Nekromanti Tellerna

God45

#PrayersForBahakan
Ibland skriver jag något för något och blir förtjust i det som jag producerat. Jag skrev om Tellerna i Luna Lovegoods tråd om fantasy raser baserade på forumanvändare. Tellerna är fantasyras baserade på användaren Tell och jag beskriver dem så här:

Tellerna är ett splittrat folk som i flera hundra år legat i krig, ömsom kallt och ömsom varmt, med sina uråldriga fienderna Tellerna. Tellenia är ett vackert och bördigt rike med djupa gruvor fyllda med allt från guld och diamanter till adamantium och själkristaler. De 13 Telliska stadsstaterna är helt fristående och medan deras kultur är nästan den samma och deras befolkning är av samma etniska ursprung så är befolkningen djupt nationalistisk och patriotisk för sina städer. Medan städerna handlar och allierar sig med varandra mot yttre hot är deras högsta önskan att erövra de andra stadsstaterna. De telleriska städernas interna politik är minst lika farlig som den mellan städerna. Medan en adelsklass av svartkonstnärer i namn styr städerna så ligger de i bitter konflikt med en allt mäktigare grupp handelsmän vars pengars makt klarar av att utmana adelns magiska och sociala makt. Politik förs med debattörers ord, förförares tungor, lönmördares stål samt med bröd och skådespel åt folket.

Tellerna är kända för sin teater, sina skulptörer, sina danser, sina brottare, sina vetenskapsmän och sina prostituerade. Alla av dessa grupper åtnjuter stöd ekonomiskt och socialt både av adeln men allt mer också av handelshusen. I krig är Tellerna dock mer kända för sina armborsbeväpnade legosoldater som är de skickligaste och dödligaste av sin sort i världen. Var och en av dem bär med sig en stor sköld med en fot som de ställer upp och duckar bakom vid omladdning (vilket görs snabbare med hjälp av en krok i bältet) och kan skjuta tio gånger i minuten med sina dödliga vapen som på nära håll ignorerar nästan all bepansring. Telleriska brottare är också kända och fruktade, de använder inga vapen men historier om hur de brottas med allt från hästar och björnar till monster så som drakar och gripar har spridit sig snabbt.

Tellerna är korta och smala med mörka ögon, blek hud och rött hår. Metafysiskt är de unika bland levande intelligenta varelser eftersom de saknar själar. Detta gör att de inte hamnar i något efterliv när de dör och att de inte kan återupplivas med hjälp av magi men det gör dem också immuna mot magi som påverkar deras sinnen. Det är dock inte effekten som märks på dem, den effekten är att de helt saknar samvete och inte kan känna ånger eller empati med andra varelser. De kan intellektuellt förstå andras lidande men kan inte känna någon empati för dem. Deras brist på själar har gjort dem grymma, sadistiska och dekadenta men har också gjort dem till livsfarliga fiender som inte tvekar inför att göra något som gynnar dem om de tror de kommer undan med det.

Tellernas brist på själar kommer från att de är ett tidigt försök av gudarna att skapa människor. Något gick fel i skapandet och de själslösa Tellerna vände sig mot sina gudar och försökte mörda dem. Detta var naturligtvis inte möjligt för Tellerna men deras försök chockade gudarna. Gudarna hade inte hjärta att förinta sina skapelser utan släppte loss dem på planeten där de trodde att de snabbt skulle döda varande. Men Tellern höll sig vid liv och skapade sina städer, drivna kanske mest av självbevarelse drift men också en vilja att visa de där jävla gudarna vem det är de har att göra med.

I den här tråden tänker jag bygga vidare på Tellerna eftersom jag tänker lägga till dem i min nästa D&D kampanj som ett spelbart allternativ och ha med Tellenia som en plats som äventyrarna äventyrar på. Vad ska jag säga, Tell är helt enkelt en väldigt bra musa ;) . Vad jag vill vidareutveckla eller lägga till är:

-Hur fungerar själlöshetsgrejen?

-De 13 städerna.

-Konflikten med och hatet mot gudarna.

-Klasskampen... och början på demokrati?

