Nekromanti Telefonförsäljare [utbruten tråd]

Bunny

Crazy like a fool
Re: En inblick

"...för en gångs skull måste jag hålla med dig här Krank..."

Vad är det du tar i försvar egentligen? Jag har aldrig förut härlett till Godwins lag på forumet, men här tycker jag verkligen det var på sin plats. Har du lust och förklara likheterna mellan nazism och telefonförsäljning? Jämför man samhällssystem då? Tar upp historiska likheter? Nej, att använda nazismen, eller för den delen kommunismspöket, som slagträ i en diskussion som handlar om någonting helt annat är bara korkat. Jag vet att du har svårt att hålla dig, trots att du har blivit tillsagd, så det är bekvämt att Godwins lag har lämnat en lucka även för dig:

"Godwin's Law does not apply to discussions directly addressing genocide, propaganda or other mainstays of the Nazi regime...

Där har du din relevans.

...Instead, it applies to inappropriate, inordinate, or hyperbolic comparisons of other situations to Hitler or Nazis" - Wikipedia

Här har du den inte.

"Sen vet jag inte om nassarna har i den här diskussionen att göra, men det har f-n inte Godwin heller."

Godwins lag blev mitt sätt att göra en poäng av vad jag helst vill slippa i en forum-diskussion. Naturligtvis är Godwins lag i det här fallet inte någon formell lag, det behöver däremot inte innebära att den har fel.

För övrigt - anledningen till att jag endast skrev "lagen" är att jag inte kom ihåg vad den hette. Jag gissade mig däremot till att någon vänlig medforumit - likt Dnalor - skulle fylla i de tomma luckorna under helgen. Tackelitack. :gremsmile:

Arfert

Facit
Re: En inblick

Nej, det var bara en reflektion att jag är sjukt trött på den där Godwin. Att komma dragande med Godwin är töntigt, även om lagen skulle vara relevant i sammanhanget. Banna Godwin. ;-)

Krille

Super Moderator
Sakupplysning

tycker det är sjukt larvigt att i tid och otid här på forumet komma dragande med Godwins lag
Jag var tvungen att nitpicka lite på "tid och otid":

Godwins lag har nämnts i 35 inlägg i 13 trådar (varav en på moderatorforumet, för att uppmärksamma oss på en infekterad Godwin-tråd, så den räknas inte). 7 av dem är i den här tråden (det här inlägget inte inräknat).

Hittills har den kommit upp på tapeten i två trådar i år, fyra trådar 2006, fyra trådar 2005 och en tråd 2001.

Därmed tycker jag att vi släpper ämnet.

Arfert

Facit
Re: Sakupplysning

ja, för enligt lagen är tråden död när godwins namn är nämnt. ;-)

MrG

Swashbuckler
Appropå Nix och så

Nu är det några år sedan jag kollade upp reglerna, men minns jag inte fel så har de ett samråd med Konsumentverket som är dem man kan anmäla brott mot nixandet till. Dock kommer företag undan att ringa befintliga kunder. Själv har jag inga problem med telesäljare, jag har nixat och informerar företag som jag är kund hos om att jag inte önskar samtal första gången och ingen ringer igen. Att nix skulle krascha, konsumentverket skulle ge upp på det och sedan att någon skulle vilja köpa registerna har jag svårt att föreställa mig. Lite baserat på arbetat många år med försäljning. Som säljare är man kräsen med sina leads så ser inte hur någon skulle ha något att hämta på att arbeta mot en nixlista. Snarare tvärt om så uppmuntrar många säljar NIX, det förenklar för alla.

Lustigt nog finns det många som har attetyden att man kan behandla säljare som lägre stående människor, samtidigt har jag inte hittat många företag som saknar säljare och där inte säljarna är de som ordnar företagens inkomster. Så innan du ratar säljare nästa gång ta en funderare på om du själv är beronde av sånna... och svarar du nej för att du är kommunalt, statligt eller landstingsanställd, grunna på hur många säljare som betalar skatt (inte menad som någon ironisk hint om att säljare skulle vara skattesmitare, snarare tvärt om, många framgångsrika säljare betalar rätt hög skatt).

