Nekromanti Telefonförsäljare [utbruten tråd]

MrG

Swashbuckler
Och vem skulle dra in pengarna?

Nu vet jag inte varifrån du får din inkomst, men inga förtag brukar överleva länge utan folk som säljer. Så oavsett* var du jobbar är du förmodligen beroende av dessa för en del eller en stor del av din lön.

*Självklart kan man här peka på ideela arbeten (som har medlemsvärvare istället för säljare), offentliga arbeten (som har skatt från säljare), bidragstagare (återigen skatt), a-kassa (men kom inte till mig och påstå att inte fackförbund idag har någon form av marknadsförare och säljare, eller visserligen a-kassan är ok, men du har betalt den med någon lön, åter till första argumentet),

krank

Går ondskans ärenden
Re: Och vem skulle dra in pengarna?

Nu vet jag inte varifrån du får din inkomst, men inga förtag brukar överleva länge utan folk som säljer. Så oavsett* var du jobbar är du förmodligen beroende av dessa för en del eller en stor del av din lön.
Just nu får jag min inkomst från CSN i form av lån+bidrag för att klara studietiden, därefter hoppas jag på att få jobb på en vanlig gymnasieskola (helst ingen friskola eller dyl).

Det finns en skillnad mellan att stå i butik eller ha en hemsida och vänta på att folk faktiskt aktivt ska besöka butiken eftersom de vill ha något - och att aktivt "pusha" och jävlas med folk.

Jag har all respekt för en hel del småföretagare - det finns flera i min närhet jag aktivt köper från hellre än att låta pengar rinna iväg ner mot S-holmshållet eller ännu längre ner. Jag stödjer gärna lokala alternativ.

Det jag gnäller om är med andra ord inte akten att sälja, utan metoden.

Jag har för övrigt inget alls emot produktinformation, men sådan brukar knappast vara särdeles ärlig när den kommer från företaget självt. Recensioner och liknande är mycket, mycket bättre.

Kort sagt - om en säljare säger något till mig, eller en reklam försöker få mig att sälja något, utgår jag från att reklamen eller säljaren ljuger tills motsatsen bevisats av oberoende instanser.

Troberg

Sinister eater

Nu vet jag inte varifrån du får din inkomst, men inga förtag brukar överleva länge utan folk som säljer.
Nja, det är inte ett riktigt rent argument.

Visst, säljare behövs, men det innebär inte att man inte ska begränsa hur mycket de får inkräkta på individen. Man gjorde det när man förbjöd reklam på SVT, man gjorde det när man förbjöd reklam i programmen på TV4 (som de iofs konsekvent sket i och som man vekt lät dem komma undan med), man har gjort det genom att begränsa rätten att sätta reklamplakat längs vägarna, man har begränsat vilka varor man får göra reklam för (tex inte alkohol och tobak), man har begränsat vilka målgrupper man får ha (inte leksaksreklam på svensk TV), man får inte ha reklam för receptbelagda läkemedel, man får inte göra reklam för krigsmateriel i vissa sammanhang, utländska intressen får inte försöka värva inom Sverige och så vidare.

Med andra ord, att begränsa telefonförsäljning är både möjligt och tänkbart. Jag skulle tex kunna tänka mig ett opt-in-system, kombinerat med riktlinjer för när man får ringa, när ett samtal är avslutat (ett enkelt "Nej, inte intresserad"), hur säljaren ska presentera sig (inleda samtalet med "Jag representerar företag X och vill presentera produkt Y"), sätta P för de eländiga automatuppringarna (både de med automatröst och de som bara ringer upp flera potentiella kunder och ibland inte har någon säljare i andra änden när man svarar) och så vidare.

Ett opt-in, gärna riktat till olika produktkategorier skulle dessutom vara en hjälp för företagen. Deras personal skulle slippa möta ointresserade kunder, man skulle direkt nå ut till de som man vet är intresserade och skulle därmed kunna få en mycket högre andel framgångsrika samtal.

MrG

Swashbuckler

Så du är inte säljare själv? Ändock har du kunskaper som:
Det finns en skillnad mellan att stå i butik eller ha en hemsida och vänta på att folk faktiskt aktivt ska besöka butiken eftersom de vill ha något - och att aktivt "pusha" och jävlas med folk.
Visst finns skillnaden, men den är inte så stor. När du i butiken nickar ett hej från kunden finns de som ryter "jag bara tittar" och när du ringer upp finns de det som svarar "jag ska inte ha nått *klick*", de är tack och lov minoriteten i många fall. Hemsidor på nätet har faktiskt mycket sällan säljare av det verbala slaget, men de är bra på mailreklam till tidigare kunder och bannerannonsering (och väldigt upprörda över program som spärrar deras annosnplatser).

