Nekromanti Tenchi!

Krille

Super Moderator
Det här är ett utkast till ett harem-mangarollspelssystem. Det kan läggas som ett lager på vilket rollspel som helst, så länge som det finns ett erfarenhetssystem.

Harem-manga är en genre som bygger på en person, oftast en ung, blyg kille, som omges av en klase med personer av motsatt kön, av naturliga skäl oftast flickor, som av någon anledning är betuttad i honom och hela tiden försöker vinna kärleksobjektets gunst på de andra medtävlarnas bekostnad. Det finns några exempel på haremmanga där huvudpersonen är flicka och de som tävlar om hennes gunst är pojkar, men de exempel som jag har läst har en del undertoner av tvång som jag inte är förtjust i.

Ofta är harem-manga fylld av fan service (läs: omotiverat visande av tuttar och trosor) och rätt bisarr slapstick-humor. Bortsett från detta så är det också en genre som är full med knivskarp interaktion mellan de olika personerna, så till den grad att huvudpersonen egentligen oftast blir en biroll. Egentligen borde det här passa utmärkt som rollspel.

Tenchi
För att ha ett namn på den lycklige killen med ett helt harem omkring sig, låt oss kalla honom Tenchi. Det har ingenting med Tenchi Masaki från Tenchi Muyo! att göra, utan är bara ett namn så att vi vet vem vi talar om. Tenchi är en spelledarperson och kan inte spelas av någon spelare.

Tenchi har ett visst intresse i alla rollpersoner, så pass att han alltid ställer upp om någon av rollpersonerna får problem.

Flickorna
Samtliga rollpersoner är flickor. De får gärna ha knasiga bakgrunder och distinkta personligheter. Det spelar faktiskt inte så stor roll huruvida de är rymdprinsessor, pirater, tempelprästinnor, vampyrer, adelsdamer från hitintills helt okända europeiska furstendömen, gudinnor på vift, återfödda magiska soldater eller vad de nu är. Det enda viktiga är att de ska vara flickor och att de ska vara olika.

Alla rollpersoner är kära i Tenchi. Det är en regel som ingen spelare kommer undan. Det spelar ingen roll om övriga spelare är för blyga för att uttrycka sin kärlek till Tenchi, utan det är tvärtom bara bra.

Utöver värdet gunst (se nedan) så ska flickorna ha ett antal personlighetsutmärkande värden, som dels bestämmer personligheten och dels visar vilka rollpersoner som är mer benägna att samarbeta eller motarbeta varandra. Blodgrupp och stjärntecken är jättebra sådana värden.

Tenchis gunst
Tenchis gunst är det enda som räknas: alla normala erfarenhetsregler kopplas till Tenchis gunst. Förhållandet är ett till ett: ett Tenchu-gunst-poäng motsvarar ett erfarenhetspoäng. Man kan inte få erfarenhet om man inte får Tenchi-gunst. Så är det. Gilla läget.

Gunst avgör egentligen inte hur högt i status man står hos Tenchi. Istället är det förändringen av gunst som avgör vem som är Tenchis favorit för tillfället. Den som får mest gunst under ett spelmöte råkar helt enkelt ligga bäst till hos Tenchi i början på nästa spelmöte.

Tenchis gunst får man genom att hjälpa Tenchi eller bli hjälpt av Tenchi. Detta definieras som mål. Varje mål är värt en viss mängd gunst. Småsaker, som hjälp i hemmet, ger små mängder med gunst, medan stora saker som att bli räddad från den onde skurken eller rädda Tenchi ger stora mängder gunst. Använd rollspelets normala erfarenhetsriktlinjer för att avgöra mängden gunst.

Bonus-gunst kan man även få för fan service, så länge som det är "oavsiktligt". Att bara sluta upp blusen och visa tuttarna ger ingen bonus-gunst, men om man håller på att bada och en stor slemmo-demon kastar över en till herrarnas avdelning, så är det definitivt värt bonus-gunst.

Om flera rollpersoner samarbetar mot ett och samma mål och Tenchi märker det så delar de på den mängd gunst som målet innebär. En rollperson som lyckas med ett mål värt 500 gunst får alltså allt själv, medan om alla fem rollpersonerna samarbetar så får de bara 100 gunst var.

