Och vad tror du att jag som Min-maxare skulle göra inför en sådan kampanj? Sätta alla mina poäng i Slagsmål?Ram said:Skulle dessa klara sig bra i en hov- och handelsintrig i Jarla tror ni?
Och vad tror du att jag som Min-maxare skulle göra inför en sådan kampanj? Sätta alla mina poäng i Slagsmål?Ram said:Skulle dessa klara sig bra i en hov- och handelsintrig i Jarla tror ni?
Hur vet du vad du skall spela för kampanj?Nässe said:Och vad tror du att jag som Min-maxare skulle göra inför en sådan kampanj? Sätta alla mina poäng i Slagsmål?Ram said:Skulle dessa klara sig bra i en hov- och handelsintrig i Jarla tror ni?
Jag antog hej vilt att man får lite information som spelare innan man sätter sig ner vid spelbordet. Men nä, det är klart att det blir svårt att minimaxa sin pirat om man börjar köra en öken-kampanj. En smakfråga är ju att jag skulle tycka det var fantastiskt tråkigt.Ram said:Hur vet du vad du skall spela för kampanj?Nässe said:Och vad tror du att jag som Min-maxare skulle göra inför en sådan kampanj? Sätta alla mina poäng i Slagsmål?Ram said:Skulle dessa klara sig bra i en hov- och handelsintrig i Jarla tror ni?
Jag har såklart svårt att argumentera mot dina erfarenheter.Nässe said:Jag antog hej vilt att man får lite information som spelare innan man sätter sig ner vid spelbordet. Men nä, det är klart att det blir svårt att minimaxa sin pirat om man börjar köra en öken-kampanj. En smakfråga är ju att jag skulle tycka det var fantastiskt tråkigt.Ram said:Hur vet du vad du skall spela för kampanj?Nässe said:Och vad tror du att jag som Min-maxare skulle göra inför en sådan kampanj? Sätta alla mina poäng i Slagsmål?Ram said:Skulle dessa klara sig bra i en hov- och handelsintrig i Jarla tror ni?
Jag tror det att de allra flesta kampanjer inleds men någon form av info innan man börjar.
Sen är det ju också en intressant fråga vad som händer om jag väljer att min-maxa en viss problemlösningsstrategi när SL förväntar sig en annan. Om man till exempel gör Conan i en hovintrigskampanj. Min erfarenhet är att spelaren kör på i sitt eget spår och mördar allt och alla eller sitter tyst, snarare än tar det som en spännande utmaning att höja hov-färdigheterna tillräckligt mycket för att de ska bli användbara.
Här är nog var våra definitioner skiljer sig. Ovanstående ser jag som minmaxande.Ram said:I de fallen så försöker man skapa karaktärer eller grupper som är hyggligt utrustade för att hantera så mycket som de kan
Absolut, vill inte alls säga att det finns rätt eller fel sätt att spela.Ram said:Sedan, att du tycker att det är trist att man skapar en karaktär utan koppling till ett scenarioflöde, det har jag all respekt för men jag hoppas också att du förstår att det inte alls gör det till ett dåligt sätt att spela och att hela spelstilar bygger på just detta. I de fallen så försöker man skapa karaktärer eller grupper som är hyggligt utrustade för att hantera så mycket som de kan och att man gör story arcs av att hantera de saker som de inte själva kan hantera. Klassisk trad med andra ord.
När många spelar så överlever karaktärerna scenarios och kampanjer. Det skulle knappast vara möjligt med ditt sätt att tänka då dina lokalt maxade karaktärer i så många fall skulle vara feloptade.
Så en grupp: Fighter, wizard, cleric och rouge är Minmaxad?Genesis said:Här är nog var våra definitioner skiljer sig. Ovanstående ser jag som minmaxande.Ram said:I de fallen så försöker man skapa karaktärer eller grupper som är hyggligt utrustade för att hantera så mycket som de kan
Ja, det är rätt intressant.Genesis said:Här är nog var våra definitioner skiljer sig. Ovanstående ser jag som minmaxande.Ram said:I de fallen så försöker man skapa karaktärer eller grupper som är hyggligt utrustade för att hantera så mycket som de kan
Det säger långt mer om era scenarior och er agenda än om spelet, inte sant?Nässe said:När jag körde DoD som ung så var det viktigast att kunna slåss. I något äventyr slog man ett par Överleva slag, i ett annat använde man lite sociala färdigheter. Men man körde alltid en hel massa avgörande strider.