Det jag gnäller om är med andra ord inte akten att sälja, utan metoden.
Vilken av metoderna? Det finns en uppsjö... Menar du uppsökande försäljning? Som motpool till dig finns de som är glada när det de blir upplysta av saker som det missat. Jag har till och med varit med om de kunder som frågar varför ingen informerat dem om produkten innan (eller del av produkten, i de mest frekventa fallet inkomstförsäkring).

Men så inser jag att du säkert utgår från att jag ljuger
Kort sagt - om en säljare säger något till mig, eller en reklam försöker få mig att sälja något, utgår jag från att reklamen eller säljaren ljuger tills motsatsen bevisats av oberoende instanser.
Det är väldigt ovanligt att säljare ljuger, lögn är ett nybörjar misstag och de som gör det rensas snabbt undan (med några få undantag tyvärr, men jag har bara stött på en sån säljare under många år av försäljning).

-Gunnar (tar illa upp över generella uttalanden om säljare)

MrG

Swashbuckler
Och hur skulle du sälja opt-in systemet?

Ditt argument har en fångarnas dilemma-probelm, så länge som det är mer effektivt att sälja på olika sätt, kommer alla sätt att användas. Kan du skapa ett optin-register som är effektivare än dagen system och hålla det till bra pris, kan man säkert kränga det :gremlaugh:

Och klart man kan förbjuda försäljning eller sätta upp regler och lagar för det... men jag som säljare skulle känna mig lite kränkt av det.

Troberg

Sinister eater
Re: Och hur skulle du sälja opt-in systemet?

Och klart man kan förbjuda försäljning eller sätta upp regler och lagar för det... men jag som säljare skulle känna mig lite kränkt av det.
Varför det? Det finns rötägg i branschen, gynnar det inte de bra säljarna om de sorteras ut?

MrG

Swashbuckler

Varför det? Det finns rötägg i branschen, gynnar det inte de bra säljarna om de sorteras ut?
De flesta rötägg sorteras ut rätt snabbt idag i alla branscher tror jag och de andra är svåra att få tag i oavsett.

krank

Går ondskans ärenden

Visst finns skillnaden, men den är inte så stor. När du i butiken nickar ett hej från kunden finns de som ryter "jag bara tittar" och när du ringer upp finns de det som svarar "jag ska inte ha nått *klick*", de är tack och lov minoriteten i många fall. Hemsidor på nätet har faktiskt mycket sällan säljare av det verbala slaget, men de är bra på mailreklam till tidigare kunder och bannerannonsering (och väldigt upprörda över program som spärrar deras annosnplatser).
Skillnaden är moralisk. Att gå in i en butik är ett medvetet drag, man vet precis vad man kommer att stöta på, och man har själv som konsument tagit steget. Genom spam och telefonförsäljning (som jag likställer) är det inte jag som konsument som tar initiativet. Det är inte jag som går in i någons butik, det är någon som tar sig in i mitt hem. Jävla skillnad, skulle jag säga.

Jag brukar själv aktivt undvika nätbutiker som gör reklam via banners eller, ännu värre, mail. Spam är precis som annan direktreklam - det är mycket svårt att försvara den moraliskt.

Menar du uppsökande försäljning?
Ja. Hur stor var siffran som blev glada? Såg jag 10-15%? Om den är så hög... Tja, då har vi 85-90% som blir invaderade i sin vardag utan att ha bett om det.

Det är väldigt ovanligt att säljare ljuger, lögn är ett nybörjar misstag och de som gör det rensas snabbt undan (med några få undantag tyvärr, men jag har bara stött på en sån säljare under många år av försäljning).
Även om man räknar undanhållande av information som lögn?

Jag litar inte på någon som får betalt för att berätta om en varas förträfflighet.

/Krank, som tar illa upp av påflugna säljare som tror att de har rätt att invadera hans privatliv utan att han bett om det

krank

Går ondskans ärenden

så länge som det är mer effektivt att sälja på olika sätt, kommer alla sätt att användas.
Japp. I kapitalismen premieras den som inte skyr några metoder för att sälja sin skit till folk.

MrG

Swashbuckler
Moral

Moral är ett rätt skönt begrepp. Det är kul att se folk som säger upp det som argument att något är omoraliskt för att man inte tycker om det. Själv tycker jag det är omoraliskt att vilja tysta folk och inte låta dem uttrycka sig.

Jag hatar också spam (både som mail och dålig skinka), men har svårt att se hur den skulle vara omoralisk (dock väll olaglig), men till skillnad från spam kan jag lätt frånsäga mig telemarketing och direktreklam (Nix och skyllt på dörren med "Nej till reklam" funkar utmärkt). Om någon ger sig på dig i alla fall instämmer jag i att den säljaren/marknadsföraren har låg moral och/eller dåligt omdömme.

