Jag har själv Sigmas 18-200 och är mycket nöjd med det. Jag provade faktiskt det sida vid sida med en arbetskamrats 70-300 förra veckan på en identisk kamera (Eos 350D), och spontant så var 70-300 aningen ljusare, men hade inte riktigt tillräcklig kort zoom för inomhusfoto. Det längre objektivet hade dessutom en makro-inställning, något som jag saknar på mitt 18-200 som inte gärna fokuserar under en halvmeter. Nu har dock Sigma kommit med ett 28-300, vilket kanske är en bra medelväg.
Själv funderar jag på att komplettera med ett inomhusobjektiv, dvs ett kort objektiv utan zoom så att man får det riktigt ljust utan att behöva använda så mycket blixt. Canon EF50 finns i några olika prisklasser och är lämpligt för ändamålet. Naturligtvis har det inte samma filtergänga som mitt andra objektiv...
Skillnaden är att 70-300 är en telezoom, medans 18-200 är en universalzoom, så det är inte så konstigt att 18-200 funkar bättre inomhus. Problemet med universalzoomarna brukar vara att det lätt blir mycket kromatisk abberation och olika distortioner. De nya, typ det sigma du har, är dock rätt bra. Praktiskt på resor dessutom. Men eftersom Johan K antagligen redan har en kitzoom, typ 18-55 så skulle jag satsa på en telezoom. Det blir både billigare, och lite vassare när det gäller bildkvaliten.
Om jag var dig så skulle jag inte köpa ett 50mm för att använda allround inomhus. Eftersom 350D sensor är i APS-storlek så motsvarar ett 50mm ungefär ett 80mm för en kamera med en sensor i småbildsformat, ett kort tele alltså. Sigma har en 30/1,4 som passar bättre till det du tänkt använda det till, eftersom 30mm på en 350D motsvarar ungefär 50mm i småbildsformat. Ett annat bra alternativ är att köpa en ljustark normalzoom. Sigma har ett 18-50/2,8 och Tamron ett 17-50/2,8 som båda är väldigt bra, de ligger på ca 4000-5000 kr.
Ett 50mm är annars ett väldigt bra köp, de är alltid jätteskarpa och oftast billiga. Passar utmärkt som porträttobjektiv.
Jag saknar verkligen optisk skakreducering som jag har på min gamla Olympus, den gjorde verkligen stor skillnad när man plåtade med zoom, speciellt i halvdant ljus.
Det är hemskt bra med bildstabilisering, det är därför jag plåtar med Pentax digitalt, då får man det inbyggt i huset och slipper köpa en massa dyra IS- eller VR-objektiv.