Bizzarast är det när man ringer folk i deras företagsroller och de är oförskämda mot säljare. Värst brukar försäljnings och marknadschefer kunna vara och de missar helt att det de har i andra luren är potensiella partners som de kan behöva göra bra intryck hos i framtiden. Jag har stött på en bunt företag som blåst framtida förhandlingslägen på det sättet. Hyfs är alltid hög prio, speciellt om du är i chefsbefattning och ett ansikte utåt för företaget. Och som privatperson, NIXa eller var artig, har du inte velat nixa och ignorerat det skydd konsumentverket har hjälpt dig att ha, har du faktiskt dig själv att skylla...

-Gunnar (konstigast var nog ändå att folk kan ha samma attetyd också när de går in i butiker och möter säljare där...)

Troberg

Sinister eater
Re: Appropå Nix och så

Nu är det några år sedan jag kollade upp reglerna, men minns jag inte fel så har de ett samråd med Konsumentverket som är dem man kan anmäla brott mot nixandet till. Dock kommer företag undan att ringa befintliga kunder. Själv har jag inga problem med telesäljare, jag har nixat och informerar företag som jag är kund hos om att jag inte önskar samtal första gången och ingen ringer igen. Att nix skulle krascha, konsumentverket skulle ge upp på det och sedan att någon skulle vilja köpa registerna har jag svårt att föreställa mig. Lite baserat på arbetat många år med försäljning. Som säljare är man kräsen med sina leads så ser inte hur någon skulle ha något att hämta på att arbeta mot en nixlista. Snarare tvärt om så uppmuntrar många säljar NIX, det förenklar för alla.
Å andra sidan så var det nästan rakt av så som anti-spamregistren var tänkta att funka. Vi vet hur det slutade...

Och som privatperson, NIXa eller var artig, har du inte velat nixa och ignorerat det skydd konsumentverket har hjälpt dig att ha, har du faktiskt dig själv att skylla...
Den dagen det kommer ett statligt alternativ till NIX, uppbackat av en riktig författning, då överväger jag det. Så länge som det är privatägt och bara förlitar sig på ett vagt hopp om inblandades välvilja så är det inte intressant för mig.

Krille

Super Moderator

Den dagen det kommer ett statligt alternativ till NIX, uppbackat av en riktig författning, då överväger jag det. Så länge som det är privatägt och bara förlitar sig på ett vagt hopp om inblandades välvilja så är det inte intressant för mig.
En sak som jag har lärt mig i kodande i byggbranschen är att hot om lag funkar nästan lika bra som lag, speciellt när det gäller branschuppträdande. När makthavarna säger "antingen tar ni er i kragen, eller så tar vi er i kragen", så föredrar de oftast att ta sig i kragen själva.

MrG

Swashbuckler

Privatägt tycker jag är lite lustigt att kalla det, inga direkta vinstintressen i att vara ägt av ett tiotal branschorganisationer. :gremlaugh: Plus att staten har valt att ge dem sitt samarbetsavtal istället för att skapa en egen organisation. Överträdelser kan prövas av etiska rådet (som om jag inte minns fel är statskontrollerat).

Viss brasklapp över att jag inte är hundra aktuell i mina kunskaper, men när jag checkade det för en fem år sedan hade jag svårt att se hur det kunde bli mer offeciellt. Men någon här kanske sitter på mer insider-info på området än vad jag har lyckats skaffa mig?

Anti-spam registren har jag ingen som helst koll på, var de också ett samarbete mellan konsumentverket och berörda branschorganisationer?

Troberg

Sinister eater

Viss brasklapp över att jag inte är hundra aktuell i mina kunskaper, men när jag checkade det för en fem år sedan hade jag svårt att se hur det kunde bli mer offeciellt.
Tja, man hade kunnat göra en statlig myndighet av det, alternativt ge någon befintlig myndighet i uppdrag att upprätta ett sådant register. Det är inte så ovanligt, så gick det tex till när man skapade den nationella vägdatabasen NVDB.