Nöjd kund på uppsökande försäljning, säg som så med rätt produkt och leeds är inte 50% avslut någon omöjlighet. Medan promillen som blir förbannad är rätt låg (kan visserlgien bero på NIX). Jag har sällan haft något annat än nöjda kontakter och de som varit sura har inlett med att vara oartiga (eller vägrat betala i efterhand).

-Gunnar

hraufnir

Swordsman

Japp. I kapitalismen premieras den som inte skyr några metoder för att sälja sin skit till folk.
Vilket gör att du snabbt generellt likställer en bra säljare med en person som inte skyr några medier. Det föraktar jag som uttalande. Bättre urskiljning tack.

Jag var en bra säljare, riktigt bra, och jag har flertalet gånger blivit tackad, jag har sagt åt kunder att "nej, det är ingen idé att du tar mitt erbjudande, du tjänar inget" och jag har lämnat ut mitt eget namn, personnummer och adress som säkerhet för att jag går i god för det jag säger.

Är det oärlig och inte sky några medel? Dina uttalanden är för generella, något som både jag och MrG har reagerat på. Skärpning tack!

krank

Går ondskans ärenden
Re: Moral

Moral är ett rätt skönt begrepp.
Japp. Och väldigt subjektivt, dessutom. I min moralgrund, exempelvis, är försäljare och reklam något man snarare borde behöva bjuda in om man vill få, än att behöva avsäga sig. Allt annat innebär kränkning av privatlivet. Jag ska inte behöva avsäga mig att få sten kastat in genom mitt fönster heller, jag ska inte behöva avsäga mig vare sig inbrott eller ent konkret är blottare utanför mitt fönster. Jag ska inte behöva avsäga mig sådant som invaderar min bostad.

Det är lite som skillnaden mellan Jehovas och andra kristna. Det är en sak att ha sin tro och vara öppen för de nyfikne, en helt annan sak att gå runt och försöka pracka sin skit på folk direkt.

SJälv har jag omkring 1-2 spammail per vecka eller så, tack vare ett bra spamfilter och en ovanlig mailadress. Och de mailen är sådana jag medvetet skrivit upp mig på (dvs, bjudit in).

Troberg

Sinister eater

Jag var en bra säljare, riktigt bra, och jag har flertalet gånger blivit tackad, jag har sagt åt kunder att "nej, det är ingen idé att du tar mitt erbjudande, du tjänar inget"
Sånt uppskattar jag. En telefonabonnemangsnasare konstaterade just det efter att jag talat om vad jag betalar för mina abonnemang. Det känns ärligt och bra.

Hade en liknande incident på HiFi-klubben när jag skulle köpa nya högtalare och frågade om de hade några bra. "Njä, jag vet inte om jag kan rekommendera några av våra, men gå ner på Dala Ljudcenter och lyssnar på högtalare X, de är kanonbra.". Då vet jag att när han rekommenderar en vara så är den bra.

MrG

Swashbuckler

Jag ska inte behöva avsäga mig sådant som invaderar min bostad.
Vilket det inte gör om du har en lapp på dörren och nixat... Ett steg närmare liknelsen är att det inte ens knackar på...

För övrigt är det du talar emot en uråldrig tradition, gamla portar kan ha en skylt mot betleri och resande säljare, idag har vi nix och regler för att folk ska följa skyltar mot oadresserad direktreklam.

Det är lite som skillnaden mellan Jehovas och andra kristna. Det är en sak att ha sin tro och vara öppen för de nyfikne, en helt annan sak att gå runt och försöka pracka sin skit på folk direkt.
Tror ingen säljare (eller vittne) är ute efter pracka på dig skit... bara för att folk har andra åsikter kan man inte klassa de åsikterna som skit, eller?

krank

Går ondskans ärenden

Vilket det inte gör om du har en lapp på dörren och nixat... Ett steg närmare liknelsen är att det inte ens knackar på...
...vilket fortfarande handlar om att jag skulle behöva sätta upp skyltar för allt möjligt som borde vara självklart. Jag ska inte behöva, specifikt, tala om för omvärlden att jag inte vill ha folk som försöker pracka på mig sin skit när jag är hemma. "Default"- läget ska vara att människor har respekt för mitt privatliv, det ska inte behöva vara något jag väljer till.

Jag menar, hur många känner till Nix? Jag gjorde det inte, innan den här tråden. Där har vi ytterligare en aspekt. Ska man med andra ord bestraffas för sin okunskap genom att utsättas för försäljare?

