Nekromanti Telefonförsäljare [utbruten tråd]

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Appropå Nix och så

ja, men är det inte tänkt att den motståndsrörelsen ska vara understyrd det som eventuellt finns kvar av generalstaben? I alla fall var det så när jag gjorde lumpen.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,656
Re: Appropå Nix och så

Värre saker lurar i vassen och är betydligt närmare fullbordan än NIX:s eventuella utförsäljning.
Det är jag väldigt medveten om. Jag jobbar ju på det området.

Dessutom är tanken på telefoner som konstant överfalls av olika säljbolag likt spammail i inboxen ganska löjlig. Telefonerna skulle upphöra helt att användas om de mötte motsvarande flodvåg av spam som vår e-post gör.
Jag ser inte hur det skulle stoppa telefonspammarna från att försöka vara "först på vågen", vilket skulle leda till en sådan utveckling.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,656
Re: Appropå Nix och så

Vad kör du för skrotbilar egentligen?
Skrotbilarna är lättast att få genom. Det är skrytbilarna som de kommer på påhittade fel på.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,656
Re: Appropå Nix och så

ja, men är det inte tänkt att den motståndsrörelsen ska vara understyrd det som eventuellt finns kvar av generalstaben? I alla fall var det så när jag gjorde lumpen.
Kan vara, men det är inte ett krav.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Re: Appropå Nix och så

Godtyckligt exempel följer: Det är ungefär som om du går längs gatan, intet ont anande. Skulle du föredra ett system där någon helt plötlsigt springer fram och juckar mot ditt ben och du måste säga åt honom att sluta, eller skulle du föredra ett system där du säga till att du vill ha ditt ben juckat?
Så du jämför försäljning med juckande mot ens ben?

Fast jag kan istället angripa dina argument i övrigt istället för påhopp mot min yrkeskår :gremlaugh: Kan du förklara hur du kan vara orolig för att branschorganistioner i sammarbete skulle ha en mindre trovärdighet, än risken att en statlig myndighet skulle privatisera NIX i framtiden? Hur du än vänder på det resonemanget slutar det i att man önskar att man förbjöd den typen av försäljning helt och hållet.

Och det kanske skulle kunna vara alternativet... men vad händer då med yttrandefriheten? Svårt att säga att man har yttrandefrihet, men förbjuda försäljning :gremgrin:

Förresten säljer inte PAR längre adresser i digital form för listning? Något år sedan jag hade koll på sånna marknadsdetaljer och de förändrar så markant :gremlaugh:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,656
Re: Appropå Nix och så

Så du jämför försäljning med juckande mot ens ben?
Nej, jag skrev (inte ett sådant skrev) att det var ett godtyckligt exempel. Exemplet rörde dessutom varför opt-in generellt är en bättre policy än opt-out när det gäller sådant som utgör en olägenhet för individen.

Kan du förklara hur du kan vara orolig för att branschorganistioner i sammarbete skulle ha en mindre trovärdighet, än risken att en statlig myndighet skulle privatisera NIX i framtiden?
Även om man skulle privatisera så skulle det då finnas lagstyrning av det.

Och det kanske skulle kunna vara alternativet... men vad händer då med yttrandefriheten? Svårt att säga att man har yttrandefrihet, men förbjuda försäljning
Reklam omfattas inte av yttrandefriheten, vilket bland annat tar sig uttryck i att det finns en massa saker man inte får säga i reklam. Exempelvis får man inte säga "Köp en bil och få en gratis isskrapa" eftersom isskrapan inte är gratis om det krävs en motprestation.

Förresten säljer inte PAR längre adresser i digital form för listning?
Jag har inte koll på enstaka fall, men normalt sett så ogillar Datainspektionen och PUL att man slentrianmässigt tillhandahåller personuppgifter för listning.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Re: Appropå Nix och så

Förresten säljer inte PAR längre adresser i digital form för listning?
Jag har inte koll på enstaka fall, men normalt sett så ogillar Datainspektionen och PUL att man slentrianmässigt tillhandahåller personuppgifter för listning.
PAR (fd Posten adressregister) är de som företag köper adresser och telenummer ifrån idag. Jag vet inte på vilket sätt som ett självständigt NIX skulle kunna konkurera med dem. Speciellt som PAR har en del konkurenter idag som säljar samma uppgifter till andra tariffer.

Även om man skulle privatisera så skulle det då finnas lagstyrning av det.
Som förmodligen skulle se ut som den lösning vi har idag :gremtongue:

Och
Exemplet rörde dessutom varför opt-in generellt är en bättre policy än opt-out när det gäller sådant som utgör en olägenhet för individen.
Men ingen försäljare menar att vara en olägenhet för individen, snarare tvärt om :gremcool:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,656
Re: Appropå Nix och så

Som förmodligen skulle se ut som den lösning vi har idag
Nej, är det en myndighet som sysslar med det så har man normalt sett större krav på lagreglering. Även om det skulle privatiseras så skulle lagkomplexet finnas kvar.

