Det är jag väldigt medveten om. Jag jobbar ju på det området.Värre saker lurar i vassen och är betydligt närmare fullbordan än NIX:s eventuella utförsäljning.
Jag ser inte hur det skulle stoppa telefonspammarna från att försöka vara "först på vågen", vilket skulle leda till en sådan utveckling.Dessutom är tanken på telefoner som konstant överfalls av olika säljbolag likt spammail i inboxen ganska löjlig. Telefonerna skulle upphöra helt att användas om de mötte motsvarande flodvåg av spam som vår e-post gör.
Skrotbilarna är lättast att få genom. Det är skrytbilarna som de kommer på påhittade fel på.Vad kör du för skrotbilar egentligen?
Kan vara, men det är inte ett krav.ja, men är det inte tänkt att den motståndsrörelsen ska vara understyrd det som eventuellt finns kvar av generalstaben? I alla fall var det så när jag gjorde lumpen.
Så du jämför försäljning med juckande mot ens ben?Godtyckligt exempel följer: Det är ungefär som om du går längs gatan, intet ont anande. Skulle du föredra ett system där någon helt plötlsigt springer fram och juckar mot ditt ben och du måste säga åt honom att sluta, eller skulle du föredra ett system där du säga till att du vill ha ditt ben juckat?
Nej, jag skrev (inte ett sådant skrev) att det var ett godtyckligt exempel. Exemplet rörde dessutom varför opt-in generellt är en bättre policy än opt-out när det gäller sådant som utgör en olägenhet för individen.Så du jämför försäljning med juckande mot ens ben?
Även om man skulle privatisera så skulle det då finnas lagstyrning av det.Kan du förklara hur du kan vara orolig för att branschorganistioner i sammarbete skulle ha en mindre trovärdighet, än risken att en statlig myndighet skulle privatisera NIX i framtiden?
Reklam omfattas inte av yttrandefriheten, vilket bland annat tar sig uttryck i att det finns en massa saker man inte får säga i reklam. Exempelvis får man inte säga "Köp en bil och få en gratis isskrapa" eftersom isskrapan inte är gratis om det krävs en motprestation.Och det kanske skulle kunna vara alternativet... men vad händer då med yttrandefriheten? Svårt att säga att man har yttrandefrihet, men förbjuda försäljning
Jag har inte koll på enstaka fall, men normalt sett så ogillar Datainspektionen och PUL att man slentrianmässigt tillhandahåller personuppgifter för listning.Förresten säljer inte PAR längre adresser i digital form för listning?
PAR (fd Posten adressregister) är de som företag köper adresser och telenummer ifrån idag. Jag vet inte på vilket sätt som ett självständigt NIX skulle kunna konkurera med dem. Speciellt som PAR har en del konkurenter idag som säljar samma uppgifter till andra tariffer.Förresten säljer inte PAR längre adresser i digital form för listning?
Jag har inte koll på enstaka fall, men normalt sett så ogillar Datainspektionen och PUL att man slentrianmässigt tillhandahåller personuppgifter för listning.
Som förmodligen skulle se ut som den lösning vi har idagÄven om man skulle privatisera så skulle det då finnas lagstyrning av det.
Men ingen försäljare menar att vara en olägenhet för individen, snarare tvärt omExemplet rörde dessutom varför opt-in generellt är en bättre policy än opt-out när det gäller sådant som utgör en olägenhet för individen.
Nej, är det en myndighet som sysslar med det så har man normalt sett större krav på lagreglering. Även om det skulle privatiseras så skulle lagkomplexet finnas kvar.Som förmodligen skulle se ut som den lösning vi har idag
Yeah, right... Tänkte inte på det...Men ingen försäljare menar att vara en olägenhet för individen, snarare tvärt om
Vilket för oss åter in på branschtanken, att man för dessa personers skulle har gått samma (alla stora berörda branschorganisationer) och tillsammans med konsumentverket (som har satt upp reglerna) ochstartat ett regeister för alla personer som ser försäljare som en olägenhet... Om enstaka personer inte väljer att anmäla sig kan lika gärna säljarna se dessa personer som en olägenhet.Undrar hur många individer som ser det på samma sätt (möjligen undantaget pensionärer som är glada bara för att någon ringer)?
Nu vet jag inte vad du jobbar med, men det är stor skillnad på försäljare som man har en anledning att få samtal från och som man har en tidigare relation till och säljare som opåkallat ringer en i hemmet för att sälja rakhyvlar, kalsingar, tidningar, viagra, medlemskap, filmer eller något annat som man inte vill ha.Gunnar (som ringt rätt lite tort på det sätt som det handlar om här och aldrig gjort det till privatpersoner, men som ändå tycker sig ha viss insikt i hur många som ger ett bra bemötande och inte verkar se säljare som olägenheter)
Låt mig säga så här:Bara ville belysa att NIX funkar idag och att grunden till NIX är stabil, vill du slippa samtalen idag har du möjligheten.
I praktiken innebär arbetsuppgiften att man ringer och försöker pracka på människor saker genom att invadera deras privatliv och stjäla deras tid.En telefonförsäljare är en helt och normalt vanlig person, kanske en som är lite mer slängd i käften och mer stresstålig än de flesta. Denna person ringer runt till en lista med personer som han eller hon får av sin arbetsgivare. Uppgiften är att erbjuda en produkt, och att få den att låta fördelaktig för kunden.
...och att det ringer utan att det är någon i andra änden man överhuvudtaget vill ha att göra med.Inte bara det, som eventuell kund kan man faktiskt ställa frågor och få dem besvarade. Som varu/tjänste-erbjudande är det alltså vida överlägset både reklam på teve och på papper genom brevlådan eller mail. Enda nackdelen för en icke intresserad kund är att man faktiskt bör vara någorlunda artig när man avfärdar dem.