Nekromanti Tennismatcher

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Strid i BRP och många andra system brukar slentrianmässigt (även av mig) anklagas för att bli tennismatcher, där man turas om att slå på varandra. Nu är det ju inte riktigt så tennis går till. I tennis turas man visserligen om att slå, men med syftet att hitta en blotta och lyckas slå ett så hårt och/eller välplacerat slag att motspelaren inte lyckas slå tillbaka bollen. Jag tänkte därför föreslå ett system för att spela tennis. Det här är helt improviserat och naturligtvis otestat, så det finns extremt mycket utrymme för förbättring.

Vi börjar med att bestämma att man slår 1T20 i det här spelet, och vill komma under eller likamed ett färdighetsvärde, som då rimligtvis ligger mellan 1-20.

Spelaren som servar slår ett slag mot sitt färdighetsvärde. Tärningen som visar resultatet sparas -- den avgör nämligen hur svårt det är att returnera.

Motspelaren ska nu slå under eller likamed sitt färdighetsvärde, men över eller likamed servarens resultat, allt enligt den kända Pendragon-modellen. Om han eller hon slår över sitt färdighetsvärde eller under servarens resultat når han eller hon inte bollen, eller slår ut den eller i nät.

Upprepa till någon missar.

Nu kommer inte det här att fungera, eftersom man kommer att missa efter ett eller två slag. Alltså behövs det något mer. Vi sänker svårighetsgraden med 5 efter varje slag.

Exempelboll 1: Roger Federer servar mot Novak Djokovic. Båda är skitbra på tennis och har 18 i färdighetsvärde.
Federer slår 16. Det är lyckat, och bra. Tärningen vrids ner 5 steg till 11. Det är svårighetsgraden.
Djokovic försöker returnera. Han slår 7. Det blev ett ess. 15-0

Exempelboll 2: Federer slår 11, svårighetsgraden blir 6.
Djokovic slår 2. (Han är nog okoncentrerad.) Serveess igen. 30-0

Exempelboll 3: Federer slår 7, svårighetsgraden blir 2.
Djokovic slår 15. Svårighetsgraden blir 10.
Federer slår 2. Miss. 30-15

Exempelboll 4: Federer slår 18, svårighetsgraden blir 13.
Djokovic slår 1. Miss. 40-15

Exempelboll 5: Federer slår 14. Svårighetsgraden blir 9.
Djokovic slår 13. Svårighetsgraden blir 8.
Federer slår 17. Svårighetsgraden blir 12.
Djokovic slår 16. Svårighetsgraden blir 11.
Feder slår 1. Miss. 40-30

Exempelboll 6: Federer slår 10. Svårighetsgraden blir 5.
Djokovic slår 7. Svårighetsgraden blir 2.
Federer slår 2. Svårighetsgraden blir 0.
Djokovic slår 3. Svårighetsgraden blir 0.
Federer slår 13. Svårighetsgraden blir 8.
Djokovic slår 2. Miss. Federer vinner gamet.

Systemet bör naturligtvis utvecklas för att individualisera spelarna. De bör ha olika värden för serve, andraserve, retur, forehand och backhand. Sedan bör det finnas något som avgör hur man skickar bollen till motståndarens forehand eller backhand, till exempel får du välja om du slår udda, medan motståndaren väljer om du slår jämnt. Man kan också tänka sig att sänkningen av svårighetsgraden varierar med de olika slagen och de olika spelarna. den kan sänkas med mellan 7 och 3 beroende på hur bra spelaren är på det slaget.

Och sedan hjälper det antagligen att vara lite onormal på något sätt, för annars orkar man aldrig spela en hel tennismatch med ett sådant här system. (Dock lyckades Jonas Ferry hitta ett publicerat tennisbrädspel som hade ännu sämre regler, men tog lika lång tid att spela. Man slog ett tärningsslag varje gång en spelare svingade sin racket, och det tog oändlig tid. Det systemet var dessutom inte anpassat efter spelarnas individuella skickligheter. Mats Wilander slog antagligen fler serveess under den tiden vi testade det spelet (ett par game) än han gjorde under hela sin verkliga karriär.)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Det är först de senaste dagarna jag hört det kallas tennismatcher. Normalt är det bordtennis eller pingpong.

CapnZapp

Myrmidon
Rymdhamster;n119428 said:
Det är först de senaste dagarna jag hört det kallas tennismatcher. Normalt är det bordtennis eller pingpong.
Du kan väl inte föreslå samma regler för bordtennis som för tennis?! Det är ju helt olika sporter med helt olika krav på utövarna!!

:)

obak

Hero
Kanske nån sorts limitbreaker system och fräna special moves som i Prince of tennis hade kunnat göra systemet intressantare?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
obak;n119511 said:
Kanske nån sorts limitbreaker system och fräna special moves som i Prince of tennis hade kunnat göra systemet intressantare?
Det känner jag inte till. Du får gärna berätta mer.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Gurgeh;n119513 said:
Det känner jag inte till. Du får gärna berätta mer.
Prince of Tennis är svinlång anime där de hela tiden retar en med att det ska komma karaktärsutveckling, så man sitter och tittar och tittar. Och tittar. Och sen har det gått 170 jävla avsnitt utan att man fått något för det. Nädå, jag är inte bitter.

De fräsiga specialarna minns jag inte så mycket av för man får sällan se dem i nåt sammanhang, de bara dundrar iväg bollen med lite extra ljusstrålar omkring och sen säger publiken "Ooooh" efter att nån gjort en ormboll eller vad det nu var.

obak

Hero
Jag menar att spelarna kan ha någon sorts mana-pöl dom kan använda för att damma iväg super-wilander-overhand-smash! som kräver att motståndaren måste lyckas med två slag, först ett, sedan ett till mot sin egen svårighet osv.
En till grej är ju att sno lite från the few, dels att man kan bli temporärt lite bättre genom att ta ut sig totalt, man får en temporär bonus men hela nästa match får man spela med ett handikapp eftersom man tog i så man sträckte vadmuskeln.
Tennis är ju annars en så otroligt tråkig jävla sport att man knappt orkar titta klart ett set, undantaget om hon den stönande vitrysskan spelar...

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Att bli temporärt bättre för ett framtida avdrag är bra. Den lättaste lösningen vore att man får slå om ett slag, men sedan får ett litet avdrag på grund av sträckningen, tills man kallat in sjukvårdaren och fått massage och ett förband.

En annan idé är att man väljer vilken tärning man ska slå. T20 är rätt för Federer och Djokovic som har höga färdighetsvärden och vill få till hårda slag med hög svårighetsgrad. Om man är en mer medelmåttig spelare, med till exempel 10 i färdighetsvärde, då slår man 1T12 istället, och kommer då att prestera slag med maximalt 5 i svårighetsgrad, vilket är mer hanterligt. Riktiga amatörer som bara står och bollar med varandra slår 1T10, 1T8 eller 1T6.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
CapnZapp;n119971 said:
Titta längre ner i mitt inlägg...
Det är viktigt att skilja på dem, för även om bordstennis har tennis i namnet så blir det väldigt olika känsla i spelet.

Något de dock har gemensamt är möjligtheten till att slå en smash. I det här systemet skulle man kunna offra nån slags HP för att svårighetsgraden för motspelaren inte ska minska, eller möjligen att SG nollställs och börjar om från start.