Så den första av städerna är:

Alechria

Tornens stad är den äldsta av de nuvarande stadsstaterna i Tellenia. Namnet har den fått på grund av de spektakulära torn som pryder stadens palats, universitet och till och med privata residens. Tornen fick sin start lika tidigt som staden, stadens grundare var en grupp av svartkonstnärer och åttlingar som försökte bygga ett torn högt nog att anfalla gudarna ifrån. De kunde dock inte komma överens om hur de på bästa sätt skulle bygga tornet och bestämde sig istället för att bygga varsitt torn. När ingen av dem lyckades anfalla gudarna började de skylla på varandra men vid det laget hade de byggt upp en mindre stad för att kunna sköta sina byggprojekt så de bestämde sig att härska istället. Än idag styrs staden av en grupp på åtta magiker prinsar, var och en från olika magiska skolor.

Alechria är känt för sina magiker skolor som finns på varje gathörn och i gamla respektabla akademier. Magi används inte bara praktiskt men i matlagning, konst och i arkitekturen. Magiker dueller är vanliga och utförs ofta antingen på tornens tak eller från ryggarna på flygande monster. Dansare använder magiska illusioner och effekter och Även stadens armborstskyttar och brottare har inkorporerat magi i sina konster. Armborstskyttarna genom att använda magiska sköldar istället för sköldar av stål och brottarna för att stärka sina kroppar innan de brottas.

Det Alechriaska köket är milt och sött. Frukt, bröd och såser är populär medan soppor och kött är mindre uppskattat. Modet just nu säger att luftiga och lössitande kläder är inne, ofta i kombination med juveler eller guldsmycken. Litteratur är inte jättehet just nu men teatern blomstrar med en rad så kallade "Tortyr" pjäser som försöker väcka äckel, skräck och vrede hos sin själslösa publik. Alechria är lite ökänt för sin brist på skickliga prostituerade i jämförelse med sina rivaliserande stadsstater. Detta har fått dem att tillåta slaveri av icke Teller (de är den enda av stadsstaterna som tillåter slaveri) för att kunna importera talanger från utifrån Tellenia.

Mer kommer följa

God45

#PrayersForBahakan
Gudarna och hur Tellerna hatar dem:

Tellerna hatar gudarna eftersom de gjorde vad de kände var naturligt och gudarna avvisade dem för det. Eftersom gudarna hade skapat dem var det ett extra hårt slag mot Tellerna som svor att de skulle hämnas, något de aldrig lyckats med.

Du förstår, Tellerna har inte en chans att hämnas på gudarna. De kan inte skada dem fysiskt, de kan inte ens ta sig till stället där gudarna finns på för att försöka. De har magi, visst, men ingen magi som kan mäta sig med den en gud inte ens behöver tänka för att generera. De skapar blasfemiska konstverk som ger människor slaganfall om de ser dem, men gudarna verkar inte ens bry sig. Allting de gör är i någon form till för att pissa på gudarna och deras verk, men detta är inte någon sorts sinneslös driv att bränna världen. Tellerna tänker vinna genom att leva väl. Det är en gammal taktik men det är en som låter en leva i lyx medan man försöker hämnas och det är ganska tilltalande.

Tellerna älskar att tortera och döda präster men gör inga egentliga försök att vakta sina städer mot infiltration av präster, det är mycket roligare att råka hitta dem än att driva någon sorts inkvisition. Att hitta troende och sedan tortera dem och få dem att avsäga sig sin tro är mer ett folknöje eller något man gör på fina middagar än något man tar super allvarligt. Tellerna skiter ju egentligen i om folk tror på gudarna, de bara hatar gudarna, inte de som tror på dem.

Så en hel civilisation ägnad åt att fucka up gudarna och noll framgång. Men vem kommer få chansen att faktiskt få sätta en näve i en gudarnas ansikten? Just det, en spelarkaraktär. Medan jakten efter att döda en gud kan vara en kul kampanj är det ganska specifikt. Det är mycket troligare att en högnivå Tell karaktär i förbifarten kommer få chansen att försöka mörda en gud. Ta den chansen. Gör det snabbt och impulsivt eller långsamt och planerat men gör det! Det spelar ingen roll om du, din grupp och hela kampanjen ni spelar dör. Det handlar inte ens om att vinna. Hämnd! Det är vad det handlar om. Hämnas på gudarna för att de avvisade dig! Hämnas som om hela ditt liv hängde på det och hade byggt upp till att göra det.

God45

#PrayersForBahakan
Stats för Pathfinder (och D&D i allmänhet antar jag):

Teller är människor med följande undantag:

Tellerna är immuna mot alla Mind effecting övernaturliga förmågor och formler.

Teller kan inte vara målet för raise dead, animate dead eller någon förmåga som återupplivar dem eller förvandlar dem till en odöd varelse.