Titta till exempel på hur vissa kommuner idag flyttar ut sådant som författande av trafikföreskrifter (numera trafikförfattningar) till externa företag. Verksamheten frigörs inte på något sätt från de lagkrav som den hade när den utövades av en myndighet.

Men ingen försäljare menar att vara en olägenhet för individen, snarare tvärt om
Yeah, right... Tänkte inte på det...

Undrar hur många individer som ser det på samma sätt (möjligen undantaget pensionärer som är glada bara för att någon ringer)?
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Re: Appropå Nix och så

Undrar hur många individer som ser det på samma sätt (möjligen undantaget pensionärer som är glada bara för att någon ringer)?
Vilket för oss åter in på branschtanken, att man för dessa personers skulle har gått samma (alla stora berörda branschorganisationer) och tillsammans med konsumentverket (som har satt upp reglerna) ochstartat ett regeister för alla personer som ser försäljare som en olägenhet... Om enstaka personer inte väljer att anmäla sig kan lika gärna säljarna se dessa personer som en olägenhet.

-Gunnar (som ringt rätt lite tort på det sätt som det handlar om här och aldrig gjort det till privatpersoner, men som ändå tycker sig ha viss insikt i hur många som ger ett bra bemötande och inte verkar se säljare som olägenheter)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,656
Re: Appropå Nix och så

Gunnar (som ringt rätt lite tort på det sätt som det handlar om här och aldrig gjort det till privatpersoner, men som ändå tycker sig ha viss insikt i hur många som ger ett bra bemötande och inte verkar se säljare som olägenheter)
Nu vet jag inte vad du jobbar med, men det är stor skillnad på försäljare som man har en anledning att få samtal från och som man har en tidigare relation till och säljare som opåkallat ringer en i hemmet för att sälja rakhyvlar, kalsingar, tidningar, viagra, medlemskap, filmer eller något annat som man inte vill ha.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Re: Appropå Nix och så

Asch jag tänker inte hamna i att försvara dumma telemarketing idéer (som viagra, har du fått sånna samtal har jag full beundran för de som har mage att ringa samtalen :gremgrin:). Bara ville belysa att NIX funkar idag och att grunden till NIX är stabil, vill du slippa samtalen idag har du möjligheten. Och att du inte slipper dem utan att NIXa beror på att tillräckligt många sånna samtal funkar (annars skulle de flesta sånna bolag gå omkull).

-Gunnar (nöjd NIXare)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,656
Re: Appropå Nix och så

Bara ville belysa att NIX funkar idag och att grunden till NIX är stabil, vill du slippa samtalen idag har du möjligheten.
Låt mig säga så här:

Om det var som du säger, varför hade NIX behövt lagra numren? De hade lika gärna kunnat låta bli och istället bara lagra en hash. En hash hade varit tillräckligt säker, men man kan inte ur den plocka ut numret. Däremot kan man, om man redan har ett nummer, räkna ut hashen (en hash är en seriöst upphottad checksumma) för det och fråga om det finns ett nummer med samma hash. Det skulle då inte vara tekniskt möjligt att missbrukar registret.

För de som inte är tekniskt lagda:

Mitt ena telefonnummer: 0243-80615
En hash på det (fejkad, eftersom jag inte gör sådant i huvudet): 67AD987B978E4251FA76A6FBE6496ABD6209DE7890A7E7AB96767AE6S743EA

Det finns inget sätt att utifrån hashen komma tillbaka till numret, det är en envägsoperation. Rent teoretiskt så kan man med enorma mängder datorkraft gå bakvägen och plocka ut en lista över tänkbara telefonnummer, men det kommer att ta århundraden och kommer att ge en lång lista där jag inte vet vilket som är det rätta.

Någon har redan mitt nummer från en annan källa. Han knappar in det. Hans program räknar ut hashen och får samma tal som ovan, söker och ser att jag är registrerad, eller hittar inte den och vet då att jag inte är registrerad.

Vad han däremot inte kan göra är "Ge mig alla telefonnummer i databasen", eftersom databasen inte innehåller något som man kan plocka telefonnummer ur.

Det här är grundkurs i programmering och är sättet som man brukar lagra lösenord på. Jag kan till exempel inte tala om för någon som glömt sitt lösen på RPG Lab vilket lösen han har, eftersom jag inte har den informationen i min databas. Allt jag vet är att hans lösenord, om man kör det genom en viss beräkningsrutin, genererar ett visst tal. När han loggar in så räknas det talet fram ur det angivna lösenordet och jämförs med vad jag har i databasen. Det enda jag kan göra om någon glömt lösen är att ändra lösenord. På så sätt håller jag aldrig på information som jag skulle kunna missbruka.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Re: Appropå Nix och så

Jag har ärligt ingen koll på hur NIX lagrar numren, eller hur tvättningen mot registret går till.

