Jag sitter och pillar ihop lite magiska föremål, för en gångs skull ska jag faktist låta mina spelare få tillgång till lite magiska prylar, även om de inte är några supergrejer. Jag sökte lite snabbt på forumet men hittade ingen tråd som direkt passade och då magi diskuterats mycket är det svårt att hitta rätt med sökfunktionen.
Jag använder M&M alkemiregler, rakt av, inga modifikationer, ingenting. Detta är inte vad tråden ska handla om tänkte jag. Valet har jag gjort på grund av att jag inte gillar att byta system mitt under en pågående kampanj. När denna kampanjen är avslutad kommer jag antagligen använda en modifierad variant av magi och alkemisystemet, men detta hör som sagt inte till det jag vill diskutera.
Det jag däremot har funderat mycket över - temporära effekter, 1 minut. Det är näst intill ingenting, i de improviserade reglerna finns möjlighet att lägga på ytterligare 1 minut för en tärning svårighetsökning på besvärjelseslaget, så vi kan anta att man aldrig gör en temporär effekt som varar längre än 5 minuter.
Nästa "steg" är provisoriska besvärjelser, som varar hur länge man vill egentligen. Dom tar ju inte slut förrän besvärjaren kastar en annan provisorisk besvärjelse, samma provisoriska besvärjelse vill jag minnas? (vad händer förrästen om besvärjaren dör? Ligger effekten kvar?).
Varför finns då inget enkelt mellanting mellan 1 minut och "så länge jag behagar". T.ex. 1 timme, 1 dygn.
Då kommer det jag tycker är riktigt intressant, en temporär ritual håller i en timme. Var finns det belägg för detta i M&M's effekter? Det är ju knappast så att man höjer besvärjelseslaget (eller ritual) med 59 tärningar bara för att få "1 timmes temporär".
Jag vet förståss att det är enkelt att åtgärda genom att införa ett mellansteg mellan temporär och provisorisk. Typ "långtemporär" eller liknande, som får hålla i sig i 1 timme eller så. Detta orsakar dock kompabilitetsproblem med besvärjelser som är provisoriska och permanenta, eftersom de är "för lätta" att kasta i jämförelse om man skulle använt mellansteget.
Har någon några bra idéer, speciellt om ritualernas förlängda temporära och hur man på ett enkelt sätt kan lösa denna detaljen utan att rubba resten av systemet.
Jag använder M&M alkemiregler, rakt av, inga modifikationer, ingenting. Detta är inte vad tråden ska handla om tänkte jag. Valet har jag gjort på grund av att jag inte gillar att byta system mitt under en pågående kampanj. När denna kampanjen är avslutad kommer jag antagligen använda en modifierad variant av magi och alkemisystemet, men detta hör som sagt inte till det jag vill diskutera.
Det jag däremot har funderat mycket över - temporära effekter, 1 minut. Det är näst intill ingenting, i de improviserade reglerna finns möjlighet att lägga på ytterligare 1 minut för en tärning svårighetsökning på besvärjelseslaget, så vi kan anta att man aldrig gör en temporär effekt som varar längre än 5 minuter.
Nästa "steg" är provisoriska besvärjelser, som varar hur länge man vill egentligen. Dom tar ju inte slut förrän besvärjaren kastar en annan provisorisk besvärjelse, samma provisoriska besvärjelse vill jag minnas? (vad händer förrästen om besvärjaren dör? Ligger effekten kvar?).
Varför finns då inget enkelt mellanting mellan 1 minut och "så länge jag behagar". T.ex. 1 timme, 1 dygn.
Då kommer det jag tycker är riktigt intressant, en temporär ritual håller i en timme. Var finns det belägg för detta i M&M's effekter? Det är ju knappast så att man höjer besvärjelseslaget (eller ritual) med 59 tärningar bara för att få "1 timmes temporär".
Jag vet förståss att det är enkelt att åtgärda genom att införa ett mellansteg mellan temporär och provisorisk. Typ "långtemporär" eller liknande, som får hålla i sig i 1 timme eller så. Detta orsakar dock kompabilitetsproblem med besvärjelser som är provisoriska och permanenta, eftersom de är "för lätta" att kasta i jämförelse om man skulle använt mellansteget.
Har någon några bra idéer, speciellt om ritualernas förlängda temporära och hur man på ett enkelt sätt kan lösa denna detaljen utan att rubba resten av systemet.