God45
#PrayersForBahakan
Ibland skriver jag något för något och blir förtjust i det som jag producerat. Jag skrev om Tellerna i Luna Lovegoods tråd om fantasy raser baserade på forumanvändare. Tellerna är fantasyras baserade på användaren Tell och jag beskriver dem så här:
I den här tråden tänker jag bygga vidare på Tellerna eftersom jag tänker lägga till dem i min nästa D&D kampanj som ett spelbart allternativ och ha med Tellenia som en plats som äventyrarna äventyrar på. Vad ska jag säga, Tell är helt enkelt en väldigt bra musa . Vad jag vill vidareutveckla eller lägga till är:
-Hur fungerar själlöshetsgrejen?
-De 13 städerna.
-Konflikten med och hatet mot gudarna.
-Klasskampen... och början på demokrati?
Så den första av städerna är:
Alechria
Tornens stad är den äldsta av de nuvarande stadsstaterna i Tellenia. Namnet har den fått på grund av de spektakulära torn som pryder stadens palats, universitet och till och med privata residens. Tornen fick sin start lika tidigt som staden, stadens grundare var en grupp av svartkonstnärer och åttlingar som försökte bygga ett torn högt nog att anfalla gudarna ifrån. De kunde dock inte komma överens om hur de på bästa sätt skulle bygga tornet och bestämde sig istället för att bygga varsitt torn. När ingen av dem lyckades anfalla gudarna började de skylla på varandra men vid det laget hade de byggt upp en mindre stad för att kunna sköta sina byggprojekt så de bestämde sig att härska istället. Än idag styrs staden av en grupp på åtta magiker prinsar, var och en från olika magiska skolor.
Alechria är känt för sina magiker skolor som finns på varje gathörn och i gamla respektabla akademier. Magi används inte bara praktiskt men i matlagning, konst och i arkitekturen. Magiker dueller är vanliga och utförs ofta antingen på tornens tak eller från ryggarna på flygande monster. Dansare använder magiska illusioner och effekter och Även stadens armborstskyttar och brottare har inkorporerat magi i sina konster. Armborstskyttarna genom att använda magiska sköldar istället för sköldar av stål och brottarna för att stärka sina kroppar innan de brottas.
Det Alechriaska köket är milt och sött. Frukt, bröd och såser är populär medan soppor och kött är mindre uppskattat. Modet just nu säger att luftiga och lössitande kläder är inne, ofta i kombination med juveler eller guldsmycken. Litteratur är inte jättehet just nu men teatern blomstrar med en rad så kallade "Tortyr" pjäser som försöker väcka äckel, skräck och vrede hos sin själslösa publik. Alechria är lite ökänt för sin brist på skickliga prostituerade i jämförelse med sina rivaliserande stadsstater. Detta har fått dem att tillåta slaveri av icke Teller (de är den enda av stadsstaterna som tillåter slaveri) för att kunna importera talanger från utifrån Tellenia.
Mer kommer följa
Tellerna är ett splittrat folk som i flera hundra år legat i krig, ömsom kallt och ömsom varmt, med sina uråldriga fienderna Tellerna. Tellenia är ett vackert och bördigt rike med djupa gruvor fyllda med allt från guld och diamanter till adamantium och själkristaler. De 13 Telliska stadsstaterna är helt fristående och medan deras kultur är nästan den samma och deras befolkning är av samma etniska ursprung så är befolkningen djupt nationalistisk och patriotisk för sina städer. Medan städerna handlar och allierar sig med varandra mot yttre hot är deras högsta önskan att erövra de andra stadsstaterna. De telleriska städernas interna politik är minst lika farlig som den mellan städerna. Medan en adelsklass av svartkonstnärer i namn styr städerna så ligger de i bitter konflikt med en allt mäktigare grupp handelsmän vars pengars makt klarar av att utmana adelns magiska och sociala makt. Politik förs med debattörers ord, förförares tungor, lönmördares stål samt med bröd och skådespel åt folket.
Tellerna är kända för sin teater, sina skulptörer, sina danser, sina brottare, sina vetenskapsmän och sina prostituerade. Alla av dessa grupper åtnjuter stöd ekonomiskt och socialt både av adeln men allt mer också av handelshusen. I krig är Tellerna dock mer kända för sina armborsbeväpnade legosoldater som är de skickligaste och dödligaste av sin sort i världen. Var och en av dem bär med sig en stor sköld med en fot som de ställer upp och duckar bakom vid omladdning (vilket görs snabbare med hjälp av en krok i bältet) och kan skjuta tio gånger i minuten med sina dödliga vapen som på nära håll ignorerar nästan all bepansring. Telleriska brottare är också kända och fruktade, de använder inga vapen men historier om hur de brottas med allt från hästar och björnar till monster så som drakar och gripar har spridit sig snabbt.
