Rising
Vila i frid
Nu ska jag berätta om det ballaste som finns! Templates!
Vilket är världens roligaste spel att göra rollpersoner till? jo, det vet ju alla att det är Mutant. Och det roligaste som finns det är att göra Muterade Djur. Varför? Jo, för att man får en sådan oerhörd frihet. Okej, två människor kan ha olika värden och olika färdigheter, och vara ganska olika varandra, men en muterad bisamråtta och en muterad maraboustork, de ser ju inte ens närmelsevis likadana ut! Det är ju nästan som två helt olika varelser, och det allra finaste med skönsången är att det ju finns i stort sett hur många djur som helst, man kan enkelt hitta på ett djur som ingen annan har gjort som rollperson tidigare (i vart fall ingen man känner).
Nå, nu har man förstås i praktiken inte så stor frihet i Mutant (längre), eftersom man ska välja nordiska djur, eller något. Nå. Så var det iaf inte på min tid.
I Dungeons and Dragons har de en massa templates. Dire Bears, wolves, penguins, osv är ju en klassiker, och det fina är att man som spelledare bara behöver säga just "dire" och djurets namn för att spelarna ska kunna föreställa sig hur detta djur ska se ut, även om de aldrig har träffat någon sådan tidigare. Precis som med mutanterna.
I CCC visade Dnalor för mig att zombierna inte borde vara en egen ras, utan vara just templates på befintliga varelser. Plötsligt började vi leka med tanken på zombieentemos, zombiepookor, zombietrixtar och zombiemantikoror, osv. Det blev något helt annat, inte bara till utseendet, utan också i attityden (CCC's zombies var ju betydligt mer livfulla än den vanliga fantasy/skräck-varianten. Det handlade mer om att de rökte halsbloss utan att bry sig och enbart väjde undan när de åkte chicken race om de ville ge uttryck för spontanitet och oförutsägbarhet).
Det jag gillar med templates är just det här omedelbara. Att förklara någon med så få ord som möjligt och ändå kunna ge en rik bild i huvudet på spelarna. Så som jag ser det behöver man först och främst ha en väl inarbetad template-mall: Det ska räcka med att säga "muterad bäver" för att alla ska få ungefär en och samma bild i huvudet, och för att det ska vara någon mening med att ha templates så måste det vara någon skillnad på en "bäver" och en "muterad bäver". Ju större skillnad, desto bättre.
Changelings Pookor är ett bra exempel på en mycket stark template som dessutom är föränderlig. Det står i Pookornas kithbok att en pooka av ett vilt djur beter sig på ett helt annat sätt än ett tamdjur, och insektspookor kan ofta vara ordentligt konstiga. På det här viset kan man fylla ett helt rum med pookor, och de kan ändå bete sig på väldigt olika sätt. D&D's dire-template gör ju inte riktigt detsamma. (En annan ball sak med Changeling är att de bjuder på en "beteende-template" till, nämligen i frågan om man är seelie eller unseelie. En "unseelie wolf pooka" kan två changelingspelare bygga upp en rätt imponerande rik gemensam fantasibild av, även innan spelledaren har börjat brodera ut hur just den här individuella vargpokan är)
Har ni några exempel på templates som ni gillar? Eller kommentarer på fenomenet?
Här ovan har jag tagit upp många templates som gör spelbara raser och monster av djur, finns det några andra templates-idéer ni har?
(Jag har exempelvis tänkt på färger. Typ att man berättar om Änglar, Gastar, och Demoner, och sedan berättar om hur olika färger ger olika karaktärsegenskaper och förmågor till dessa tre väsen. På så vis skulle man, när man väl lärt sig hur systemet fungerade, enkelt kunna göra sina egna "karmosingastar", "turkosänglar", "röda demoner", "vita gastar", "gråänglar" och "purpurdemoner", liksom.)
En annan idé jag har är att använda templates för föremål och vapen. Typ, så att man bara behöver säga "skimmerklinga" eller "skimmerharnesk" för att man ska förstå vad för föremål det rör sig om. Äh, kommentarer?
