Nekromanti Temporär och Provisorisk, Besvärjelser vs Ritualer

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Jag sitter och pillar ihop lite magiska föremål, för en gångs skull ska jag faktist låta mina spelare få tillgång till lite magiska prylar, även om de inte är några supergrejer. Jag sökte lite snabbt på forumet men hittade ingen tråd som direkt passade och då magi diskuterats mycket är det svårt att hitta rätt med sökfunktionen.

Jag använder M&M alkemiregler, rakt av, inga modifikationer, ingenting. Detta är inte vad tråden ska handla om tänkte jag. Valet har jag gjort på grund av att jag inte gillar att byta system mitt under en pågående kampanj. När denna kampanjen är avslutad kommer jag antagligen använda en modifierad variant av magi och alkemisystemet, men detta hör som sagt inte till det jag vill diskutera.

Det jag däremot har funderat mycket över - temporära effekter, 1 minut. Det är näst intill ingenting, i de improviserade reglerna finns möjlighet att lägga på ytterligare 1 minut för en tärning svårighetsökning på besvärjelseslaget, så vi kan anta att man aldrig gör en temporär effekt som varar längre än 5 minuter.

Nästa "steg" är provisoriska besvärjelser, som varar hur länge man vill egentligen. Dom tar ju inte slut förrän besvärjaren kastar en annan provisorisk besvärjelse, samma provisoriska besvärjelse vill jag minnas? (vad händer förrästen om besvärjaren dör? Ligger effekten kvar?).

Varför finns då inget enkelt mellanting mellan 1 minut och "så länge jag behagar". T.ex. 1 timme, 1 dygn.
Då kommer det jag tycker är riktigt intressant, en temporär ritual håller i en timme. Var finns det belägg för detta i M&M's effekter? Det är ju knappast så att man höjer besvärjelseslaget (eller ritual) med 59 tärningar bara för att få "1 timmes temporär".

Jag vet förståss att det är enkelt att åtgärda genom att införa ett mellansteg mellan temporär och provisorisk. Typ "långtemporär" eller liknande, som får hålla i sig i 1 timme eller så. Detta orsakar dock kompabilitetsproblem med besvärjelser som är provisoriska och permanenta, eftersom de är "för lätta" att kasta i jämförelse om man skulle använt mellansteget.

Har någon några bra idéer, speciellt om ritualernas förlängda temporära och hur man på ett enkelt sätt kan lösa denna detaljen utan att rubba resten av systemet.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Oj vad jag har försökt få det här förklarat för mig själv tusentals gånger egentligen.

Men anledningen att temporära effekter är längre med ritualer är således "high input=high outtake". Skulle gissa på att det har att göra med en blandning utav kunskapens lag och balansens lag in-game alltså.

Och en minut tycker jag egentligen är ganska långt för att ändå vara effektivt. Speciellt i strid, 1min=15 rundor.


Och provisoriska effekter är bundna till magikerns medvetande ser jag det som så om magikern dör så slutar en provisorisk effekt. Om den inte har någon dramatrugisk åverkan såklart:D


/poseur lär snart diska:(
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Jag håller med om att i strid är 15 rundor länge och räcker säkert till.

Men till exempel effekten pansar, den har en ren stridsapplikation. Men den är mer eller mindre meninslös i större slag om den bara håller i en minut, så då går man upp på provisorisk för att den ska vara nyttig och detta är lite väl att ta i tycker jag personligen, även om det är det man blir tvungen att göra om man vill följa systemet och samtidigt vill att det ska gå att använda i ett fältslag, där en minut inte lär vara speciellt länge.
Här hade någon timme varit optimalt.

Jo, död magiker är nog slutet för den provisoriska effekten. Men det står ingenstans vad jag sett. :gremtongue:

Stackare, diska. Jag behöver också diska. :gremsmirk:
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Ja just pansar är ju en effekt för sig tycker jag.

Men i fallet fältslag så kan ju en ritual med provisorisk varaktighet och ett par meters areaeffekt vara något. Tänk att samla ihop riddarnas rustningar och sedan lägga en 5:e magnitudens pansar med provisorisk varaktighet. Då tror jag riddarna blir glada, och ännu mer dumstridiga... Eller så kan man lägga det på riddarna själva. Eller på en grupp specialister som skall bryta östra flanken.

Just pansar är ju en typisk ritualeffekt tycker jag. är ju ganska vek som besvärjelse och kostar ju enorma mängder filament för att göra något vettigt.

Nej det står nog ingenstans heller vad jag sett. Men väljer att tolka det så iallfall. Om inte annat borde det ju vara ett solklart fall utav sympatisk(tror jag?) magi.


/poseur, halva disken kvar nu...
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Sant sant, men eftersom jag var ute efter att skapa magiska föremål så är tyvärr inte ritualer direkt applicerbara. För jag antar att man inte kan skapa en artefakt som genomför en ritual. :gremtongue:

Hur som är det lite trubbigt med stegen 1 minut, hur länge jag vill och för alltid. Speciellt hoppet 1 min till provisoriskt. Jobbigt det här.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Ja just det ja, det var ju egentligen magiska föremål som var tänkt... Men låt dom skaffa ett demoniskt aggregat som är "alltid på". Sätts på en gång i minuten.

Nej men håller med om att på magiska föremål är 1 minut lite lite. Man kan ju alltid öka nivån för alkemin med 5min som temporär eller något.