Eftersom Teller är oförmögna att känna empati får de minus 5 på alla Sense motive och andra rullningar för att bedöma om någon ljuger eller är påverkad av magi, hotad eller liknande.

God45

#PrayersForBahakan
Bretlavia

Krydornas stad har fått sitt namn från att kryddor brukade vara en av de vanligaste varorna som det handlades med på Bretlavias torg och marknader. Nu för tiden är dock konst, vapen och kläder större varor men namnet har fastnat. Bretlavia är den nordligaste av stadsstaterna och den som ligger bäst till för handel med utlandet. Bretlavia är stället där dvärgarna säljer sina vapen och rustningar, alverna sina magiska varor och de nordliga länderna spenderar sitt guld.

Bretlavias position som en handelsstad och deras beroende på den handeln har fått dem att tänka på sitt anseende och hur de framställer sig själva mer än de andra stadsstaterna. Med andra ord arbetar stadens lönmördare övertid. Om du driver dina bordeller öppet dör du. Om du skapar fruktansvärd konst som skymfar gudarna öppet, dör du. Om du åker fast för att döda folk, dör du.

Detta har drivit mycket som Tellerna älskar bakom lyckta dörrar eller under jorden. Detta har dock gjort de sakerna mer extrema eftersom det inte blir granskat alls av stadens härskare och medan besökare inte anar något så pågår hårresande saker som Bretlaviorna kallar för underhållning, sex eller kultur dygnet runt om du vet vem du ska fråga.

Bretlavias handel gör också att de är den fredligaste av stadsstaterna med minst arme... eftersom de har råd att hyra in fler legosoldater än någon annan stadsstat. De har dock de bästa lönmördarna eftersom det politiskaklimatet ger dem gott om affärer och mycket övning.

Bretlavias politiska klimat är dock i grundning. Den rådande prinsen, Lugavia Norfet, är svag medan handelshusen är mycket starka och rika. Handelshusens ploj är att få folket att tro att vad det rör sig om är en kamp för demokrati vilket folket till stor del har köpt. En revolution kan vara mycket nära, något som de andra stadsstaterna inte kommer uppskatta.

Modet i Bretlavia just nu är inspirerat av stadens internationella kontakter. Dvärgiska ringar i skägg och öron, alviska rockar och smycken från hela världen är heta. Många yngre Teller i staden har också börjat färga sina hår från dess naturliga röda färg till allting från blont och brunt till blått och grönt. Detta är något Telliska äventyrare länge gjort för att få äventyrargrupper som hade tvekat att rekrytera någon utan en själ att tro att de är vanliga människor. Alltså avskyr Telliska äventyrare detta mode eftersom det gör deras liv svårare.

Tell

Hero
Tack för komplimangen i användandet av mig som rasmall.
Alechria låter inte som en jättehemsk plats, bortsett från sexslaveriet, som råkar vara en av mina personliga rage-buttons. Det kombinerar våldtäktens monstruösa natur med det att det är så totalt förbannat onödigt (till skillnad från säg, slaveri i saltgruvor, eller i radioaktiva områden innan tillräcklig skyddsutrustning, vilket åtminstone är samhällsekonomiskt försvarbart, även om det är förbannat omoraliskt). Är aktiv i antislavrörelser kring detta, därav mindre utbrott.

Om min input är intressant i sammanhanget (och detta är helt klart ditt projekt, så jag tar inte för givet att så är fallet), så skulle jag föreslå slavkvarter, och uppmuntran till kollegialism bland de tvångsprostituerade. Genom att låta dem ta hand om och övervaka varandra, skapar man en längre livslängd, högre kvalitet och större kunskapsutbyten bland produkterna - den behagliga sidovinsten är att det tycks minska de extrema psykosociala sår som slavprostitution medför. Det finns en del jämförelser mellan olika devadasigrupper, exempelvis - de slavgrupper som lever tillsammans, och tillåts gemensamma ritualer, har en större andel barn som överlever, har mindre socialt stigma, längre karriärer och bättre generella chanser att leva i ett modikum av värdighet. Eftersom det dessutom är ekonomiskt lönsamt mätt i investering per tid-genom-kvalitet så är det mitt spontana förslag. Detta är ditt projekt, och jag tvekade länge om jag överhuvud borde nämna det, men som ursprungsmallen, så bestämde jag mig tillslut för att min handlingsmodell kanske skulle kunna ha värde. Om du väljer att göra annorlunda så står det dig fullständigt fritt.