Det finns saker som jag inte anser att man ska privatisera. Dit hör ren myndighetsutövning såsom polis, domstolsväsende, bilprovning, skatter, indrivning, luftfartsverket och NIX. Inom myndighetsutövningen ska inte privata alternativ ens förekomma. Inte heller allmännytta bör privatiseras, tex skolor, sjukvård, äldrevård, infrastruktur och så vidare, men där kan jag tänka mig att man tillåter privata alternativ så länge som de är underställda de statliga alternativets paraply och regler. I vissa fall kan jag rentutav se privata alternativ som bra, exempelvis på det sätt som vi idag har privata alternativ till försvaret.

Privatägt tycker jag är lite lustigt att kalla det, inga direkta vinstintressen i att vara ägt av ett tiotal branschorganisationer.
Poängen är inte vinstintresse, den är att de kan gå i konkurs.

Arfert

Facit

Privata alternativ till försvaret? har vi det? i Sverige? *förvirrad*

I utlandet finns det, skulle man ju kunna säga med lite välvilja. En del libananser anser nog att Hizbollah är ett privat alternativ till Libanons armé till exempel. fast å andra sidan finns det många libaneser som tycker dom är "the enemy within" (typ alla jag pratat med, men de är iofs kristna, så jag gissar att det kanske är fifty-fifty vad man tycker i Libanon.. men jag har inga siffror, det är bara en känsla). Fast jag tycker att ett privat alternativ till ett försvar bör nog stödas av en massiv del av ett lands befolkning, kanske 80-90% för att kvala in. Annars är det bara en privatarmé, inget FÖRSVAR som "alla" kan ställa upp på och stödja.

OBS: vill inte prata situationen Libanon här, tog upp det som ett exempel.

Troberg

Sinister eater

Privata alternativ till försvaret? har vi det? i Sverige? *förvirrad*
Jajamensan. I händelse av ockupation så förväntas/uppmanas medborgare att starta/gå med i en motståndsrörelse. Det är väl ett privat alternativ till försvaret?

MrG

Swashbuckler

Poängen är inte vinstintresse, den är att de kan gå i konkurs.
Nu talar du om en förening som sköts av ett tiotal branschorganiastioner... risken för att en sådan går i konkurs känns rätt liten. Överhuvudtaget tror jag inte det händer ofta att branschorganisationer går i konken (eller kan de ens det, snarare blir de väll upplösta efter mycket om och men i värsta fall).

I dagsläget har ett verk ett samarbete med föreningen NIX när det gäller registrer. Menar du att detta inte räcker för dig och att du inte vill se samarbeten mellan branschorganen och myndigheterna, utan önskar se en renodlad myndighet som sköter verksamheten? Jag ser inte den stora skillnaden mellan att ett verk har gett i uppdrag åt en förening (ägd av branschorganisationerna) att sköta registret, jämfört att myndigheten sköter det själva. Jag skulle förstå en viss oro om det var ett kommersiellt bolag som skötte verksamheten, men i dagsläget är det inga sånna intressen inblandade.

Troberg

Sinister eater

I dagsläget har ett verk ett samarbete med föreningen NIX när det gäller registrer. Menar du att detta inte räcker för dig och att du inte vill se samarbeten mellan branschorganen och myndigheterna, utan önskar se en renodlad myndighet som sköter verksamheten? Jag ser inte den stora skillnaden mellan att ett verk har gett i uppdrag åt en förening (ägd av branschorganisationerna) att sköta registret, jämfört att myndigheten sköter det själva. Jag skulle förstå en viss oro om det var ett kommersiellt bolag som skötte verksamheten, men i dagsläget är det inga sånna intressen inblandade.
Exakt, jag vill att det ska vara en rent statlig historia, eller att man helt enkelt tillämpar samma lagstiftning som i resten av konsumentlagen och kör med opt-in istället för opt-out.

Titta på Bilprovningen. Det är ett företag som gör ett jobb som en myndighet borde sköta. Jag tror inte att jag fått en enda seriös besiktning gjord de senaste 15-20 åren. Det håller inte att utöva myndighetsutövning på det sättet.

MrG

Swashbuckler

Ok. Bara kolla så jag fattar dig rätt:

Du vill inte registera dig i NIX, även om du är medveten om att du i dagsläget skulle bli av med de allra flesta telesäljare.

