Zero Act
I one-shot spel är det alltid viktigt att bekanta sig med rollerna och handlingen. Zero Act kombinerar dessa och innehåller fyra huvudsakliga komponenter.
Scener, öden och Emotion Matrix
Målet är att presentera alla rollpersoner och viktiga SLP:s genom varsin scen. Helst skall inte mer än en rollperson vara med i någon scen, men om ni är tätt knutna till varandra kan det kanske vara okej med två, men då bör en vara mer passiv så den andra får huvudfokus. Scenen kan utspela sig långt tillbaka i historien, i nuet, eller egentligen lite när som helst, kanske rentav som en framtidsbild av vad som komma skall.
Till skillnad från scener i övriga spelsessionen kan ingen spendera Kiai eller Aiki chits på att hoppa in i scenen, just för att fokuset skall vara på den rollperson som blir introducerad.
Två saker behöver hända i scenen.
Det första är att rollpersonen skall få sitt Destiny av spelledaren. Destiny är ett Fate med direkt koppling till scenariot ni spelar och sätts till 2 från början, precis som andra Fates. I reglerna för Karma listas ett antal olika föreslagna typer av Fates, och dessa kan användas även här. Goal, Emotion, Secret, Love, etc. Skillnaden är som sagt att de skrivs av SL och skall ha en direkt koppling till scenariot som spelas, så att rollpersonen har en konkret anledning att bry sig.
Det andra är att minst ett Emotion Matrix-slag skall slås i scenen. Detta ger rollpersonens grundinställning till en person hen möter i scenen. Kan vara en annan rollperson eller en SLP. Detta slag slås med d66 på tabellen på bilden i inlägget. Slår du exempelvis 24 kommer du landa på Dark Dreams. Du drömmer bråda drömmar om den här personen. Vad drömmer du? Varför drömmer du det? Tanken med Emotion Matrix är att den skall sparka igång din fantasi. Du kan dock betala Kiai för att flytta dig i matrisen, ett steg per Kiai, om du verkligen inte tycker att ditt resultat passar.
Här går det även bra för SL att försöka putta dig i någon viss riktning. Om du landar på Deep Impression kanske SL erbjuder dig en Aiki chit för att ta Rival istället, exempelvis. Du kan alltid säga nej, men du kan också säga ja och tacka och ta emot.
Matrisen kan skapa väldigt intressanta konstellationer, och mycket kan enkelt omvandlas till konkreta Fates framöver som kan belöna Aiki chits.
Kanske
Secret: I desire the Shogun, när denna Shogun är er svurna fiende? Eller
Goal: Kill the assassin pursuing me när du rullat Pursuer på en ninja ni träffat i tehuset?
Det här karaktärsdrivna spelandet är ett väldigt starkt fokus i spelet och Emotion Matrix är tänkt att vara en väldigt central del i motorn som driver det.
Emotion Matrix - rulla på den när du träffar en ny SLP eller en obekant rollperson första gången. Betala Kiai för att flytta resultatet ett steg i en kardinalriktning per poäng du spenderar.
Zero Act Intermission
När varje rollperson fått en introduktionsscen så körs en helt vanlig Intermission. Detta är ett gyllene tillfälle att omvandla intressanta Emotion Matrix-slag till konkreta Fates. Som minimum kommer varje rollperson ha fyra Fates nu när Act 1 skall börja: två från karaktärsskapandet, en som uttrycker en relation till en annan rollperson, och sitt Destiny. Denna första korta Intermission är en chans att ha ytterligare en eller rentav två. Det är också en chans att öka några Fates tidigt, för att kunna förändra eller sublimera dem i senare intermissions.
Det är även här SL kan presentera vad som kommer hända i Act 1 och bygga upp stämningen inför startskottet.
Moment of Truth
En gång per spelsession kan någon uttala ett Moment of Truth. Alla spelare måste gå med på att det är just nu det gäller, och sedan kan de ge spelaren som utför det så många Aiki chits de vill, utan övre gräns. Spelaren som får dem rullar sedan Fate-slag för alla dessa Aiki chits, konverterar dem till Kiai, och fortsätter spela scenen.
Det här känns som en möjlighet för någon att få briljera mot alla odds, och med hela bordets stöd. Lite fler nyanser finns i reglerna kring det, som att du kan konvertera Kiai till Aiki chits så du kan ge ännu fler till spelaren som utför detta Moment of Truth. Så hela upplägget skvallrar om att det är slutstridsmaterial.