Lycka till!
God45 said:
Det här är bra idéer och jag förklarar dem härmed som canon.

Grejen jag gick efter är att hela sexslaveri grejen är superonödig och de tjänar inte ens pengar på det. Det är en statusgrej som de gör för att imponera på sina grannar och är mer där som ett tecken på hur dekadenta och utan skrupler de är.

Så det är mindre verklig prostitution och mer köpande av intelligenta varelser som prydnadssaker i stilen med "Kolla, jag äger en halv-drake som en del av mitt harem."
Tell said:
ah!
well. tack för clarification.

motreflektionen från övriga städer blir då givetvis "hur kommer det sig att ni är så hopplösa att ni behöver tvinga er till sex/statusindivider som del av ert harem trots att ni har råd att köpa dem - vet ni inte vad PR är, era underutvecklade jon"?

Åter, kul och tack. Nu tror jag att flickvännen signalerar att jag bör sluta sitta vid datorn och gå och lägga mig. Sov gott!
God45 said:
Fuck yes! :D De försöker köpa sig ifrån sitt dåliga rykte och det blir bara värre för dem. Perfekt.

God45

#PrayersForBahakan
Tellernas svartkonst:

Tellernas adel är och har länge varit svartkonstnärer, individer födda med sina magiska förmågor. Dessa härstammar inte från någon inblandning utifrån utan kommer från mäktiga tränade Tell trollkarlar som med mystiska riter förändrade sina egna blodslinjer så att deras krafter skulle återfinnas i senare generation. I Pathfinder innebär detta att de är Sorcerers med en Arcane Bloodline.

Men bara för att hela adeln har naturlig magi betyder det inte att alla med naturlig magi är adel. Andra, och andra sorters, svartkonstnärer finns i alla sociala skikt i det Tellianska samhället och det är bara svartkonstnärer. Tränade trollkarlar är vanliga och i vissa av stadsstaterna vanligare än svartkonstnärerna. Teller är ibland också druider (väldigt ofta stadsdruider eller åskdruider men även den vanliga sorten) eller barder. Telliska barder är lite av en faschination bland andra barder, för hur kan någon utan en själ skapa sann konst?

Teller får aldrig magi från demoner, djävlar eller gudar, de har inga själar som kan koppla sig mot de kraftkällorna så även om de gör en deal med en demon så har den ingen effekt. De kan dock frammana och kontrollera demoner och andra utomvärdsliga varelser precis som andra magiker.

Magi ses som en konst men samtidigt som ett yrke. På många sätt ses magiker som fäktmästare ses i andra samhällen.

God45

#PrayersForBahakan
Cesalion

Den neutrala staden är den yngsta av stadsstaterna och är bara precis en stadsstat. Cesalion började som ett läger för Telliska legosoldater och medan deras tält blev fasta hus startade de resande handelsmän som följde arméerna fasta affärer och folk började flytta dit för att jobba i de affärerna och så vidare. Efter lite mer än hundra år har Cesalion blivit en stad i nästan samma storlek som sina grannar.

Cesalion blev känd som den neutrala staden eftersom den är hem till många av de största och mest profiliska legosoldatföretagen och eftersom staden inte gärna själv går ut i krig eftersom det skulle skada deras vinster. Att inte skjuta någon eftersom det skulle kosta dig för mycket pengar är kanske inte fredligt men det är i alla fall så nära som Tellerna kommer konceptet.

Förutom de professionella soldaterna som är stadens största affärsverksamhet så är Cesalion känt för sina författare, sin choklad och sina vackra kläder. Chokladen spelar in i hela det Cesalianska köket, ofta i kombination med chili eller andra heta pepparsorter. Mest spektakulära är stadens efterrätter som ofta består av flera lager med olika former av choklad i varje lager. Stadens författare är lika mörka som en bra bit choklad, de skriver sorgliga och deprimerande historier i första person för att försöka få sina läsare att känna de känslorna själva trots deras brist på empati. Detta gör att böckerna driver icke Teller till självmord om de klarar av att läsa tillräckligt långt i dem.

Modet i Cesalion har länge varit kort hår för män och flätat hår för kvinnor men de senaste fem åren har detta vänt och nu är det kvinnor som ska ha kort hår och män som ska ha långt hår med flätor i. Adliga eller rika icke soldater av båda könen bär ofta högklackade skor som ett tecken på att de är för rika för att själva behöva utkämpa sina egna strider.

