Krille
Super Moderator
Det här är ett utkast till ett harem-mangarollspelssystem. Det kan läggas som ett lager på vilket rollspel som helst, så länge som det finns ett erfarenhetssystem.
Harem-manga är en genre som bygger på en person, oftast en ung, blyg kille, som omges av en klase med personer av motsatt kön, av naturliga skäl oftast flickor, som av någon anledning är betuttad i honom och hela tiden försöker vinna kärleksobjektets gunst på de andra medtävlarnas bekostnad. Det finns några exempel på haremmanga där huvudpersonen är flicka och de som tävlar om hennes gunst är pojkar, men de exempel som jag har läst har en del undertoner av tvång som jag inte är förtjust i.
Ofta är harem-manga fylld av fan service (läs: omotiverat visande av tuttar och trosor) och rätt bisarr slapstick-humor. Bortsett från detta så är det också en genre som är full med knivskarp interaktion mellan de olika personerna, så till den grad att huvudpersonen egentligen oftast blir en biroll. Egentligen borde det här passa utmärkt som rollspel.
Tenchi
För att ha ett namn på den lycklige killen med ett helt harem omkring sig, låt oss kalla honom Tenchi. Det har ingenting med Tenchi Masaki från Tenchi Muyo! att göra, utan är bara ett namn så att vi vet vem vi talar om. Tenchi är en spelledarperson och kan inte spelas av någon spelare.
Tenchi har ett visst intresse i alla rollpersoner, så pass att han alltid ställer upp om någon av rollpersonerna får problem.
Flickorna
Samtliga rollpersoner är flickor. De får gärna ha knasiga bakgrunder och distinkta personligheter. Det spelar faktiskt inte så stor roll huruvida de är rymdprinsessor, pirater, tempelprästinnor, vampyrer, adelsdamer från hitintills helt okända europeiska furstendömen, gudinnor på vift, återfödda magiska soldater eller vad de nu är. Det enda viktiga är att de ska vara flickor och att de ska vara olika.
Alla rollpersoner är kära i Tenchi. Det är en regel som ingen spelare kommer undan. Det spelar ingen roll om övriga spelare är för blyga för att uttrycka sin kärlek till Tenchi, utan det är tvärtom bara bra.
Utöver värdet gunst (se nedan) så ska flickorna ha ett antal personlighetsutmärkande värden, som dels bestämmer personligheten och dels visar vilka rollpersoner som är mer benägna att samarbeta eller motarbeta varandra. Blodgrupp och stjärntecken är jättebra sådana värden.
Tenchis gunst
Tenchis gunst är det enda som räknas: alla normala erfarenhetsregler kopplas till Tenchis gunst. Förhållandet är ett till ett: ett Tenchu-gunst-poäng motsvarar ett erfarenhetspoäng. Man kan inte få erfarenhet om man inte får Tenchi-gunst. Så är det. Gilla läget.
Gunst avgör egentligen inte hur högt i status man står hos Tenchi. Istället är det förändringen av gunst som avgör vem som är Tenchis favorit för tillfället. Den som får mest gunst under ett spelmöte råkar helt enkelt ligga bäst till hos Tenchi i början på nästa spelmöte.
Tenchis gunst får man genom att hjälpa Tenchi eller bli hjälpt av Tenchi. Detta definieras som mål. Varje mål är värt en viss mängd gunst. Småsaker, som hjälp i hemmet, ger små mängder med gunst, medan stora saker som att bli räddad från den onde skurken eller rädda Tenchi ger stora mängder gunst. Använd rollspelets normala erfarenhetsriktlinjer för att avgöra mängden gunst.
Bonus-gunst kan man även få för fan service, så länge som det är "oavsiktligt". Att bara sluta upp blusen och visa tuttarna ger ingen bonus-gunst, men om man håller på att bada och en stor slemmo-demon kastar över en till herrarnas avdelning, så är det definitivt värt bonus-gunst.