Man kan förlora Tenchis gunst om man saboterar för de andra rollpersonerna på ett sådant sätt att Tenchi märker själva handlingen. I så fall så förlorar man precis lika mycket gunst som den andre skulle ha vunnit på sin handling.

Kagato
En Kagato är en skurk, som av någon anledning vill Tenchi eller någon rollperson illa. Om de vill någon rollperson illa så får skurken gärna hämta skäl ur rollpersonens bakgrund. Tenchi kommer naturligtvis att hjälpa en rollperson som Kagato vill illa. En Kagato är lämpligen så pass stursk och häftig att det är fruktansvärt svårt för en rollperson att ha ihjäl den, lagom svårt för ett par tre rollpersoner och rätt lätt för alla rollpersoner om de samarbetar.

Observera att få hjälp av Tenchi också ger gunst. Det innebär att om Kagato ger sig på rollpersonen Ayeka så kommer Tenchi att hjälpa henne, varvid Ayeka får gunst. Om det istället blir Ryoko som räddar Ayeka så är det Ryoko som får gunsten istället för Ayeka. På samma sätt, om Ryoko och Sasami smiskar Kagatos rumpa så får de dela på gunsten, men Ayeka blir utan.

---

Hela syftet med detta belöningssystem är förstås att få rollpersonerna att vara mer intresserade av att hindra varandra. I scenariet ovan så lär Ayeka göra allt för att låta bli att bli räddad av Ryoko och Sasami, eftersom om Tenchi räddar henne så får Ayeka all gunst. Samtidigt så lär Ryoko och Sasami samarbeta till viss del men vara villiga att dumpa sin partner när som helst för att själva hjälpa Ayeka. Det lär med andra ord bli ett spel fullt med tillfälliga allianser och många dolkstötar i ryggen.

gråhök

Veteran
Det verkar intressant. Speciellt som jag sett en hel del av Tenchi-Myuo, som du baserat beskrivningarna på. :gremsmile:

Jag har en del funderingar, hur fungerar det om (säg) Ryoko och Tenchi hjäps åt att rädda Sasami? Fär Ryoko halva guunst-bonusen och Sasmi den andra halvan?

Krille

Super Moderator
"Jag har en del funderingar, hur fungerar det om (säg) Ryoko och Tenchi hjäps åt att rädda Sasami? Fär Ryoko halva guunst-bonusen och Sasmi den andra halvan?"

Tja, varför inte?

MrG

Swashbuckler
Inledningsvis komentar; kul, roligt och suverän grundtanke!

Det jag skulle vilja fila till mer är tappanddet av Tenchis gunst, så att det blir en vanlig del av spelet att man stiger i gunst för att tappa den snöpligt strax efter (efter läst lite väl mycket Ramna). Eller om man skulle ha en separat skala för hur bra man står i status hos Tenchi , kan man kanske även få gunst på att tappa status hos Tenchi, simulerandes hat/flört gester, där flickorna gör bort sig, men man känner värmen i det. Helst ska tappandet av status bero antingen på lömska påhitt från ens konkurenter, alternativt ens egna nackdelar.

Allt det för att jag skulle uppskatta avsnitt när någon gör något fantastiskt för Tenchi, får massa gunst och status och som slut på speltillfället gör bort sig totalt (och få mer gunst) och tappa all status.

Skulle man kunna ha det så att Kagato var en person som var ute efter att gifta sig med karaktärerna (den han kunde lägga sina händer på), för att såpa till det).

Och så skulle jag nog ha en symbolisk tygdocka som propp för Tenchi, om en spelare håller i den håller hon i Tenchi, om hon är nära den så är Tenchi nära henne osv, men det är mest för att jag är förtjust i props och att det skulle kunna bli uppenbara scener där alla verkligen drar i Tenchi.

Storuggla

Champion
En intressant idé. Jag skulle gärna testa den, om den blott var mer utfläskad än den är nu. :gremsmile:

"Det enda viktiga är att de ska vara flickor och att de ska vara olika." (min blobifiering)

Alltså krävs det någon form av personlighetsdragsregler? Eller kanske? I tex Heroquest torde det vara ganska enkelt att söta det (där får du ju till och med siffervärde på ditt "komplicerade prästinneskrudar" eller "imponerande byst") men vissa andra spel kanske gör det svårare? Eller inte? Någon som kan gissa?
Eller räcker det att vara rogue istället för fighter för att vara olik? Eller siktade du mer på personlighetsmässigt a la Pendragon? Talar jag i nattmössan?