Fast som det är med 1 minut funkar ju bra som det är egentligen. Liksom magiska föremål har ju "uses" så man lär ju inte använda dom först det är riktigt farligt ändå.
Tycker det skulle vara obalanserat att öka upp temporära tiden förmycket. Ett femte magnitudens pansar som håller en timme, med 5 uses. Dessutom kanske en ringbrynja på det. Njae, inte hos mig iallafall.
Som sagt, man lär ju inte använda föremålet förs man faktiskt behöver det.


/poseur färdigdiskat!
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Sant visserligen, stämmer ganska bra överrens med Eons inte så hårda magier. Alltid-på-effekter känns ju ganska överdrivna och har lite D&D över sig. :gremwink:

Demoniska aggregat gillar jag inte heller. Går det inflation i sådanna får man känslan att det bara e o plocka ner en demon och stoppa in i en pryl så är allt gött se'n.

Nå, man kan alltid använda färlängningen från den improviserade magin, 1 nivå svårare för 1 minut. Så kan få 2-3 minuterseffekter iallafall, fast aktiveringsslagen blir ganska svåra då istället (beroende på effekt såklart).

Jag gillar föremål som måste laddas upp, det är tufft är min personliga åsikt, självalstrande känns inte alls lika tufft.

//Macke, har inte börjat diska än.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Håller fullständigt med att demoniska aggregat inte skall finnas till höger och vänster. Blir så fel och känslan av alltid på är som du säger väldigt D&D. Inget jag vill ha i min eonvärld.

Jo det skulle ju fungera att man använder av dom reglerna för förlänging.
Men jag kör inte med aktiveringsslag, det känns bara så fel i mitt tycke. Har man klarat att kasta besvärjelsen och låst den i föremålet med alkemin så behöver man inte slå varje gång man försöker använda det. känns så dumt med att behöva tänka, "undrar om mitt magiska trollspö kan kasta en eldboll den här gången då?". Känns fel bara.

Håller med dig att laddningar är tufft. Det är helt och hållet så dom flesta föremålen som är magiska skall vara. Det är både vettigt för Spelledaren och för världen.

/poseur lär börja laga mat snart
 

Archelon

Veteran
Joined
17 Sep 2004
Messages
137
Location
Varberg och Göteborg
Nästa "steg" är provisoriska besvärjelser, som varar hur länge man vill egentligen. Dom tar ju inte slut förrän besvärjaren kastar en annan provisorisk besvärjelse, samma provisoriska besvärjelse vill jag minnas? (vad händer förrästen om besvärjaren dör? Ligger effekten kvar?).
En provisorisk magi försvinner när magikern lägger en ny magi eller när någon lägger riva upp väv / fläta upp väv (nomotropisk snäll variant). I detta sammanhang ser jag magikern lite grann som en kille med en fjärrkontroll, han har makten över TVn. Han lägger en provisorisk magi vilket motsvaras av att killen ställer in en kanal. Lägger han sedan en ny provisorisk magi byts kanal och han kan inte se den förra kanalen, alltså den gamla magin är overksam. Till sist, bara för att killen kastar bort fjärrkontrollen så stängs inte TVn av. Om magikern dör då försvinner inte magin bara för att han hade möjligheten att styra över den.

Sen är väll jag bara lite emot det hela att man ska döda magikern för att bli av med hans elaka spells. Det känns så... fånigt på nått sätt, bara uppmuntrar till våld och har ingen riktigt förankring i världen. Säg att magikern kan schamanism, då dör ju inte magikern med sin kropp på samma sätt. Så varför skulle då magin sluta verka?

Varför finns då inget enkelt mellanting mellan 1 minut och "så länge jag behagar". T.ex. 1 timme, 1 dygn.
Då kommer det jag tycker är riktigt intressant, en temporär ritual håller i en timme. Var finns det belägg för detta i M&M's effekter? Det är ju knappast så att man höjer besvärjelseslaget (eller ritual) med 59 tärningar bara för att få "1 timmes temporär".
Ja det där är väll ett återkommande problem överallt i magisystemet, att de lagt in massa linjära regler i ett exponentiellt system. Exempel är ju öka avstånd, öka area, öka varaktighet, öka magnitud på vissa effekter som Fördröjning (Varför är det så jobbigt att fördröja en effekt 4 rundor?).

Ett sätt att åtgärda situationen är att införa en ökning som ser ut så här istället:

grundnivå =1 meter/minuter/x30meter
+Ob1T6 +1 =2 meter/minuter/x30meter
+Ob2T6 +2 =4 meter/minuter/x30meter
+Ob3T6 +3 =7 meter/minuter/x30meter
+Ob4T6 +4 =11 meter/minuter/x30meter

Så blir det inte riktigt lika illa om man ökar. Beroende på hur man tycker att det blir lättast att tänka kan systemet se ut så här istället,

(Allt börjar på noll så det har redan ökats till 1)
grundnivå =1 meter/minuter/x30meter (Tänk alltså +1)
+Ob1T6 +2 =3 meter/minuter/x30meter
+Ob2T6 +3 =6 meter/minuter/x30meter
+Ob3T6 +4 =10 meter/minuter/x30meter
+Ob4T6 +5 =15 meter/minuter/x30meter

ger lite finare siffror med :gremsmile:
...Och ger samma siffror för ökande av area som för varaktighet.

Ritualer kan man gott kosta på sig att öka den temporära varaktigheten till 12h utan att känna sig dålig. Den tid det tar att lägga temporära ritualer är ju oftast kring 6h men varar bara mellan hälften och en sjättedel oftast.
 
Top