Om flera rollpersoner samarbetar mot ett och samma mål och Tenchi märker det så delar de på den mängd gunst som målet innebär. En rollperson som lyckas med ett mål värt 500 gunst får alltså allt själv, medan om alla fem rollpersonerna samarbetar så får de bara 100 gunst var.
Man kan förlora Tenchis gunst om man saboterar för de andra rollpersonerna på ett sådant sätt att Tenchi märker själva handlingen. I så fall så förlorar man precis lika mycket gunst som den andre skulle ha vunnit på sin handling.
Kagato
En Kagato är en skurk, som av någon anledning vill Tenchi eller någon rollperson illa. Om de vill någon rollperson illa så får skurken gärna hämta skäl ur rollpersonens bakgrund. Tenchi kommer naturligtvis att hjälpa en rollperson som Kagato vill illa. En Kagato är lämpligen så pass stursk och häftig att det är fruktansvärt svårt för en rollperson att ha ihjäl den, lagom svårt för ett par tre rollpersoner och rätt lätt för alla rollpersoner om de samarbetar.
Observera att få hjälp av Tenchi också ger gunst. Det innebär att om Kagato ger sig på rollpersonen Ayeka så kommer Tenchi att hjälpa henne, varvid Ayeka får gunst. Om det istället blir Ryoko som räddar Ayeka så är det Ryoko som får gunsten istället för Ayeka. På samma sätt, om Ryoko och Sasami smiskar Kagatos rumpa så får de dela på gunsten, men Ayeka blir utan.
---
Hela syftet med detta belöningssystem är förstås att få rollpersonerna att vara mer intresserade av att hindra varandra. I scenariet ovan så lär Ayeka göra allt för att låta bli att bli räddad av Ryoko och Sasami, eftersom om Tenchi räddar henne så får Ayeka all gunst. Samtidigt så lär Ryoko och Sasami samarbeta till viss del men vara villiga att dumpa sin partner när som helst för att själva hjälpa Ayeka. Det lär med andra ord bli ett spel fullt med tillfälliga allianser och många dolkstötar i ryggen.
Harem-manga är en genre som bygger på en person, oftast en ung, blyg kille, som omges av en klase med personer av motsatt kön, av naturliga skäl oftast flickor, som av någon anledning är betuttad i honom och hela tiden försöker vinna kärleksobjektets gunst på de andra medtävlarnas bekostnad. Det finns några exempel på haremmanga där huvudpersonen är flicka och de som tävlar om hennes gunst är pojkar, men de exempel som jag har läst har en del undertoner av tvång som jag inte är förtjust i.
Ofta är harem-manga fylld av fan service (läs: omotiverat visande av tuttar och trosor) och rätt bisarr slapstick-humor. Bortsett från detta så är det också en genre som är full med knivskarp interaktion mellan de olika personerna, så till den grad att huvudpersonen egentligen oftast blir en biroll. Egentligen borde det här passa utmärkt som rollspel.
Tenchi
För att ha ett namn på den lycklige killen med ett helt harem omkring sig, låt oss kalla honom Tenchi. Det har ingenting med Tenchi Masaki från Tenchi Muyo! att göra, utan är bara ett namn så att vi vet vem vi talar om. Tenchi är en spelledarperson och kan inte spelas av någon spelare.
Tenchi har ett visst intresse i alla rollpersoner, så pass att han alltid ställer upp om någon av rollpersonerna får problem.
Flickorna
Samtliga rollpersoner är flickor. De får gärna ha knasiga bakgrunder och distinkta personligheter. Det spelar faktiskt inte så stor roll huruvida de är rymdprinsessor, pirater, tempelprästinnor, vampyrer, adelsdamer från hitintills helt okända europeiska furstendömen, gudinnor på vift, återfödda magiska soldater eller vad de nu är. Det enda viktiga är att de ska vara flickor och att de ska vara olika.