Storuggla, vill se mer

Storuggla

Champion
"Och så skulle jag nog ha en symbolisk tygdocka som propp för Tenchi, om en spelare håller i den håller hon i Tenchi, om hon är nära den så är Tenchi nära henne osv, men det är mest för att jag är förtjust i props och att det skulle kunna bli uppenbara scener där alla verkligen drar i Tenchi."

Men hur traumatiskt blir det inte när den stackars pågen får armarna avslitna i en dragkamp? Eller hur dyrt i längden? :gremgrin:

Storuggla, show me on the doll where he touched you...

Krille

Super Moderator
"Det jag skulle vilja fila till mer är tappanddet av Tenchis gunst, så att det blir en vanlig del av spelet att man stiger i gunst för att tappa den snöpligt strax efter (efter läst lite väl mycket Ramna)."

Jupp, helt klart. Iofs så finns det så att säga en inbyggd mekanism när man kan "sno" gunst, genom att ta åt sig äran för att någon annan gör något. Om Sasami lagar middag och Ryoko knyter ihop Sasami till ett paket och stoppar undan henne i garderoben och sedan påstår att hon har lagat middagen så är det Ryoko som får gunsten, inte Sasami. Skulle Ryoko sedan bli påkommen så är det ju ett ypperligt läge för att tappa gunst.

"Eller om man skulle ha en separat skala för hur bra man står i status hos Tenchi , kan man kanske även få gunst på att tappa status hos Tenchi, simulerandes hat/flört gester, där flickorna gör bort sig, men man känner värmen i det. Helst ska tappandet av status bero antingen på lömska påhitt från ens konkurenter, alternativt ens egna nackdelar."

Jag är inte helt förtjust i det. Det skapar allt för lätt en statisk ordning, och det vill jag inte ha. Dessutom är status allt för riktat mot Tenchi, medan gunst är mer en direkt tävlan mellan rollpersonerna. Det viktiga som jag ser det är det dynamiska och föränderliga, det vill säga delta-gunst. Så att säga, status blir en jakt på mer monopolpengar från banken. Gunst är mer en dragkamp om de pengar som finns på spelplanen. Det förra är mer statiskt och ett evigt smörande inför spelledaren (och vi har det ändå i helt vanliga erfarenhetsregler ändå), medan det senare är dynamiskt och tävlande.

"Skulle man kunna ha det så att Kagato var en person som var ute efter att gifta sig med karaktärerna (den han kunde lägga sina händer på), för att såpa till det)."

Bara för att förtydliga: jag skrev en Kagato, för att poängtera att det finns flera skurkar. Hela grejen med en Kagato är att röra om i grytan så att rollpersonerna får ett helt nytt läge att käbbla om Tenchis gunst. I det läget så spelar det ju ingen roll huruvida en Kagato är ute efter att gifta sig med Ayeka. Det viktiga är att Kagato stör ordningen, och som sådan så kan man faktiskt ersätta honom med en ny Kagato nästa speltillfälle, så fort den första är dräpt.

"Och så skulle jag nog ha en symbolisk tygdocka som propp för Tenchi, om en spelare håller i den håller hon i Tenchi, om hon är nära den så är Tenchi nära henne osv, men det är mest för att jag är förtjust i props och att det skulle kunna bli uppenbara scener där alla verkligen drar i Tenchi."

Den där var faktiskt direkt lysande!

Krille

Super Moderator
"Alltså krävs det någon form av personlighetsdragsregler?"

Inte nödvändigtvis. Det beror till stor del på regelsystemet i botten. Finns det redan ett så är det väl ingen mening med att ändra på det.

Finns det inte ett så kan det väl vara värt att lägga till ett, om olika yrkesinriktningar inte räcker.

Storuggla

Champion
"Finns det inte ett så kan det väl vara värt att lägga till ett, om olika yrkesinriktningar inte räcker."

Det jag kom att tänka på var att de källor du indirekt hänvisar till (ha! sug på det antagandet!) spelar kraftigt på arketyper. Den glada granntjejen, den blyga tempelprätinnan/sessan, den pojkflickiga kampsportaren, osv osv. Att spela på sin arketyp torde ge resultat, oavsett vilket. Eller bidde jag för statisk nu?

