. Maktstrukturer, det är vårt allra största problem.
Okej, jag säger så här istället: När folk väljer att vara elaka istället för att vara konstruktiva så är det ett större problem än telefonförsäljare.

Min är ungefär medellängd, kanske 15 cm eller så i styvt tillstånd, och kanske en aning smal. Har inte mätt omkretsen på länge, så måtten där är ganska osäkra.
Jag är inte heller intresserad av att mäta kuk, men nu vet du var jag kommer ifrån.

Notera att jag använde "men då är mitt perspektiv också...", så jag ville vara nog med att poängtera att när jag dömer ut det här är jag naturligtvis påverkad av mina personliga erfarenheter. Klart att jag håller på telefonförsäljarna när jag själv har jobbat med något liknande.

Krille:
Jag vill därför återigen påminna om det här inlägget och be alla insyltade att ta en lång och kall dusch.
Aye aye, boss.

krank

Går ondskans ärenden

Okej, jag säger så här istället: När folk väljer att vara elaka istället för att vara konstruktiva så är det ett större problem än telefonförsäljare.
Gott; det är ett argument jag kan köpa - även om jag kanske inte helt håller med i alla sammanhang. Ibland kan man vara konstruktiv genom att vara elak.

Jag är inte heller intresserad av att mäta kuk, men nu vet du var jag kommer ifrån.
Om du kommer med kukmätarinlägg, så svarar jag med samma mynt. Den där kommentaren om greenpeace var en typisk kukmätarkommentar - lite som att skryta med sina akademiska referenser eller med annat irrelevant IRL-krafs.

Men, det var menat att vara sarkastiskt. Om det inte gick fram, så misslyckades jag i min kommunikation. Det vore inte första gången jag försökte mig på sarkasm på internetforum utan att det gick fram, och isåfall ber jag om ursäkt.

Sodivra

Champion

Lite nitpick bara som jag ville reda upp:

Jo, jag förstår att det var sarkasm, därav "jag är inte heller intresserad av att mäta kuk" (Jag har ju läst dina tidigare inlägg)

Men det var inte kukmätning. Jag är glad att jag gjorde det jobbet, men att stå på stan och trakassera folk är inget att vara stolt över, det lär man sig rätt snabbt. Att lägga en ursäktande ton på inlägget var meningen med den meningen redan när jag skrev den.

Det är ändå inget kul att mäta kuk när man tagit en lång kall dusch.

Organ

Out of time, out of mind

Men, det var menat att vara sarkastiskt. Om det inte gick fram, så misslyckades jag i min kommunikation. Det vore inte första gången jag försökte mig på sarkasm på internetforum utan att det gick fram, och isåfall ber jag om ursäkt.
Språkliga subtiliteter som sarkasm och ironi går nästan aldrig fram skrift, i alla fall inte på ett forum. Det är därför det finns graemlins.

/Anders

Bunny

Crazy like a fool
Re: Hehe ANT

"Bara för att klargöra, den kläckte jag faktiskt inte ur mig för att vara ett rövhål. Jag tycker att det är fullt rimligt att man ska betala skatt för förmögenhet, även när den är i form av en fastighet."

Rövhål? Inte alls. Det är i mina ögon helt i sin ordning att beskatta egendom, speciellt som bostadsköp i dessa tider kan vara en av de bästa investeringarna tillgängliga. Jag, och säkert många andra i min ålder, kan berätta om hur päronens hus efter 20 år såldes efter en 1000%-ig prisökning. Den ökningen är ännu större i andra delar av Den Kungliga Hufvudstaden.

Bunny

Crazy like a fool

"Man har alltid ett val"

Javisst. Strålande poäng.

Jag har däremot inget val att välja vilken värld jag vill leva i. Dessutom tror jag du överskattar vissa saker - min medömkan, min införståelse, min sympati. Jag är inte altruist, jag tänker inte heller följa några fåniga anti-telemarketing-principer. Du kan kalla mig ett symptom av den socialdarwinistiska egoismen om du vill, men jag skyler mig i alla fall inte bakom tomma principer och absoluta resonemang. Ställs jag inför ett "val" finns det ting jag väljer att hålla väldigt hårt fast i - som min bostad, min vänskapskrets, min hälsa. Jag skulle definitivt inte välja bort detta till förmån för att tillfredsställa diverse moraliska kval. Jag har inte lyxen att känna ångest över vad jag sålde eller hur - det hade däremot mina arbetgivare, det är dem som utnyttjar en marknad och oetablerad arbetskraft.

"Det finns alltid alternativ. Frågan är om man är beredd att ta dem, tills andra lösningar dyker upp."

Som om jag hade möjligheten att bara stillasittande vänta på att något bättre dök upp. Glöm socialen, glöm Alfa-kassan, de fanns inte till hands.

"//Krank, som har 7000:- i skulder, lever på 200 spänn mat i månaden, men fortfarande inte skulle välja att bli telefonförsäljare."

7000:-? Men... det är ju en förmögenhet! Jag hoppas att du inte spenderade allt på rollspel.