Detta för att du ser en risk i att det i framtiden skulle kunna överges av branschorganiationer och konsumentverket. I en sån framtid fruktar du att företag skulle köpa de gamla listorna på folk som inte önskar bli uppringda och börja ringa på dem. I det läget är frågan om du skulle få mer samtal än de som du spärrat bort under tiden registret fungerade?

Din lösning under tiden är att vara dryg mot de stackare som ringer dig, med ursäkten att du inte är nöjd med statens lösning på dilemat?
Kan de hitta ett annat sätt att komma undan det? De har via sina branschorganiationer redan drivit fram en lösning som du väljer att avstå ifrån.

Slutligen bara en hänvisning till konsumentverkets rekomendationer, som du märker har de inget behov av en ny lösning då de anser den gamla är fungerande. Men när det gäller att bearbeta den saken får jag nog rekomendera demokratiska medel :gremwink:

-Gunnar (försöker sätta sig in i resonemanget)

Troberg

Sinister eater

Ok. Bara kolla så jag fattar dig rätt:

Du vill inte registera dig i NIX, även om du är medveten om att du i dagsläget skulle bli av med de allra flesta telesäljare.

Detta för att du ser en risk i att det i framtiden skulle kunna överges av branschorganiationer och konsumentverket. I en sån framtid fruktar du att företag skulle köpa de gamla listorna på folk som inte önskar bli uppringda och börja ringa på dem. I det läget är frågan om du skulle få mer samtal än de som du spärrat bort under tiden registret fungerade?
Japp. Det var ungefär så det gick för de som litade på spam-registren. Jag var admin för mailservern på jobbet, du kan inte ana vilka mängder spam en del fick på grund av det misstaget. Vi talar alltså om hundratals spam om dagen, alla tider på dygnet. Den risken är jag inte beredd att ta med min telefoni. Det börjar dessutom dyka upp reklam med automatiska telefonuppringare, vilka med en inspelad röst läser upp något som ska få en att köpa någon vara. Med sådana och dagens telefonabonnemang (det finns tex de som enbart har fast avgift och ingen trafikavgift inom landet) är det enkelt att massbomba folk på samma sätt som med spam. Att ha sitt telefonnummer på en lista som riskerar att bli såld är att utsätta sig för risken av något som kan bli en allvarlig olägenhet. Visst, de flesta köper inte på sådan reklam, men det finns en liten andel, och går man ut till tillräckligt många så blir det lönsamt ändå.

Din lösning under tiden är att vara dryg mot de stackare som ringer dig, med ursäkten att du inte är nöjd med statens lösning på dilemat?
Jag anser inte att det är statens lösning på det. Staten har på sin höjd valt att samarbeta med den, men de äger inte den.

Kan de hitta ett annat sätt att komma undan det? De har via sina branschorganiationer redan drivit fram en lösning som du väljer att avstå ifrån.
Opt-in, dvs att man måste registrera sig för att de ska få ringa, och påföljd för de som ändå ringer.

Slutligen bara en hänvisning till konsumentverkets rekomendationer, som du märker har de inget behov av en ny lösning då de anser den gamla är fungerande.
Var står det att de anser att den fungerar? De kan lika gärna rekommendera den för att det är det bästa de har för tillfället.

MrG

Swashbuckler

Var står det att de anser att den fungerar? De kan lika gärna rekommendera den för att det är det bästa de har för tillfället.
Visst kan det vara därför, men det är hur som det bästa som finns idag.

Förresten, jämförelsen med spam är lite haltande då e-postadresser är svårare att få tag i, telefonnummer finns i massa register (eniro, PAR, hitta, hm PAR har nog mailadresser också). Men då har du en annan praktisk lösning som är hemligt nummer, extremen av NIX (och du kommer nog skräpa kvar i gamla register).

Köper förresten ditt resonemang om risken att telesale skulle kunna öka med dagens teknologi, men är inte med på varför det skulle drabba nixare hårdare än ickenixare. Skillnaden mellan mail och telefon är nämligen att det finns gott om bra register för telefonnummer, medan ingen vettig samling över mailadresser.