Storuggla, håret reser sig

Storuggla

Champion
"Iofs så finns det så att säga en inbyggd mekanism när man kan "sno" gunst, genom att ta åt sig äran för att någon annan gör något. Om Sasami lagar middag och Ryoko knyter ihop Sasami till ett paket och stoppar undan henne i garderoben och sedan påstår att hon har lagat middagen så är det Ryoko som får gunsten, inte Sasami. Skulle Ryoko sedan bli påkommen så är det ju ett ypperligt läge för att tappa gunst."

Ah. Ganska enkelt väl? I det fallet du beskrev: Först få in tösen i garderoben – valfri övertalning eller fajtingförmåga. Sen ta cred för att ha lagat maten – ljuga. Svara på de jobbiga frågor ens medspelare ställer ("Vilken god sås, hur gjorde du den?") – matlagningskunskap. Klarar man alla... bingo?

"Det viktiga är att Kagato stör ordningen, och som sådan så kan man faktiskt ersätta honom med en ny Kagato nästa speltillfälle, så fort den första är dräpt."

Så Kagato kan då vara en Kagatina? Säg en tös som plötsligt dyker upp och berättar att hon är trolovad med Mr T (Jjg vägrar skriva Tenchi) då hans far sålde sin son (T) för en kebab med bröd? Sedan gäller det att sabba dennes trovärdighet, moral eller hit points tills hon försvinner?
Eller en gammal farfar som plötsligt dyker upp för att se sitt barnbarns fästmö?

Storuggla, manboobs of doom

Krille

Super Moderator
"Ah. Ganska enkelt väl? I det fallet du beskrev: Först få in tösen i garderoben – valfri övertalning eller fajtingförmåga. Sen ta cred för att ha lagat maten – ljuga. Svara på de jobbiga frågor ens medspelare ställer ("Vilken god sås, hur gjorde du den?") – matlagningskunskap."

"Förresten, är det någon som har sett Sasami?"

" Säg en tös som plötsligt dyker upp och berättar att hon är trolovad med Mr T (Jjg vägrar skriva Tenchi)"

Hah! You have failed!

Exemplen är mer eller mindre ärkeklockrena. Speciellt den första, när Tenchi vänder sig till den flicka som råkar ha Tenchis gunst för tillfället: "Snälla, hjälp mig, jag vill inte gifta mig med den apan!" Att hjälpa Tenchi undan en sådan katastrof lär vara en ynnest som flickorna kommer att vara beredda att mörda för att få utföra.

Storuggla

Champion
"Förresten, är det någon som har sett Sasami?"

Fler slag för lögn, medan Sasamis spelare frenetiskt slår för att återfå medvetandet/lossa på repen/bryta upp dörren/whatevah.

"Hah! You have failed!"

My kung fu is weak :gremfrown:

"Exemplen är mer eller mindre ärkeklockrena."

De är trots allt klichéer, något som lär vara nyttigt i detta spel.

Storuggla, med katt på vänster hummer

MrG

Swashbuckler
Jag är inte helt förtjust i det. Det skapar allt för lätt en statisk ordning, och det vill jag inte ha.
Förstår vad du menar, samtidigt vill jag gärna ge någon bonus till folk som slapstickar mot sina egna karaktärer (eller åtminstone inte bestraffa dem).

För att exemplifiera med din scen, så kan den sluta med att Sasami stannar i garderoben (all gunst till Ryoko), att Washu (minns jag namn helt fel) dundrar in och slänger upp garderoben och avslöjar allt (gunst åt Washu och Ryoko?) eller att Sasami spelar på någon nackdel (typ vimsighet) och öppnar garderoben för att hänga undan förklädet och ut ramlar Ryoko (all gunst år Ryoko).

Den sista varianten tycker jag fortfarande känns genretrogen och framförallt kul, men ser systemet motverka sånt. Tror du inte det kan gå att lösa utan att det blir för statsiskt (eller krystat med slag mot nackdelar, kanske skulle kunna funka, men roligare stämning att få spelarna att våga komma med de idéerna själva).

Kan visserligen vara en gruppfråga, kan nästan höra spelare komma med de idéerna mot sin vilja och framgång, för att sedan symboliskt hålla för sina munnar.

