Apocalypse World
Jag tänkte, lite kort, berätta hur jag anser att några spel förhåller sig till det jag kallar drama. Eftersom AW är det i särklass mest populära spelet i den här genren börjar jag med det.
jag tänker inte uttala mig om hur väl spelens regelmekanik funkar eller så, utan enbart kommentera dem utifrån de kriterier jag har ställt upp tidigare.
Mänskliga rollpersoner
Jag tycker att AW uppfyller det här ok, inte mer. Det mesta av det här händer i spel (speciellt First Session), inte när RP:n skapas. Det finns väldigt utförliga riktlinjer för hur man som SL ska lösa det här. Och hur man som SL ska utmana det. Men det är lätt att missa.
Vissa av playbooksen är kanske lite over-the-top, och lägger mer fokus på hur hon är och vad hon gör, snarare än vem hon är
2/5
Begriplig miljö som aktualiserar rollpersonerna
Här måste det vara full pott. Hela spelet är uppbyggt kring de behov som existerar i en postapokalyptisk miljö och hur dess invånare förhåller sig till det. Lägg sedan till den pyskiska malströmmen och spelet seglar upp i maxpoäng.
5/5
Betydelsefulla val som driver spelet
Återigen, full pott. hela regelmekaniken och spelets grund bygger på att spelarna, via sina RP, gör svåra val som betyder något och driver spelet.
5/5
En upplösning
Nja. Jag ska inte säga att det saknas stöd för det här. för det gör det inte, men det är inte alls uttalat. AW är ett spel som ska spelas unde flera sessioner, och jag menar att alla sådana spel riskerar att inte spelas färdigt. Rollspelande stäler helt enkelt för höga krav.
2/5