Tellerna är korta och smala med mörka ögon, blek hud och rött hår. Metafysiskt är de unika bland levande intelligenta varelser eftersom de saknar själar. Detta gör att de inte hamnar i något efterliv när de dör och att de inte kan återupplivas med hjälp av magi men det gör dem också immuna mot magi som påverkar deras sinnen. Det är dock inte effekten som märks på dem, den effekten är att de helt saknar samvete och inte kan känna ånger eller empati med andra varelser. De kan intellektuellt förstå andras lidande men kan inte känna någon empati för dem. Deras brist på själar har gjort dem grymma, sadistiska och dekadenta men har också gjort dem till livsfarliga fiender som inte tvekar inför att göra något som gynnar dem om de tror de kommer undan med det.
Tellernas brist på själar kommer från att de är ett tidigt försök av gudarna att skapa människor. Något gick fel i skapandet och de själslösa Tellerna vände sig mot sina gudar och försökte mörda dem. Detta var naturligtvis inte möjligt för Tellerna men deras försök chockade gudarna. Gudarna hade inte hjärta att förinta sina skapelser utan släppte loss dem på planeten där de trodde att de snabbt skulle döda varande. Men Tellern höll sig vid liv och skapade sina städer, drivna kanske mest av självbevarelse drift men också en vilja att visa de där jävla gudarna vem det är de har att göra med.
I den här tråden tänker jag bygga vidare på Tellerna eftersom jag tänker lägga till dem i min nästa D&D kampanj som ett spelbart allternativ och ha med Tellenia som en plats som äventyrarna äventyrar på. Vad ska jag säga, Tell är helt enkelt en väldigt bra musa . Vad jag vill vidareutveckla eller lägga till är:
-Hur fungerar själlöshetsgrejen?
-De 13 städerna.
-Konflikten med och hatet mot gudarna.
-Klasskampen... och början på demokrati?
Så den första av städerna är:
Alechria
Tornens stad är den äldsta av de nuvarande stadsstaterna i Tellenia. Namnet har den fått på grund av de spektakulära torn som pryder stadens palats, universitet och till och med privata residens. Tornen fick sin start lika tidigt som staden, stadens grundare var en grupp av svartkonstnärer och åttlingar som försökte bygga ett torn högt nog att anfalla gudarna ifrån. De kunde dock inte komma överens om hur de på bästa sätt skulle bygga tornet och bestämde sig istället för att bygga varsitt torn. När ingen av dem lyckades anfalla gudarna började de skylla på varandra men vid det laget hade de byggt upp en mindre stad för att kunna sköta sina byggprojekt så de bestämde sig att härska istället. Än idag styrs staden av en grupp på åtta magiker prinsar, var och en från olika magiska skolor.
Alechria är känt för sina magiker skolor som finns på varje gathörn och i gamla respektabla akademier. Magi används inte bara praktiskt men i matlagning, konst och i arkitekturen. Magiker dueller är vanliga och utförs ofta antingen på tornens tak eller från ryggarna på flygande monster. Dansare använder magiska illusioner och effekter och Även stadens armborstskyttar och brottare har inkorporerat magi i sina konster. Armborstskyttarna genom att använda magiska sköldar istället för sköldar av stål och brottarna för att stärka sina kroppar innan de brottas.
Det Alechriaska köket är milt och sött. Frukt, bröd och såser är populär medan soppor och kött är mindre uppskattat. Modet just nu säger att luftiga och lössitande kläder är inne, ofta i kombination med juveler eller guldsmycken. Litteratur är inte jättehet just nu men teatern blomstrar med en rad så kallade "Tortyr" pjäser som försöker väcka äckel, skräck och vrede hos sin själslösa publik. Alechria är lite ökänt för sin brist på skickliga prostituerade i jämförelse med sina rivaliserande stadsstater. Detta har fått dem att tillåta slaveri av icke Teller (de är den enda av stadsstaterna som tillåter slaveri) för att kunna importera talanger från utifrån Tellenia.
Mer kommer följa