Minns jag rätt köper du först nummerlistorna från PAR eller någon av deras konkuerenter, sedan är du tvungen (om det är privatpersoner, företag slipper) att sända filerna till NIX som rensar dem enigt registret och sänder tillbaka dem. Dvs kunden har en lista som är otvättad och får en lista tillbaka som är tvättad. Här känns problemet större att de redan kan köpa alla nummer från PAR...

Har du insikt i hur NIX sparar sina register och det är anledningen till din skepsis kunde du sagt det först :gremwink:
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Re: Appropå Nix och så

Jag tycker att du har fel och jag står för det. Kanske inte allt du säger, kanske t.o.m. långt ifrån det. Men speciellt vad gäller nix.

Vi har ingen som helst rätt att bestämma vilken säljare som skall knacka på våran ytterdörr, vi har ingen rätt att välja vilken av människorna i världen som skall få ringa oss. Varför skall vi då ha rätt att hindra ett företag från att erbjuda oss varor via telefon? Vi kan inte välja ut vilken reklam vi skall ha, och att ha skylten "ingen reklam tack" garanterar ju inget utan förlitar sig återigen på utdelarens välvilja.

Poängen här är väl att företagen VILL inte ringa folk som säger obstinat nej, därför tycker företagen att NIX är bra, i regel. Däremot anser jag inte att det är en rättighet som svenska folket bör ha. Om däremot ett företag efter en, eller kanske en par, "nej, jag är verkligen inte intresserad" fortsätter ringa då skall det finnas ett alternativ för att göra detta till en fråga för staten. Men först då. Först när ett företag PÅ EGEN HAND har skapat en friktion. Det är ju inte kalsongföretagets fel att de ringer som nummer 37, had ede ringt som nummer 5 hade du kanske inte varit grinig över det.


Vi kan inte välja vilka som raggar på oss på krogen, men däremot kan vi bli förbannade om ngn inte slutar efter en eller ett par nej.

Ser du poängen? Skillnaden?
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Re: Appropå Nix och så

Jag, som före detta telefonförsäljare, hade mellan 15-50% försäljning på mina samtal. Det innebär att det visserligen inte är en majoritet, men att det är rätt många som ändå blir positivt inställda till samtalen. I övriga fall handlar det om personer som säger tack, men nej tack. Det är ungefär lika ansträngande som att plocka upp reklamen ur brevlådan och kasta bort den. Fast det slösar inte papper.

Telefonförsäljning har sina rötägg, och tyvärr förstör det för resten. Jag arbetade till och från under en period på två år, och jag har blivit utskälld av kanske 3 personer. TOTALT. Resten har varit trevliga och sagt antingen ja eller nej. Uppenbarligen upplevde inte dessa mig som särskilt störande, och uppenbarligen anser företagen att NOG MÅNGA köper via telefon för att man skall fortsätta med verksamheten. Nog många är garanterat ett snitt på 10% av kunderna totalt/företag, om inte fler. Detta är dem som faktiskt aktivt köper. Hur många som upplever obehag eller störningar för att företagen ringer vet jag faktiskt inte, men jag lovar att det inte är övriga 90%.

Är du så aktivt emot telefonförsäljare, skaffa hemligt nummer. Skitenkelt. Eller vill du både vara tillgänglig, men inte kunna bli uppringd av alla du inte vill bli uppringd av? Både äta kakan och ha den kvar?

Du stämmer inte i dina argument. För att använda opt-in på ett helt medium som telefon, så krävs det att man optar alla vägar. Allt annat är bara ren bullshit.
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Jag är nog en tragisk person, för jag har såhär dagarna efteråt läst igenom nästan hela den här nedanstående diskussionen. Då tar jag snabbt några olika tankar (jag har svarat till Troberg på en par punkter neråt med).

Det du beskriver om att mute:a och lägga på luren, det funkar inte. Inte heller fungerar några andra alternativ att djävlas med dem. I alla fall inte de uppenbara. Varför? Jo för att en telefonförsäljare kan ta ett nej, det får vi göra hela dagarna. Vi tar ett nej lättare om den som säger nej är trevlig. Börjar kunden jävlas med oss, ja då jävlas vi tillbaka. Jag lovar. En person som kallar mig idiot utan att jag varit otrevlig, en person som dummar sig så som många har beskrivit nedan. De hamnar GARANTERAT på återuppringning, med en dum kommentar med i köpet. Försäljare snackar mellan sig rätt mkt, vi vet vem som har fått kunden förra gången och blivit förolämpad. Vi ger igen, gärna.