God45

#PrayersForBahakan
Daryash

Midnattsstaden är till största delen byggd under jorden i uthuggna gångar och naturliga grottor. Resultatet av att stadens grundare för länge sedan hamnade i konflikt med en underjordisk grupp av svartalver och ockuperade området. Nuförtiden har Midnatsstaden lönsamma handelsavtal med svartalverna och flera andra underjordiska raser så som duergar och svirfneblin.

Stadens invånare är ännu blekare än andra Teller och deras hår tenderar att vara en mörkare nyans av rött från en brist av solljus. De förstärker ofta detta med ljusare kläder vilket får dem att verka ännu blekare och ger dem ett näsan odött utseende vilket anses vara höjden av skönhet i staden.

Inga gruvor i hela regionen kan mäta sig med de under Darayash kontroll och få kan mäta sig med tekniken och magin som de har utvecklar för att driva sin gruvnäring. Denna är dock hårt kontrollerad av stadens härskande prins, Den bleka prinsen Daryash den 8:e. Daryash är extremt impopulär både med adeln och med handelshusen eftersom han håller makten för sig själv men folket älskar honom eftersom han skämmer bort dem och bringar dem rikedom. Prinsen är en av de mäktigaste magikerna Tellerna har producerat på flera generationer, han är dessutom en gruvdruid och är med sina 38 år ung för sin position. Han har hittills överlevt nästan hundra lönmordsförsök och har personligen dödat mer än två dussin av de aspirererande mördarna.

Staden är förutom sin teknologi och sina gruvor känd för sina fester. Allt ifrån stora baler till privata soaréer är planerade månader i förväg och är inspirerade av svartalvisk och svirfneblin kultur blandat med Tellianska vanor och smaker. Festerna involverar ofta intagandet av kopiösa mängder droger, offentlig tortyr av fångar, frivilliga och professionella offer, god mat, kroppsförändrande magi och livemusik. Festerna är en av de distinkt Telliska traditioner som ofta uppskattas av icke Tellianer utan någon egentlig bismak av äckel.

God45

#PrayersForBahakan
Demokrati

Demokratin är både en folkrörelse, ett slagord som handelshusen använder för att få folket på sin sida och en boogeyman som adeln pekar på. Medan demokratin är en bra drivkraft eller sak att bråka om så är demokrati ganska dömt i Tellenia. Demokrati bygger någonstans på en respekt för andra människor och en tanke om rättvisa... och ingen i Tell bryr sig om eller tror på sådant. Eller jo de tror på rättvisa. För sig själva. Så fort någon hamnar i en position där de kan ge makt till sig själva genom korruption och komma undan med det kommer de göra det. Det gör dock inte att du inte kan ha uppviglare, politiker, lönmördare och arga folkhoper som slåss för demokrati i dina spel, det gör bara att de kommer vara hycklare, lögnare och politiker.

God45

#PrayersForBahakan
Engard

Havsstaden är den östligaste av Tellenias städer och den med den största och mest praktiskt placerade hamnen. Staden är till hälften byggd på land och till hälften byggd på pelare ute i vattnet. Staden lever på sin handel, fiske samt sin försäljning av magnifika skepp beväpnade med ballistor som är byggda med samma teknologi som den i Tellianska armborst.

Stadens invånare är mer jordgubbsblonda än de nyanser av djupt, mörkt eller flammande rött som är vanliga bland andra Teller och vissa av dem har till och med gröna eller blå ögon istället för svarta ögon. Detta antyder inblandning av blod från människor vilket kanske inte är förvånande med tanke på att dessa är de mest beresta av Tellerna, inte för att det gett dem några själar eller ändrat hur de beter sig.

Staden kök centrerar runt fisk, skaldjur och soppor med mjuka och ibland sötsura soppor. Stadens kulturella liv berikas av flera operahus som drar till sig stjärnor från alla världen hörn. Musikaler har börjat slå igenom bland allmänheten men dessa anses billiga och smaklösa av mer intellektuella eller rika medborgare i staden.

Staden har en stark adel som stödjer en stark prins men mycket av den styrkan kommer från att adeln har börjat gifta sig med döttrarna och sönerna till rika handelsmän för att få deras resurser. Handelsmännen i sin tur tar mer än gärna chansen att få tillgång till privilegierna som kommer med att tillhöra adeln. Detta är alltså lönsamt för alla inblandade men det har fått stadens adel att bli föraktad i ögonen på andra städers adel, och farligare fått det dem och deras stad att se svag ut.