Vilket är världens roligaste spel att göra rollpersoner till? jo, det vet ju alla att det är Mutant. Och det roligaste som finns det är att göra Muterade Djur. Varför? Jo, för att man får en sådan oerhörd frihet. Okej, två människor kan ha olika värden och olika färdigheter, och vara ganska olika varandra, men en muterad bisamråtta och en muterad maraboustork, de ser ju inte ens närmelsevis likadana ut! Det är ju nästan som två helt olika varelser, och det allra finaste med skönsången är att det ju finns i stort sett hur många djur som helst, man kan enkelt hitta på ett djur som ingen annan har gjort som rollperson tidigare (i vart fall ingen man känner).
Nå, nu har man förstås i praktiken inte så stor frihet i Mutant (längre), eftersom man ska välja nordiska djur, eller något. Nå. Så var det iaf inte på min tid.
I Dungeons and Dragons har de en massa templates. Dire Bears, wolves, penguins, osv är ju en klassiker, och det fina är att man som spelledare bara behöver säga just "dire" och djurets namn för att spelarna ska kunna föreställa sig hur detta djur ska se ut, även om de aldrig har träffat någon sådan tidigare. Precis som med mutanterna.
I CCC visade Dnalor för mig att zombierna inte borde vara en egen ras, utan vara just templates på befintliga varelser. Plötsligt började vi leka med tanken på zombieentemos, zombiepookor, zombietrixtar och zombiemantikoror, osv. Det blev något helt annat, inte bara till utseendet, utan också i attityden (CCC's zombies var ju betydligt mer livfulla än den vanliga fantasy/skräck-varianten. Det handlade mer om att de rökte halsbloss utan att bry sig och enbart väjde undan när de åkte chicken race om de ville ge uttryck för spontanitet och oförutsägbarhet).
Det jag gillar med templates är just det här omedelbara. Att förklara någon med så få ord som möjligt och ändå kunna ge en rik bild i huvudet på spelarna. Så som jag ser det behöver man först och främst ha en väl inarbetad template-mall: Det ska räcka med att säga "muterad bäver" för att alla ska få ungefär en och samma bild i huvudet, och för att det ska vara någon mening med att ha templates så måste det vara någon skillnad på en "bäver" och en "muterad bäver". Ju större skillnad, desto bättre.
Changelings Pookor är ett bra exempel på en mycket stark template som dessutom är föränderlig. Det står i Pookornas kithbok att en pooka av ett vilt djur beter sig på ett helt annat sätt än ett tamdjur, och insektspookor kan ofta vara ordentligt konstiga. På det här viset kan man fylla ett helt rum med pookor, och de kan ändå bete sig på väldigt olika sätt. D&D's dire-template gör ju inte riktigt detsamma. (En annan ball sak med Changeling är att de bjuder på en "beteende-template" till, nämligen i frågan om man är seelie eller unseelie. En "unseelie wolf pooka" kan två changelingspelare bygga upp en rätt imponerande rik gemensam fantasibild av, även innan spelledaren har börjat brodera ut hur just den här individuella vargpokan är)
Har ni några exempel på templates som ni gillar? Eller kommentarer på fenomenet?
Här ovan har jag tagit upp många templates som gör spelbara raser och monster av djur, finns det några andra templates-idéer ni har?
(Jag har exempelvis tänkt på färger. Typ att man berättar om Änglar, Gastar, och Demoner, och sedan berättar om hur olika färger ger olika karaktärsegenskaper och förmågor till dessa tre väsen. På så vis skulle man, när man väl lärt sig hur systemet fungerade, enkelt kunna göra sina egna "karmosingastar", "turkosänglar", "röda demoner", "vita gastar", "gråänglar" och "purpurdemoner", liksom.)
En annan idé jag har är att använda templates för föremål och vapen. Typ, så att man bara behöver säga "skimmerklinga" eller "skimmerharnesk" för att man ska förstå vad för föremål det rör sig om. Äh, kommentarer?