Först: Ledsen att jag är sen att svara. Jag är inte så tillgänglig nu för tiden.
Tja, varför inte? Folk spelar ju schack, eller hur?
Nja.
Eller "ja", givetvis spelar folk schack, men jag tror att de gör det för att det är ett
bra och utmanande spel, inte för att det är ett
abstrakt spel.
Alltså; min poäng är denna: När jag spelar Schack eller Go så kommer jag in i ett mindset där jag börjar uppleva spelbrädet såsom ett slagfält i form av tankar såsom "det här området har jag övertag över", "nu är det hög tid för mig att lämna defensiven och gå till motangrepp" och "den här flanken har han lämnat fri, jag borde anfalla den!"
Alltså, varken Schack eller Go
simulerar strid och slagfält i verkligheten ett någe, så jag känner givetvis en större närhet till verkliga slagfält när jag spelar något tabletoprollspel. Däremot så kan jag känna en större närhet till själva
idéerna om offensiv, defensiv, kontringar och flanker när jag spelar Schack än när jag fumlar med tidskrävande simulerande spel.
Så vad jag gör är inte att racka ner på abstrakta spel. Missförstå mig rätt; jag gillar många sådana spel. Men anledningen
till att jag gillar dem är
aldrig att de är abstrakta
i sig. Abstraktionerna är bara ett nödvändigt ont för att jag ska uppnå saker som jag gillar; såsom att spelet ska vara överskådligt, snabbspelat och belönande. Av naturliga orsaker så kan inte simulerande spel vara allt detta, eftersom naturen helt enkelt har för många parametrar.
Men, here's the thing: Simulation i sig
kan vara ett självändamål. Det finns många som tycker att ett spel blir roligare om man gör ett visst avkall på abstraktionerna för högre simulation. Däremot tror jag inte att det någonsin fungerar åt andra hållet.
Återigen; missförstå mig rätt: Det finns givetvis massor av spelare som föredrar abstrakta spel framför simulerande spel - men jag är helt övertygad om att det inte finns
en enda spelare som skulle föredra att man tog deras favoritspel (oavsett om det vore ett simulerande spel eller ett tämligen abstrakt sådant) och - utan att påverka det på något annat sätt - gjorde det ännu mer abstrakt.
Abstraktion är alltså inget självändamål. Det finns ingen som vill ha abstrakta spel
i sig.
Jag kan
däremot ofta föredra abstrahering av regler för att uppnå
andra saker. Jag kan exempelvis resonera såhär: "kan vi inte abstrahera magireglerna för att göra dem enklare, mer strömlinjeformade och snabbare?" eller "jag borde abstrahera inkomsterna och utgifterna i det här spelet så att man slipper administrera så mycket pengar fram och tillbaka och förenkla alla räkneoperationer."
Men bara för att abstraktion är ett väldigt användbart
verktyg så kvalificerar det inte per automatik som ett
ändamål. Det är där jag anser att du har gjort fel. Jag menar; du har ju inte ett hörn i din polygon för att förenkla Gestaltning eller Berättande. Jag kan ofta tycka "vi snabbspolar oss förbi vissa situationer för att vi inte skall behöva gestalta
allt som händer med våra rollpersoner" (vilket är en motsvarighet till hur man kan abstrahera
Gestaltning i ett rollspel) men det betyder ju inte att framspolning skulle vara ett självändamål. Det är enbart ett
medel, inte en
målsättning.
Förstår du? Abstraktion är ingen målsättning. Det är visserligen ett verktyg för att man ska kunna uppnå
andra saker än simulation, men det är inte en målsättning i sig.