Och opt-in lösningen är självklart lyxig, men dyr för företagen att genomföra och kvaliteten inte så mycket bättre. Många lyckas nämligen opta in utan att tänka sig :gremwink:
Och hur skulle man kunna få folk att opta in, då det finns de som inte ens vill opta ut?

-Gunnar (som ringt opt-in listor och märkt hur många som optar in utan att tänka sig för)

walium

Ganska töntig, faktiskt

Hur vågar du skriva saker på forumet? Vem vet vad övriga forumiter kommer att göra med den information som du ger oss? Vi kanske skvallrar om ditt Bilprovningshat för deras death squad, vi kanske skvallrar för dina arbetskamrater, vi kanske använder den information som du ger oss in något ondskefullt ekonomiskt syfte. Hur vågar du överhuvudtaget umgås med andra människor? De kanske är dina vänner idag men vem vet av som händer i framtiden? Kanske säljer de ut dina innersta hemligheter? Hur vågar du lämna blodprov när du besöker sjukhus och vårdcentraler? Vem vet i vilka lömska register som det hamnar? Hur vågar du betala med kreditkort?

Herregud Troberg! Du är omringad ifrån alla håll av potentiella faror! Fly innan de fångar dig för alltid!

Troberg

Sinister eater

Herregud Troberg! Du är omringad ifrån alla håll av potentiella faror! Fly innan de fångar dig för alltid!
Skillnaden med de exempel du listar är att de förutsätter illvilja. Att ett register hamnar i fel händer och missbrukas har hänt förut (med spamregistren som ett mycker relevant och närliggande exempel).

Troberg

Sinister eater

telefonnummer finns i massa register (eniro, PAR, hitta, hm PAR har nog mailadresser också)
Japp, men de säljer normalt sett inte dem i digital form som medger listning. Du kan söka efter specifika personer eller nummer, men inte lista alla. Vad som gör en NIX-lista till hårdvaluta är dessutom, precis som spamlistorna, att man vet att någon faktiskt svarar på numret och är tillräckligt engagerad för att orka registrera sig (det är inte lönt att söka kunder bland de som saknar handlingskraft, de orkar aldrig beställa något).

Och hur skulle man kunna få folk att opta in, då det finns de som inte ens vill opta ut?
Jag ser inte det som ett problem, eftersom det som innebär en olägenhet för den potentiella kunden då inte längre är defaultläget. Gör du ingenting så blir du lämnad ifred.

Godtyckligt exempel följer: Det är ungefär som om du går längs gatan, intet ont anande. Skulle du föredra ett system där någon helt plötlsigt springer fram och juckar mot ditt ben och du måste säga åt honom att sluta, eller skulle du föredra ett system där du säga till att du vill ha ditt ben juckat?

Det är dessutom i linje med övrig praxis på området. Du får tex inte oombedd skicka en vara till en kund och säga "Skicka tillbaka den om du inte vill ha den, annars skickar vi en faktura.", utan kunden måste göra en opt-in genom att beställa varan.

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Skillnaden med de exempel du listar är att de förutsätter illvilja."

Illvilja? Någon form av register över blodtyper tror jag redan finns men polisen har inte full tillgång till det än, något som de säkert hade uppskattat. Myndigheterna har redan idag massor av information om oss alla men får egentligen inte samköra sina register. Men nu läggs mycket resurser ner på att hitta bidragsfuskare och den jakten skulle säkert underlättas av en samkörning. Försäkringsbolagen är alltid intresserade av att få veta så mycket som möjligt om sina potentiella kunders hälsa och förutsättningar. Det handlar inte om illvilja utan om att accelerera en utveckling som redan har påbörjats och som du är anmärkningsvärt tyst om samtidigt som du verkar misstro just NIX väldigt mycket. Värre saker lurar i vassen och är betydligt närmare fullbordan än NIX:s eventuella utförsäljning. Dessutom är tanken på telefoner som konstant överfalls av olika säljbolag likt spammail i inboxen ganska löjlig. Telefonerna skulle upphöra helt att användas om de mötte motsvarande flodvåg av spam som vår e-post gör.