Och så brukar det se ut för mig och mina spelgrupper.
Ja, absolut.Ram said:Det säger långt mer om era scenarior och er agenda än om spelet, inte sant?Nässe said:När jag körde DoD som ung så var det viktigast att kunna slåss. I något äventyr slog man ett par Överleva slag, i ett annat använde man lite sociala färdigheter. Men man körde alltid en hel massa avgörande strider.
Och så brukar det se ut för mig och mina spelgrupper.
Inte alls därmed förnekande att man slogs mycket i DoD (och Expert) och att spelet har stort fokus på det. Bara att ni spelade så av någon eller allas val.
Jag spelar fortfarande DoD och det var nästan ett år sedan vi hade en strid. Appropå anekdotiska bevis.
För att man försöker att maximera rollpersonens effektivitet.Ram said:Jag säger inte emot dig, men varför är det minmaxande?
Det du beskriver ovan kallar jag för minmaxande. Jag byter gärna till ett annat ord, för det är möjligt att de flesta har en annan definition än den jag hade. Det där är ungefär så jag använde ordet när vi spelade tradspel.Jag har redan beskrivit detta en gång i den här tråden:
Om det involverar strid så kommer alla som kan att ta max värde i strid.
Därtill så tar de flesta ett antal färdigheter som kan vara användbara. Typ Finna dolt.
Man tar även ett antal färdigheter som sätter prägel på vad karaktären är. Är man riddare så tar man heraldik och etikett, är man köpman så tar man värdera osv.
D&D är svårt att ta som exempel eftersom minmaxande är en stor del av poängen med spelet. Minmaxar du inte i D&D så bör du kanske fundera på att se dig om efter ett annat spel.slanfan said:Så en grupp: Fighter, wizard, cleric och rouge är Minmaxad?
Man får göra precis vad man vill. Jag ser inget fel i minmaxande. Anledningen till teoremet är att jag har sett många (speciellt mina egna spelgrupper under mina tidigare rollspelsdagar) spela system som uppfyller alla mina fyra kriterier och som sedan tycker illa om att spelarna minmaxar.Och en fråga till, lite mer allmän: Får man göra en rollperson som är bra på saker?
Okej, jag kanske behöver byta ut det ordet? Att spela "smart" menar jag är minmaxning. Jag jämför det med en spelstil där man bygger en spelgrupp och rollpersoner efter vad som känns bra och logiskt för personen, settingen, vad man känner för, vilka teman man vill utforska, och så vidare, utan att ta hänsyn till hur man bäst når framgång i äventyren.slanfan said:Det jag syftade på var att om man skall spela ett "äventyrargäng" så är det snarare smart än minmaxat med färdighetsspridning.
(I MINA ÖGON)
"Optimera" brukar jag använda.Genesis said:Okej, jag kanske behöver byta ut det ordet? Att spela "smart" menar jag är minmaxning. Jag jämför det med en spelstil där man bygger en spelgrupp och rollpersoner efter vad som känns bra och logiskt för personen, settingen, vad man känner för, vilka teman man vill utforska, och så vidare, utan att ta hänsyn till hur man bäst når framgång i äventyren.slanfan said:Det jag syftade på var att om man skall spela ett "äventyrargäng" så är det snarare smart än minmaxat med färdighetsspridning.
(I MINA ÖGON)
Jag tror det är att expandera ordet på ett sätt som gör det mindre användbart. Minmaxande implicerar för mig ett minimerande av vissa saker för att maximera andra -- alltså att skapa rollpersoner med spjutspetskompetens inom ett område på bekostnad av allt annat. Minmaxande är en potentiell respons på prestationskrav i rollspel -- att skapa en så högpresterande rollperson som möjligt, om hen så måste vara stum, vanställd och analfabet för att ha råd med det. Den andra potentiella responsen är att täcka upp svagheter -- att skapa rollpersoner som kanske inte är bäst på något, men å andra sidan kommer kunna överleva alla situationer de handlar i (kanske till priset av att de inte bidrar så mycket till gruppen -- de har ju inga riktiga styrkor som kan utnyttjas av denna). Ur karaktärsbyggarsynvinkel är dessa två diametralt motsatta strategier, och därför tycker jag att man tappar i betydelserikedom om man använder "minmaxande" som benämning på båda.Genesis said:Här är nog var våra definitioner skiljer sig. Ovanstående ser jag som minmaxande.Ram said:I de fallen så försöker man skapa karaktärer eller grupper som är hyggligt utrustade för att hantera så mycket som de kan