Nekromanti Tenchi!

Storuggla

Champion
Re: Muhahaha!

"Gamla Marvel SHRPG hade en erfarenhetsmekanism där man fick lika mycket "Karma" för att stoppa bankrån som att dejta sin flickvän"

"Townsvillebanken rånas av Swami Salami! Hjälp!"
"Äh, skit i det, jag ska på dejt med den där tjejen med glasögonen i min bibelstudiegrupp!"

... va?

Storuggla, vafan är det för brödrost

G

Guest

Guest
Först, helt grym ide, jag gissar på att du menar att fanservice som verkar ofrivillig ur tenchis synvinkel ger gunst likt när tenshi kommer hem och hittar ryoko i sin säng vaknar hon till vänder sig om och så ploppar brösten nästan ut ur blusen som för tenchi inte ser ut som det är gjort med mening men vilket det antagligen var.

Sedan så måste jag lägga på det här på mitt d20 babylon 5 så jag någon gång får användning av det.

Storuggla

Champion
Eh, hade du inte några planer på kort man skulle visa upp för att symbolisera enorma svettdroppar, bläckfiskar på huvudet och sådant? Skule inte de funka väl till dett akoncept, ifall du nu kör på en rentodlad animekampanj. De skulle i sådarna fall kunna hantera en viss del av slapsticken respektive fanservicen? Kom du någonvart med den idéen?

Storuggla, jiggle = bad

Nightowl

Champion
Karma (OT)

"Townsvillebanken rånas av Swami Salami! Hjälp!"
"Äh, skit i det, jag ska på dejt med den där tjejen med glasögonen i min bibelstudiegrupp!"
Tja, det är standard att man måste välja - och man är lika körd hur man än gör.

Erik

Eksem

Champion
Re: Karma (OT)

Spindelmannenstandarden är väl annars att han aldrig lyckas gå på dejt eftersom världen, eller i alla fall New York, måste räddas. Och när han väl går på dejt så ser problemen till att dyka upp och sabba hans dejt i alla fall. X-Men har det oftast ännu värre. Alla X-Men-tjejerna måste incestligga med Gambit medan Beast och Wolverine homohånglar i Danger Room, och till och med då blir de attackerade av superskurkar precis innan penetrationen.

MrG

Swashbuckler
Jag skulle nog ha en fast mängd gunst per avsnitt (och bonusgunst över det), så i teroin skulle det finnas mycket mer gunst via bonus än plott.

Grunnar dock på hur att använda gunsten, minns jag rätt var Krilles grundtanke att det skulle vara xp, men jag skulle kunna tänka mig att köra det på hög och först till en nivå lyckas fånga den tilltänkta mannens hjärta.

/edit; Inser hur fel jag tänker, självklart ska det funka som xp, MEN det ska gå att "köpa" Tenchis eviga kärlek för en stor mängd xp. Det gör att folk får välja på att skaffa sig bättre karaktärer för att optimera mängden gunst i framtiden, eller spara gunst på hög... /

Känns alltid främmande med att köra rollspel där någon verkligen vinner, men det brukar funka i tronkrig i Amber, så varför inte på ett sätt till.

Och rent generellt skulle jag nog helst bygga ett eget system till det, snarare en koppla på det på något annat system (men det som redan är skrivet i raden funkar att slänga på något system och köra redan som det är, vad sägs till exempel om Tenchi av Amber :gremgrin:)

Nightowl

Champion
Senare tankar, nästan seriösa

Jag är antagligen skadad av att ha överdoserat på just Tenchi (alla tre serierna i ett sträck + filmer under den senaste veckan... brrr...) men här är två tankar:

1, Med få undantag är det så att folk som jagar huvudpersonen har andra drivkrafter också. I Tenchi per se kan Washu distraheras med ett tekniskt problem, Ryoko med saké, och Ryo-Ohki är även i sin mänskliga form lätthanterad; men behöver bara kasta en morot i lämplig riktning.

I en del rollspel kan ju SL aktivera spelarens svagheter med poäng eller tocket. Det vore kul med en spelmekanism som på något sätt tillåter en att aktivera sina motspelares (medspelares?) svagheter, för att försäkra sig om att de hugger på (den ibland bokstavliga) moroten. Jag har tyvärr inge konkreta idéer utan överlämnar det hela till forumets skarpare hjärnor.