Den där var faktiskt direkt lysande!
Tackar :gremblush: men det var tack vare ett insperarande första inlägg!

Krille

Super Moderator
"Förstår vad du menar, samtidigt vill jag gärna ge någon bonus till folk som slapstickar mot sina egna karaktärer (eller åtminstone inte bestraffa dem)."

Det skulle kunna gå att utnyttja bonus-gunst för fan service för den grejen. Jag tror att det vore rätt punkt att lägga in en sådan grej.

MrG

Swashbuckler
Låter som en utmärkt lösning, om man ger bonusgunst för sånt i samma utsträkning som man tappar den (eller lite mer om det är snyggt) så kan man nog få sånt lagom motiverat.
Gôtt!

Så ska man bara hitta en tid att testa idéen, men tror att jag ser hur man skulle kunna snickra ihop systemet.

Hur har du tänkt för átt hålla reda på gunsten, står det på varje spelares karaktärsblad, eller har man nån form av "Tenchis stora gunst"-mätare på mitten av bordet?

Storuggla

Champion
"Låter som en utmärkt lösning, om man ger bonusgunst för sånt i samma utsträkning som man tappar den (eller lite mer om det är snyggt) så kan man nog få sånt lagom motiverat."

Fast hur ska skalan vara? Om A blir kidnappad (Ja, jag kan inte namnen på folk i Tenchi Muyo!) så är ju det lejondelen av Gunst som står på spel där. Samma... eh, avsnitt(?) kan ju inte ge mer gunst åt att ramla i trappor och bli inlåst i frysboxar av misstag?
Fast... om A blir förkyld, kan detta system användas till att ge gunst för det? Förkylning verkar vara något som däckar folk i japansk populärkultur, så det borde ju resultera i omvårdnad och quality time.

Storuggla, osammanhängande gäddor

Ulfgeir

Swashbuckler
Cool idé. Och den typen av klichéer torde det även göra det lätt att introducera nya rollpersoner.

Känns som du skulle kunna utveckla den här iden och samla ihop ett gäng liknande idéer och göra en Vägar 2 till Shi2. =^_^= Dvs en samling med idéer om hur man får till olika twists på settingen/spelandet. Eller är du mer inne på att göra ett separat spel av det? :tekopp:

/Ulfgeir

Nightowl

Champion
Knäpp fråga...

Eller kanske inte. Jag har bara råkat överdosera på harems-anime den sista veckan*, så det hela är en kuslig synkronicitet...

Är detta menat som en självständig spelidé (typ Aki)? Eller är det menat som ett "instick" som kan användas till olika spel?

Erik

*Till den grad att jag börjat fundera på att skriva fanfiction. Eftersom jag har haft datavirus har jag inte kunnat porrsurfa för att rensa hjärnan, så jag har fått nöja mig med att upprepade gånger slå mig på tårna med en stekpanna. :gremfrown:

Krille

Super Moderator
Veligt svar

"Är detta menat som en självständig spelidé (typ Aki)? Eller är det menat som ett "instick" som kan användas till olika spel?"

Jag vet inte än. I den mån jag gör något vettigt av det så blir det antingen a) en modul till Andra Imperiet om haremmanga, inklusive en massa mer tips och olika uppslag, varianter och idéer, eller b) ett moment i GIRLS 2.0, dvs den slutliga versionen av det där spelet som Ett Himla Liv, Spion och Valkyria var delar av. Så som det är skrivet här så är det väl mest ett lager som läggs ovanpå vilket rollspel som helst som har en erfarenhetspoängbaserad erfarenhetsmekanism.

Nightowl

Champion
Muhahaha!

Så som det är skrivet här så är det väl mest ett lager som läggs ovanpå vilket rollspel som helst som har en erfarenhetspoängbaserad erfarenhetsmekanism.
Hmmm... Gamla Marvel SHRPG hade en erfarenhetsmekanism där man fick lika mycket "Karma" för att stoppa bankrån som att dejta sin flickvän (och skurkar fick lika mycket Karma för att sköta kontakten med familj och vänner som hjältarna, vilket ger kul effekter). Att translatera Gunst-begreppet till en av mina gamla favoriter skulle funka fint...

(diaboliskt skratt) Jag kanske kan undvika att behöva skriva fanfic i alla fall! :gremelak: :zeppelinare:

Erik, with ziz campaign I'll conquer ze universe!