Var artig, tydlig och klar med vad du vill. Då köper säljaren det. Gör inte säljaren det, då kan du med lätthet ringa upp företaget och säga att "säljaren vid namn så och så, den kvällen den tiden, betedde sig som en skit mot mig..." och denne får sparken.
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Ett inlägg*

En telefonförsäljare är en helt och normalt vanlig person, kanske en som är lite mer slängd i käften och mer stresstålig än de flesta. Denna person ringer runt till en lista med personer som han eller hon får av sin arbetsgivare. Uppgiften är att erbjuda en produkt, och att få den att låta fördelaktig för kunden.

Inte bara det, som eventuell kund kan man faktiskt ställa frågor och få dem besvarade. Som varu/tjänste-erbjudande är det alltså vida överlägset både reklam på teve och på papper genom brevlådan eller mail. Enda nackdelen för en icke intresserad kund är att man faktiskt bör vara någorlunda artig när man avfärdar dem.

Har du otur ringer en eller en par försäljare/kväll, har du maximal otur kan det bli säg 5st. Det är givetvis mkt, men är du artig, trevlig och TYDLIG så tar de ca 10sekunder var. Har du maximal otur kan du alltså få lägga ner hela 2 minuter/dag att säga nej. Det tar lika lång tid att rensa skräpmail eller post från brevlådan.

Nej det som stör er som hatar telefonförsäljare så mycket, det är att ni djupt in i grunden verkligen inte kan förmå er att behandla en människa på samma sätt som en bit papper, och därför hatar ni oss (jag är föredetta) för att vi antingen tvingar er att göra något ni inte vill, eller att ni faktiskt måste vara trevliga. Att ni är vrickade är det inte vårat fel.

* Jag vet inte om Krank står för sina åsikter denna gång.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,128
Location
Rissne
Re: Ett inlägg*

En telefonförsäljare är en helt och normalt vanlig person, kanske en som är lite mer slängd i käften och mer stresstålig än de flesta. Denna person ringer runt till en lista med personer som han eller hon får av sin arbetsgivare. Uppgiften är att erbjuda en produkt, och att få den att låta fördelaktig för kunden.
I praktiken innebär arbetsuppgiften att man ringer och försöker pracka på människor saker genom att invadera deras privatliv och stjäla deras tid.

Inte bara det, som eventuell kund kan man faktiskt ställa frågor och få dem besvarade. Som varu/tjänste-erbjudande är det alltså vida överlägset både reklam på teve och på papper genom brevlådan eller mail. Enda nackdelen för en icke intresserad kund är att man faktiskt bör vara någorlunda artig när man avfärdar dem.
...och att det ringer utan att det är någon i andra änden man överhuvudtaget vill ha att göra med.

Du kanske inte var med i den tråden, men jag är hursomhelst helt emot all form av reklam. Jag hatar reklam-TV och reklamutdelning i brevlådan också. Jag tyckte t.ex att det var skitjobbigt att springa omkring och lägga reklampost i folks lådor när jag jobbade på posten. Redan då tyckte jag att folk som ville ha reklam, kanske ungefär 50-10%, helt enkelt kunde sätta upp lappar med "gärna reklam, tack" - istället för att både de som ville ha och de som ställde sig likgiltiga skulle få reklam.

Telefonförsäljare och reklamare tycker jag illa om. Inte som personer, utan som yrkesgrupp. De representerar väldigt mycket av det som är fel i det kapitalistiska samhället. Det är illa nog att jag måste se på reklam så snart jag går utanför dörren - i mitt hem vill jag slippa sådan skit. Min webbrowser har en effektiv blockerare av alla jädra internetreklam, jag tittar oftast på TV-kanaler utan reklam (SVT1 och 2 samt TCM) och har helt slutat titta på film och TV-serier på reklam-TV. Skulle det komma en dörrknackare hit skulle han bli ignorerad alternativt bryskt avvisad. Mitt hem är min borg, där vill jag inte att reklamvärlden ska tränga sig på. Reklam är verkligen bland det vidrigaste jag vet. Vill jag köpa något, då söker jag själv rätt på varan och informationen. Undrar jag något om en vara, tar jag själv kontakt med företaget.

Tack och lov slipper jag telefonförsäljare, eftersom jag inte ahr någon fast telefon och de flesta sådana företag ogärna tycks vilja betala mobbetaxa för samtalen.

Det ideala vore om folk helt enkelt slutade köpa saker från telefonförsäljare och dörrknackare. Då skulle branschhelvetet kanske dö, vilket jag absolut skulle fira.
 
Top