För övrigt är det du talar emot en uråldrig tradition
Det finns massor av saker som är "uråldriga traditioner" som jag är emot. Man kan inte säga "det är tradition" som om det vore ett argument för någonting. Att man oreflekterat gjort något under en längre period innebär att det är dags att ta sig en funderare, inte att man bör fortsätta. "för att det är tradition" är bland de vekaste argument jag överhuvudtaget känner till.

Tror ingen säljare (eller vittne) är ute efter pracka på dig skit... bara för att folk har andra åsikter kan man inte klassa de åsikterna som skit, eller?
Mitt hem, mitt tolkningsföreträde. Så simpelt är det.

//Krank, traditionshatare

MrG

Swashbuckler

Jag menar, hur många känner till Nix? Jag gjorde det inte, innan den här tråden. Där har vi ytterligare en aspekt. Ska man med andra ord bestraffas för sin okunskap genom att utsättas för försäljare?
Skyller du på samhället att du inte har ork att ta reda på saker, samtidigt som du vill bli av med informatörer?
Samtidigt som du genom att inte ha ork att söka upp information själv visat att du är en sådan som säljare söker, dvs kunder som inte har ork att hålla sig informerade. Om alla själva sökte upp bäst produkter själva skulle man ha en helt annan roll som säljare.

Och vill du samtidigt förbjuda demonstrationer (de är ju i vägen för oss på gatan och proklamerar andra åsikter, även om de har sina egna regler och också måste söka tillstånd)?

-Gunnar (som tycker det är intressant att hata traditioner och ogrundat att vända sig emot sånna per default)

krank

Går ondskans ärenden

Skyller du på samhället att du inte har ork att ta reda på saker, samtidigt som du vill bli av med informatörer?
Hade jag haft fast telefon och fått fler telefonförsäljare, hade jag letat. Nu har jag inte haft behovet. Hade jag letat, hade jag troligtvis funnit. Det hade varit jag som medvetet gav mig ut för att finna informationen, vilket jag anser är rätt väg. Att pracka på folk information de inte är det minsta intresserade av är en helt annan sak.

Samtidigt som du genom att inte ha ork att söka upp information själv visat att du är en sådan som säljare söker, dvs kunder som inte har ork att hålla sig informerade.
Jag har absolut ork - att leta efter de varor och tjänster jag vet att jag behöver. NIX har jag inte haft något behov av ännu.

Och vill du samtidigt förbjuda demonstrationer (de är ju i vägen för oss på gatan och proklamerar andra åsikter, även om de har sina egna regler och också måste söka tillstånd)?
'

Du ser med andra ord inga som helst skillnader mellan privat och offentligt? Du ser ingen skillnad mellan något som sker i offentligheten, i vilken man ofta kan välja att befinna sig eller i vart fall är beredd på att man inte har kontroll - och något som sker i den privata sfären, ens privaliv, ens innersta kammare, ens hem?

Det brukar sägas att vi i vårt samhälle helt tappar greppet om skillnaden mellan privat och offentligt, att det offentliga tvingas på oss i vår privata sfär.

//Krank, som alltid är skeptisk när någon säger att man borde fortsätta göra något bara för att man gjort det tidigare

MrG

Swashbuckler
Kollektivet eller individen?

Klart jag också ser en skillnad mellan privat och offentligt. Bara vill argumentera för en gråskala istället för en svartvit värld med klara gränser. Jag är nog lite kollektiv i mitt tänkande och mindre nogran med mina gränser. Plus att jag ivrar för yttrandefrihet, medan du för goda agument för stort privatliv.

Det jag argumenterar emot är endast din vilja att förändra för att du vänder dig emot det, inte för att kollektivet önskar förändringen och att du varit nedlåtande mot säljare i helhet. Jag vill inte att kollektivet skall tvingas till förändrignar för att passa den ensklida och jag tycker inte mitt yrke (informatör/säljare/marknadsförare) är så skamlig och har tagit illa vid mig av ditt raljerande.

Så nu känns det som vi upprepat samma argument nog länge (förutom att det visade sig att du inte är besvärad av telefonsäljare utan gnäller per proxi :gremgrin:), så har du inget nytt argument kan jag glatt vara överens om att tycka olika med dig.

krank

Går ondskans ärenden
Re: Kollektivet eller individen?

så har du inget nytt argument kan jag glatt vara överens om att tycka olika med dig.
Det har jag nog inte, och jag tror att vi förstår de argument vi på respektive håll fört fram. Med andra ord - vi tycker olika, men vi kan båda argumentera och motivera våra åsikter. Utan att för den sakens skull nödvändigtvis enas om en slutsats annat än just den att vi är överens om att inte vara överens.

I mina ögon den bästa av alla tänkbara avslut på en diskussion. Den köper vi!