2, Återigen är jag kanske för fokuserad på en viss specifik inspirationskälla, men den som väljer att spela kattin eller tioåring bör kunna få fanservice-poäng genom att göra odrägligt gulliga saker också. :gremgrin:

Erik

Storuggla

Champion
Re: Senare tankar, nästan seriösa

"I en del rollspel kan ju SL aktivera spelarens svagheter med poäng eller tocket. Det vore kul med en spelmekanism som på något sätt tillåter en att aktivera sina motspelares (medspelares?) svagheter, för att försäkra sig om att de hugger på (den ibland bokstavliga) moroten. Jag har tyvärr inge konkreta idéer utan överlämnar det hela till forumets skarpare hjärnor."

Eh, nu kvalar jag inte in i den gruppen, men jag kan ge ett förslag: Alla börjar spelet med... öh, tre extratärningar. En extratärning kan användas till att klara av svåra slag (en tärning till, weeee)m ett omslag eller för att aktivera en medspelares eller slp's nackdel. Ger man tärningen till den som spelar morotsgalningen så kommer hon att flyga efter moroten som en katt efter kattmynta, typ. Efter fullgjord aktivering av nackdelen får morotsgalningen lägga till en tärning till sin pöl av extratärningar.

Sedan kan man så klart aktivera Kagges (kommer inte ihåg vad skurken hette) nackdel (den är bergis något om melodramatiska tal eller något), varvid spelledaren får en tärning att leka med, precis som spelarna.
Farfarsgubben har väl nackdelen att han blir nostalgisk eller super sig drängfull antar jag. Vad tros?

Storuggla, har en totoro nu!

MrG

Swashbuckler
Hemlisar

I en del rollspel kan ju SL aktivera spelarens svagheter med poäng eller tocket. Det vore kul med en spelmekanism som på något sätt tillåter en att aktivera sina motspelares (medspelares?) svagheter, för att försäkra sig om att de hugger på (den ibland bokstavliga) moroten.
Lustigt nog satt jag och skissade på samma tanke för någon dag sedan.

Så här skulle jag lösa det:

Hemgliheter
Alla karaktärer kan skaffa sig upp till tre hemligheter när de görs, nackdelarna med dessa är:
-De ska vara tveeggade och funka som nackdelar
-De kostar poäng vi karaktärstillverkandet

Men bonusen är:
-De kan vara övermänskliga (översystemiga)
-De kan ge gunst

Varje hemlighet har en avslöjande lista, med alternativen, en själv, några få, alla och Tenchi var i man kan ha hemilgheten avslöjad för vilka man vill vid skapande. Fördelen med att ha sin hemlighet avslöjad att man kan använda den när man vill, till priset att alla känner till den och kan utnyja dess inbyggda svagheter.

Sedan kommer tvisten att om folk ser en använda ens hemlighet finns alltid risken att de avslöjar den (någon lagom tärningsskala på det). Men när det blir avslöjat får man bonusgunst (mycket när alla eller Tenchi får reda på det, lite för några få eller en själv). När det gäller avslöjandet förutsätter jag även att det finns en sfär av ignorans i sånna här miljöer så man kan komma undan med att använda förmågan rakt framför Tenchis ögon och han fortfarande inte fattar något (tycker det känns genretroget).

Så med dina exempel (pratar vi förresten om flera olika Tenchiserier?) så har Washu hemligheten tekniskt geni, men kan bli distraherad av intressant teknik (eller allmänt galet vetenskapsbeteende om jag minns rätt), Ryo-Ohki är ett himlans ballt rymdskepp, men lockad av morötter och Ryoko fajtingmonster, men distraheras som alla rymdpirater av sake.

Vad tror ni om det, skulle det funka?

Krille

Super Moderator
Nackdelar

En tanke på egenskaperna är att de kan ha två eller fler nivåer: Tenchi har sin ljuspinne (Lighthawk-svärdet), som kan aktiveras och kapa saker med. Sen kan det bli ett riktigt ärkehäftigt stort svärd, och slutligen kan det bli de där lighthawk-vingarna.

Men naturligtvis är det inte bara att fjösa på med full kraft direkt. Det är ju inte så som det funkar. Så för att man ska kunna stegra till nästa nivå så måste någon aktivera egenskapens nackdelar x antal gånger, där x är beroende av hur häftig grejen är.

MrG

Swashbuckler
Re: Nackdelar

Låter bra, skulle nog dela upp det så att man kan köpa många små hemligheter eller flera stegbara för karaktärsdynamiken (eller skippa helt och hållet och ha massa poängisar för karaktärsbygge i övrigt).