Alla rollpersoner är kära i Tenchi. Det är en regel som ingen spelare kommer undan. Det spelar ingen roll om övriga spelare är för blyga för att uttrycka sin kärlek till Tenchi, utan det är tvärtom bara bra.
Utöver värdet gunst (se nedan) så ska flickorna ha ett antal personlighetsutmärkande värden, som dels bestämmer personligheten och dels visar vilka rollpersoner som är mer benägna att samarbeta eller motarbeta varandra. Blodgrupp och stjärntecken är jättebra sådana värden.
Tenchis gunst
Tenchis gunst är det enda som räknas: alla normala erfarenhetsregler kopplas till Tenchis gunst. Förhållandet är ett till ett: ett Tenchu-gunst-poäng motsvarar ett erfarenhetspoäng. Man kan inte få erfarenhet om man inte får Tenchi-gunst. Så är det. Gilla läget.
Gunst avgör egentligen inte hur högt i status man står hos Tenchi. Istället är det förändringen av gunst som avgör vem som är Tenchis favorit för tillfället. Den som får mest gunst under ett spelmöte råkar helt enkelt ligga bäst till hos Tenchi i början på nästa spelmöte.
Tenchis gunst får man genom att hjälpa Tenchi eller bli hjälpt av Tenchi. Detta definieras som mål. Varje mål är värt en viss mängd gunst. Småsaker, som hjälp i hemmet, ger små mängder med gunst, medan stora saker som att bli räddad från den onde skurken eller rädda Tenchi ger stora mängder gunst. Använd rollspelets normala erfarenhetsriktlinjer för att avgöra mängden gunst.
Bonus-gunst kan man även få för fan service, så länge som det är "oavsiktligt". Att bara sluta upp blusen och visa tuttarna ger ingen bonus-gunst, men om man håller på att bada och en stor slemmo-demon kastar över en till herrarnas avdelning, så är det definitivt värt bonus-gunst.
Om flera rollpersoner samarbetar mot ett och samma mål och Tenchi märker det så delar de på den mängd gunst som målet innebär. En rollperson som lyckas med ett mål värt 500 gunst får alltså allt själv, medan om alla fem rollpersonerna samarbetar så får de bara 100 gunst var.
Man kan förlora Tenchis gunst om man saboterar för de andra rollpersonerna på ett sådant sätt att Tenchi märker själva handlingen. I så fall så förlorar man precis lika mycket gunst som den andre skulle ha vunnit på sin handling.
Kagato
En Kagato är en skurk, som av någon anledning vill Tenchi eller någon rollperson illa. Om de vill någon rollperson illa så får skurken gärna hämta skäl ur rollpersonens bakgrund. Tenchi kommer naturligtvis att hjälpa en rollperson som Kagato vill illa. En Kagato är lämpligen så pass stursk och häftig att det är fruktansvärt svårt för en rollperson att ha ihjäl den, lagom svårt för ett par tre rollpersoner och rätt lätt för alla rollpersoner om de samarbetar.
Observera att få hjälp av Tenchi också ger gunst. Det innebär att om Kagato ger sig på rollpersonen Ayeka så kommer Tenchi att hjälpa henne, varvid Ayeka får gunst. Om det istället blir Ryoko som räddar Ayeka så är det Ryoko som får gunsten istället för Ayeka. På samma sätt, om Ryoko och Sasami smiskar Kagatos rumpa så får de dela på gunsten, men Ayeka blir utan.
---
Hela syftet med detta belöningssystem är förstås att få rollpersonerna att vara mer intresserade av att hindra varandra. I scenariet ovan så lär Ayeka göra allt för att låta bli att bli räddad av Ryoko och Sasami, eftersom om Tenchi räddar henne så får Ayeka all gunst. Samtidigt så lär Ryoko och Sasami samarbeta till viss del men vara villiga att dumpa sin partner när som helst för att själva hjälpa Ayeka. Det lär med andra ord bli ett spel fullt med tillfälliga allianser och många dolkstötar i ryggen.