Hemlisar
I en del rollspel kan ju SL aktivera spelarens svagheter med poäng eller tocket. Det vore kul med en spelmekanism som på något sätt tillåter en att aktivera sina motspelares (medspelares?) svagheter, för att försäkra sig om att de hugger på (den ibland bokstavliga) moroten.
Lustigt nog satt jag och skissade på samma tanke för någon dag sedan.
Så här skulle jag lösa det:
Hemgliheter
Alla karaktärer kan skaffa sig upp till tre hemligheter när de görs, nackdelarna med dessa är:
-De ska vara tveeggade och funka som nackdelar
-De kostar poäng vi karaktärstillverkandet
Men bonusen är:
-De kan vara övermänskliga (översystemiga)
-De kan ge gunst
Varje hemlighet har en avslöjande lista, med alternativen,
en själv, några få, alla och Tenchi var i man kan ha hemilgheten avslöjad för vilka man vill vid skapande. Fördelen med att ha sin hemlighet avslöjad att man kan använda den när man vill, till priset att alla känner till den och kan utnyja dess inbyggda svagheter.
Sedan kommer tvisten att om folk ser en använda ens hemlighet finns alltid risken att de avslöjar den (någon lagom tärningsskala på det). Men när det blir avslöjat får man bonusgunst (mycket när alla eller Tenchi får reda på det, lite för några få eller en själv). När det gäller avslöjandet förutsätter jag även att det finns en sfär av ignorans i sånna här miljöer så man kan komma undan med att använda förmågan rakt framför Tenchis ögon och han fortfarande inte fattar något (tycker det känns genretroget).
Så med dina exempel (pratar vi förresten om flera olika Tenchiserier?) så har Washu hemligheten tekniskt geni, men kan bli distraherad av intressant teknik (eller allmänt galet vetenskapsbeteende om jag minns rätt), Ryo-Ohki är ett himlans ballt rymdskepp, men lockad av morötter och Ryoko fajtingmonster, men distraheras som alla rymdpirater av sake.
Vad tror ni om det, skulle det funka?